Vuoden vaihteessa tuli hankittua auto (toivottavasti) pitkäksi aikaa:
Alle 200tkm ajettu automaattiturbodiesel V70 vuosimallia 2004.
Tähän mennessä autoja on hifistelty enemmän ja yleensä vähemmän, koska keskimääräinen vaihtoväli on ollut vuoden luokkaa. Yhteen autoon ehdin laittaa erillissarjan, pari subbaria ja soittimen melko täydellisen vaimentamisen lisäksi. Ikää siinä vaiheessa oli 18-v ja kokemus juuri sitä luokkaa kuin voi olettaa, joten ei se kovin hyvä setti ollut. Tavoitteena olikin lähinnä korvata alkuperäinen paremmalla ja siinä onnistuin.
Sitten meni muutama vuosi kokonaan ilman minkään laista hifistelyä, mutta eihän sitä harrastuksesta kokonaan eroon pääse, joten nykyisessä kakkosautossa alkoi pyöriä subbaria ja vahvistinta kontissa muiden tavaroiden seassa. Useita kotelokokeiluja myöhemmin varapyöräkotelossa soi 65l kotelossa 60cm refleksillä ryyditettynä Ground Zero GZRW30SPL. 1200w teholla räminää irtosi ja matalalle pääsi, tuloksena tällaista:
Noh, se niistä vanhojen muisteluista ja itse aiheeseen.
Volvo tuli ostettua sillä asenteella että sillä ajetaan ainakin 400tkm ja 10v. On siis vähän enemmän järkeä käyttää aikaa äänentoistoon, kun ei ole tarkoitus autosta luopua hetikään. Lisäpontta rakenteluun antaa alkuperäinen äänentoisto, joka sopivalla musiikkityylillä kuulostaa todella muoviselta. EDM tuo ilmiön ehkäpä parhaiten esiin. Harmillisesti juuri se on sitä parasta musiikkia .
Budjetti asetettiin 2000e kohdille ja käytettyjä osia oli tarkoitus etsiä. Sitten kävikin niin että Kuva ja Ääni suostui ottamaan auton esittelyautoksi.
Seuraavaa ollaan mietitty laitteistoksi:
soitin Kenwood DDX4230BT
dsp helix dsp
etumidit Ground Zero GZCW8-4F
etudiskantti Ground Zero GZCT2500
takakajarit Ground Zero GZRC16XII
midivahvistin Ground Zero GZHA2250XII
diskantit ja takaset Ground Zero GZHA4150XII
subbari Ground Zero GZNW12X
Subbarivahvistin Ground Zero GZPA1.4000DXII
Digital Designs onkin laitteiston päämerkki... Lisäinfoa kun laitteet on tontille saatu...
Koko sisusta puretaan tässä kevään mittaan ja koria vaimennetaan parhaan tiedon ja taidon mukaan.
Naputtelin korin läpi ihan näppituntumalla ja seuraavia huomioita tuli:
Etuovet ovat melko jäykät, mutta takaovia täytyy jäykistää vaimentamisen lisäksi aika reilusti.
Katon etuosa on paljon jäykempi kuin takaosa.
Takaposkipellit tuntuvat jäykiltä, mutta takaluukkua joutuu jäykistelemään ja vaimentamaan.
DSP:n kanssa pääsen säätelemään ensimmäistä kertaa, ihme jos ei aiheuta päänsärkyä. Bassoa tulee paljon, koska sitä vain täytyy olla paljon, vielä siellä 20Hz kohdillakin. Subbarikotelo tulee varapyöräkoteloon ja sen on tarkoitus olla transmissionline tyypiltään. Pikaisen testin perusteella ääni on jämäkämpi kuin refleksissä...
Onneksi Volvon varapyöräkotelo on 117l kokoinen, siihen on mahdollista saada 35Hz vireinen koppa, jos vain vaimennusmateriaalia on tarpeeksi ja se on oikean tyyppistä.
Midit tulevat alkuperäisille paikoilleen, mutta koteloa olen miettinyt niille väsätä. Riittävän iso suljettu kotelo toisi potkua mukavasti freeairiin verrattuna. Saisipahan subbarin jakotaajuuden alemmas ja tasot ylemmäs
Olisko kuinka paljon järkeä lähteä suuntaamaan midejä kohti kuulijaa? Työtä tulisi aika reippaasti lisää, mutta mitäpä sitä ei tekisi jos se vain kuulostaa hyvältä. Jos ei muuta niin ainakin midit voisi korottaa ritilän tasolle...
