Lenny kirjoitti:itetyn Boschin AGM:n, Optimassa huonoin hinta/ah suhde, onko se virranantokyky sitte niin palhon parempi että kannattaa maksaa?
Sillä ampeerituntimäärällä ei ole (juuri) mitään merkitystä, vaan (kylmä)käynnistysvirran määrällä (CCA tai CA) joka ilmoitetaan ampeereina sen tuntimäärän jälkeen, esim. 60Ah 550A. Ne määräävät sen, kuinka hyvällä jerkulla se starttimoottori pakkasaamuna pyörii. Ampeeritunnit kertovat vain siitä kuinka pitkään akkua voidaan kuormittaa tai kuinka iso kapasiteetti sillä on tai miten sen nyt haluaakaan ilmaista. Totta kai isommalla Ah-määrällä varustettu akku kestää käyttöä ja purkausta pitempään, mutta se ei minusta liity sinänsä mitenkään sen akun paremmuuteen tai hyvyyteen ylipäänsä. Se on vähän sama kuin polttoainesäiliön tilavuus, toisessa autossa on 40 litraa ja toisessa 60 litraa, mutta ei se tee jälkimmäisestä sinänsä mitenkään parempaa autoa, sillä vain pääsee pidemmälle jos kulutus on sama. Eli tietysti jos käyttö on parkkipaikkaluukutusta, niin silloin isommasta Ah-määrästä on etua, hyötyä ja iloa kun poppi soi pidempään.
Näiden AGM-akkujen juju on siinä, että ne antavat rakenteestaan johtuen normaalia korkeamman käynnistysvirran josta on hyötyä käynnistyksen lisäksi myös vaikka pitkissä bassokuvioissa kun akusta halutaan isoja virtoja ulos. AGM-akuissa on myös pienempi sisäinen vastus kuin normaaleissa vesiakuissa, josta on edelleen hifistille hyötyä, kun se iso virta saadaan akusta ulos nopeasti.
Ylipäätään siis akkua valitessa tuli se sitten normi- tai hifistelykäyttöön, valitaan ensin se ampeerituntimäärä joka tarvitaan (ja joka yleensä määrittää akun fyysisen koon, eli mikä autoon sopii) ja sitten varsinaisena valintakriteerinä sen jälkeen tulisi olla se käynnistysvirran määrä, mitä isompi, sen parempi.