Aloittelija kysyy tyhmiä



Keskustelua autohifistä.

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Peltikorva » 30.05.2015 12:28

Kuten M. Koponen sanoi...maatasoerot.

Ekana tulee mieleen kun mestarit Kytkemässä, että onhan AutoRation maa eli miinus Kunnolla maissa auton rungossa, ja vahvisimen maa myös. Ja RCA-piuha on kunnollinen.
Peltikorva
 
Viestit: 60
Liittynyt: 24.06.2012 15:24
Paikkakunta: JKL

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Peetu » 01.06.2015 21:37

Lisää (mid)bassoa autoon. Toyota corolla 06 farkkuun pitäis saada lisää bassoa kumoamaan tiemelua kesämatkoille. En halua edes 6,5” Tangband koteloa koska auto vaihtuu kohta hiljaisempaan ja silloin voi panostaa enempi ääneen. Farkun ”hattuhylly” on osaksi rullaverhoa ja kiinteä osuus on vain 21 cm syvä eli tulisi freeair asennus. Tohon mahtuisi 6,5” tai 6*9 elementit. Löytyykö edullisia elementtiejä joka toimii kohtuullisesti radion omalla (tai vanhalla alpinen booster ”2*25W”) vahvistin teholla freeair asennuksessa? Myös käytetyt ja ei auto elementit käy.
Peetu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 01.06.2015 20:34

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 01.06.2015 22:26

Peetu kirjoitti: Farkun ”hattuhylly” on osaksi rullaverhoa ja kiinteä osuus on vain 21 cm syvä eli tulisi freeair asennus. Tohon mahtuisi 6,5” tai 6*9 elementit.


Ei tule toimimaan. Elementit ovat tuollaisessa asennuksessa akustisessa oikosulussa, eli minkäänlaista bassotoistoa on turha odottaa - ei siis maksa vaivaa, jos kerran bassoa oli tarkoitus saada lisää.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Peetu » 02.06.2015 10:27

Kiitoksia vastauksesta. En lähde turhaan säätään.

Tekeekö sellaisella valmiilla etupenkin alle laitettavalla pienellä subbari/vahvistin yhdistelmällä mitään, suosituksia?
6,5” Tangband pienessä kotelossa ja vahvistin olisi varmaan parempi mutta tähän kärryyn en viitsisi sijoittaa paljoa. Mutta jos joltain löytyisi edullisesti käytettynä...
Peetu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 01.06.2015 20:34

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Mika Koponen » 02.06.2015 17:45

Peetu kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta. En lähde turhaan säätään.

Tekeekö sellaisella valmiilla etupenkin alle laitettavalla pienellä subbari/vahvistin yhdistelmällä mitään, suosituksia?
6,5” Tangband pienessä kotelossa ja vahvistin olisi varmaan parempi mutta tähän kärryyn en viitsisi sijoittaa paljoa. Mutta jos joltain löytyisi edullisesti käytettynä...


Ne pienet litteät aktiivisubbarit ovat parhaimmillaankin asiallisia lisäbassoja, ei subbareita. Karmeimmillaan pilaavat toiston. Hyvään toistoon nämäkin pitää kiinnittää ja kunnon virta viedä.
TangBand ei toimi pienessä suljetussa kotelossa.

Jos aika ja budjetti on rajallinen, säästäisin molemmat siihen seuraavaan autoon.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
Mika Koponen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 653
Liittynyt: 08.01.2011 08:30

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Peetu » 03.06.2015 17:34

OK, Kiitoksia vinkeistä.

Löytyykö joku halpa sarja joka sopii 06 Corollan vakio paikoille etuoviin ja tarjoaa parannusta bassotoistoon. Pitäisi toimia auton vakiosoittimella tai vanhalla alpinen "2*25W" boosterilla.
Peetu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 01.06.2015 20:34

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Osku Hirvonen » 04.06.2015 08:22

Peetu kirjoitti:OK, Kiitoksia vinkeistä.

Löytyykö joku halpa sarja joka sopii 06 Corollan vakio paikoille etuoviin ja tarjoaa parannusta bassotoistoon. Pitäisi toimia auton vakiosoittimella tai vanhalla alpinen "2*25W" boosterilla.


