Aloittelija kysyy tyhmiä
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Itellä on Optimat pelanneet hienosti pari vuotta, 55ah edessä ja 38ah takana. Löytyis muuten melkein käyttämätön BSB DC12-20 20ah, jos jollain tarvetta.
- jonik
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29.12.2011 19:12
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Lenny kirjoitti:onhan Exidelläkin spiraalikennot, en vaan ymmärrä mitä hyötyä niistä on, tilankäytöllisesti ainakin huonoin rakenne.
Pittää muistaa että esim YT on suuniteltu kestämään ja säilyttämään ominaisuutensa fyysisesti rankoissa, vaihtelevissa olosuhteissa. Siksi niitä näkee paljon ralli- jne. projekteissa. Spiraali on muotona paremmin kasassa pysyvä ja näin ollen myös höykytyksessä paremmin luvatut ominaisuutensa pitävä, kuin joku muu vaihtoehto.
Ei näissä akuissa sen kummempaa ole, tarvitseeko kestää syväpurkua? Tuleeko peltoautoon? Vastausten mukaan sitten saattaa huomata, että halvempikin akku kelpaa ihan hyvin. Tai ei.
Akuilla on myös takuut jos ne ei toimi niinkuin pitäisi...
- JaniS
- Viestit: 265
- Liittynyt: 28.01.2011 10:29
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
JaniS kirjoitti:Akuilla on myös takuut jos ne ei toimi niinkuin pitäisi...
Sen takia uskalsinkin ostaa tuon Optiman, kun lupasivat kolmen vuoden takuuta. Ilmeisesti ei ole valmistajan takuu, vaan maahantuojan tai jälleenmyyjän.
- Jultsu
- Viestit: 132
- Liittynyt: 21.02.2011 00:43
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
JaniS kirjoitti:Lenny kirjoitti:onhan Exidelläkin spiraalikennot, en vaan ymmärrä mitä hyötyä niistä on, tilankäytöllisesti ainakin huonoin rakenne.
Pittää muistaa että esim YT on suuniteltu kestämään ja säilyttämään ominaisuutensa fyysisesti rankoissa, vaihtelevissa olosuhteissa. Siksi niitä näkee paljon ralli- jne. projekteissa. Spiraali on muotona paremmin kasassa pysyvä ja näin ollen myös höykytyksessä paremmin luvatut ominaisuutensa pitävä, kuin joku muu vaihtoehto.
Ei näissä akuissa sen kummempaa ole, tarvitseeko kestää syväpurkua? Tuleeko peltoautoon? Vastausten mukaan sitten saattaa huomata, että halvempikin akku kelpaa ihan hyvin. Tai ei.
Akuilla on myös takuut jos ne ei toimi niinkuin pitäisi...
onko kierrekennosta hifistille jotain hyötyä? Tärinänkesto ei niin hirveen tärkeää ole? En kyllä ole oikeissa kilpa-autoissa hirveesti Optimaa nähnyt, ihan kulmikkaita AGM:iä yleensä ovat. Hintakin on järjetön kun samalla rahalla saa 220ah AGM:n.
- Lenny
- Viestit: 195
- Liittynyt: 06.04.2011 17:38
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Lenny kirjoitti:onko kierrekennosta hifistille jotain hyötyä? Tärinänkesto ei niin hirveen tärkeää ole? En kyllä ole oikeissa kilpa-autoissa hirveesti Optimaa nähnyt, ihan kulmikkaita AGM:iä yleensä ovat. Hintakin on järjetön kun samalla rahalla saa 220ah AGM:n.
Hyötyä hifistille? mjaa.. ei varmaan pelkästä spiraalirakenteesta. Toki YT:stä yleisesti mitataan joka testissä fantastiset virranantolukemat eri varaustasoilla, että kyllä mä katsoisin sen hyödyksi monessa tilanteessa, mutta esim. mulle riittää kyllä perus Trane konehuoneessa ja pikku-AGM vahvarin kyljessä.
YT on se Optiman AGM-akuista joka kestää syväpurkua ja nopeaa latausta parhaiten. Tottakai akkuja saa joka hintaluokassa. Ota ihmeessä selvää kestääkö sun mainitsema 220Ah syväpurkua, niin tiedät onko kamppeet vertailukelpoisia.
http://www.optimabatteries.com/en-us/technology/
Siellä selitettynä käytetyt tekniikat. Spiraalit jne.