Diskantit on tarkoitus laittaa a-pilariin jonkin laisten säädettävien telineiden/jalkojen varaan, kuitenkin niin etteivät peitä sivuikkunoille tarkoitettuja tuuletusritilöitä.
Takaoviin laitetaan 6,5" erillissarja vakiopaikoille.
Kaksi vahvistinta ja ehkä DSP:kin tulee takakontin kattoon, puoliksi verhoilun alle ja puoliksi sen päälle. Kaiutin- ja virtajohdot jäävät verhoilun taakse ja säätönupikat sopivasti näkösälle. Kaksikanavaisella vahvistimella ajetaan midejä ja nelikanavaisella diskantteja ja takaovien kaiuttimia.
Subbarin vahvistin menee takakontin lattiaan.
Akku Volvossa on sopivasti takana, joten virtajohdotus on helppoa tehdä. Se ehtikin jo vaihtumaan edellisen hyydyttyä Ground Zeron GZBP 12.3500X:ksi.
Apua tulen varmasti kaipaamaan viimeistään säätöjä tehdessä, mutta on enemmän kuin suotavaa että esimerkiksi näitä laitevalintoja tulette kyseenalaistamaan!
Loppuun vielä aloituskuvat:
Volvo V70 aloittelijan käsissä
Volvo V70 aloittelijan käsissä
Viimeksi muokannut jt-87 päivämäärä 14.05.2014 08:01, muokattu yhteensä 2 kertaa
-
jt-87 - Viestit: 19
- Liittynyt: 13.03.2014 17:54
- Paikkakunta: Polvijärvi
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
jt-87 kirjoitti:Midit tulevat alkuperäisille paikoilleen, mutta koteloa olen miettinyt niille väsätä. Riittävän iso suljettu kotelo toisi potkua mukavasti freeairiin verrattuna. Saisipahan subbarin jakotaajuuden alemmas ja tasot ylemmäs
Olisko kuinka paljon järkeä lähteä suuntaamaan midejä kohti kuulijaa? Työtä tulisi aika reippaasti lisää, mutta mitäpä sitä ei tekisi jos se vain kuulostaa hyvältä. Jos ei muuta niin ainakin midit voisi korottaa ritilän tasolle...
Kotelointi tullaan tyrmäämään
http://www.audiohellman.fi/gallery/esit ... o%20V70/29
Suuntausvinkkiä mideille.
- Jussi Luotonen
- Viestit: 55
- Liittynyt: 29.01.2011 16:38
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
Linkatusta autosta voi ottaa mallia jokaiseen osa-alueeseen. Niin ulkonäöllisesti kuin soundillisestikin.
- Jani Uuttu
- Viestit: 495
- Liittynyt: 08.01.2011 09:25
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
Ulkonäöllisesti en ole mallia ottamassa kuin ehkä asennusten siisteydestä. On minun makuuni aika reilusti liikaa showmeininkiä käytännöllisyyden kärsiessä. Mustaa kaiutinritilää on tilauksessa mideille ja subbarille Muuten tuosta saakin jo aika paljon vinkkiä rakentelun suhteen!
-
jt-87 - Viestit: 19
- Liittynyt: 13.03.2014 17:54
- Paikkakunta: Polvijärvi
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
Viikonlopuksi tekemistä:
Kuvasta uupuu vielä 30 metriä 50x3mm alumiinilattaa jäykisteeksi.
Lopullinen laitelista:
soitin Kenwood DDX4230BT(Tahi joku tämän vuoden malli)
dsp Helix dsp
etukaiutin Digital Designs W6.5
etudiskantti Digital Designs AT28
takakajarit Digital Designs CXS6.5
etuvahvistin Digital Designs C5c
takavahvistin Digital Designs C2c
subbari Digital Designs 3510f
vaffari Digital Designs M2b
Nuo on nyt tilattu. Maahantuojan hinnoilla laskien 3300e. Siihen kun lisätään vaimennus- ym asennustarvikkeita, loppusumma pyörii 4500e paikkeilla
Ja vieläkin kaipaan perusteluja miksei noita todella järeitä midejä kannattaisi koteloida? Tukeva, riittävän iso kotelo sopivasti vaimennettuna ei varmaankaan aiheuttaisi korostumia ja normaalissa kuuntelussa subbari saisi olla vaikka poissa päältä...
Huomenna, jos vain atk-taidot sallivat, saatte seurata volvon rakentelua livenä youtubesta! Laadun takaa elämää vanhempi weppikamera...
Kuvasta uupuu vielä 30 metriä 50x3mm alumiinilattaa jäykisteeksi.
