Seat Freetrack hifistys (Oli: DSP-vahvistin)



Keskustelua autohifistä.

Seat Freetrack hifistys (Oli: DSP-vahvistin)

ViestiKirjoittaja Arvi Heikkilä » 23.10.2017 22:40

Otsikon aiheesta liikkeelle, eli auto vaihtui toiseen, tuoreempaan. Seat Altea -11 kyseessä ja siinähän on ihan kiva mankka integroituna kojelautaan jne. Varmaan tämän onnistuisi vaihtaa toisenlaiseenkin, mutta mieluulla menisi helposti eteenpäin ja laittaisin vain tämän perään jonkinlaisen DSP-vahvari yhdistelmän jollaisia nykyään on ihan valittavaksi asti.
Vahvari ohjaisi sitten etukajareita (haaveissa aktiivi 2-tie) sekä takaovien erillisarjaa, joka saattaa jäädä originelliosille. Mahdollisuus on myös jättää takakajarit suoraan mankan taakse jolloin viiveitä sun muuta sinne ei säädellä, mutta samalla vahvarista voi jättää pari kanavaa suoraan pois tieltä.
Subikuvio on vielä auki kun kontissa ei välipohjan alla ole juurikaan tilaa, mutta mielikuvitus on sinne jo sovitellut jotain 6,5"-8" kokoista elementtiä ja sille tulisi luultavasti oma vahvari, ellei tuosta DSP-vahvari palikasta saa riittävää wattimäärää ja kanavia riittävästi kaikelle.

Tämmöiseen pitäisi jotain vinkkiä nyt saada, pieni koko tietysti olisi boonusta sijoittelun helpottamiseksi, voimaa ei tarvitse olla paljoa, kunhan radio raikaa ja CD antaa möykkää. Jos BT yhteys luonaa niin sekin käy, auton nykyjärjestelmään saa ainakin USB- ja AUX-kaapeleilla signaalin sisään.
Etukajarit vaihtunevat johonkin 6,5" erkkasettiin aktiivia silmälläpitäen, toki mahdollista on myös laittaa passiivina ja säädellä viiveet sitten niillä rajotteilla.

Mitä raati lähtisi tähän änkeämään, Audison, Blam, Match, Mosconi, Helix(?) ainakin tarjoavat vaihtoehtoja, onko muita? Joku mikä kannattaa suoraan poistaa listalta? Hintakin tietysti vähän rajoittaa, tonnin budjetilla pitäisi saada ainakin soittopelit. Tarvikkeita ja asennuskampetta löytyy ja ostetaan sitten tarpeen mukaan kun ne eivät enää maata kaada.
Jos käytettyjä aiheeseen soveltuvia löytyy hyllystä pölyyntymästä niin kiinnostaa ehdottomasti.
Viimeksi muokannut Arvi Heikkilä päivämäärä 05.12.2017 00:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Arvi Heikkilä
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.09.2015 11:35

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja MarkoN » 24.10.2017 19:40

MarkoN
 
Viestit: 97
Liittynyt: 09.07.2011 12:19

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Arvi Heikkilä » 27.10.2017 18:57

Tutkailujen ja pähkäilyjen myötä alkaa vahvistua valikoima Match PP86, Blam RA704, Audison Prima 5.9/8.9 ja noiden kaveriksi subille jotain, paitsi ehkä 5.9 jossa subille jo irtoaa ihan kohtuullinen wattimäärä, eikä ilmeisesti ulostuloja saa dsp-ohjattua ilman Prima-sarjan vahvaria? Erikoinen viritelmä jos noin...
Mosconin hinta on korkealla, Match M5 on ehkä vähän pieni tehoiltaan ja melkein samalla rahalla irtoaa PP86.

