Aloittelija kysyy tyhmiä



Keskustelua autohifistä.

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Juha Mikkonen » 11.09.2014 23:04

Voisiko joku kertoa mitä eroa on puhekelojen sarjaan ja rinnan kytkennällä? muutakuin että ohmi määrä on eri. ja meneeko se sillain että mitä vähemmn ohmeja sitä kovempaa suppari soi ? :? eli vahvistin antaa enemmän watteja? korjatkaa koska luultavasti olen väärässä :lol:
Juha Mikkonen
 
Viestit: 10
Liittynyt: 08.09.2014 01:50

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 12.09.2014 00:10

Olennaisin ero lienee se, että ohmimäärä todellakin on eri. Ja kuten edellä totesin, niin todellakaan kaikki vahvistimet ei kestä sitä 2 ohmin kuormaa, ainakaan siis siltakytketyt 2- ja 4 kanavaiset AB-luokan päätteet, joihin sinunkin Boss todennäköisimmin kuuluu. Ainakin niihin aikoihin kun itse oon viimeksi kuullut Boosin vahvistimista, niin D-luokkalaiset olleet aivan uusi keksintö ja Bossit olleet kuitenkin mielikuvan mukaan jo silloin poistumassa ainakin kotimaan markkinoilta. Ja nyt kun tarkkaan miettii ja muistelee, niin hatara muisti- /mielikuva niiltä ajoilta Boss-merkkisestä ,"1000W:seksi" mainostetusta, silloin jo hyvinkin vanhahtavan näköisestä (violetin värisestä) 4-kanavasta... ;)

Vaimennuskerroin (Aloittelijalle varmaan paras tarkennus= Vahvistimen elementtiä kontrolloiva vaikutus) on parempi 8 ohmin, kuin 4 ohmin tai 2 ohmin kuormalla ja äänenlaatukin sitämyötä parempi. Kun taas pienemmällä kuormalla, tosin toki vain tiettyyn pisteeseen asti, tehoa saa enemmän. Siis todellakin vain tiettyyn pisteeseen asti. Eli kuten jo aiemmin totesin, niin se Boss ei varmaankaan edes kestäisi 2 ohmin monokuormaa, saatikka sitten edes antaisi moiseen kuormaan enempää tehoja kuin 4 ohmin monokuormaan. Ei riitä virtapuoli ja tehot pikemminkin tippuu, kuin nousee siirrttyäessä 4 ohmin monokuormasta (vastaa muuten 2 ohmin stereokuormaa, eli tilannetta, jossa siltakytketyn kanavaparin molempia kanavia kuormitetaisiin 2 ohmin kuormalla) 2 ohmin monokuormaan (vastaa puolestaan tilannetta, jossa molemmissa kanavissa olisi 1 ohmin kuorma). Ja todellakaan vahvistin muutenkaan ei tykkää hyvää tälläisestä. Sanotaan, että tälläinen vahvistin on vakaa 2ohmin stereokuormalla tai 4 ohmin monokuormalla. Ne Maxboom-porukan D-luokan vahvistimin toteutetut 1 ohmiin vakaaseen vahvistimen perään 0.5ohmin kuorma on sitten asia erikseen. Ja niissäkin sitten virtapuoli (akusto ja johdotukset vähintäänkin) on aivan eri järeysluokkaa, kuin useimmassa "katuautossa". Ja ne D-luokan päätteetkin tuntuu syystä tai toisesta (EI, ÄLÄ kysy, EN minä todellakaan tiedä miksi) kestävän sen "alikuormituksen" selvästi paremmin kuin AB-luokan vahvistimet. Toki siis sekin tarkoittaa siis sitä, että virtaa pitää olla riittävästi tarjolla.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Juha Mikkonen » 12.09.2014 13:19

Haha kiitos tiedosta ! tällä pääsee jo todella pitkälle ! :D
Juha Mikkonen
 
Viestit: 10
Liittynyt: 08.09.2014 01:50

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jxkkx » 17.09.2014 00:48

Moro! Oisko kellään vinkkiä miten saisi kick panelissa olevat midit soimaan paremmin?

Autona Bmw e34 ja midit siis ihan orkkispaikoilla, kick panelin muoveissa kiinni.
Tuli tuossa mieleen, kun ne on aikalailla ihan sitä muovia vasten, niin kannattaisikohan siihen väliin pistää vaikka "korokepalat", vai onko turhaa? Kuinka helposti lie se elementti ottaa siihen muoviin.

Jos siis ois joku tapa miten voisi parantaa sointia, ilman suurempia muutoksia itse autoon, niin ois tosi jees. Jostaki luin että kick paneleista kannattaa ottaa "kuppi" pois alta? Tarkoitetaankohan sillä juurikin semmoista pehmeää "kuppimaista" systeemiä, jonka läpi alkuperäiset johdot tuli? Heti siinä kun kick panelin muovin ottaa pois, niin niissä oli ainakin semmoset "kupit", niitten takana oli sitten se itse pelti.

Vinkkejä otetaan ilomielin vastaan. :)
Jxkkx
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.08.2014 23:07

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 17.09.2014 08:12

Noita E34 Bemareita on paljonkin käytetty hifiaihioina ja midipaikat ovat olleet monessa käytössä. Elementin kiinnitys tukevasti peltiin asti ja elementin takaa mahdollisimman avoimeksi se asennuspaikka niin, että elementti pääsee hengittämään vapaasti.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja jope_harju » 17.09.2014 11:05

Pannaanpa tämmöinen tyhmä kysymys ilmoille. Google ei ole vielä antanut aukotonta vastausta.

Kysymykseni koskee Citroën merkkistä henkilökuljetinta, tosin soveltamalla vastaukset käynee muihinkin merkkeihin.

Eli, tuollainen hiljainen ja pehmeästi liikkuva ranskis C5 vm.2005 olisi harkinnassa. Noissa kun on jo väyläsähköt niin onko kaiutintasoisilla sisäänmenoilla varustetun erillisen DSP:n/DSP-vahvistimen liittäminen OEM-radion perään plug'n'play vai pitääkö mennä Veholle anomaan tietokoneapua? Ja millä tasolla näiden PSA-vehkeiden CD-soittimen äänenlaatu yleensäkään on? Ainoat vastaukset tähän kysymykseen on olleet tapaukset joissa satasen usb-soittimella on saavutettu huikeasti parantunut äänimaailma. Joka tod.näk. on saavutettu Loudnessien ynnä muiden korostusten avulla. Ja minun tapauksessani tarkoitus on joka tapauksessa käyttää erillisiä vahvistimia ja signaaliprosessoria.

Toinen vaihtoehto olisi asentaa esim. Alpinen pyöritin dsp:llä mutta erilaisia adaptereita saakin sitten hakea kassitolkulla ja kalliimmaksi tulee moinen ratkaisu kuin vaikkapa Helixin DSP:n käyttö OEM-soittimen perässä.
jope_harju
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17.09.2014 10:40

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Juha Mikkonen » 17.09.2014 11:57

Kertokaapas miten vaikuttaa refleksi putken asento? vaikuttaako se viriin jos sitä nostelee edestakas kotelossa? eli jos laskee putkiea nii viri laskee ? :D
Juha Mikkonen
 
Viestit: 10
Liittynyt: 08.09.2014 01:50

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Kyösti Rakkola » 17.09.2014 12:07

jope_harju kirjoitti:Eli, tuollainen hiljainen ja pehmeästi liikkuva ranskis C5 vm.2005 olisi harkinnassa. Noissa kun on jo väyläsähköt niin onko kaiutintasoisilla sisäänmenoilla varustetun erillisen DSP:n/DSP-vahvistimen liittäminen OEM-radion perään plug'n'play vai pitääkö mennä Veholle anomaan tietokoneapua? Ja millä tasolla näiden PSA-vehkeiden CD-soittimen äänenlaatu yleensäkään on?.


Itse vaihtaisin soittimen. Adapterit löytyy kyllä jopa sellaiset että orkkis parkkitutkan piipitykset toimii. Tosin sellainen maksaa sitten jo enempi. Itsellä käytössä Alpinen perässä sellaiset piuhat että viiksikaket toimii mutta näyttöihin ei työnnetä mitään tietoa.

Ja tosissaan pelkällä soittimen vaihdolla tekee tuossa pirssissä kumman parannuksen sointiin ilman mitään loudnessejä.

muoks: Niin itselläni ei ole kokemusta tuon orkkis soittimen käyttämistä dsp:n kanssa.
Kyösti Rakkola
 
Viestit: 58
Liittynyt: 28.01.2011 15:35
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja jope_harju » 17.09.2014 12:44

Kyösti Rakkola kirjoitti:muoks: Niin itselläni ei ole kokemusta tuon orkkis soittimen käyttämistä dsp:n kanssa.


Nimenomaan tämä kiinnostaa, että onko aivan tuhoontuomittu ajatus käyttää OEM-soitinta ohjelmalähteenä kun perään kuitenkin tulisi DSP ja erilliset vahvistimet. Vai pitääkö vaan vaihtaa ohjelmalähde uuteen saadakseen hyvää ääntä pihalle. Ainakin VAG, BMW yms. OEM-rammareilla on kuulemma päästy hyviin tuloksiin niin tehneekö Ranskalaiset tässä pikkeuksen sääntöön? VDO ja Clarion on yleensä tehnyt nuo Sitikoiden soittimet.
jope_harju
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17.09.2014 10:40

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 17.09.2014 15:56

Juha Mikkonen kirjoitti:Kertokaapas miten vaikuttaa refleksi putken asento? vaikuttaako se viriin jos sitä nostelee edestakas kotelossa? eli jos laskee putkiea nii viri laskee ? :D


En nyt oikeen ymmärtänyt? Meinaatko siis sitä, kuinka pitkästi putki on siellä kotelon sisällä? Vai mitä meinasit?

Jos putki on kotelon sisällä kokonaan, niin se vie paljon kotelotilavuutta, eli nettolitroja, joiden mukaan viritystaajuus lasketaan, jää vähemmän. Vastaavasti taas vetämällä putki mahdollisimman pitkälle ulos kotelosta saadaan koteloon lisää nettolitroja. Ja mitä isompi kotelo, sitä lyhemmän putken se tarvii samaan viritystaajuuteen, jos putken halkaisija pidetään samana. Tai kääntäen: Pienempi kotelo tarvii pidemmän putken samaan viritystaajuuteen, jos putken halkaisija pidetään samana.

Käytännössä siis jos työnnät putkea syvemmälle koteloon, niin viritystaajuus nousee nettolitrojen vähetessä. Ja jos vedät putkea ulospäin, niin viritystaajuus laskee nettolitrojen kasvaessa.

Se on sitten kokonaan eri asia, että saako pienellä putken siirrolla ulos- tai sisäänpäin käytännössä niin suurta eroa aikaan, että sitä vallankaan tavallinen kadun tallaaja kuulisi.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], xejvluqstzyr ja 1 vierailijaa

cron