Aloittelija kysyy tyhmiä
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Juu, putken halkaisijan verran... Koskee siis myös ulostuloa...
Puolikkaallakin tulee vielä jotenki toimeen, sen alle ei kuitenkaan kannata mennä. Täydellisyyttä tavoittelevathan evät kuitenkaan moiseen tyydyt...
Puolikkaallakin tulee vielä jotenki toimeen, sen alle ei kuitenkaan kannata mennä. Täydellisyyttä tavoittelevathan evät kuitenkaan moiseen tyydyt...
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Joo-o joo-o. Kuinka suuri merkitys sitten refleksiputken sijainnilla on? Kuvittelisin ainakin että paras on kun se on samalla seinällä jolla elementtikin?
- Nlkke
- Viestit: 69
- Liittynyt: 05.06.2012 22:34
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Epäilisin, että viri ei ainakaan ole toivotunlainen jos lähemmäksi menee laittamaan. Siis tuota putkea.
Näinhän ne sanoo, että samalle seinälle..uskon kuitenkin, että toimii kyllä muuallakin kunhan ei suoraan elementin taakse laita. Itellä on elementit ylöspäin ja portti eteenpäin (kun ei taakseppäin sopinut)
Näinhän ne sanoo, että samalle seinälle..uskon kuitenkin, että toimii kyllä muuallakin kunhan ei suoraan elementin taakse laita. Itellä on elementit ylöspäin ja portti eteenpäin (kun ei taakseppäin sopinut)
- mika111
- Viestit: 466
- Liittynyt: 27.10.2012 15:29
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Putkestahan on paljon viisauksia olemassa, kotivehkeiden puolelta ainakin perusohjeina ettei putkesta saisi näkyä elementin taakse, eli jos putki on takaseinässä, lyödään se eri reunaan kuin elementti, etuseinässä olevalla putkella tuota ei tietysti käy vahingossakaan.
Toinen mitä harvemmin autovehkeissä näkee otettavan huomioon, on jos putki aukeaa kotelon ulospäin puolipallon muotoiseen avaruuteen, eli putki on seinässä, pitäisi sama tilanne olla kotelossa sisälläkin, eli putken pääty tuettuna esimerkiksi levynpalaan. Aeroportin kanssa tietysti siinä on vähän "seinää" jo itsessään. Tämä siksi että ilman liikkeet ovat symmetrisiä molempiin suuntiin. jos putken ulkopää on joidenkin paineautojen tapaan kauempana kotelon seinästä, sitten kotelon sisälle sama homma. Jos putken takana on tilaa, olen useammasta lähteestä lukenut kannattavaksi lyödä vaikkapa tennispallon puolikkaan kiinni seinään, ettei putkesta tuleva paineaalto törmää seinään, vaan leviää ympäri koteloa tasaisemmin, tuokin on helppo kokeilla.
Myöskin putkea ei pitäisi laittaa sivusuunnassakaan ihan kotelon sivuseinää hipomaan, kaikki esteet ja putken pään lähellä olevat asiat muuttavat virettä, eli käytännössä voi joutua hienosäätämään vaikka putken pituus olisi kuinka hyvin laskettu. Kaikki vaikuttaa akustiikassa kaikkeen, kaikkea kannattaa kokeilla käytännössä. Paitsi putken tukkimista vibroplastilla..
Saas nähdä saiko tästä sekavasta ajatuksenvirrasta kukaan mitään irti..
Toinen mitä harvemmin autovehkeissä näkee otettavan huomioon, on jos putki aukeaa kotelon ulospäin puolipallon muotoiseen avaruuteen, eli putki on seinässä, pitäisi sama tilanne olla kotelossa sisälläkin, eli putken pääty tuettuna esimerkiksi levynpalaan. Aeroportin kanssa tietysti siinä on vähän "seinää" jo itsessään. Tämä siksi että ilman liikkeet ovat symmetrisiä molempiin suuntiin. jos putken ulkopää on joidenkin paineautojen tapaan kauempana kotelon seinästä, sitten kotelon sisälle sama homma. Jos putken takana on tilaa, olen useammasta lähteestä lukenut kannattavaksi lyödä vaikkapa tennispallon puolikkaan kiinni seinään, ettei putkesta tuleva paineaalto törmää seinään, vaan leviää ympäri koteloa tasaisemmin, tuokin on helppo kokeilla.
