vahvistimen todellista virrankulutusta



Keskustelua autohifistä.

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja Jani Uuttu » 15.09.2011 18:53

Ja mitä sitten, jos se kallein ei ollutkaan paras? Pointti oli se, että niissä on eroja.
Paremmuutta ei voi etukäteen tietää vaan se pitää kokeilla.
Jani Uuttu
 
Viestit: 495
Liittynyt: 08.01.2011 09:25


Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja Kimmo Kolkka » 15.09.2011 20:24

- se soi, jos sitä jaksaa säätää -
ASTM avustaja
http://www.rotvalli.org
Avatar
Kimmo Kolkka
 
Viestit: 262
Liittynyt: 08.01.2011 12:12
Paikkakunta: Urjala

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja CoccoBill » 15.09.2011 21:10

Tuo linkki osoittaa 2/2011 numeroon, kertoisitko tarkemmin mihin viittasit?
CoccoBill
 
Viestit: 13
Liittynyt: 03.09.2011 21:31

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja Kimmo Kolkka » 15.09.2011 21:24

CoccoBill kirjoitti:Tuo linkki osoittaa 2/2011 numeroon, kertoisitko tarkemmin mihin viittasit?

Linkki viittaan siihen, että tuossa numerossa on kuuntelutesti Rca-kaapeleista ja siihen että niissä on eroja.
- se soi, jos sitä jaksaa säätää -
ASTM avustaja
http://www.rotvalli.org
Avatar
Kimmo Kolkka
 
Viestit: 262
Liittynyt: 08.01.2011 12:12
Paikkakunta: Urjala

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja CoccoBill » 15.09.2011 21:31

No, en väitä vastaan. Jos näin on niin suosittelen ottamaan pikaisesti yhteyttä James Randiin, hän kun on luvannut miljoona dollaria henkilölle, joka noita eroja pystyy luotettavasti kuulemaan:

http://gizmodo.com/305549/james-randi-o ... are-better
CoccoBill
 
Viestit: 13
Liittynyt: 03.09.2011 21:31

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja JaniS » 15.09.2011 21:56

Mä luulen että sinä tai mahd. tuon kirjoittaja on käsittänyt asian hieman väärin, luin tosin pikaisesti...

Randin miljoonan dollarin haaste on aina koskenut paranormaalin ilmiön todistamista, eikä mitään muuta.

Artikkelissa mainittujen kaapelin kuparin ja suojauksen fysikaalisten ominaisuuksien eroja vaihtosähkönjohtavuuteen eri taajuuksilla voi testata ihan perus tieteellisellä metodilla. Ei ole mitään kyseenalaista, että eri materiaaleista, eri tavalla ja eri painotuksilla, sekä laaduntarkkailulla valmistetut signaalikaapelit käyttäytyvät hieman eri tavoin.

Kehoitan kääntymään jonkun suuren, bulkkikaapelia ammattikäyttöön valmistavan yrityksen tuotekehityksen tai laaduntarkkailun puoleen, jos todisteita kaipaat. Jätä hifi-piirit hetkeksi.

Kuuntelukokeita saa kyllä kritisoida melko vapaasti, koska 99% niistä ei hipaisekkan tieteellistä metodia, saatikka terminologiaa. :) (joka käy taas hyvin artikkelista ilmi...)
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja CoccoBill » 15.09.2011 22:11

Mitattavat erot fysikaalisissa ominaisuuksissa ovat kuitenkin aivan eri asia kuin korvinkuultavat äänenlaadulliset erot. Tuossa toisessa aiemmin postaamassani linkissä Jensen Transformers Inc:in Bill Whitlock, jolla on 30 vuoden kokemus ammattilaistason audiolaitteiden suunnittelusta kertoo aiheesta. Pari lainausta dokumentista:

"no other product is as shrouded in hype and mystery as the audio cable!"

"the high-end segment of the audio industry is abounds with misinformation, myth, and mysticism."

"The only property of a cable that has any significant effect on audio noise coupling is shield resistance."
CoccoBill
 
Viestit: 13
Liittynyt: 03.09.2011 21:31

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja Mika Koponen » 15.09.2011 22:20

Onko kaapeleissa eroja aiheeseen minulla on selkeä käsitys: Vasta kun laitteisto ja kuuntelukokemus mahdollistaa erojen löytämisen, niin niitä on. Siihen asti basso soikoon kovaa.
Vaimennuksien ja asennuksien järeyteen ei vielä kymmenen vuotta sitten monikaan uskonut. Jopa EM-kilpailuissa oli autoja pokaaleilla ilman vaimennuksia. Ei enää tänään.
Moni asia on uskonasia ja psykoaskustiikka varmasti näyttelee roolia. Itse olen muutaman kerran tehnyt sokkotestejä sekä avoimiatestejä ->hyvinkin opettavaista ja omia ennakkoluuloja kumoavaa...
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
Mika Koponen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 653
Liittynyt: 08.01.2011 08:30

Re: vahvistimen todellista virrankulutusta

ViestiKirjoittaja JaniS » 16.09.2011 08:11

CoccoBill kirjoitti:Mitattavat erot fysikaalisissa ominaisuuksissa ovat kuitenkin aivan eri asia kuin korvinkuultavat äänenlaadulliset erot.

Ei, vaan mitattavat erot ovat ainoita eroja joilla voidaan tieteellisen metodin puitteissa todistaa eroja ihmisen kuulemalla taajuusalueella. Itse kuulo on liian monimutkainen ja vaikutuksille altis prosessi tieteelliselle metodille. Ihan lähtökohtaisesti siis turha kritisoida kunkin ihmisen omaa kokemusta äänen havainnoinnin suhteen. Siitä taas, että esim. asiaan koulutuksella on vaikutusta erottelukykyyn jne on näyttöä vaikka kuinka paljon. Jos löytyy (ja kuten toivottavasti aina tehdään) hyvinkin tarkat säännöt kuuntelutestin kuunneltavista äänen piirteistä, on erojen löytyminen itsellekin helpompaa.

CoccoBill kirjoitti:"no other product is as shrouded in hype and mystery as the audio cable!"


No shit?... Mutta riippuu mistä piireistä asiaa katsot? Audioalan ammattilainen kaapeloi hiend-miehenkin kuunteleman levyn nauhoittaneen studion VAIN n. "industry standard" välikaapeleilla. ( kuparia, hyvä suojaus, hyvät liittimet, kestävä kuori ja liittimet, 100% työn laatu, joten eroja yksilöiden välillä ei ole.)
Kana vai muna? Mitäs varten kukaan haluaa värittää kokemusta platinakaapeleilla norsunluuliittimin?

CoccoBill kirjoitti:"the high-end segment of the audio industry is abounds with misinformation, myth, and mysticism."


Totta kai, Mutta mikä minä olen kyseenalaistamaan hi-end-miehen kokemusta musiikin kuuntelemisesta ja sama toisinpäin: Siinä vaiheessa kun alat nauttimaan hyvästä äänestä jonkun sanallisen kuvauksen perusteella, homman absurdismille saa nauraa päin naamaa.
Mistä tullaankin sitten ikävästi siihen, että kuinka paljon sä olitkaan tehnyt asiallisesti järjestettyjä kuuntelutestejä itse, Vai lähtikö tämä ihan vaan nettiä selaamalla liikkeelle?

CoccoBill kirjoitti:"The only property of a cable that has any significant effect on audio noise coupling is shield resistance."


Voit olla varma että emi-suojaus on aina 1. prioriteetti kun hyvälaatuista suojattua kaapelirunkoa audioammattilaisille valmistetaan. HifiMarkkinat sensijaan vaativat kai muutakin kaapeleilta... oon kuullu jotain juttuja... :mrgreen:
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 67 vierailijaa

cron