Aloittelija kysyy tyhmiä



Keskustelua autohifistä.

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja makke246 » 13.03.2013 17:40

Todellisella aloittelijalla on nyt ongelmaa.
Purkasin autostani valmiiksi asennetut hifilaitteet pois pienen remontin tieltä. Nyt olen kasannut ne takaisin juuri samalla tavalla kuin ennen olivatkin (otin kuvat).
Musiikki soittaessa ääntä saan kuulumaan vain etudiskanteista ja subbarista, takakaijuttimista kuuluu erittäin pientä ääntä täydelläkin volumella, eli siis miten saan näistä kajareista kuulumaan niin kuin pitäisikin.
http://amp-performance.de/971-Axton-C602.html Tällainen vahvistin käytössä, subbarilla oma vahvistin.
Soittimen olen jo kertaalleen resetoinut.
makke246
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13.03.2013 17:32

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Antti Voima » 13.03.2013 18:32

makke246 kirjoitti:Todellisella aloittelijalla on nyt ongelmaa.
Purkasin autostani valmiiksi asennetut hifilaitteet pois pienen remontin tieltä. Nyt olen kasannut ne takaisin juuri samalla tavalla kuin ennen olivatkin (otin kuvat).
Musiikki soittaessa ääntä saan kuulumaan vain etudiskanteista ja subbarista, takakaijuttimista kuuluu erittäin pientä ääntä täydelläkin volumella, eli siis miten saan näistä kajareista kuulumaan niin kuin pitäisikin.
http://amp-performance.de/971-Axton-C602.html Tällainen vahvistin käytössä, subbarilla oma vahvistin.
Soittimen olen jo kertaalleen resetoinut.

Kytkennät on varmaan kutakuinkin oikein, jos kerran sulakkeet ei pala, vahvistimet herää, ja jotain ääntä kuuluu. Onko vahvistimen säädöt tuttuja? http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/ ... t-gain.htm

- F
Avatar
Antti Voima
 
Viestit: 101
Liittynyt: 16.02.2011 18:43

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja makke246 » 13.03.2013 18:42

Gain nappuloita olen koittanu säädellä ihan joka asentoon ja tuon ohjeenkin mukaan yritin.
Mahdollisesti sitten vahvistin kuoleentunut?
makke246
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13.03.2013 17:32

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 13.03.2013 21:12

makke246 kirjoitti:Todellisella aloittelijalla on nyt ongelmaa.
Purkasin autostani valmiiksi asennetut hifilaitteet pois pienen remontin tieltä. Nyt olen kasannut ne takaisin juuri samalla tavalla kuin ennen olivatkin (otin kuvat).
Musiikki soittaessa ääntä saan kuulumaan vain etudiskanteista ja subbarista, takakaijuttimista kuuluu erittäin pientä ääntä täydelläkin volumella, eli siis miten saan näistä kajareista kuulumaan niin kuin pitäisikin.
http://amp-performance.de/971-Axton-C602.html Tällainen vahvistin käytössä, subbarilla oma vahvistin.
Soittimen olen jo kertaalleen resetoinut.



Tuleehan tuolle pääkananvien vahvistimelle varmasti kaikkiin käytössä oleviin kanaviin äänisignaali? Eli sinne RCA-in-liittimelle? Tuo tuskin nimittäin sitä itse jakaa osaa...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja makke246 » 13.03.2013 22:45

Kyllä tulee kaikkiin, muutaman tunnin johtojen selvittelyn aikana sain ne lopulta toimimaan, mutta toimi vain pari miinuuttia ja uudestaan sama vika. Kenties joku kontaktihäriö?
makke246
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13.03.2013 17:32

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja SP91 » 18.03.2013 16:25

Ei ehkä tyhmä kysymys, mutta haittaako jos soittimesta ja vahvistimesta on alipäästöt yhtä aikaa päällä, kummatkin siis 80hz? Kun kummastakaan ei nuita saa pois päältä :(
Mazda 626GD Coupe
SP91
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.01.2013 00:00
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 18.03.2013 17:29

Noh vaikea sanoa, haittaako se suoranaisesti. Toki tietynasteiseksi haitaksi voitaneen laskea, ainakin joissain tapauksissa, jakojyrkkyyn muuttumisesta johtuva vaiheen kääntyminen. Jaon jyrkkyyshän tuossa määräytyy soittimen ja vahvstimen suodattimien yhteenlasketuista jyrkkyykkisistä. Niin ja varsinainen jakotaajuuspiste muuttuu hieman.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja SP91 » 18.03.2013 19:56

tuomas rautio kirjoitti:Noh vaikea sanoa, haittaako se suoranaisesti. Toki tietynasteiseksi haitaksi voitaneen laskea, ainakin joissain tapauksissa, jakojyrkkyyn muuttumisesta johtuva vaiheen kääntyminen. Jaon jyrkkyyshän tuossa määräytyy soittimen ja vahvstimen suodattimien yhteenlasketuista jyrkkyykkisistä. Niin ja varsinainen jakotaajuuspiste muuttuu hieman.

Eli jos jakojyrkkyys on sama, ongelmaa ei pitäisi olla?
Mazda 626GD Coupe
SP91
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.01.2013 00:00
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Antti Voima » 19.03.2013 02:47

Ei sen edes ole niin väliä, vaikka toinen jako olisi eri taajuudella. Jakarit muotoilee vastetta siinä missä EQ.

- F
Avatar
Antti Voima
 
Viestit: 101
Liittynyt: 16.02.2011 18:43

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 19.03.2013 08:14

Niin, pikemminki siis mahdollisia ongelmia voi tuo vaiheen kääntyminen, joka siis johtuu jakojyrkkyyden muutoksesta. Vallankin jos jakojyrkkyys muuttuu 6 tai 18 tmv. desibeliä oktaaville, niin ne viimeiset 90 astetta voivat olla ongelma. johdot kääntämällä vaihetta saa kyllä käännettyä sen 180 astetta, mutta silti subi ja pääkaiuttimet ovat 90 astetta eri vaiheessa. Tai sitten se tuurilla sattuu kohdalleen, joko suoraa tai sen 180 asteen vaiheenkäännön seurauksena. Nää on niitä juttuja, joita ei oikeen varmuudella voi sanoa etukäteen...

Edit: Toki esim. DSP-soittimen, jonka jakojyrkkyyttä voi muuttaa, kanssa ei ole mitään ongelmaa, kun soittimen jakarin jyrkkyyden muutoksella saa tuon vaiheenkääntymisen vaikutuksen eliminoitua. Ja ompa niissä aika monesti portaatomat vaiheensäädötkin, joten jakarien jyrkkyyksiin ei tarvi välttämättä edes koskea...
Tai jos vahvistimessa on portaaton vaiheenkääntö...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: xejvluqstzyr ja 8 vierailijaa

cron