Eli laitteiston suunnitteluun hiukan apuja.
Autona on Audi A3 vm.-03. Etuoviin mahtuu ainoastaan 5.25 elementti vakiopaikalle ja suuntaus on hieman ''väärään suuntaan'' eli kuskin jalkateriä kohti. Ovipahvien silpomiseen ei ole kiinnostusta koska Audi on S-line varustelulla ja silmäteräni!
Siis midbassoille suunnitteilla parempaa paikkaa johon mahdollisesti mahtuisi jopa hieman suuremmat elementit. 6.5' tai jopa 8' penkkien eteen koteloituna tai freeairina. Yläpään toistimiksi suunnittelin ground zeron gzpm60sq laajakaistoja eli jakotaajuudeksi tulisi noin 400hz. Laitteisto toimisi aktiivisena ja subbari lisättäisiin sitten myöhemmin.
Kysymykseni onkin että saako midbassoja toimimaan freeairina penkkien eteen sijoitetuissa ''koteloissa''(Telineissä, mikälie) Elementin etu ja takapuolien pitäisi periaatteessa olla eri ilmatiloissa mitä olen jostain lueskellut. Suljetussa kotelossa midbasson ylemmät taajuudet alkavat purkittaa. Näin minun käsitykseni mukaan.
Eli suunnittelin tämmöistä: Hybrid Audio L8 freeairina penkkien eteen ja laajakaistat kojelaudan nurkkiin jonkinmoisiin koteloihin. Tai vaihtoehtoisesti joku 6.5midi joka toimii pienessä suljetussa kotelossa tuolla taajuusalueella. Ja ehdotuksia kehiin.
Jaa eli etsin vain oikotietä onneen, että pääsisin vain mahdollisimman helpolla.
Aloittelija kysyy tyhmiä
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Purkaamolta toiset ovipahvit silpottaviksi, joihin tehdä ne suunnatut midipaikat isommille mideile... Alkuperäiset pahvit voi sitten säästää mahdollista auton myyntiä/ alkuperäiseksi palauttamista varten.
Parempaa paikkaa midbasssolle kuitenki vaikea keksiä, olettaen nyt toki, että se alkuperäinen paikka on oven etummaisessa alanurkassa. VAG:n tuotteissa kun joskus nähty aika huonojakin valintoja alkuperäispaikoiksi...
Hyvin harva midbasso kuitenkaan toimii (pieneen koteloon) koteloituna siinä penkin edessä. Ja Free-airina saattaapi tulle ongelmaksi, ainakin moisella sijoituksella, akustisen oikosulun muodostuminen. Itse olen joskus tuollaista etupenkkien eteen toteutettua Free-airia pohtinut, mutta hylyttänyt juuri akustisen oikosulun vaaran vuoksi. Kuitenki se etulevy jää aika pieneksi... Päätöstä toki helpotti se, että 6.5" midien ovien alkuperäispaikoille laittaminen ko. tapauksessa oli vähintään yhtä helposti toteutettavissa...
Parempaa paikkaa midbasssolle kuitenki vaikea keksiä, olettaen nyt toki, että se alkuperäinen paikka on oven etummaisessa alanurkassa. VAG:n tuotteissa kun joskus nähty aika huonojakin valintoja alkuperäispaikoiksi...
Hyvin harva midbasso kuitenkaan toimii (pieneen koteloon) koteloituna siinä penkin edessä. Ja Free-airina saattaapi tulle ongelmaksi, ainakin moisella sijoituksella, akustisen oikosulun muodostuminen. Itse olen joskus tuollaista etupenkkien eteen toteutettua Free-airia pohtinut, mutta hylyttänyt juuri akustisen oikosulun vaaran vuoksi. Kuitenki se etulevy jää aika pieneksi... Päätöstä toki helpotti se, että 6.5" midien ovien alkuperäispaikoille laittaminen ko. tapauksessa oli vähintään yhtä helposti toteutettavissa...
