Aloittelija kysyy tyhmiä



Keskustelua autohifistä.

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Juha Ranta » 23.10.2014 12:30

Ite kyl puristelin joka holkin, tottumuksesta. En jättänyt mitään puristamatta, tuntu jotenkin "keskeneräiseltä". :o
Tällasilla pihdeillä, tällanen jälki.

E: Nyt sais linkit toimia, anteeks häiriö. Näköjään ei oo kyl parhaat puristuksen kohteet, mut hyvä jos on huonoimmat. :D

Nyt ottaa päähän, monta tuntia linkkailin projektikertomukseen kuvia, eikä nekään kai sit toimi. Vaikka noita kirjotuksia lukiessa ketään ei ees kiinnosta avata, ainakaan satoja linkkejä. :D
Viimeksi muokannut Juha Ranta päivämäärä 23.10.2014 22:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Juha Ranta
 
Viestit: 136
Liittynyt: 16.12.2011 11:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 23.10.2014 21:37

Saisko jonkun sellaisen linkin, joka toimii? Noista ei tule kuin reilu neljäsataa tyhjää ruutua. :(
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 24.10.2014 07:39

Kyl miulla nuo linkit toimi jo eilen...
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 24.10.2014 14:45

Antero Kölli kirjoitti:Kyl miulla nuo linkit toimi jo eilen...
Liitteet
thxinfo.jpeg
thxinfo.jpeg (5.44 KiB) Katsottu 3568 kertaa
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Osku Hirvonen » 24.10.2014 15:30

Kuva


Kuva


Näkyykö? Nuo on siis ne Juha Rannan linkkamat kuvat. Kuten Jani U tuossa totesi, kontakti holkin ja johdon välillä on hyvä, holkin ja terminaalin välillä vähän huonompi... imo makuasioita, itse en holkkeja käytä ellei ole terminaalin koko ihan nafti käytetylle johdolle.
Osku Hirvonen
Moderaattori
 
Viestit: 190
Liittynyt: 08.01.2011 22:54
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Juha Ranta » 25.10.2014 00:20

En usko, että tosta mitään haittaa on. Puristaa se ruuvi vielä tostakin kasaan oman reittinsä. Ei toi holkki kuitenkaan kummonen ole.
Juha Ranta
 
Viestit: 136
Liittynyt: 16.12.2011 11:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jxkkx » 25.10.2014 01:49

Nyt sitten hoksin sellaisen homman, että...

Mulla on siis vahvistimesta subbarille säädetty lpf 60 hz yleismittarilla, team peränurkan ohjeitten mukaan. Myös soittimesta löytyy subbarin lpf-säätö ja kokeilin ohimennen, niin kun sen laittaa lisäksi 60 hz, niin basso vaimenee huomattavasti. Mistäköhän tämä johtuu? Jostakin muistaakseni joskus luin, että jos käyttää kahta suodinta yhtä aikaa, niin kuin juuri tuossa tilanteessa, niin suodon jakojyrkkyys kasvaa? Mutta pitäisikö sen sitten noin huomattavasti vaikuttaa bassoon? Varmaan yksinkertaisin ratkaisu että jättää sitten sen soittimen lpf-säädön off-asentoon, kun niin tuntuu paremmalta kuulostavan. Vai sitten käyttäisi soittimen lpf-säätöä, ja vahvistimesta ainoastaan subsonic. Kumpi yleensä parempi, soittimen vai vahvistimen suodot? Käytössä nyt alpinen perus soitin (CDE 180R) ja vahvistin GZ titanium-sarjaa, siinä näyttäisi ainakin jakojyrkkyys olevan 12dB/oct.
Jxkkx
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.08.2014 23:07

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Mikko Laine » 25.10.2014 02:30

