Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Säädöillähän tehdään paljon, tiedän sen. Mutta ideana on sähköisten korjausten- sekä laitteiston minimointi. Eli ei vahvistinta etupäälle, eikä mitään viiveillä kikkailuja.
- Tero Äijälä
- Viestit: 29
- Liittynyt: 25.04.2011 19:18
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Tero Äijälä kirjoitti:Säädöillähän tehdään paljon, tiedän sen. Mutta ideana on sähköisten korjausten- sekä laitteiston minimointi. Eli ei vahvistinta etupäälle, eikä mitään viiveillä kikkailuja.
Milläs sen kalvon saa liikkumaan ilman vahvistusta? Aika herkät pitäis olla, jos linjajännitteellä saa dynamiikkaa aikaan...
- Henrik Tiainen
- Viestit: 100
- Liittynyt: 27.01.2011 13:47
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Tarkoitin lähinnä sitä ettei laitteistoon ylimääräistä päätettä, vaan soittimen lihaksilla pärjää
- Tero Äijälä
- Viestit: 29
- Liittynyt: 25.04.2011 19:18
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Tero Äijälä kirjoitti:Tarkoitin lähinnä sitä ettei laitteistoon ylimääräistä päätettä, vaan soittimen lihaksilla pärjää
Soittimen päätteellä voi tulla melko vaatimaton bassopää. Keskiäänialueelle ja diskanteille riittää todistetusti.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Aikojen saatossa Pioneerilla on ollut sellaisia soitin malleja, joiden oman päätteen takakakanavien siltakytkentä on onnistunut ja kestänyt kahden ohmin kuorman. Tällöin riittävän herkällä subwooferilla on saatu kohtuullisen voimakasta bassontoistoa. Näitä herkempiä subwoofereita ovat - monelle yllätykseksi - yleensä suurempikokoiset.
Autoa ei tälläisen "kevyen" äänentoistojärjestelmän yhteydessä kannata vaimentaa akustiikaltaan liian pehmeäksi.
Siis: löydettävä soitin jonka oman päätteen takakanavapari voidaan sillata kahden ohmin kuormalle ja bassoon joku kevyt ja herkkä (12"? ) elementti, joka voidaan virittää soimaan refleksi- tai bandpasskotelossa. Huomattava, että impedanssi ei saa laskea näillä kuormituksilla / virityksillä liian alas. Viritystaajuutta ei kannata myöskään laskea liian alas. Herkimmin bassoa saadaan bandpassista, mutta onnistuneen basson rakentaminen onkin sitten kaikkein haasteellisinta tällä konstruktiolla.
Autoa ei tälläisen "kevyen" äänentoistojärjestelmän yhteydessä kannata vaimentaa akustiikaltaan liian pehmeäksi.
Siis: löydettävä soitin jonka oman päätteen takakanavapari voidaan sillata kahden ohmin kuormalle ja bassoon joku kevyt ja herkkä (12"? ) elementti, joka voidaan virittää soimaan refleksi- tai bandpasskotelossa. Huomattava, että impedanssi ei saa laskea näillä kuormituksilla / virityksillä liian alas. Viritystaajuutta ei kannata myöskään laskea liian alas. Herkimmin bassoa saadaan bandpassista, mutta onnistuneen basson rakentaminen onkin sitten kaikkein haasteellisinta tällä konstruktiolla.
- Jussi Kaakinen
- Viestit: 127
- Liittynyt: 30.01.2011 19:39
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Jussi Kaakinen kirjoitti:Aikojen saatossa Pioneerilla on ollut sellaisia soitin malleja, joiden oman päätteen takakakanavien siltakytkentä on onnistunut ja kestänyt kahden ohmin kuorman. Tällöin riittävän herkällä subwooferilla on saatu kohtuullisen voimakasta bassontoistoa. Näitä herkempiä subwoofereita ovat - monelle yllätykseksi - yleensä suurempikokoiset.
Autoa ei tälläisen "kevyen" äänentoistojärjestelmän yhteydessä kannata vaimentaa akustiikaltaan liian pehmeäksi.
Siis: löydettävä soitin jonka oman päätteen takakanavapari voidaan sillata kahden ohmin kuormalle ja bassoon joku kevyt ja herkkä (12"? ) elementti, joka voidaan virittää soimaan refleksi- tai bandpasskotelossa. Huomattava, että impedanssi ei saa laskea näillä kuormituksilla / virityksillä liian alas. Viritystaajuutta ei kannata myöskään laskea liian alas. Herkimmin bassoa saadaan bandpassista, mutta onnistuneen basson rakentaminen onkin sitten kaikkein haasteellisinta tällä konstruktiolla.
On tiedossa ja olen kuunnellut muutamia tuollaisia settejä. Ei niistä moottoritiellä ole sen enempää iloa kuin 6,5" mideistä.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Tästä päästään asiaan, että nuo äänenlaatukisailut pitäisi suorittaa tien päällä. Tokihan moni kottero on hiljainen paikallaan ja sammuksissa. Mitens laita on 80km/h vauhdissa, tuossa äänimaailmassahan nuo laitteet pitäisi testata. Ajan itse n.30tkm vuodessa, joten jonkin verran tulee kotterossa kuunneltua musaa.
- Tero Äijälä
- Viestit: 29
- Liittynyt: 25.04.2011 19:18
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Tero Äijälä kirjoitti:Tästä päästään asiaan, että nuo äänenlaatukisailut pitäisi suorittaa tien päällä. Tokihan moni kottero on hiljainen paikallaan ja sammuksissa. Mitens laita on 80km/h vauhdissa, tuossa äänimaailmassahan nuo laitteet pitäisi testata. Ajan itse n.30tkm vuodessa, joten jonkin verran tulee kotterossa kuunneltua musaa.
Hauska ajatus.. EMMAn kisat 80km/h vauhdissa
- Kim Havukainen
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25.04.2011 23:33
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Kim Havukainen kirjoitti:Tero Äijälä kirjoitti:Tästä päästään asiaan, että nuo äänenlaatukisailut pitäisi suorittaa tien päällä. Tokihan moni kottero on hiljainen paikallaan ja sammuksissa. Mitens laita on 80km/h vauhdissa, tuossa äänimaailmassahan nuo laitteet pitäisi testata. Ajan itse n.30tkm vuodessa, joten jonkin verran tulee kotterossa kuunneltua musaa.
Hauska ajatus.. EMMAn kisat 80km/h vauhdissa
silmät kiinni ja naatiskelemaan sulosoinnuista..
Audiocheck
- Kaikki irti autostereoista
- Kaikki irti autostereoista
-
Juuso Pitkänen - Yhteistyökumppani
- Viestit: 232
- Liittynyt: 28.01.2011 13:29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet
Tero Äijälä kirjoitti:Tästä päästään asiaan, että nuo äänenlaatukisailut pitäisi suorittaa tien päällä. Tokihan moni kottero on hiljainen paikallaan ja sammuksissa. Mitens laita on 80km/h vauhdissa, tuossa äänimaailmassahan nuo laitteet pitäisi testata. Ajan itse n.30tkm vuodessa, joten jonkin verran tulee kotterossa kuunneltua musaa.
Mietin ja miltä toi aikasemmin mainittu rallipösö kuulostaa maantiellä peltisisustuksineen? Tai joku revo-Minin käytännöllisyys. Eikö se kuunteluhuone olis helpompi rakentaa kotiin? Autot on mun mielestä tehty ensisijaisesti ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen.
- Lenny
- Viestit: 195
- Liittynyt: 06.04.2011 17:38
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa