Volvo V70 aloittelijan käsissä
Lähetetty: 13.03.2014 18:34
Vuoden vaihteessa tuli hankittua auto (toivottavasti) pitkäksi aikaa:
Alle 200tkm ajettu automaattiturbodiesel V70 vuosimallia 2004.
Tähän mennessä autoja on hifistelty enemmän ja yleensä vähemmän, koska keskimääräinen vaihtoväli on ollut vuoden luokkaa. Yhteen autoon ehdin laittaa erillissarjan, pari subbaria ja soittimen melko täydellisen vaimentamisen lisäksi. Ikää siinä vaiheessa oli 18-v ja kokemus juuri sitä luokkaa kuin voi olettaa, joten ei se kovin hyvä setti ollut. Tavoitteena olikin lähinnä korvata alkuperäinen paremmalla ja siinä onnistuin.
Sitten meni muutama vuosi kokonaan ilman minkään laista hifistelyä, mutta eihän sitä harrastuksesta kokonaan eroon pääse, joten nykyisessä kakkosautossa alkoi pyöriä subbaria ja vahvistinta kontissa muiden tavaroiden seassa. Useita kotelokokeiluja myöhemmin varapyöräkotelossa soi 65l kotelossa 60cm refleksillä ryyditettynä Ground Zero GZRW30SPL. 1200w teholla räminää irtosi ja matalalle pääsi, tuloksena tällaista:
Noh, se niistä vanhojen muisteluista ja itse aiheeseen.
Volvo tuli ostettua sillä asenteella että sillä ajetaan ainakin 400tkm ja 10v. On siis vähän enemmän järkeä käyttää aikaa äänentoistoon, kun ei ole tarkoitus autosta luopua hetikään. Lisäpontta rakenteluun antaa alkuperäinen äänentoisto, joka sopivalla musiikkityylillä kuulostaa todella muoviselta. EDM tuo ilmiön ehkäpä parhaiten esiin. Harmillisesti juuri se on sitä parasta musiikkia .
Budjetti asetettiin 2000e kohdille ja käytettyjä osia oli tarkoitus etsiä. Sitten kävikin niin että Kuva ja Ääni suostui ottamaan auton esittelyautoksi.
Seuraavaa ollaan mietitty laitteistoksi:
soitin Kenwood DDX4230BT
dsp helix dsp
etumidit Ground Zero GZCW8-4F
etudiskantti Ground Zero GZCT2500
takakajarit Ground Zero GZRC16XII
midivahvistin Ground Zero GZHA2250XII
diskantit ja takaset Ground Zero GZHA4150XII
subbari Ground Zero GZNW12X
Subbarivahvistin Ground Zero GZPA1.4000DXII
Digital Designs onkin laitteiston päämerkki... Lisäinfoa kun laitteet on tontille saatu...
Koko sisusta puretaan tässä kevään mittaan ja koria vaimennetaan parhaan tiedon ja taidon mukaan.
Naputtelin korin läpi ihan näppituntumalla ja seuraavia huomioita tuli:
Etuovet ovat melko jäykät, mutta takaovia täytyy jäykistää vaimentamisen lisäksi aika reilusti.
Katon etuosa on paljon jäykempi kuin takaosa.
Takaposkipellit tuntuvat jäykiltä, mutta takaluukkua joutuu jäykistelemään ja vaimentamaan.
DSP:n kanssa pääsen säätelemään ensimmäistä kertaa, ihme jos ei aiheuta päänsärkyä. Bassoa tulee paljon, koska sitä vain täytyy olla paljon, vielä siellä 20Hz kohdillakin. Subbarikotelo tulee varapyöräkoteloon ja sen on tarkoitus olla transmissionline tyypiltään. Pikaisen testin perusteella ääni on jämäkämpi kuin refleksissä...
Onneksi Volvon varapyöräkotelo on 117l kokoinen, siihen on mahdollista saada 35Hz vireinen koppa, jos vain vaimennusmateriaalia on tarpeeksi ja se on oikean tyyppistä.
Midit tulevat alkuperäisille paikoilleen, mutta koteloa olen miettinyt niille väsätä. Riittävän iso suljettu kotelo toisi potkua mukavasti freeairiin verrattuna. Saisipahan subbarin jakotaajuuden alemmas ja tasot ylemmäs
Olisko kuinka paljon järkeä lähteä suuntaamaan midejä kohti kuulijaa? Työtä tulisi aika reippaasti lisää, mutta mitäpä sitä ei tekisi jos se vain kuulostaa hyvältä. Jos ei muuta niin ainakin midit voisi korottaa ritilän tasolle...
Diskantit on tarkoitus laittaa a-pilariin jonkin laisten säädettävien telineiden/jalkojen varaan, kuitenkin niin etteivät peitä sivuikkunoille tarkoitettuja tuuletusritilöitä.
Takaoviin laitetaan 6,5" erillissarja vakiopaikoille.
Kaksi vahvistinta ja ehkä DSP:kin tulee takakontin kattoon, puoliksi verhoilun alle ja puoliksi sen päälle. Kaiutin- ja virtajohdot jäävät verhoilun taakse ja säätönupikat sopivasti näkösälle. Kaksikanavaisella vahvistimella ajetaan midejä ja nelikanavaisella diskantteja ja takaovien kaiuttimia.
Subbarin vahvistin menee takakontin lattiaan.
Akku Volvossa on sopivasti takana, joten virtajohdotus on helppoa tehdä. Se ehtikin jo vaihtumaan edellisen hyydyttyä Ground Zeron GZBP 12.3500X:ksi.
Apua tulen varmasti kaipaamaan viimeistään säätöjä tehdessä, mutta on enemmän kuin suotavaa että esimerkiksi näitä laitevalintoja tulette kyseenalaistamaan!
Loppuun vielä aloituskuvat:
Alle 200tkm ajettu automaattiturbodiesel V70 vuosimallia 2004.
Tähän mennessä autoja on hifistelty enemmän ja yleensä vähemmän, koska keskimääräinen vaihtoväli on ollut vuoden luokkaa. Yhteen autoon ehdin laittaa erillissarjan, pari subbaria ja soittimen melko täydellisen vaimentamisen lisäksi. Ikää siinä vaiheessa oli 18-v ja kokemus juuri sitä luokkaa kuin voi olettaa, joten ei se kovin hyvä setti ollut. Tavoitteena olikin lähinnä korvata alkuperäinen paremmalla ja siinä onnistuin.
Sitten meni muutama vuosi kokonaan ilman minkään laista hifistelyä, mutta eihän sitä harrastuksesta kokonaan eroon pääse, joten nykyisessä kakkosautossa alkoi pyöriä subbaria ja vahvistinta kontissa muiden tavaroiden seassa. Useita kotelokokeiluja myöhemmin varapyöräkotelossa soi 65l kotelossa 60cm refleksillä ryyditettynä Ground Zero GZRW30SPL. 1200w teholla räminää irtosi ja matalalle pääsi, tuloksena tällaista:
Noh, se niistä vanhojen muisteluista ja itse aiheeseen.
Volvo tuli ostettua sillä asenteella että sillä ajetaan ainakin 400tkm ja 10v. On siis vähän enemmän järkeä käyttää aikaa äänentoistoon, kun ei ole tarkoitus autosta luopua hetikään. Lisäpontta rakenteluun antaa alkuperäinen äänentoisto, joka sopivalla musiikkityylillä kuulostaa todella muoviselta. EDM tuo ilmiön ehkäpä parhaiten esiin. Harmillisesti juuri se on sitä parasta musiikkia .
Budjetti asetettiin 2000e kohdille ja käytettyjä osia oli tarkoitus etsiä. Sitten kävikin niin että Kuva ja Ääni suostui ottamaan auton esittelyautoksi.
Seuraavaa ollaan mietitty laitteistoksi:
soitin Kenwood DDX4230BT
dsp helix dsp
etumidit Ground Zero GZCW8-4F
etudiskantti Ground Zero GZCT2500
takakajarit Ground Zero GZRC16XII
midivahvistin Ground Zero GZHA2250XII
diskantit ja takaset Ground Zero GZHA4150XII
subbari Ground Zero GZNW12X
Subbarivahvistin Ground Zero GZPA1.4000DXII
Digital Designs onkin laitteiston päämerkki... Lisäinfoa kun laitteet on tontille saatu...
Koko sisusta puretaan tässä kevään mittaan ja koria vaimennetaan parhaan tiedon ja taidon mukaan.
Naputtelin korin läpi ihan näppituntumalla ja seuraavia huomioita tuli:
Etuovet ovat melko jäykät, mutta takaovia täytyy jäykistää vaimentamisen lisäksi aika reilusti.
Katon etuosa on paljon jäykempi kuin takaosa.
Takaposkipellit tuntuvat jäykiltä, mutta takaluukkua joutuu jäykistelemään ja vaimentamaan.
DSP:n kanssa pääsen säätelemään ensimmäistä kertaa, ihme jos ei aiheuta päänsärkyä. Bassoa tulee paljon, koska sitä vain täytyy olla paljon, vielä siellä 20Hz kohdillakin. Subbarikotelo tulee varapyöräkoteloon ja sen on tarkoitus olla transmissionline tyypiltään. Pikaisen testin perusteella ääni on jämäkämpi kuin refleksissä...
Onneksi Volvon varapyöräkotelo on 117l kokoinen, siihen on mahdollista saada 35Hz vireinen koppa, jos vain vaimennusmateriaalia on tarpeeksi ja se on oikean tyyppistä.
Midit tulevat alkuperäisille paikoilleen, mutta koteloa olen miettinyt niille väsätä. Riittävän iso suljettu kotelo toisi potkua mukavasti freeairiin verrattuna. Saisipahan subbarin jakotaajuuden alemmas ja tasot ylemmäs
Olisko kuinka paljon järkeä lähteä suuntaamaan midejä kohti kuulijaa? Työtä tulisi aika reippaasti lisää, mutta mitäpä sitä ei tekisi jos se vain kuulostaa hyvältä. Jos ei muuta niin ainakin midit voisi korottaa ritilän tasolle...
Diskantit on tarkoitus laittaa a-pilariin jonkin laisten säädettävien telineiden/jalkojen varaan, kuitenkin niin etteivät peitä sivuikkunoille tarkoitettuja tuuletusritilöitä.
Takaoviin laitetaan 6,5" erillissarja vakiopaikoille.
Kaksi vahvistinta ja ehkä DSP:kin tulee takakontin kattoon, puoliksi verhoilun alle ja puoliksi sen päälle. Kaiutin- ja virtajohdot jäävät verhoilun taakse ja säätönupikat sopivasti näkösälle. Kaksikanavaisella vahvistimella ajetaan midejä ja nelikanavaisella diskantteja ja takaovien kaiuttimia.
Subbarin vahvistin menee takakontin lattiaan.
Akku Volvossa on sopivasti takana, joten virtajohdotus on helppoa tehdä. Se ehtikin jo vaihtumaan edellisen hyydyttyä Ground Zeron GZBP 12.3500X:ksi.
Apua tulen varmasti kaipaamaan viimeistään säätöjä tehdessä, mutta on enemmän kuin suotavaa että esimerkiksi näitä laitevalintoja tulette kyseenalaistamaan!
Loppuun vielä aloituskuvat: