Konepellin vaimennuksesta.



Keskustelua autohifistä.

Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja Juha Tuomola » 26.10.2011 21:55

En hahmota, miten konepellin vaimentaminen vaimentaa ohjaamon sisätilaa, mutta ilmeisesti kun näin on, voisiko joku kertoa mihin tämä perustuu? Äkkiä ajateltuna eikös tulipelti olisi se tie mistä moottorin äänet lähinnä ohjaamoon kantautuvat? Ja konepelti vain ulkoilmaan ja sieltä tuulilasien läpi vasta ohjaamoon.
Nissan Primera GT
Avatar
Juha Tuomola
 
Viestit: 437
Liittynyt: 29.01.2011 21:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja MyMy_88 » 26.10.2011 22:07

Vähän mennään itse kysymyksen vierestä mutta.

Itse en ainakaan näe hyväksi konepellin vaimentamista, tietenkin jos haluaa niin mikäs siinä. Oma autoni tällähetkellä on vaimennettu huolella katosta ja vähän huonommin ovista ja peräkontista mikä riittää minulle, ajomelu on muutenkin hiljaista koska kyseessä on -05 vuoden auto ja tuo ajomelu tulee juurikin jostakin tulipellin seudulta kabiiniin.

Eriasia on tietenkin vanhat autot mitkä muutenkaan eivät ole hiljaisia tai jäykkä rakenteisia. Itse näkisin tuon konepellin vaimentamisen vanhojen autojen kohdalla parantavan subin toistoa, tiedä häntä sitten olenko oikeassa?
MyMy_88
 
Viestit: 18
Liittynyt: 13.09.2011 13:51

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja Antti Voima » 27.10.2011 00:51

Hep.

Samaa sanaa vaimennus käytetään sekä vaimentamaan peltipintojen resonointia musiikin mukana, joka heikentää ääänenlaatua (auto sammutettuna parkissa) ja ajomelun vaimentamista kantautumasta sisään (stereot kiinni ajellaan menemään). Noh... Ääntä se on kaikki tyyni ja noudattaa samoja fysiikan lakeja, mutta käytännössä kyseessä on kasi eri asiaa, vaikka välillä sama keino toimii molempiin.

Veikkanma notta konepellin vaimentaminen auttaa moottorin ääniin, koska se sulkee äänen konetilaan, eli äänen pääsy kabiiniin tuulilasin läpi vaikeutuu.

Ja muuten katsastusmies kuunteli mun autoa viimeksi (stereot sammutettuna) ja tuumasi, että jostain tulipellin läpiviennistä kulkeutuu ajomelua. :o

- F
Avatar
Antti Voima
 
Viestit: 101
Liittynyt: 16.02.2011 18:43

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja JaniS » 27.10.2011 08:28

Itsellä on vaan 1 kokemus konepellin vaimentamisesta ja sillä oli iso merkitys ajomelun pienentymiseen.
Olen kyllä kattellut että ko. tapaukseen verrattuna uudemmissa autoissa konepellit on melko vaimennettuja jo tehtaalta...

Mun on kyllä vaikea teoretisoida että hifilaitteisto sisätilassa soisi yhtään kummosemmin konepeltiä vaimentamalla,
vaikka kai sitä voi joku spekuloida auton olevan yhtä isoa metallirakennelmaa ja kaikki vaimennus on hyvästä tmv. Konepelti on kuitenkin monessa autossa yks isoimmista resonoivista metallilevyistä ja periaatteessa se on parilla saranalla yhteydessä kuuntelutilan vastaisiin seiniin... :mrgreen:
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja Jani Uuttu » 27.10.2011 09:20

Kaiman kanssa samoilla linjoilla. Konepellin vaimennus vaikuttaa moottorista aiheutuvaan meluun eli silloin ollaan enemmän tai vähemmän liikenteessä. Ja silloin sitä ääntä tulee monesta muustakin paikasta esim. tuulen suhinoita ikkunoista ja tiivisteistä, renkaista jne.
Parkissa hifisteltäessä en näe konepellin vaimennuksesta kovin kummoista hyötyä. Tärkeämpää on silloin matkustamon pintojen rakenne.
Jani Uuttu
 
Viestit: 495
Liittynyt: 08.01.2011 09:25

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 27.10.2011 09:30

Oma näkemykseni konepeltiin laitettavasta vaimennusaineesta/matosta on seuraavanlainen: sillä saadaan vaimennettua moottorin aiheuttamaa melua ja ehkä siitä syntyvää lämpöä pysymään konehuoneessa. Ja mitä vanhojen autojen vaimentamiseen tulee, niin kadetista tuli yllättävän hiljainen kun lykkäsi vaimennusmattoa takakaarien ja poskien sisälle. Tulee sieltä vieläkin ajomelua mut ei niin paljon kuin ennen. Suurin melu tulee kuitenkin putkistosta ja moottorista vaikka koko lattia on vuuorattu 6mm matolla.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja Pasi Liimatainen » 27.10.2011 10:16

Hifistelyssä näen tärkeimmiksi vaimennuskohteiksi katon, ovet ja kontin (mikäli subbari siellä kontissa on). Ajomelun kannalta sitten lisätään listaan pohja sekä kojiksen takaa tulipelti. Sitten jos halutaan hifistellä, niin vaimennetaan vaikka se nokkapelti.

Xantiassa aikoinaan peräkontin kunnollinen vaimentaminen pudotti ajomelua todella paljon. Lattian vaimentaminen vaikutti huomattavasti vähemmän. Samaten katon ja ovien.
Hybrid Audio Berlingo :)
Avatar
Pasi Liimatainen
 
Viestit: 186
Liittynyt: 28.01.2011 10:21

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja Juha Tuomola » 27.10.2011 12:34

kontin minäkin vaimennan vielä kertaalleen, hb mallisessa autossa se on paha melunlähde...
Nissan Primera GT
Avatar
Juha Tuomola
 
Viestit: 437
Liittynyt: 29.01.2011 21:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 31.10.2011 10:52

Mulla on myös P11 primera hatchback. Meinaan laittaa jonkun hoodlinerin konepellin alle, koska moottori (1.8) on niin maan perusteellisen rumaääninen laite. Kaupunkiajossa suurin melunlähde on se ruma karhea rahina mitä moottori pitää jos on yli 2000rpm ja vähääkään kiihdyttää.
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiKirjoittaja Juha Tuomola » 31.10.2011 19:43

Oletko huomannut kontin suunnalta sirinää tietyissä kierroslukemissa, sellaista kuin jokin vaijeri hakkaisi peltiä vasten, olen koittanut paikantaa mut en löytänyt. Pitäis saada poies :D
Nissan Primera GT
Avatar
Juha Tuomola
 
Viestit: 437
Liittynyt: 29.01.2011 21:55
Paikkakunta: Tampere

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ilaguyiyii ja 123 vierailijaa

cron