En siis auton tiloja ole vielä niin tarkkaan tutkinut mutta uskoisin tässä mainitut laitteet saavani mahtumaan kabiiniin. Näin säästyisi kaapeleiden vetämistä ees-taas...
Arvi Heikkilä
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.09.2015 11:35

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Arvi Heikkilä » 06.11.2017 00:34

Osaako kukaan sanoa mitään mutua parempaa että kuinka mikään näistä laitteista sulautuu tommosen Seatin mankan jatkeeksi? Plug'n'play piuhat paikalleen vai jotain monimutkaisempaa? Ei ole tullut mankkaa purettua irti että tietäisi mitä siellä takana on, mutta oletus että jotain hienompaa kuin vanhat kunnon ISO-liittimet.
Arvi Heikkilä
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.09.2015 11:35

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Mika Koponen » 06.11.2017 18:42

Tuolta katsomaan millaiset adapterijohdot autosi tarvitsee.
http://www.audiotec-fischer.de/lng/en/m ... -database/
Harmillisesti juuri tuossa 2011 vuosimallissa tulee päivitys, onko autosi uudempaa vai vanhempaa versiota?

Tarvitset tosiaan sovitejohtosarjat ja niillä asennus onnistuu oikein kivasti.

Jos kuuntelet maltilla, niin PP62DSP ja siihen varapyöräsubi on varsin asiallinen paketti.
http://www.audiotec-fischer.de/lng/en/m ... -7s-d.html
Olettaen, että se mahtuu konttiisi.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
Mika Koponen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 653
Liittynyt: 08.01.2011 08:30

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Arvi Heikkilä » 06.11.2017 22:22

Facelift on, kas kun en tuota hakupalvelua huomannut aiemmin, vaikka noita Helix/Match juttuja tuli jo kateltua tarkkaankin. Muka.

Maltilla kyllä, lähinnä subbaria joskus vähän jytyyttää esim Ronald Jenkeesillä, Elastisella tmv. niin siinäpä sitä kuuntelua. Yleensä aina on möykkä liian hiljaisella kun kyytiläisiä tulee autoon.
Siksipä subbarille omaa vahvaria vähän suunnitelmissa. Joutuuko sitten oman kotelon rakentelemaan vai miten, täytyy vielä tuumailla. Pääsis nyt edes laitevalikoimassa eteenpäin ja etupään soitannan kuntoon.
Aika karu pudotus kuitenkin 3BG Passatista aktiivi 2-tie viiveillä + sub -setistä tohon Seatin omaan soitantaan.
Arvi Heikkilä
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.09.2015 11:35

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Arvi Heikkilä » 15.11.2017 23:15

Etenee vähän kerrassaan. Kun ei tuosta vahvarista pääse selvyyteen että mitä ostaisi niin täytyy pohtia mille se teho tarjotaan..
Eteenhän pitäisi oviin saada mahtumaan 6,5" mid/kesk aika helposti, johon testimenestyjä Peerless esimerkiksi istuisi.
Disseiksi löytyy hyllystä Impactin NS-30 elementtejä, ne saavat paikkansa joko kojelaudan kulmista tai rakennusinnon iskiessä peilikolmiomuoveista. Tietty täytyy vähän testailla että miten soundillisesti toimii myös.
Sub osastolla olisi tarkoitus rakentaa kotelo kontin pohjalle tyhjät kolot hyödyntäen, varmaan 20l on aika maksimit mitä tilaa saa aikaan. Elementille maksimikoko on 10", 12" saattaisi ehkä sopia jos oikein tiukasti ahtaa, mutta kannattaako? 6,5" subbasia saisi parit sopimaan vierekkäin mutta onko taas hyötyä verrattuna 10".
Lituskoja katellu, ja vähän WinISD softalla laskelmoinu niin Peerlessin GBS-10 antaisi ihan ok tulosta käytettävällä tilalla, toimisi refleksinä ja suljetussa. Tuossa taas testaamisen paikkaa olisi.

Mutta niin se vahvari. Yllä olevaan sovitellen Audison antaisi paremmat eväät, kun kanavia voi sillatakkin. Eli Prima AP8.9 ja AP1D subbarille löylyä. Match PP86 tekisi kyllä saman ilman siltauksia (Peerless midit?), ja subvahvarinkin saisi, hinnassakaan ei merkittävää eroa ole. Tehollisesti ajatellen molemmissa riittänee aika mukavasti paukut. Ainakin sillä visiolla että aiemmin mainitussa Passatissa Spälärin S-4006 riitti hyvinkin.