- JaniS
- Viestit: 265
- Liittynyt: 28.01.2011 10:29
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Jultsu kirjoitti:Sama valmistajahan Optiman ja Boschin takana on
Eli Johnson Controls, joka on maailman markkinajohtaja akuissa. Tosin Bosch on ihan oma firmansa, mutta kuten moni muukin Boschin tuote, ne valmistetaan jossain muualla kuin Boschin omissa tuotantolaitoksissa ja brändätään Boschille, tässä tapauksessa valmistaja on saksalainen Sachsen-Batterien GmBH, jonka Johnson Controls omistaa. Optimat taas valmistetaan USA:ssa, eli "valmistaja" ei oikeastaan ole sama, vaikka saman firman omistuksessa ovatkin. Johnson Controlshan on Optiman lisäksi ostanut myös saksalaisen Hoppecken auton akkujen liiketoiminnan ja samoin Varta on JC:n omistama firma nykyään.
Lenny kirjoitti:onko kierrekennosta hifistille jotain hyötyä? Tärinänkesto ei niin hirveen tärkeää ole? En kyllä ole oikeissa kilpa-autoissa hirveesti Optimaa nähnyt, ihan kulmikkaita AGM:iä yleensä ovat.
Rullakennon suurin hyöty on ylivoimainen tärinänkesto tavanomaiseen suoralevyiseen rakenteeseen verrattuna. Optima käyttää rullakennoa, koska ne on tarkoitettu raskaaseen käyttöön ja raskaisiin olosuhteisiin, kuten esimerkiksi veneisiin ja military-käyttöön, joissa tärinänsieto on tärkeää. Eli ei, hifistille rullakennosta ei ole suoranaista hyötyä. Ja tosiaan, kilpa-autoissa on kyllä sitten usein ihan erilainen akku, Optimat (ja muut normaalit akut) ovat kilpakäyttöön ihan liian painavia.
-
Jani Ilola - Moderaattori
- Viestit: 663
- Liittynyt: 11.01.2011 12:03
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
JaniS kirjoitti:Lenny kirjoitti:onko kierrekennosta hifistille jotain hyötyä? Tärinänkesto ei niin hirveen tärkeää ole? En kyllä ole oikeissa kilpa-autoissa hirveesti Optimaa nähnyt, ihan kulmikkaita AGM:iä yleensä ovat. Hintakin on järjetön kun samalla rahalla saa 220ah AGM:n.
Ota ihmeessä selvää kestääkö sun mainitsema 220Ah syväpurkua, niin tiedät onko kamppeet vertailukelpoisia.
en tiedä kestääkö mutta niin ainakin väittävät, kuukauden vasta ollut käytössä.
- Lenny
- Viestit: 195
- Liittynyt: 06.04.2011 17:38
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
En lähe lisäämään kaiman pommitukseen mitään : )
Mä olen vaan nähnyt optimamainoksia tollasen hiekkakuoppa-autoriehumiskilpailun mainostauolla extremesports-kanavalla
Mä olen vaan nähnyt optimamainoksia tollasen hiekkakuoppa-autoriehumiskilpailun mainostauolla extremesports-kanavalla
- JaniS
- Viestit: 265
- Liittynyt: 28.01.2011 10:29
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Oli miten oli, unohdin sen Ground Zeron ja tänään poimittiin autostudiolta Yellow top 66Ah. Tosta ainakin on kuullut niin paljon hyvää, jumal-akku!
- Juha Ranta
- Viestit: 136
- Liittynyt: 16.12.2011 11:09
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
No siis, kyllähän Optimaa varmasti käytetään kilpalaitteissakin, lienee lajiriippuvaista. Mutta esimerkiksi rata-autoilussa, jossa paino on tärkeä asia, eikä startteja ole kovin paljoa eikä sähkönkuluttajia muutenkaan, ovat akut yleensä melkoisen pieniä. Esimerkiksi kaverin kärryssä jolla on ajanut Roadsportia, on sellainen kahdella sormella nostettava, kooltaan lähinnä näitä pieniä hifi-apuakkuja vastaava akku.
Sitten taas jossain monstertruckingissa tuskin on akun painolla paljoa merkitystä, sitä enemmän iskun- ja tärinänsiedolla -> Optima on ihan omiaan.
Sitten taas jossain monstertruckingissa tuskin on akun painolla paljoa merkitystä, sitä enemmän iskun- ja tärinänsiedolla -> Optima on ihan omiaan.
-
Jani Ilola - Moderaattori
- Viestit: 663
- Liittynyt: 11.01.2011 12:03
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: xejvluqstzyr ja 1 vierailijaa