Siinä tulee tuplasuodatus, soitin suodattaa ensin jyrkkyydellä -12db/okt ja vahvistin suodattaa tätä signaalia uudestaan -12db/okt. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tässä tapauksessa kokonaisjyrkkyydeksi tulee -24db/okt, jolla jyrkkyyden lisäksi muuttuu vaihe (en muista kuinka monta astetta). Tämä vaiheen muutos muuttaa merkittävästi elementin toistoa ja vaikuttaa todennäköisesti myös muiden elementtien toistoon. Sun tapauksessa se ilmeisesti pudotti vastetta bassoalueella. Itse jyrkkyys vaimentaa voimakkaammin toistettavaa signaalia toistokaistan ulkopuolella, joten yli 60 hz varmasti vaimeni subin puolesta. Siinä on nyt voinut käydä niinki, että vaihe osu kohallee muitten elementtien kanssa ja integroitui. Hävisikö subiäänet kontista johonkin muualle? Jos näin, onnittelut ja kokeileppa nostaa subin tasoa. Jos ääni on edelleen kontissa mutta vaimeampi, pudota toinen jakari pois käytöstä. Tässä tapauksessa ehkä soittimen jakari kannattaa jättää pois, koska vahvarin jakarissa on parempi säätövara ja kaiken lisäksi portaaton.

Itse huomasin viimeisimmän säätösession yhteydessä valtavan eron bassotoistossa, kun viive oli ensin 3,90ms, sitä korjattiin 3,95ms. ja vielä toiseen suuntaan 3,85. Viimeisimmässä bassoa tuli lisää mutta tasapaksusti, kun taas 3,95 ar olla subi integroitui hienosti mideihin ja erottelua oli melko kivasti. Ja tässä oli viiveessä vain 0,1ms ero ja soundissa ero noin suuri. Soundia on muuten hiottu kymmeniä tunteja kohalleen ja kaikki ne ollessa kohtuu kohillaan pieni säätömuutos tekee suuria muutoksia tälläisessa laitteistossa. Ja jos on viiveitä käytössä jollain tätä lukevalla niin ei kannata noita arvoja tuijottaa, koska ne toimii vain mun laitteistolla mun autossa :D Pointti on siinä, että nää hommat on joskus ja itseasiassa usein pienestä kiinni ;)
2016 EMMA SM3 SQ Master Unlimited
2016 EMMA SM1 / EM2 SQ Skilled Unlimited
2015 EMMA SM2 SQ Advanced Unlimited
2014 EMMA SM5 SQ Master Unlimited
Mikko Laine
 
Viestit: 278
Liittynyt: 02.02.2011 03:43
Paikkakunta: Pori

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 25.10.2014 15:34

Mikko Laine kirjoitti:Siinä tulee tuplasuodatus, soitin suodattaa ensin jyrkkyydellä -12db/okt ja vahvistin suodattaa tätä signaalia uudestaan -12db/okt. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tässä tapauksessa kokonaisjyrkkyydeksi tulee -24db/okt, jolla jyrkkyyden lisäksi muuttuu vaihe (en muista kuinka monta astetta).


1.asteen (eli -6db / okt. jakava) suodatin "kääntää" vaihetta 45 astetta, 2.asteen (-12db) 90, 3.asteen (-18db) 135astetta jne. Eli käytännössä 90 astetta muuttuu kun suodatuksen jyrkkyyttä muutetaan 12db.
http://autosound.fi/index.php/jakosuotimet.html
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jxkkx » 03.11.2014 20:57

Juu eli mulla on rainbowin hurricane v12 subi (400w rms) ja sille tällä hetkellä käytössä gz vahvistin (500w rms). Ja kuten aiemmin kyselin niistä takakaiuttimista, niin mulla ois sitten erillissarjan vahvistimessa 2 kanavaa vapaana, joista irtoais sillattuna 320w rms.

Olisko siinä huomattavaa eroa sitten, jos laittaiski subin kiinni siihen erkkasarjan vahvistimen 320w rms, verrattuna nykyiseen 500w rms. Tiedän, että vahvistimen kannattaisi antaa enemmän tehoa kuin subin tehonkesto, mutta tässä tilanteessa ei varmaan hirveämmin olisi väliä (320w vs 400w?).

Tietenkin enemmän on parempi, ja tuntuu vähän "tyhmältä" vaihtaa pienempään, mutta mieluiten haluaisin saada kaikki saman vahvistimen kautta, mm. lisätilan vuoksi.

Edit: Niin ja kiitos aiemmista vastauksista, koskien holkkeja ja jakosuodatusta. :)
Jxkkx
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.08.2014 23:07

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], xejvluqstzyr ja 3 vierailijaa

cron