Lopullinen laitelista:
soitin Kenwood DDX4230BT(Tahi joku tämän vuoden malli)
dsp Helix dsp
etukaiutin Digital Designs W6.5
etudiskantti Digital Designs AT28
takakajarit Digital Designs CXS6.5
etuvahvistin Digital Designs C5c
takavahvistin Digital Designs C2c
subbari Digital Designs 3510f
vaffari Digital Designs M2b
Nuo on nyt tilattu. Maahantuojan hinnoilla laskien 3300e. Siihen kun lisätään vaimennus- ym asennustarvikkeita, loppusumma pyörii 4500e paikkeilla
Ja vieläkin kaipaan perusteluja miksei noita todella järeitä midejä kannattaisi koteloida? Tukeva, riittävän iso kotelo sopivasti vaimennettuna ei varmaankaan aiheuttaisi korostumia ja normaalissa kuuntelussa subbari saisi olla vaikka poissa päältä...
Huomenna, jos vain atk-taidot sallivat, saatte seurata volvon rakentelua livenä youtubesta! Laadun takaa elämää vanhempi weppikamera...
Viimeksi muokannut jt-87 päivämäärä 06.04.2014 20:17, muokattu yhteensä 1 kerran
-
jt-87 - Viestit: 19
- Liittynyt: 13.03.2014 17:54
- Paikkakunta: Polvijärvi
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
jt-87 kirjoitti:Ja vieläkin kaipaan perusteluja miksei noita todella järeitä midejä kannattaisi koteloida? Tukeva, riittävän iso kotelo sopivasti vaimennettuna ei varmaankaan aiheuttaisi korostumia ja normaalissa kuuntelussa subbari saisi olla vaikka poissa päältä...
Saatko oveen tehtyä riittävän ison kotelon... siis siten, että ikkunat voi laskea yms.?
- Jussi Luotonen
- Viestit: 55
- Liittynyt: 29.01.2011 16:38
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
Ja toimiiko ko. elementti kotelossa?
2016 EMMA SM3 SQ Master Unlimited
2016 EMMA SM1 / EM2 SQ Skilled Unlimited
2015 EMMA SM2 SQ Advanced Unlimited
2014 EMMA SM5 SQ Master Unlimited
2016 EMMA SM1 / EM2 SQ Skilled Unlimited
2015 EMMA SM2 SQ Advanced Unlimited
2014 EMMA SM5 SQ Master Unlimited
- Mikko Laine
- Viestit: 278
- Liittynyt: 02.02.2011 03:43
- Paikkakunta: Pori
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
Refleksielementtihän tuo on, mutta 5l kotelossa voisi olla mahdollista saada toimimaan. Taidan ensin mennä freeairina.
https://www.youtube.com/watch?v=jRi1OZ6SRBE'
Äärimmäisen jännittävää katsottavaa. Livekuvaa Volvon eristämisestä.
Saapi soitella neuvoja lähetykseen ja projektiin liittyen: 0442843417
uusi linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TvoGCnTWpn4
jatkuu: https://www.youtube.com/watch?v=jsgqWt8hgZI
https://www.youtube.com/watch?v=jRi1OZ6SRBE'
Äärimmäisen jännittävää katsottavaa. Livekuvaa Volvon eristämisestä.
Saapi soitella neuvoja lähetykseen ja projektiin liittyen: 0442843417
uusi linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TvoGCnTWpn4
jatkuu: https://www.youtube.com/watch?v=jsgqWt8hgZI
-
jt-87 - Viestit: 19
- Liittynyt: 13.03.2014 17:54
- Paikkakunta: Polvijärvi
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
Viikonloppu meni ja ovissa on nyt kerros alumiinia ja Black Goldia. BG:tä löytyy myös takakontista ainatakapenkkien etureunaan asti. Seuraava viikonloppu vierähtää kattoa ja lattiaa vaimentaessa sekä johtoja vetäessä.
Melko tiivis ovirakenne alunperin. Tuokin yksi solumuovikansi korvataan joko peltisellä tai vanerisella jäykemmällä vastineella.
Helppo oli arvata kumpi kylki oli edellisellä omistajalla ottanut enemmän aurinkoa Kuskin puolelta tuo takaoven eriste tipahteli/irtoili suurina laattoina, toiselta puolen sai nyhtää irti pikkurillin kynnen kokoisina paloina.
