Hifien parannusta Audi A3 Sedaniin.



Keskustelua autohifistä.

Hifien parannusta Audi A3 Sedaniin.

ViestiKirjoittaja JKK » 17.12.2017 22:02

Morjens kaikille. Kyselen täällä ensimmäistä kertaa kun tämä taitaa olla osaavin foorumi autohifiin liittyvissä asioissa. Ja olen vähän uuno näissä asioissa...

Minulla on työn alla vastikään hankkimani vuoden 2014-mallinen Audi A3 sedan, johon teen talven aikana äänieristystä pala kerrallaan. samalla on virinnyt ajatus tehtaan karvalakkihifien piristämisestä. Voi olla että minun toiveet hifistyksen suhteen on aika vaatimattomat suhteessa tämän foorumin osaamiseen. Nyt haen vain mukavasti ja laadukkaasti soivaa laitteistoa, jota ei käytetä äänenpaine-esittelyyn varmasti koskaan. Ja taloudellisestikin tästä pitäisi selvitä järkisummalla.

Ensimmäinen "ongelma" on Audin karvalakki-tehdasradion vaatimattomuus, koska kyseisestä radiosta ei saa ulos muuta kuin kaiutintasoista high-level-signaalia (käsittääkseni ei edes uudelleenkoodamalla). Tämän ajattelin ratkaista "Audisonin 8.9bit"-vahvarilla, joka ilmeisesti osaa käsitellä high-level-signaalit jotakuinkin kelvollisiksi? Ja jolla onnistuu aktiivisysteemien jaot helposti ja kustannustehokkaasti. Eteen kolmitie ja taakse passiivinen kaksitie (ehkäpä).

Lisäsubbareita en halua (jaksa) alkaa virittelemään, joten haluaisin ratkaista ongelman siten, että asennan oviin 8" elementit. Kerkesin jo tilaamaan ETON 200.2-sarjan, jota alkuun ajattelin etuoviin vakiolärpyköiden korvaajiksi. Kyseessä on siis 8" 2-tiesetti.

Mutta nyt aloin miettimään eteen jopa 3-tiesysteemiä aktiivisena. Kerkesin jo asentamaan etupilareihin nämä ETON-diskantit, joten ne kelvatkoon ja jääköön sinne. Tuskin ne huonoimmasta päästä on? Se mihin nyt tarvitsen apua, on kysymys että menenkö pahasti metsään, jos hankkisin etuoviin kokonaan erilliset keskiäänielementit ja 8" subbarit? Siis aivan oikeat subbarielementit, eikä mitkään midbassot? Nuo 8" ETON-elementit, jotka minulla nyt on vielä paketissa, ovat mid-bassot. Ne voisin hyödyntää takaoviin myöhemmin.

Mutta mitä minun pitäisi ottaa huomioon hankkiessani 8" subbarielementtejä, jos sellaisia alkaisin asentamaan vaimennettuihin etuoviin? Tarkoitan lähinnä sähköisten ominaisuuksien suhteen? Ja onko siinä mitään järkeä, jos sillä tavalla lähtee hakemaan edes hieman tasokkaampaa ja ulottuvampaa bassotoistoa? Ja sama kysymys koskien myös keskiääniä? Jos joku osaisi antaa jotain suosituksia järkevässä hintaluokassa, kuulisin niitäkin mielelläni. Herkkyys saisi olla vähän parempaa tasoa, koska Audison-vahvarin tahoreservit ei ole kovain kummoiset kanavaa kohti.

Vai olisiko järkevää laittaa tuo hankittu ETON-setti tuollaisenaan, mutta aktiviisena 2-tiesysteeminä eteen? Ja viritellä takaoviin 8" subbareilla varutettu 2-tiesysteemi, jossa lienee tarvitsee käyttää jonkinlaista laajakaista-diskanttia?

Eli tiivistettynä: Vahvarina tulee olemaan AP8.9. Ja kajareiden sijoitteluun käytän ainoastaan etu- ja takaovia. Millä kombinaatiolla saan näillä reunaehdoilla parhaiten soivan systeemin siten, että myös bassopäässä olisi jotain ryhtiä?
JKK
 
Viestit: 3
Liittynyt: 17.08.2014 21:26

Re: Hifien parannusta Audi A3 Sedaniin.

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 27.12.2017 14:15

Itse valitsisin tuossa tapauksessa etuoviin jotku matalarakenteiset 8" subielementit. https://www.fanaticaudio.com/shop/tarjo ... -gzrw-8fl/ tuota ainakin mainostetaan oviasennukseen sopivaksi ja ihan äänenlaatuakin arvostavissa piireissäkin tunnetulta merkiltä vieläpä. (juu, joo ko. merkki on tunnettu toki äänenpainepiireissäkin, mutta ei mitenkään tuntematon, eikä huonoksi äänenlaadultaankaan haukuttu edes äänenlaatupiireissä kuitenkaan). Perinteisemmällä rakenteella olevat elementit vaatii helposti enemmän ovien rakentelua. Toki valikoima kasvaa, jos on valmis tekemään enemmän hommia elementtien asentamiseksi. Tietenki noita flattejäkin löytyy enempikin, mutta kuinka ne soveltuu oviasennukseen, onkin sitten eri juttu. Periaatteessa joo, sähköisistä arvoista voi jotain päätellä, mutta eipä ne tahdo kertoa yhtään mitään itse elementin laadusta. Ehkä sen oviasennukseen soveltuvuuden voisi teoreettisesti päätellä niistäkin, mutta itse ainakaan en niitä hirveästi alkaisi tuijotteleen.

Kolmitie on aina vaikeampi säätää kuin kaksitie. Ja hyvän setin hintakin helposti korkeampi kuin yhtä laadukkaalla kaksitiellä, mutta jos aikaa ja intoa riittää, niin ihan hyvän setin saa aikaan kolmitie-ratkaisullakin. Huolella kun valitsee keskiäänet, niin ei se metsään siis mene, mutta voi olla haastavampi säätää. Rainbowlta löytyy paljon hyvän hinta-laatusuhteen omaavia elementtejä, mutta ei tokikaan ole ainoa valmistaja, onhan noita, kuten esim. Ground Zero, DLS, Alpine, Helix jne.
ETON on itselle täysin outo merkki, niiden laadusta en uskalla mennä sanomaan yhtään mitään. Mitä taas tuon Audisonin tehoreseviin tulee, niin... Jaa, mutta onko tuon ikäisissä Audeissa muuten alkuperäisasennusvahvistin? Ehkäpä parempi jos ala veikkaamaan, kummalla saa enempi tehoa elementtiä kohti. Todettakkaan kuitenkin, että mahdolliset subielementit sitä tehoa kaipaa huomattavasti enempi kuitenkin kuin ne keskiäänet. Keskiäänisille tuon 8.9 Bitin tehot riittää maltilliseen kuunteluun hyvinkin, midbasso- ja varsinkin subiosasto sen sijaan voi hyvinkin helposti huutaa lisää. Itse varmaan jättäisin noin pienessä autossa ne takakiuttimet kokonaan asentamatta ja siltaisin tuon Audisonin kanavapareista kaksi niille etuovin subeille. Kuitenkin suht. hiljaisia olleet ainakin ne Audit, joissa itse joskus kyydissä ollut. Ja jos vielä lisä-äänieristystä tulee, niin kohtuudella ne etukaiuttimetkin sinne taakse kuuluu. Monessa laiteistossa ne takakaiuttimet tupanneet hieman jopa sotkemaankin ääntä.

http://autosound.fi/index.php/vahvistimet.html
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06


Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: StevenPt ja 8 vierailijaa

cron