Talvirenkaat



Keskustelua autoista ja niiden rakentamisesta.

Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja Niko Piesanen » 05.11.2015 12:52

Jos tänne pitkästä aikaa jtn koittaisi rustailla. Eli ei kellään sattuis olemaan kokemusta Trianglen renkaista? Kehuvat hyviksi ja edulliseksi niitä testien mukaan.
Niko Piesanen
 
Viestit: 129
Liittynyt: 29.01.2011 16:33

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.11.2015 00:26

Niko Piesanen kirjoitti:Jos tänne pitkästä aikaa jtn koittaisi rustailla. Eli ei kellään sattuis olemaan kokemusta Trianglen renkaista? Kehuvat hyviksi ja edulliseksi niitä testien mukaan.


Missä kehuvat ja missä testissä? Ai vannetukun omissa? Ehkä kannattaa odottaa joitain oikeita testejä, mutta siihen menee vuosi ja tämän varaanhan vannetukku onkin laskenut.

Eurolla saa euron tuotteen.
-karppa-
 
Viestit: 200
Liittynyt: 02.04.2011 17:48

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja Niko Piesanen » 24.11.2015 09:49

Esim tuolta löytyy pienimuotoinen juttu kyseisestä renkaasta http://triangle-renkaat.fi/icelink/
Niko Piesanen
 
Viestit: 129
Liittynyt: 29.01.2011 16:33

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.11.2015 10:13

Niko Piesanen kirjoitti:Esim tuolta löytyy pienimuotoinen juttu kyseisestä renkaasta http://triangle-renkaat.fi/icelink/


Oliko tämäkin vannetukun mainos? Kyseisessä taulukossa on vain numeroita. Uutta rengasta verrataan kuusi vuotta vanhaan malliin. Tätä testiä et saa mistään auki mitä on verrattu ja minkälaiset erot oli. Vannetukku mainostaa ajeneensa viime talvena testimielessä Lapissa JOPA 15.000km noilla renkailla. WOV. Miten kävi tekniikan maailmassa vannetukun mainostamalle edelliselle huippu kiinanastarenkaalle (Nankang). Oli testin surkein rengas. Mä vielä ymmärrän, että kesärengas voi olla musta ja melkein pyöreä (LingLong), mutta talvirenkaan kohdalla en ainakaan itse ota mitään riskejä.

Eurolla saa euron tuotteen.
-karppa-
 
Viestit: 200
Liittynyt: 02.04.2011 17:48

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja Niko Piesanen » 24.11.2015 12:44

Se itseäkin tuossa häiritsee kun ei nää tarkempia testi tuloksia mistään. Senpä takia epäilyttääkin onko tuo rengas sitten oikeasti hyvä vai vaan mainospuhetta. No joka tapauksessa uudet talvikumit on ostettava. Mitä porukka suosittelee?
Niko Piesanen
 
Viestit: 129
Liittynyt: 29.01.2011 16:33

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja PETE8500 » 24.11.2015 14:25

Hakkapeliitta 8 etuvetoiseen,jokin muu korkeammalla nastalla varustettu rengas takavetoiseen.
PETE8500
 
Viestit: 19
Liittynyt: 23.07.2011 13:51

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 24.11.2015 18:56

Ite oon luottanu lähinnä micheliniin. Siinä on tasasen varma nastarengas, toinen sarja mulla jo menossa. 15-tuumasena tais maksaa n. 400e sarja asennettuna. Säästöä tulee siinä vaiheessa kun laittaa samat renkaat alle vielä viidentenäkin talvena..
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja Niko Piesanen » 24.11.2015 21:22

Molemmat on varmasti hyviä vaihtoehtoja. Ite oon miettiny hankookkia nyt yhtenä vaihtoehtona.
Niko Piesanen
 