Alumiinilla aloitettiin. Liimana BIlteman multibond rapid. Pölykuiva 15min @23celsiusta. +5 astetta ja pölykuivuus saavutettiin arviolta tunnissa Seuraavana päivänäkään liima ei kovin kovaa ollut, vaikka välillä hallilämmittimellä ovet lämmitettiin varmaan +40 asteisiksi. Eli eipä ihan varauksetta voi tätä liimaa suositella.
Tollasta vaimenneltua muovia ja yleiskuvaa kontista
Ovet ovat nyt aika reilusti jäykemmät kuin ennen(yllatuus) ja avausäänikin pieneni huomattavasti(ei emäntä sitä huomannut kun hehkutin...) Entiset kaiuttimet laitoin vielä paikoilleen eteen, mutta en enää jaksanut pop-niiteillä kiinnittää kuten alunperin ovat olleet. Sen verran hyvä tiivisteliimavaahto niissä alla on, että pysynee paikallaan sen ja etupuolella olevan, ovipahvia vasten painuvan kumitiivisteen avulla.
Tämä tukevuuden pohdinta siksi että ennen vaimennusta bassoa ei neutraalista voinut nostaa yhtään ilman kovaa kuminaa. Nyt basson sai vääntää täysille eikä kumissut siltikään yhtään!
Eli vaimennusko sen teki vai oliko kaiutin vain irti sijoiltaan. Myöskään se välipellissä olevan aukon peittävä muovi ei ollut paikallaan, joten saattoi vähän vaikuttaa...
Lisää kuvia tuolta: http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/library/autoprojektit
Suurin osa tavaroista olisi jo liikkeessä odottelemassa, toivottavasti olisi käyntiä kaupungissa tällä viikolla
Melko tiivis ovirakenne alunperin. Tuokin yksi solumuovikansi korvataan joko peltisellä tai vanerisella jäykemmällä vastineella.
Helppo oli arvata kumpi kylki oli edellisellä omistajalla ottanut enemmän aurinkoa Kuskin puolelta tuo takaoven eriste tipahteli/irtoili suurina laattoina, toiselta puolen sai nyhtää irti pikkurillin kynnen kokoisina paloina.
Alumiinilla aloitettiin. Liimana BIlteman multibond rapid. Pölykuiva 15min @23celsiusta. +5 astetta ja pölykuivuus saavutettiin arviolta tunnissa Seuraavana päivänäkään liima ei kovin kovaa ollut, vaikka välillä hallilämmittimellä ovet lämmitettiin varmaan +40 asteisiksi. Eli eipä ihan varauksetta voi tätä liimaa suositella.
Tollasta vaimenneltua muovia ja yleiskuvaa kontista
Ovet ovat nyt aika reilusti jäykemmät kuin ennen(yllatuus) ja avausäänikin pieneni huomattavasti(ei emäntä sitä huomannut kun hehkutin...) Entiset kaiuttimet laitoin vielä paikoilleen eteen, mutta en enää jaksanut pop-niiteillä kiinnittää kuten alunperin ovat olleet. Sen verran hyvä tiivisteliimavaahto niissä alla on, että pysynee paikallaan sen ja etupuolella olevan, ovipahvia vasten painuvan kumitiivisteen avulla.
Tämä tukevuuden pohdinta siksi että ennen vaimennusta bassoa ei neutraalista voinut nostaa yhtään ilman kovaa kuminaa. Nyt basson sai vääntää täysille eikä kumissut siltikään yhtään!
Eli vaimennusko sen teki vai oliko kaiutin vain irti sijoiltaan. Myöskään se välipellissä olevan aukon peittävä muovi ei ollut paikallaan, joten saattoi vähän vaikuttaa...
Lisää kuvia tuolta: http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/library/autoprojektit
Suurin osa tavaroista olisi jo liikkeessä odottelemassa, toivottavasti olisi käyntiä kaupungissa tällä viikolla
-
jt-87 - Viestit: 19
- Liittynyt: 13.03.2014 17:54
- Paikkakunta: Polvijärvi
Re: Volvo V70 aloittelijan käsissä
Hyvältä vaikuttaa..
Hieman ot:na että tuollaset ruostumattomat tjsp olevat laajurien palikat ovat aika tyyritä sorvauttaa.. voipi olla tonnin paikkeilla jos jopa riittää. Riippuu materiaalista ja koosta.
Hieman ot:na että tuollaset ruostumattomat tjsp olevat laajurien palikat ovat aika tyyritä sorvauttaa.. voipi olla tonnin paikkeilla jos jopa riittää. Riippuu materiaalista ja koosta.
- Jumbbane
- Viestit: 469
- Liittynyt: 29.01.2011 12:31
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa