Aloittelija kysyy tyhmiä
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Johtojen erojen huomaamiseen tarvitaan muutakin kuin tarkka korva. Nimittäin laitteet, joilla sen eron saa myös esiin. Mitään äänenlaadullista hyötyä ei tule, jos se kaapeleiden ero katoaa laitteistossa. Perustason autolaitteistoilla ei äänenlaadullisia eroja todennäköisimmmin saada esiin, tarvitaan huomattavasti keskimääräistä laadukkaampi laitteisto.
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
tuomas rautio kirjoitti:Johtojen erojen huomaamiseen tarvitaan muutakin kuin tarkka korva. Nimittäin laitteet, joilla sen eron saa myös esiin. Mitään äänenlaadullista hyötyä ei tule, jos se kaapeleiden ero katoaa laitteistossa. Perustason autolaitteistoilla ei äänenlaadullisia eroja todennäköisimmmin saada esiin, tarvitaan huomattavasti keskimääräistä laadukkaampi laitteisto.
Onko sinulla tuosta omakohtaista kokemusta?
-
Kimmo Kolkka - Viestit: 262
- Liittynyt: 08.01.2011 12:12
- Paikkakunta: Urjala
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
RA-johtojen eroja en ole autossa testannut, mutta joitain kaiutinkaapeleita kyllä. Edullisemman pään peruslaitteistolla erot, jos niitä oli, katosi kyllä aika hyvin.
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
tuomas rautio kirjoitti:RA-johtojen eroja en ole autossa testannut, mutta joitain kaiutinkaapeleita kyllä. Edullisemman pään peruslaitteistolla erot, jos niitä oli, katosi kyllä aika hyvin.
Signaalijohdoilla tasot ovat paljon pienempiä ja niiden kaikki pienetkin virheet vahvistetaan vielä vahvistimella. Eli pienetkin induktanssista tai kapasitanssista johtuvat vasteheitot ym tulevat kyllä läpi. Ja toisin kuin jotkut väittää kivenkovaan, erot kaapeleissa on mitattavissa jos mitataan oikeita asioita eikä vain resistanssia yleismittarilla.
Laitteistostahan nuo riippuu paljon kuinka paljon kaapelit vaikuttaa.
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
- Joonas Karjalainen
- Viestit: 217
- Liittynyt: 31.01.2011 11:40
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Kysymys EMMA OEM -säännöistä:
-saako elementtejä suunnata (kallistaa) original ritilän takana?
-saako tehdä tilaa / koteloa / vaimennusta sinne kojelaudan /oven sisälle?
-saako vahvistaa alkuperäistä kiinnitysalustaa siten että päälle päin ei näy muutoksia (paitsi elementti tulee lähemmäs ritilää)?
-saako hanskalokeron taakse tehdä subbaria näkymättömiin istuimilta katsottuna?
-saako elementtejä suunnata (kallistaa) original ritilän takana?
-saako tehdä tilaa / koteloa / vaimennusta sinne kojelaudan /oven sisälle?
-saako vahvistaa alkuperäistä kiinnitysalustaa siten että päälle päin ei näy muutoksia (paitsi elementti tulee lähemmäs ritilää)?
-saako hanskalokeron taakse tehdä subbaria näkymättömiin istuimilta katsottuna?
- vilkku
- Viestit: 71
- Liittynyt: 18.01.2013 19:41
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
vilkku kirjoitti:Kysymys EMMA OEM -säännöistä:
-saako elementtejä suunnata (kallistaa) original ritilän takana?
-saako tehdä tilaa / koteloa / vaimennusta sinne kojelaudan /oven sisälle?
-saako vahvistaa alkuperäistä kiinnitysalustaa siten että päälle päin ei näy muutoksia (paitsi elementti tulee lähemmäs ritilää)?
-saako hanskalokeron taakse tehdä subbaria näkymättömiin istuimilta katsottuna?