Viestit: 129
Liittynyt: 29.01.2011 16:33

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 25.11.2015 11:24

Missä / millaisissa olosuhteissa ajo pääasiallisesti tapahtuu? Sekin kun vaikuttaa renkaan valintaan. Itse kun asun täällä Suomen entisessä Piilaaksossa, jossa harvemmin tulee kunnolla lunta tai pakkasta ja ajo on enimmäkseen kaupunkiajoa ja harvat maantieajotkin valtatie-/moottoritieajoa, niin ajan kitkarenkailla (Cadillacissa), tarkemmin sanoen Nokian Hakkapeliitta R. Olen tullut mainiosti toimeen.
Jo aikoinaan Sierrassa (se valkoinen, jolla kilpailin) käytin kitkoja, sellaiset kun tulivat auton mukana. Olin hiukan skeptinen niiden suhteen, kun en ollut sellaisilla aiemmin ajanut ja autokin oli kevytperäinen takavetoinen joten ajattelin, että vaihdetaan sitten nastoihin jos osoittautuvat ihan mahdottomiksi. Mutta kas kummaa, neljä talvea niillä kitkoilla ajoin ilman ongelmia ja ostinpa siihen vielä uudetkin kitkat juuri ennen kuin myin auton pois. Sen jälkeen olleissa autoissa on kaikissa ollut nastat (Bridgestonea ja Nokiania) ihan vain siitä syystä, että sellaiset tulivat autojen mukana. Joka talvi ahdisti jurnuttaa enimmäkseen sulilla teillä nastoilla ja kuunnella sitä infernaalista jollotusta. Niinpä kun 2014 syksyllä tuli pitkästä aikaa ajankohtaiseksi talvirenkaiden osto, valitsin kitkarenkaat, osittain rengasliikkeenkin suosituksesta. Huomasin, että välivuosien aikana oli taas hiipinyt mieleen se kummallinen "mahtaakohan niillä pärjätä"-asenne, vaikka minulla oli aikaisempaa omakohtaista kokemusta siitä, että niillä todellakin pärjää ihan hyvin. Ostin sitten nuo yllämainitut kumit, enkä ole katunut. Viime talvena ei ollut mitään ongelmia, tuskin on tulevanakaan. Ihana hiljaisuus...

Pakko on mainita myös, että luonnollisesti kohdalle on osunut myös paljon ihan oikeita talvikelejä ja liukkaita. Niilläkin on siis ongelmitta sujunut. Jos on kovin liukasta, pieni ennakointi auttaa pitkälle. Lisäksi hyvissä kitkarenkaissa on oikeasti hämmentävän hyvä peruspito jo ihan siinä renkaassa (tietty, kun nastoja ei ole), kun taas useimmissa nastarenkaissa (ainakin halvemmissa) jääpito perustuu lähinnä niihin nastoihin eikä itse renkaaseen. Ja lumellahan nastoista ei ole mitään hyötyä ja kitkarenkaat ovat yleensä lumipidoltaan parempia kuin nastarenkaat.

That being said, jokainen saa ajaa ihan millä haluaa ja jos ajo sijoittuu sellaisiin paikkoihin ja olosuhteisiin, joissa on jatkuvasti hyvin liukasta, on varmasti ihan järkevää valita nastarenkaat. Voisin vielä todeta, että hyviä talvirenkaita ei saa halvalla. Kelvolliset voi saada. Tosin, uudet mallit kun ovat aina (olevinaan) parempia kuin vanhat, niin joskus ihmetyttää, että miten ennen vanhaan on ollenkaan pystytty talvella ajamaan, kun jokainen uudempi rengasmalli tuntuu median mukaan olevan aina potenssiin parempi kuin vanha, niin joskus 10 vuotta sitten ovat renkaat olleet tämän päivän asteikolla todella surkeita, puhumattakaan 25 vuotta sitten, kun itse olen kortin saanut. Autojen ajo-ominaisuudet ja erilaiset turvallisuutta parantavat systeemitkin ovat kehittyneet astronomisesti koko ajan. Kuitenkaan en ole koskaan talvella ajanut tieltä ulos tai kolaroinut, edes niillä pinnoitetuilla silloin 20 vuotta sitten. Toki erinäisiä rengasriippuvaisia läheltäpiti-tilanteita on sattunut, mutta nekin pistäisin enemmänkin tilannenopeuden tai muuten oman toiminnan ja asenteen piikkiin. Tätä taustaa vasten siis voisi ajatella niinkin, että miksen ajaisi halvoilla renkailla, kun minulla on varmasti ollut autossa aikaisemmin huonommatkin? :) Mutta nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia valintoja. Lähtökohtaisesti en halua tinkiä renkaiden laadusta.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Talvirenkaat

ViestiKirjoittaja Niko Piesanen » 25.11.2015 14:36

Ajo tapahtuu pääosin länsi ja etelä-suomessa eli kelit on milllon mitäkin. Varmasti kaikki vaikuttaa kaikkeen ihan niin kuin autohifissäkin. Itselle tärkeintä renkaissa on niiden kulutus kestävyys ja turvallisuus. Plussaa on jos ne saa vielä edulliseen hintaan.
Niko Piesanen
 
Viestit: 129
Liittynyt: 29.01.2011 16:33

Seuraava

Paluu Autot ja tuning

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron