Aloittelija kysyy tyhmiä
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Hattuhyllyllä on vaneri. Johdon paikkoja olen vaihtanut, ei auta Paskat kajarit.. Millasilla purkeilla sinne saisi ja vähän bassotoistoa?
- Righer
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.01.2012 20:03
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Jos ne siinä vanerissa pelkästään on kii niin ei millään kajareilla.Pikkusen niinku kusis vastatuuleen touhua
- Volume
- Viestit: 153
- Liittynyt: 26.10.2011 13:39
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Meinaatko että tarttis tehdä kotelo?
- Righer
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.01.2012 20:03
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Righer kirjoitti:Hattuhyllyllä on vaneri. Johdon paikkoja olen vaihtanut, ei auta Paskat kajarit.. Millasilla purkeilla sinne saisi ja vähän bassotoistoa?
Veljellä oli joskus Nissan Sunny sedaniin tehty hattuhylly MDF:stä tai jostain vastaavasta ja siellä pauhas Astonin 6x9 soittimen perässä ja oli yllättävänkin hyvä bassotoisto kuin vrt orkkis hattuhylly. Ja hattyhylly oli tosiaan tehty sen orkkis hattuhyllyn päälle.
- Niko Piesanen
- Viestit: 129
- Liittynyt: 29.01.2011 16:33
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Righer kirjoitti:Meinaatko että tarttis tehdä kotelo?
No jos hiukan valotat salaisuudenverhoa ja kerrot onko ne kajarit kiinni jossain orkkis hattuhyllyssä vai missä?
Suomeksi:onko ne tukevasti kii jossain?
- Volume
- Viestit: 153
- Liittynyt: 26.10.2011 13:39
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Tällä hetkellä eivät ole kiinni _missään_ mutta tulevat tukevaan vaneriin kiinni hattuhyllyn päätyihin. Ilmassa ne eivät tule roikkumaan vaan kaiuttimen alapuolelle tulee kyllä jonkunnäköinen kotelo yms. Meinasin heittää sinne vielä vaimennusmattoa. Meinaatko että se parantaisi bassotoistoa kovinkin exponentiaalisesti?
- Righer
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.01.2012 20:03
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Asennusten tukevuus
Akustinen oikosulku
Elementtien väliset vaiheet ja muut säädöt
Eiköhän se ongelma noista löydy.
Asennusten pitää olla oikeasti tukevia, muuten ei tule bassoa millään kaiuttimella. Mulle ei tekstistä ihan aukea miten noi oli asennettuna ("hattuhyllyn pääty" ei kerro yhtään mitään), kuva ja kunnollinen selitys selventäisi. Esim. joku 8mm vaneri ei ole riittävän tukeva. Lisäksi kannattaa huomata että myös sen tukevan hattuhyllyn pitää olla tukevasti kiinni autossa. Jossain hatchbackissä tai farkussa voi olla isokin ongelma.
Akustinen oikosulku syntyy kun kaiuttimen takapuolelta ”vuotaa” ääntä etupuolelle. Tällöin takapuolelta tuleva vastakkaisvaiheinen ääni kumoaa etupuolelta tulevan äänen -> ei bassoa. Kaikki reiät tavaratilan ja ohjaamon väliltä pitää tukkia. Taas helpottaisi jos viitsisit vähän enemmän valottaa minkälainen asennus ja mikä auto. Farkuissa ja hatchbackeissä astetta hankalampi homma kuin sedanissa.
Kun noi edellä mainitut on oikeasti kunnossa, niin voi kokeilla toisen elementin vaiheenkääntöä. Jos elementit ovat vastakkaisissa vaiheissa, niin kumoavat toisensa -> ei bassoa. Kannattaa oikeasti kokeilla, elementtien merkinnätkin voivat olla väärin (harvinaista, mutta tapahtunut). Tietysti muutkin säädöt kannattaa tsekata, ettei ole mankasta päällä ylipäästö kajareille tms. lapsus.
Useimmat autokäyttöön tarkoitetut elementit on suunniteltu toimimaan vapaakentässä (eli ilman koteloa). Kotelointi näin ollen tuskin ainakaan lisää bassoa, ennemmin päinvastoin. Ellei kotelointi sitten ole välttämätöntä akustisen oikosulun eliminoimiseksi, tällöin pitää kaiutinvalintaan kiinnittää vähän enemmän huomiota ja valkata sellaiset elementit, jotka toimivat koteloituna.
Noita kokeilemiasi elementtejä en ole itse koskaan kuullut, joten en osaa sanoa paljonko niistä pitäisi bassoa irrota. Itse olen yleensä suositellut Audio Designin PK-sarjaa jos pitää halvalla saada bassoa ilman subbaria ja vielä mankan päätteellä. http://www.automusic.fi/audiodesign%20erillissarjat.php Tämä tosin varauksella sen kihinän suhteen, noissa on vähän ”loudnessmainen” soundi, vaikka hintaluokassaan sieltä tasapainoisemmasta päästä ovatkin.
