Aloittelija kysyy tyhmiä



Keskustelua autohifistä.

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja vilkku » 15.04.2015 10:38

Miten päin menee Clarionin aikaviivesäädöt?
Onko tuo tehdasasetus 0cm min vai max aikaviive, eli Alpinen vai Pioneerin tapaan
toimii?


Ohjekirja:
Clarion DXZ958RMC

”3-Way” The distance from the listener up to each
speaker can be entered in 2.3 cm steps, and the
time that the sound reaches the listener from
each speaker can be adjusted. (Time alignment)
- The factory default setting is “0.0cm”.
-The adjustment range is 0cm to 501.4cm
in 2.3 cm steps.

”Dolby PLII” can be adjusted within the
range 0ms to 15ms.
vilkku
 
Viestit: 71
Liittynyt: 18.01.2013 19:41

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jxkkx » 20.04.2015 15:52

Juu eli tuli tilailtua kunnon kasa piuhaa ja tarvikkeita jne. että saa pian boraan jenkat soimaan. :) Tilasin jakoblokin eri paikasta kuin kaiken muun, ja se ei ole vielä kerennyt tulla. Voiko virtajohdon akulta vetää turvallisesti konttiin, ja jättää "paljaaksi", jos päävirtasulakkeen ottaa pois sulakepesästä? Silloinhan virta ei ymmärtääkseni kulje, kuin siihen sulakepesälle asti. :D Sulakepesä tulee siis akun viereen keulille luonnollisesti. Ei millään malttaisi odottaa jakoblokin saapumista, vaan haluttaisi vetää kaikki muu valmiiksi.
Jxkkx
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.08.2014 23:07

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Juha Ranta » 20.04.2015 17:29

Tottakai voi. Jos sulake ei oo paikoillaan, ei siitä mitään läpi mee. Ei se ilmassa hyppää. ;)
Juha Ranta
 
Viestit: 136
Liittynyt: 16.12.2011 11:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jxkkx » 21.04.2015 15:47

Juu eli mulla on aina vähän jäänyt epäselväksi tuo erillissarjan gainin säätäminen yleismittarilla. http://www.lisääbassoa.fi/gain-level-tason-saataminen/
Kun subin gainia säädetään, laitetaan 50hz pistetaajuus soimaan. Mikä taajuus sitten laitetaan soimaan kun säädetään erillissarjan gainia?

Erillissarjana tulee siis olemaan Rainbow SL-C6.2, jolle on merkitty 100w/rms tehonkestoksi. GZ vahvari antaa mulla 90w/rms, eli ilmeisesti kaavana on, että sqrt(90Wrms*4ohm)=18.97V. Eli nuo voltit pitäisi saada, oon säätäny subin soittimen volumella 23 (30 max). Mutta kysymys siis oli että mikä taajuus laitetaan soimaan, kun alkaa säätelemään? Jos välttämättä haluaa yleismittarilla säätää. :D
Jxkkx
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.08.2014 23:07

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Strmix » 21.04.2015 15:50

Tarkoituksena olisi etupään päivitys paremmin soivilla elementeillä.
Etupäänä tällä hetkellä aktiivi 2tie. Gas pro pm midit ja disset eli spl elementit.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/102 ... 204025.jpg

Ajatuksena olisi aluksi päivittää vain diskantit ja samoihin paikkoihin, kuin tällähetkellä.
Oletteko saaneet diskantit toimimaan oven yläosassa, kun ratti häiritsee kuskinpuolen disseä?

Elementeiksi olen ajatellut käytettyjä Hybrid audion L1, jotka ovat fyysisesti vähän liian pienen kokoiset (58mm ulko). Olen myös katsellut Hat L3.
Nykyiset ovat siis 98 mm ulkohalkaisia:lla ja 70mm reiällä.

Elementtisuositus?
Strmix
 
Viestit: 6
Liittynyt: 03.07.2012 19:47

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Tero Tanninen » 21.04.2015 16:28

Jxkkx kirjoitti:Juu eli mulla on aina vähän jäänyt epäselväksi tuo erillissarjan gainin säätäminen yleismittarilla. http://www.lisääbassoa.fi/gain-level-tason-saataminen/
Kun subin gainia säädetään, laitetaan 50hz pistetaajuus soimaan. Mikä taajuus sitten laitetaan soimaan kun säädetään erillissarjan gainia?

Erillissarjana tulee siis olemaan Rainbow SL-C6.2, jolle on merkitty 100w/rms tehonkestoksi. GZ vahvari antaa mulla 90w/rms, eli ilmeisesti kaavana on, että sqrt(90Wrms*4ohm)=18.97V. Eli nuo voltit pitäisi saada, oon säätäny subin soittimen volumella 23 (30 max). Mutta kysymys siis oli että mikä taajuus laitetaan soimaan, kun alkaa säätelemään? Jos välttämättä haluaa yleismittarilla säätää. :D


Korvakuulolta säädät tuon etupään. Ekaks gain minimiin, laita volumeksi se 23 (subi pois päältä), sit pikkuhiljaa gainia ylöspäin kunnes etupää menee hivenen särölle ja sit pikkasen takas.
Tavallinen musiikki sopii mainiosti tohon, ei kuitenkaan mitään älyttömän bassovoittoista kannata käyttää.

Ja tietenki kattoo et jaot on kohillaan ennen ku alkaa säätämään.
Tero Tanninen
 
Viestit: 210
Liittynyt: 28.01.2011 17:47

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Esco » 22.04.2015 14:45

toi säätö varmaan kannattaa tehdä ilman että diskantit on päällä, ne eivarmaan kestä muuten,jaot kenties 50- 3khz..?
Esco
 
Viestit: 36
Liittynyt: 20.08.2014 12:20

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 24.04.2015 19:41

Jos ja kun siellä on jakari välissä, niin ei tarvi ottaa diskantteja pois, kun ei ne taajuudet pääse sinne diskantille kuitenkaan. Jos jakaria ei oo, niin sitten se on yks ja sama, kun ne diskantit hajoaa kuitenki ilman suodatuksia.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jxkkx » 24.04.2015 19:52

Jani Uuttu kirjoitti:Ruuvaa tuosta putkisulakkeen pitimet pois, niin saat tilalle miniANL sulakkeet samoilla ruuveilla prikan kera.


Muuten, kun tätä ehdotettiin aiemmin. Eikö nuo miniANL-sulakkeet mene yhtälailla tuonne putkisulakkeen pitimien alle? Että ne pitimet toimis periaatteessa prikkana. :D

Ei nimittäin ole sopivia prikkoja tähän hätään.
Jxkkx
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.08.2014 23:07

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Esco » 25.04.2015 01:05

tuomas rautio kirjoitti:Jos ja kun siellä on jakari välissä, niin ei tarvi ottaa diskantteja pois, kun ei ne taajuudet pääse sinne diskantille kuitenkaan. Jos jakaria ei oo, niin sitten se on yks ja sama, kun ne diskantit hajoaa kuitenki ilman suodatuksia.

jos 2tie aktiivissa säätää vain midi/keskarin tason,gainin,kohilleen niin ei sitä diskanttia välttämättä tarvi gainilla ollenkaan vääntää isommalle? eli mitään ei pitäis hajota.. ja suodot olis n.50-3khz mid/keskari elementti
Esco
 
Viestit: 36
Liittynyt: 20.08.2014 12:20

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: xejvluqstzyr ja 6 vierailijaa

cron