Myöskin putkea ei pitäisi laittaa sivusuunnassakaan ihan kotelon sivuseinää hipomaan, kaikki esteet ja putken pään lähellä olevat asiat muuttavat virettä, eli käytännössä voi joutua hienosäätämään vaikka putken pituus olisi kuinka hyvin laskettu. Kaikki vaikuttaa akustiikassa kaikkeen, kaikkea kannattaa kokeilla käytännössä. Paitsi putken tukkimista vibroplastilla..
Saas nähdä saiko tästä sekavasta ajatuksenvirrasta kukaan mitään irti..
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
- Joonas Karjalainen
- Viestit: 217
- Liittynyt: 31.01.2011 11:40
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Olis tarkotus tohon Xsaraan lyödä edellisestä autosta Focalin 165 a3 3-tie sarja, mutta keskiäänille ei oo valmiina paikkoja. Miten ne kannattas asentaa? Kojelaudalle ajattelin kotelot väsätä, mut toimiiko paremmin Free Airina vai suljetussa? Ja toinen kysymys, voisko noita soittaa "puoli aktiivisena", keskarit ja diskantit pasiivisuotimilla soittimen vahvarilla ja midit vahvarin kautta? Olis tarkotus suppari jättää pois käytöstä ainakin väliaikasesti.. Emännän mielestä liian iso/tarpeeton
Opel Omega B Caravan 2.0 16v -96
- Janne___
- Viestit: 110
- Liittynyt: 06.12.2012 19:46
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Kyllä voi puoliaktiivina käyttää, ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jakosuotimissa eri alueiden osat on kuitenkin _yleensä_ täysin erillisiä toisistaan, joten ei haittaa mitään vaikka jätät vain midit kytkemättä jakosuodinbokseihin. Parashan olisi jos sen koko midin alipäästösuotimen saisi kytkettyä pois pelistä vaikka jonkin yhden komponentin jalan irrottamalla niin ei olisi ihmeellisiä hajainduktasseja suotimessa vahvistinta sotkemassa, käytännössä liekö kuultavaa eroa.
Freeairin ja suljetun välillä tuon focalin kanssa saa joku tuon compon kanssa enemmän pelannut sanoa mielipiteensä, minä sanon vain, kokeile
Freeairin ja suljetun välillä tuon focalin kanssa saa joku tuon compon kanssa enemmän pelannut sanoa mielipiteensä, minä sanon vain, kokeile
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
- Joonas Karjalainen
- Viestit: 217
- Liittynyt: 31.01.2011 11:40
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Niinno kokeilemalla se selviää.. Noo tässä on aikaa suunnitella.. Vasta parin viikon päästä ehtii purkaan sen siitä audin raadosta pois..
Opel Omega B Caravan 2.0 16v -96
- Janne___
- Viestit: 110
- Liittynyt: 06.12.2012 19:46
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Joonas Karjalainen kirjoitti:Kyllä voi puoliaktiivina käyttää, ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jakosuotimissa eri alueiden osat on kuitenkin _yleensä_ täysin erillisiä toisistaan, joten ei haittaa mitään vaikka jätät vain midit kytkemättä jakosuodinbokseihin.
EI NÄIN! Ei pidä paikkaansa. Vaikka piirit on yleensä kytketty rinnan, ei passiivijakareita pidä ikinä kytkeä käyttöön ilman elementtiä. Toisen asteen suotimen muodostama LC-piiri muodostaa sinällään oikosulun jakotaajuudelle! Keskarin jakarihan kyllä jäisi toimimaan ihan oikein.
Parashan olisi jos sen koko midin alipäästösuotimen saisi kytkettyä pois pelistä vaikka jonkin yhden komponentin jalan irrottamalla niin ei olisi ihmeellisiä hajainduktasseja suotimessa vahvistinta sotkemassa, käytännössä liekö kuultavaa eroa.
Jep. Se LC-piiri on katkaistava jostain kohtaa irroittamalla jonkin komponentin jalka.
- F
-
Antti Voima - Viestit: 101
- Liittynyt: 16.02.2011 18:43
Re: Aloittelija kysyy tyhmiä
Juu no ehkä pistän sit passiivisena.. Tuli kaverilta hommattua niille oma vahvarikin kun halvalla sain Ei mikään paras mahollinen mut ajaa asiansa
Opel Omega B Caravan 2.0 16v -96
- Janne___
- Viestit: 110
- Liittynyt: 06.12.2012 19:46
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: xejvluqstzyr ja 14 vierailijaa