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Komppaan tässä kohtaa edellistä kirjoittajaa.
Suosittelen, että kaikkiin yläpään kaiuttimiin pitää olla mielellään näköyhteys.
Eli purkaamolle..siit se lähtee.
Suosittelen, että kaikkiin yläpään kaiuttimiin pitää olla mielellään näköyhteys.
Eli purkaamolle..siit se lähtee.
Petri Sironen
- Petri Sironen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 129
- Liittynyt: 10.02.2012 19:35
- Paikkakunta: Iitti/Huutotöry
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Saahan sen free-airin toimimaan penkin edessä. Pitää vaan elementin toinen puoli pistää hengittämään lattian läpi auton ulkopuolelle.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
- Antero Kölli
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 591
- Liittynyt: 28.01.2011 11:15
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Heipä hei..
Gainit minimissä,akku maadotettu 50mm2,moottori maadotettu 50mm2,vahvistimet 35mm2 ja pellit putsattu,kunnon kiinnitykset. Virta/heräte menee vänkärinpuolta,kaitsari/ainet menee kuskinpuolta auton omien sähköjen kans samalla puolella, Luukussa virrat ovat eripaikoissa kuin rca/kaitsarien piuhat..
Silti kuuluu vinkumista/suhinaa.. Gainit nollissa ihan olematonta mutta jos gainia hiukan yrittää säätää (1/5) niin se kovenee, Voisko tähän nyt vaikuttaa kun soittimen herätteestä ottaa herätteen myös antennivahvistin vai mikälie onkaan? Tarvii relettä tai jotain jos tarvii niin minkälainen rele?
Astra H 07 farkku, Alpine 9884r+pxa h-100..
Gainit minimissä,akku maadotettu 50mm2,moottori maadotettu 50mm2,vahvistimet 35mm2 ja pellit putsattu,kunnon kiinnitykset. Virta/heräte menee vänkärinpuolta,kaitsari/ainet menee kuskinpuolta auton omien sähköjen kans samalla puolella, Luukussa virrat ovat eripaikoissa kuin rca/kaitsarien piuhat..
Silti kuuluu vinkumista/suhinaa.. Gainit nollissa ihan olematonta mutta jos gainia hiukan yrittää säätää (1/5) niin se kovenee, Voisko tähän nyt vaikuttaa kun soittimen herätteestä ottaa herätteen myös antennivahvistin vai mikälie onkaan? Tarvii relettä tai jotain jos tarvii niin minkälainen rele?
Astra H 07 farkku, Alpine 9884r+pxa h-100..
- Jumbbane
- Viestit: 469
- Liittynyt: 29.01.2011 12:31
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Kylä mää vaan pitäisin ja pidänkin gainit minimissään, jos mankan ulostulossa riittää skaalaa. Onkhan noissa ainet-kaapeleissa minkäänlaista kunnon suojausta muuten... ?
- JaniS
- Viestit: 265
- Liittynyt: 28.01.2011 10:29
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Ainet menee auton keskeltä.. Ja kontissa ei ole kuin kaitsarien piuhat vieressä.
Suojasin foliolla/folioteipillä kaitsarien piuhat ja laitoin alkup.johtojen päälle kokomatkalta folioteippiä 2kerrosta..
Nyt kun volat on 20 ja laitan paussin ja lähtee autolla kiihyttämään niin ihan vaimea vinkuminen kuuluu, mistä perkeleestä tulee häikkää?
Olen koittanut maadoittaa kaikki samaan paikkaan soitin,prossu,vaffit, ei apua.. eihän tuo kuulu mitenkään mutta ärsyttää kun tuon tietää..
Laturille en ole laittanut maadoitusta koska eikös se riitä että moottorin lohkosta menee maihin paksukaapeli? Eikö tuo laturi ota maadoituksen moottorista??
Suojasin foliolla/folioteipillä kaitsarien piuhat ja laitoin alkup.johtojen päälle kokomatkalta folioteippiä 2kerrosta..
