Jännitteestä kyselyä



Keskustelua autohifistä.

Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja Mika Immonen » 18.11.2017 22:34

Lyhyestä virsi kaunis.
Mikä on vahvistimien optimaalinen käyttöjännite? Tai ehkä pitäisi kysyä mikä on liian alhainen? Autossa on tällä hetkellä vain yksi akku jota luonnollisesti auton muutkin toiminnot käyttävät. Ajon aikana jännitemittari sanoo n 13.5-13.8 lukemia.
Onko riittävä vahvistimille? Itse en ole havainnut mitään ääneen vaikuttavaa jännitteen ollessa alempana.

Toinen kysymys. JOS asennan vahvistimille toisen akun konttiin käykö ihan tavallinen akku? Tilaa on todella vähän joten akku ei saa olla kovin iso. Siksi kysyn tätä että yleensä pienet 12V akut ovat myös ”pieni tehoisia”.esim. Motonetissa on 34Ah/340A akku. Riittääkö tämä? Lähes 100% kuuntelen musiikkia auton ollessa liikkeessä eli akkujaan latautuu samalla.
Mika Immonen
 
Viestit: 15
Liittynyt: 22.10.2014 18:21

Re: Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja Jani Uuttu » 19.11.2017 01:11

Hieman alhaiselta tuo jännite vaikuttaa. Yleensä laturi tuottaa n 14.4V noin 100A virralla riippuen tietenkin autosta, lämpötilasta jne jne. Lisäakulla saa lisää kapasiteettia, mutta ajonaikaista jännitettä se ei nosta.
Jani Uuttu
 
Viestit: 495
Liittynyt: 08.01.2011 09:25

Re: Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja manninen » 19.11.2017 13:18

Porukka ajelee nykypäivinä aika uusillakin peleillä että tähän tarvis kyllä lisätietona että mikä auto on kyseessä. CAN väylä autossa jännitteet voi olla mitä vaan ajon aikana ja vaikka joku 2010 uudempi audi a6 kun alat lisäakkua laittamaan niin on syytä tietää mitä koodin pätkää kerrot auton energiahallinnalle.

12-14V ok autostereoille mut tärkeämpi sit sille virralle että paljonko sitä menee. Eli lisätietona paljonko sitä vahvistin arsenaalia on.
tavallisen lyijyhappo starttiakun jos laitat peräkonttiin niin siinä tulisi olla kaasunpoistoletku joka viedään ulkopuolelle.

esimerkkinä varmasti foorumin keveimmästä päästä niinku mulla, 4-tie aktiivi, kolme vahvistinta, kun laittaa soittimen päälle niin peräkontin sähköille menee 3,5ampeeria ja kun laittaa aikalailla täysille (reilu 100db) niin pihtimittari rekisteröi reilu 9ampeeria jatkuvaa virtaa

mulla menee vain 6mm2 reilu 4metriä pitkä päävirtakaapeli peräkonttiin
manninen
 
Viestit: 37
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Re: Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja Mika Immonen » 19.11.2017 16:22

Täysin varmaa tietoa ei tuosta jännitteestä ole koska on ihan järkyttävän vaikeaa mitata ajon aikana sitä. Kaveri saa juosta vieressä melko kovaa mittaamassa. No se huumorista.
Mulla on siis kytkettynä motonetistä hommattu jännitemittari. Vanha mittari ilmoitti noita lukemia mitä laitoin. Uusi mittari (jonka laitoin eilen illalla) näyttää vähän korkeampaa lukemaa. Ei kuitenkaan yli 14. Pitää yleismittarilla mitata ja säätää mittari kuntoon ja katsoa sitten lukema.

Vahvistimia on kolme. Jännite ei juurikaan muutu kuuntelen sitten hiljaisella tai kovalla. Tippuu ehkä 0,1A. Auton valot ei edes vilku vaikka kovaa soittaisikin :D .

Lähinnä tässä on kyse siitä että jos laittaisin konttiin vahvistimille oman akun. Ja siitä että jaksaako pienikokoinen akku tuottaa virtaa kolmelle vahvistimella. Olen tietoinen että akkujen väliin pitää laittaa erotusreleet ym.
Ja kun tilaa on rajoitetusti niin iso kokoista akkua ei sinne järkevästi pysty asentamaan.

Eli pääasiallinen kysymys kuuluukin että TARVITSEEKO JÄRJESTELMÄNI EDES LISÄAKKUA?

Halvin ja pienikokoisia akku mitä löysin motonetista on seuraavanlainen: SZNAJDER 43AH/340A
Autona on Volvo V70 vm 2000 eli ns. Eka korimalli. Ei can väylää.
Mika Immonen
 
Viestit: 15
Liittynyt: 22.10.2014 18:21

Re: Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja Mika Immonen » 19.11.2017 16:26

AI niin. Se unohtui vielä. Edestä akulta takakonttiin menee 35mm2 päävirtakaapeli josta sulakkeilta jaetaan 10mm2 kaapelilla vahvistimille. Ohuemmat johdot on noin. Puolimetrisiä.
Mika Immonen
 
Viestit: 15
Liittynyt: 22.10.2014 18:21

Re: Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja manninen » 19.11.2017 19:02

Akun tarpeelle on varmaan se perus tilanne että siellä on se reilun 1kw digipääte ja hyvin epäherkkä (80db/w) 12" munkki joka saa imaisemaan itsestään helposti 100A virtaa pe-la viihdekäytössä, sillon on hyvä akun olla lähellä ja silloin niitä virranvähyysvahinkoja kai eniten sattuukin, heh.
manninen
 
Viestit: 37
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Re: Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja Joonas Karjalainen » 19.12.2017 00:05

Jani Uuttu kirjoitti:Hieman alhaiselta tuo jännite vaikuttaa. Yleensä laturi tuottaa n 14.4V noin 100A virralla riippuen tietenkin autosta, lämpötilasta jne jne. Lisäakulla saa lisää kapasiteettia, mutta ajonaikaista jännitettä se ei nosta.


Laturin kyljen tarrasta voi tuo löytyä osassa suoraankin jos ei ole liian teknisiä laitteita. Esim C5 Patongissa lukee laturin kupeessa Valeo ja 14.0V ja niinhän se sieltä työntää, 14.0-14.1 tyhjäkäynnistä maantieajoon, eli aika matalia voi olla joissain autoissa latausjännitekin jo.
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
Joonas Karjalainen
 
Viestit: 217
Liittynyt: 31.01.2011 11:40
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jännitteestä kyselyä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 23.12.2017 21:40

Mika Immonen kirjoitti:Lyhyestä virsi kaunis.
Mikä on vahvistimien optimaalinen käyttöjännite? Tai ehkä pitäisi kysyä mikä on liian alhainen? Autossa on tällä hetkellä vain yksi akku jota luonnollisesti auton muutkin toiminnot käyttävät. Ajon aikana jännitemittari sanoo n 13.5-13.8 lukemia.
Onko riittävä vahvistimille? Itse en ole havainnut mitään ääneen vaikuttavaa jännitteen ollessa alempana.

Toinen kysymys. JOS asennan vahvistimille toisen akun konttiin käykö ihan tavallinen akku? Tilaa on todella vähän joten akku ei saa olla kovin iso. Siksi kysyn tätä että yleensä pienet 12V akut ovat myös ”pieni tehoisia”.esim. Motonetissa on 34Ah/340A akku. Riittääkö tämä? Lähes 100% kuuntelen musiikkia auton ollessa liikkeessä eli akkujaan latautuu samalla.


Ei mitään ongelmaa vahvistimen kestämisen suhteen jollain 13.5-13.8 voltin jännitteellä normaaleilla 12 voltille tarkoitetuilla autovahvistimilla. Jos siis sitä pelkäät. Pitäähän niiden toimia tarvittaessa pelkän akkujännitteenkin turvin, eli alle 13 voltilla (auto esim. sammuksissa, ei ulkoista laturia). Jos aletaan meneen alle 11 voltin, niin voi jo olla huolissaan. Tälläistä tilannetta tosin tuskin kuitenkaan tulee ihan ensimmäisenä käynnissä olevalla autolla.