Lähes kaikki kuulemani ”kuusysit” tarjoavat sitä bassoa (sub-taajuuksia lukuunottamatta) vähintäänkin riittävästi. Soundi muuten voi sitten olla hyvä, huono tai hyvin huono.
Lisäksi kannattaa tarkkaan miettiä ovatko omat odotuksesi basson määrästä mitenkään realistiset.
Akustinen oikosulku
Elementtien väliset vaiheet ja muut säädöt
Eiköhän se ongelma noista löydy.
Asennusten pitää olla oikeasti tukevia, muuten ei tule bassoa millään kaiuttimella. Mulle ei tekstistä ihan aukea miten noi oli asennettuna ("hattuhyllyn pääty" ei kerro yhtään mitään), kuva ja kunnollinen selitys selventäisi. Esim. joku 8mm vaneri ei ole riittävän tukeva. Lisäksi kannattaa huomata että myös sen tukevan hattuhyllyn pitää olla tukevasti kiinni autossa. Jossain hatchbackissä tai farkussa voi olla isokin ongelma.
Akustinen oikosulku syntyy kun kaiuttimen takapuolelta ”vuotaa” ääntä etupuolelle. Tällöin takapuolelta tuleva vastakkaisvaiheinen ääni kumoaa etupuolelta tulevan äänen -> ei bassoa. Kaikki reiät tavaratilan ja ohjaamon väliltä pitää tukkia. Taas helpottaisi jos viitsisit vähän enemmän valottaa minkälainen asennus ja mikä auto. Farkuissa ja hatchbackeissä astetta hankalampi homma kuin sedanissa.
Kun noi edellä mainitut on oikeasti kunnossa, niin voi kokeilla toisen elementin vaiheenkääntöä. Jos elementit ovat vastakkaisissa vaiheissa, niin kumoavat toisensa -> ei bassoa. Kannattaa oikeasti kokeilla, elementtien merkinnätkin voivat olla väärin (harvinaista, mutta tapahtunut). Tietysti muutkin säädöt kannattaa tsekata, ettei ole mankasta päällä ylipäästö kajareille tms. lapsus.
Useimmat autokäyttöön tarkoitetut elementit on suunniteltu toimimaan vapaakentässä (eli ilman koteloa). Kotelointi näin ollen tuskin ainakaan lisää bassoa, ennemmin päinvastoin. Ellei kotelointi sitten ole välttämätöntä akustisen oikosulun eliminoimiseksi, tällöin pitää kaiutinvalintaan kiinnittää vähän enemmän huomiota ja valkata sellaiset elementit, jotka toimivat koteloituna.
Noita kokeilemiasi elementtejä en ole itse koskaan kuullut, joten en osaa sanoa paljonko niistä pitäisi bassoa irrota. Itse olen yleensä suositellut Audio Designin PK-sarjaa jos pitää halvalla saada bassoa ilman subbaria ja vielä mankan päätteellä. http://www.automusic.fi/audiodesign%20erillissarjat.php Tämä tosin varauksella sen kihinän suhteen, noissa on vähän ”loudnessmainen” soundi, vaikka hintaluokassaan sieltä tasapainoisemmasta päästä ovatkin.
Lähes kaikki kuulemani ”kuusysit” tarjoavat sitä bassoa (sub-taajuuksia lukuunottamatta) vähintäänkin riittävästi. Soundi muuten voi sitten olla hyvä, huono tai hyvin huono.
Lisäksi kannattaa tarkkaan miettiä ovatko omat odotuksesi basson määrästä mitenkään realistiset.
- Osku Hirvonen
- Moderaattori
- Viestit: 190
- Liittynyt: 08.01.2011 22:54
- Paikkakunta: Merikaarto
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Kiitos viestistäsi. Tosiaan kaiuttimien kunnolla kiinnittäminen auttoi, ja nyt bassoa löytyy varsin mukavasti 10mm vanerissa kiinni, täytyy vielä verhoilla ja homma on valmis. Kyllä nuo kajarit soi aika perkeleen hyvin. Kokemattomana vaan kun en tiennyt että kaiuttimet eivät soi ilmassa nähtävästi mitenkään. Sain myös vaiheistettua kajarit oikein päin, kyllä näillä kelpaa jo popittaa
- Righer
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.01.2012 20:03
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Kun laittaa auton vakiomankkaan subbarin+vahvarin, joutuu tämän ohjeen mukaan http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/ ... -taso.html takakaiuttimet korvaamaan subbarivahvarilla. Toimiiko jos hommaan 4kanavaisen vahvistimen jonka kahteen kanavaan tuodaan L ja R joista jatketaan niille takakaiuttimille lähdöt, jäljelle jäävät 2 kanavaa sillataan ja niiden tuloon haarotetaan joko L tai R ja lähdöstä viedään subille?
- Jebbe
- Viestit: 15
- Liittynyt: 18.01.2012 23:11
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
En ole ite löytäny, tietääkö täällä kukaan onko olemassa 6,5" subbareita free air käyttöön? Linkkiä jos sais.
- kkn4
- Viestit: 10
- Liittynyt: 27.12.2011 08:56
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: xejvluqstzyr ja 25 vierailijaa