Mikään sarja ei sovi vakiopaikoille ilman sovituspalaa, joko itse tehtyä tai valmista. http://www.aiv.de/en/car/items/430835/l ... ta_din_165
Se alkup. kaiutin on niiteillä kiinni, joten ne joutuu poraamaan auki. Sitten vaan pulttaa sovituspalan paikalleen ja ruuvaa kajarit kiinni. Pienet disset menee vakiopaikoille helposti. Valmiilla sovitteilla lähes plug'n'play, itse tehtyjen kanssa joutuu vähän mittailemaan ja sahaamaan.
Muutamaan E12 Corollaan olen asentanut erkan just tasan noilla kriteereilla, eli halvalla bassoa lisää ja toimittava ilman lisävahvistimia. Audio Designin PK165S ja valmis sovite tuli kaikkiin ja kaikki olivat tyytyväisiä. Toi AD:n sarja on hifistin korvaan vähän turhan loudness-tyyppinen vaikka muuten siisti (hintaisekseen) ääneltään onkin, eli bassoa tulee mukavasti. Noita vaan ei saa enää Suomesta kun maahantuoja lopetti toimintansa viime vuonna. Mulla olis toki sopivasti yksi sarja jemmassa. ;)
Toki mikä tahansa muukin "hyvän merkin" halpis-erkka tuo merkittävän parannuksen vakioon nähden. En vaan osaa sitte sanoa onko nykyään jossain tietyssä sarjassa selkeästi muita parempi bassopää.

Muuten olen Mikan kanssa samaa mieltä, eli jos se seuraava auto on jo suunnitelmissa, niin sinnittele nykyisillä, säästä rahat ja panosta sitten kaikki siihen mieleiseen autoon.
Osku Hirvonen
Moderaattori
 
Viestit: 190
Liittynyt: 08.01.2011 22:54
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Lamar » 06.06.2015 21:38

Pikainen kertaus vaimentamisesta. Eli tarkoitus vaimentaa autosta ovet ja takakontti (farmari). Mitäs tuonne oviin ja peräkonttiin laitetaan, kerros kerrokselta.
Lamar
 
Viestit: 11
Liittynyt: 26.05.2012 20:34

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Volume » 06.06.2015 22:44

Lamar kirjoitti:Pikainen kertaus vaimentamisesta. Eli tarkoitus vaimentaa autosta ovet ja takakontti (farmari). Mitäs tuonne oviin ja peräkonttiin laitetaan, kerros kerrokselta.


Oisko kamala vaiva jos luet muutaman topicin alempaa aiheesta,sieltä löytyy 9 sivua hyvää vääntöä.
Kukaan tuskin jaksaa kirjoitella samasta aiheesta kerran viikossa!!paitsi yksi :roll:
Volume
 
Viestit: 153
Liittynyt: 26.10.2011 13:39

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Peetu » 10.06.2015 10:55

Osku Hirvonen kirjoitti:Mikään sarja ei sovi vakiopaikoille ilman sovituspalaa, joko itse tehtyä tai valmista. http://www.aiv.de/en/car/items/430835/l ... ta_din_165
Se alkup. kaiutin on niiteillä kiinni, joten ne joutuu poraamaan auki. Sitten vaan pulttaa sovituspalan paikalleen ja ruuvaa kajarit kiinni. Pienet disset menee vakiopaikoille helposti. Valmiilla sovitteilla lähes plug'n'play, itse tehtyjen kanssa joutuu vähän mittailemaan ja sahaamaan.
Muutamaan E12 Corollaan olen asentanut erkan just tasan noilla kriteereilla, eli halvalla bassoa lisää ja toimittava ilman lisävahvistimia. Audio Designin PK165S ja valmis sovite tuli kaikkiin ja kaikki olivat tyytyväisiä. Toi AD:n sarja on hifistin korvaan vähän turhan loudness-tyyppinen vaikka muuten siisti (hintaisekseen) ääneltään onkin, eli bassoa tulee mukavasti. Noita vaan ei saa enää Suomesta kun maahantuoja lopetti toimintansa viime vuonna. Mulla olis toki sopivasti yksi sarja jemmassa. ;)
Toki mikä tahansa muukin "hyvän merkin" halpis-erkka tuo merkittävän parannuksen vakioon nähden. En vaan osaa sitte sanoa onko nykyään jossain tietyssä sarjassa selkeästi muita parempi bassopää.

Muuten olen Mikan kanssa samaa mieltä, eli jos se seuraava auto on jo suunnitelmissa, niin sinnittele nykyisillä, säästä rahat ja panosta sitten kaikki siihen mieleiseen autoon.


Kiitoksia neuvoista. Mikä on Corollan (tai yleensä autojen) vakiokaiuttimien herkkyys. Goooglella löysin Audio Designille 90db, mikä ei tunnu kovin isolta jos mennään auton vakio vahvistimella. Löytyykö noita sovitepaloja Suomesta 06 Corollaan.
Peetu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 01.06.2015 20:34

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ubikalalo, xejvluqstzyr ja 32 vierailijaa