Onko ASTM testannut noita Prima laitteita? Joku vanha lehti löytyi missä 5.9 oli mukana esisarjalaitteena ja ei ollu oikein toimannut eikä testit onnistunu. Lupausta oli paluusta aiheeseen mutta tapahtuiko koskaan?
Matchista löytyi juttua niin sen ominaisuudet on selvillä.
Arvi Heikkilä
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.09.2015 11:35

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Osku Hirvonen » 16.11.2017 12:04

Jonkin verran on kokemusta erimerkkisistä despivahveista noiden lehtitestien myötä. Noista mainitsemistasi Blamista ei ole omakohtaisia kokemuksia (mutta eipä siitäkään ole huonoa kuulunut, aika turvallisin mielin voisin ostaa itselle).

Eipä noista imo minkään kanssa voi mennä pahasti vikaan. Perushyviä kaikki ja säätäjällä/asennuksella tulee olemaan isompi vaikutus kuin itse laitteella. Valitset sen mikä itseäsi miellyttää ja minkä ominaisuudet sopii settiin.

Kannattaa vielä huomioida ainakin se, että prosessointi vie aina aikaa, eli vaikka delay on säädetty 0ms, on siellä kuitenkin joku pohjaviive aina olemassa. Tämä lähinnä niiden kaavailemiesi takakaiuttimien suhteen, itse en laittaisi niitä tuosta syystä mankan perään (tällöin niille ei tule viivettä, vaikka kaikille muille kajareille tulee). Tietysti jos takakajarien ainoa tarkoitus on saada pienemmille takapenkkiläisille kuuluville muumiCD:t, niin kelvannee noinkin, mutta varsinaiseen musiikinkuunteluun saattaa tulla havaittavia ongelmia ellei silloin saa kytkettyä niitä kokonaan pois.

Blam taitaa olla ainoa 4-kanavainen prossu tuossa, eli se ei sovellu käytettäväksi jos haluat takakanavatkin viiveen taakse.

Audisonissa on jo 4-kanavaisessa 9-kanavainen prossu, eli voi sitten budjetin mukaan hommata sopivan laatuisen ja hintaisen vahvin takakajareilla/subille jne. Mun mielestä aika hieno juttu. Sen lisävahvistimen ei tarvitse olla Prima-sarjaa (manuaali s.8-9), mutta muiden vahvistimien kanssa joutuu kolvihommiin välikaapelin kanssa (normi linjasignaalia se output kuitenkin on).
Se testin Priman toimimattomuus rajoittui vain yhteydeen saamiseen tietokoneeseen. Muuten se vahvi toimi kyllä ja soundi oli muistaakseni kohdallaan, jäi ainakin itselle positiivinen kuva koneesta. Piti palata aiheeseen joo, mutta maahantuojalta en sitten saanut koskaan tietoa johtuiko todettu vika laitteista, ohjelmistosta vai käyttäjästä. Itse kuitenkin kelpuuttaisin vieläkin omaan autoon tuo lyhyen kokeilun perusteella. Mun mielestä hyviä vaihtoehtoja sulle molemmat 4.9bit ja 8.9bit.

Matcheistä kokemusta vain vanhemmista malleista (52 ja 82), noista oma valinta olisi ollut 82, mutta 52:lla pärjäsi kans kunhan ei mitään maanjäristysäänenpaineita havitellut, 82 antoi kuitenkin kaikkea vähän enemmän. 52 parani myös paljon kun veti erillisen paksumman virtakaapelin sen valmiin ISO-sopivan tilalle. Tuossa 86:ssa riittäisi kanavat sulle ja ilmeisesti siihenkin saa vielä liitettyä prossun taakse järeämmän subipäätteen. Imo ei huono vaihtoehto ollenkaan.

Mosconeissa tykkäsin erityisesti soundista. Näiden kanssa vaan taitaa riittävän kanavamäärän saaminen viiveiden taakse nostaa hinnan yli budjetoidun (ainakin aktiivisetin kanssa). Ilman takakanavia saattanee onnistua. Jos on pistää enemmän rahaa, niin kannattaa tosissaan miettiä näitäkin.

Niin, oma valinta lähes vastaavassa tilanteessa oli aikanaan Helixin P-SIX DSP, [wink]nyt se pölyttyy tuolla hyllyssä[/wink]... ;)
Osku Hirvonen
Moderaattori
 
Viestit: 190
Liittynyt: 08.01.2011 22:54
Paikkakunta: Merikaarto

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Arvi Heikkilä » 16.11.2017 23:28

Kiitos Osku, asiaa tuli pitkälti.

Takapenkille ei viiveitä tarvitse, eivät tiedä moisista ketkä siellä yleensä istuvat. Ja Passatissakin istuivat kaikki tyytyväisinä vaikka kuskin penkille oli säädöt. :) Kyllä se repsikan paikalle vähän hölmöltä kuulostikin mutta toisaalta jos ei osaa asiaan kiinnittää huomiota...
Sikäli varmaan Blamin DSP vaffi + sub-päätekkin toimisi ihan ok.
Audisonin 4.9 vs 8.9 pyörittelin mielessä, mutta 4.9 kanssa tulee väkisin piuhan vetoa jos tarvii lisäkanavia subin lisäksi. 8.9 pitäisi paketin aika sievänä, toki rajoitetumpana myös. Tota vähän ihmetellyt että mikä juttu on Prima vaatimus, mutta hyvä tietää ettei sekään ole rajoite. Ainakin Sub-päätteelle valinnan varaa. Tosin ei se Priman sub-pääte huonosti kuvioon sovi.

Mosconi olisi soundin puolesta mukana, mutta taitaa muu paketti rajoittaa laadun sen verran etten saisi Mosconeista iloa irti.

Helix kiinnostaisi, jäi kyllä lähtökohtaisesti hinnan takia sivuun. Subbaselle sekin vaatii erillisen päätteen, mutta kuinka syvällä pölyn seassa se jo on? :?: ;)

Käytetytkin siis kiinnostaa kyllä, kaikenlaista löytyy varastoista jo, tähän projektiin sopivaa vaan kovin vähän. Jos noi mainitut disset edes saisi soimaan... :oops:
Arvi Heikkilä
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.09.2015 11:35

Re: DSP-vahvistin

ViestiKirjoittaja Osku Hirvonen » 17.11.2017 13:36

Ok, Blam riittää noilla reunaehdoilla ja saahan senkin kanssa takakajarit viiveen taakse jos tyytyy passiivietupäähän. En aiemmin huomannut, että siinäkin on erillinen prossun takana oleva linjalähtö subille. Omien kokemusten perusteella tosiaan suosittelen plug'n'playn sijaan vetämään paksumman virtapiuhan erillisenä. Mielenkiintoista olisi tuotakin päästä itse kokeilemaan.

Se Priman lisävahvihomma aukeaa hyvin tuolta manuaalista http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=52
Ihan jo ulkonäön takia ottaisin itse tuon kaveriksi sen Prima-monopäätteen, vaikka siitä ei kokemuksia olekaan.

P-SIX:n kanavat ei tosiaan ole sillattavissa, mutta sehän on vaan subinvalintakysymys. Varauksella toki tehon suhteen. Itse hommasin mahantuojan suosituksesta sinne samalle hyllylle pölyyntymään Match PP72W-D -parin. https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... s/pp-72w-d
Onhan tuossa jo pölyä päällä ja voisi tuosta luopuakin, kun ei se näytä itsekseen autoon asentuvan, mutta menee kaikkine härpättimineen (DIrector + BT-moduuli) silti sun asettaman budjetin yli.
Osku Hirvonen
Moderaattori
 
Viestit: 190
Liittynyt: 08.01.2011 22:54
Paikkakunta: Merikaarto

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Alexnuh, Austinpr, RonaldSn, StevenPt ja 1 vierailijaa

cron