Tällä hetkellä kyllä. Ensivuodelle on tulossa uusi sääntökirja, joka ehkä tarjoaa jopa vielä muutaman helpotuktuksenkin.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Mahtaako olla järkeä lähteä rakentelemaan w201 koppaiseen eli 190 mersuun master oem luokan ääniä? Edessä on siis paikat 4" koksuille kojelaudalla ritilän takana, mutta muunmuassa ovissa ei kaiuttimia ole. Onko mahdollista päästä siis 4" koksuilla riittävään mid bassoon ja onko tässä nyt muutenkaan mitään järjeä? Mahdollisilla muutoksilla alle mahtuisi myös 5,25" koksut. Vai saiko alkuperäisen kaiuttimen kokoa muuttaa? Muuten luultavasti lähdetään eri luokkaan ja ovetkin menee uusiksi. Oem henkinen asennus vain miellyttäisi eniten itseä.
- juu-zo
- Viestit: 63
- Liittynyt: 09.10.2013 11:18
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Etu subin vaatii... Itellä on w201 "retro" asennus, vähän vaiheessa, mutta suuntaa kumminkin... Itsellä on mtx:n vanha thunder erillissarja edessä 4". Niillä pääsee n 100hz:n tienoolle suht uskottavasti.
itsellä tulossa mtx:n thunder pro 8" eteen kun joskus kerkeen kotelon tekee...
jos subin laittaa konttiin... Niin aika haastava saada toimimaan...
en usko et viis ja varttia saat mahtumaan. Itellä tekee tiukkaa noilla 4":llakin.
kannattaa odottaa uutta sääntökirjaa ensi kaudelle, ilmeisesti joitakin muutoksia käsittääkseni tulossa ko luokkaankin...
itsellä tulossa mtx:n thunder pro 8" eteen kun joskus kerkeen kotelon tekee...
jos subin laittaa konttiin... Niin aika haastava saada toimimaan...
en usko et viis ja varttia saat mahtumaan. Itellä tekee tiukkaa noilla 4":llakin.
kannattaa odottaa uutta sääntökirjaa ensi kaudelle, ilmeisesti joitakin muutoksia käsittääkseni tulossa ko luokkaankin...
Gladen Mosconi.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
- d-spec
- Viestit: 356
- Liittynyt: 01.01.2012 18:45
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Tuota etusubia en ollutkaan ajatellut edes. Hyvä idea ja varmaankin siis pakollinen tuossa setupissa. Luultavasti tuosta siis lähetään rakentamaan. Ehdotuksia hyviksi koksuiksi?
- juu-zo
- Viestit: 63
- Liittynyt: 09.10.2013 11:18
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
juu-zo kirjoitti:Tuota etusubia en ollutkaan ajatellut edes. Hyvä idea ja varmaankin siis pakollinen tuossa setupissa.
Hyvä idea, mutta ei imo missään nimessä pakollinen. Autohifissä kaikki on tapauskohtaista ja asioihin vaikuttavia muuttujia on todella paljon. Yksi positiivisessa mielessä mieleen jääneitä settejä takavuosilta oli Tötterströmin Joukon Fiatin setti. Siinäkin 4" kojelaudalla vakiopaikoilla (ei kylläkään vakioritilän takana, se ritilä lienee Mersussakin pahin pullonkaula), mutta 12" subi takaluukussa perinteisessä suljetussa kotelossa. Toimi vallan mainiosti sekä subin, midbasson että niiden integroitumisen suhteen. Jopa subi kuulosti tulevan pääosin edestä. Elementit taisi olla Infarin kappa-sarjaa? Subin jakotaajuus muistaakseni 80Hz ja 4" karvan päälle 100...? Eli kun homman tekee huolella ja tietää mitä tekee erityisesti säätövaiheessa, niin onnistuu kyllä. Tukevat asennukset, oikean kokoinen boksi, jakotaajuuksien säätö, jakojyrkkyyksien säätö, tasojen säätö, vaiheiden säätö, viiveiden säätö ja lopuksi pikkasen equa jos tarvii.
Etusubi saattaa helpottaa hommaa joiltain osin, mutta tuo sitten omat ongelmansa sekin. Tapauskohtaista, tapauskohtaista...
- Osku Hirvonen
- Moderaattori
- Viestit: 190
- Liittynyt: 08.01.2011 22:54
- Paikkakunta: Merikaarto
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: xejvluqstzyr ja 15 vierailijaa