Nyt kun volat on 20 ja laitan paussin ja lähtee autolla kiihyttämään niin ihan vaimea vinkuminen kuuluu, mistä perkeleestä tulee häikkää?
Olen koittanut maadoittaa kaikki samaan paikkaan soitin,prossu,vaffit, ei apua.. eihän tuo kuulu mitenkään mutta ärsyttää kun tuon tietää..
Laturille en ole laittanut maadoitusta koska eikös se riitä että moottorin lohkosta menee maihin paksukaapeli? Eikö tuo laturi ota maadoituksen moottorista??
- Jumbbane
- Viestit: 469
- Liittynyt: 29.01.2011 12:31
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Tuttu tapaus on ainakin tämmöinen, että jos soittimen runko on maissa muualtakin kuin virransyötön kautta, voi kehittyä laturivinkunoita jostain maalenkeistä tms, kokeileppa niin ettei soitin saa maata kuin johtojen kautta, eli soittimen runko ei osu metalliin, vinkuuko vielä? Ja siis tietty prossun runko "kellumaan" myös testiksi.
Jollain vahvistimilla on myös ollut samaa, laturin korkeataajuinen rippeli löytää itselleen miellyttävämpiä reittejä joskus hassuista paikoista vaikka tasavirran silmissä kaikki onkin jämäkästi toteutettu. Ja tietty häiriövingut eivät signaalipuolella ole kuin ihan millivolttien signaaleja.
Eli järeät maadoitukset joka laitteelle ja laitteiden rungot irti maista, eli niin että jos runko on maissa, niin se on maissa vain laitteen omien kytkentöjen kautta. Siinä testailtavaa jos vinkuu.
Jollain vahvistimilla on myös ollut samaa, laturin korkeataajuinen rippeli löytää itselleen miellyttävämpiä reittejä joskus hassuista paikoista vaikka tasavirran silmissä kaikki onkin jämäkästi toteutettu. Ja tietty häiriövingut eivät signaalipuolella ole kuin ihan millivolttien signaaleja.
Eli järeät maadoitukset joka laitteelle ja laitteiden rungot irti maista, eli niin että jos runko on maissa, niin se on maissa vain laitteen omien kytkentöjen kautta. Siinä testailtavaa jos vinkuu.
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
- Joonas Karjalainen
- Viestit: 217
- Liittynyt: 31.01.2011 11:40
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Joonas Karjalainen kirjoitti:Tuttu tapaus on ainakin tämmöinen, että jos soittimen runko on maissa muualtakin kuin virransyötön kautta, voi kehittyä laturivinkunoita jostain maalenkeistä tms, kokeileppa niin ettei soitin saa maata kuin johtojen kautta, eli soittimen runko ei osu metalliin, vinkuuko vielä? Ja siis tietty prossun runko "kellumaan" myös testiksi.
Jollain vahvistimilla on myös ollut samaa, laturin korkeataajuinen rippeli löytää itselleen miellyttävämpiä reittejä joskus hassuista paikoista vaikka tasavirran silmissä kaikki onkin jämäkästi toteutettu. Ja tietty häiriövingut eivät signaalipuolella ole kuin ihan millivolttien signaaleja.
Eli järeät maadoitukset joka laitteelle ja laitteiden rungot irti maista, eli niin että jos runko on maissa, niin se on maissa vain laitteen omien kytkentöjen kautta. Siinä testailtavaa jos vinkuu.
Kaikki vahvistimet ei tykkää runkomaasta. Kannattaa kokeilla yksikerrrallaan myös RCA-johtoja irti, vika voi olla niissäkin.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
hmm.. eli soittimesta se metallikehikko pois ja kokeilla niin että soitin on käsissä tai penkillä?
Rca:at pitäisi kyllä olla kunnossa...
Rca:at pitäisi kyllä olla kunnossa...
- Jumbbane
- Viestit: 469
- Liittynyt: 29.01.2011 12:31
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], xejvluqstzyr ja 2 vierailijaa