Ja ihan normaali auton akku käy lisä-akuksi. Miten määritellään sitten riittävä lisä-akku riippuu aika monesta seikasta, kuten vahvistimista ulosotettavan tehon määrä (vrt vaikkapa suht. normaalivoimakkuuksilla tapahtuva kuuntelu vst. äänenpainekisaaminen) ja vahvistinten tyyppi (vrt. AB-luokan vahvistin vst. D-luokan vahvistin). Jos ei kovin tehokas vahvistinpatteristo ole ja/ tai maltillisilla voimakkuuksilla kuuntelee pääasiassa auton käydessä, niin varmaan kohtuudella riittää tuollainen 340A "antava" akkukin. Mutta kuten jo edelläkin joku kerkesi toteamaan, niin ajon aikaista jännitettä sillä ei kuitenkaan saa nousemaan.

Mika Immonen kirjoitti:Täysin varmaa tietoa ei tuosta jännitteestä ole koska on ihan järkyttävän vaikeaa mitata ajon aikana sitä. Kaveri saa juosta vieressä melko kovaa mittaamassa. No se huumorista.
Mulla on siis kytkettynä motonetistä hommattu jännitemittari. Vanha mittari ilmoitti noita lukemia mitä laitoin. Uusi mittari (jonka laitoin eilen illalla) näyttää vähän korkeampaa lukemaa. Ei kuitenkaan yli 14. Pitää yleismittarilla mitata ja säätää mittari kuntoon ja katsoa sitten lukema.

Vahvistimia on kolme. Jännite ei juurikaan muutu kuuntelen sitten hiljaisella tai kovalla. Tippuu ehkä 0,1A. Auton valot ei edes vilku vaikka kovaa soittaisikin :D .

Lähinnä tässä on kyse siitä että jos laittaisin konttiin vahvistimille oman akun. Ja siitä että jaksaako pienikokoinen akku tuottaa virtaa kolmelle vahvistimella. Olen tietoinen että akkujen väliin pitää laittaa erotusreleet ym.
Ja kun tilaa on rajoitetusti niin iso kokoista akkua ei sinne järkevästi pysty asentamaan.

Eli pääasiallinen kysymys kuuluukin että TARVITSEEKO JÄRJESTELMÄNI EDES LISÄAKKUA?

Halvin ja pienikokoisia akku mitä löysin motonetista on seuraavanlainen: SZNAJDER 43AH/340A
Autona on Volvo V70 vm 2000 eli ns. Eka korimalli. Ei can väylää.


Meinaat varmaan, että jännite tippuu 0.1V, eikä 0.1A. Ampeeri (A) ja voltti (V) on eri asioita. Ampeeri on virran yksikkö ja voltti jännitteen.

Lukemani perusteella mielestäni et tarvitse lisä-akkua. Jos tilanne olisi se, että soitttelisit vaikkapa parkissa usein akun tyhjiin, olisi tilanne eri. Tai jos vaikkapa edes jännite moottorin käydessä oikeasti notkusi reilusti kovaa soittaessa. Tässäkin tosin kannattaa huomata normaalin yleismittarin hitaus, esimerkiksi nopeiden bassoniskujen aiheuttamat jännitemuutokset ovat helposti niin nopeita, ettei perus-yleismittari kerkeä reagoida niihin. Tosin jos ei esimerkis valojen selkeää vilkkumista tapahdu, niin ei siellä jännitteetkään pahasti notku.

Eikä se akku virtaa tuota, laturi tuottaa. Akku toimii vain eräänlaisena välivarastona, joka pystyy luovuttamaan virtaa tarvittaessa enemmän kuin mihin laturi kykenee.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06


Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron