Vapari auton turbotus?



Keskustelua autoista ja niiden rakentamisesta.

Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Peter » 16.07.2011 12:58

Paljon tyhmiä kysymyksiä :)
Ensiks jos laittaa turbon vapari autoon niin onks se helppo ottaa pois sillai että saa auton menee katsastuksesta läpi. Sitten joskus kun olen autoa myymässä niin saanko sen takas ihan vapariks? Autona honda Accord -04 2,4L. Katoin netistä niin jenkeistä sais Bolt on kitin 600e:llä. Halusin sellaset 70hv lisää :) sillai että kone kuitenki kestäis jotenki :P En ole ite laittamassa sitä niin oisko mitään paikka suositeltavana HKI alueella? Kiitos vastauksita etukäteen
Peter
 
Viestit: 64
Liittynyt: 27.02.2011 15:13

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja majm » 16.07.2011 16:10

Päällimmäisenä tulee mieleen kysymys Budjetti? Meinaan vaparin turvotus ei niitä halvempia hommia ole, meinaan markkinoilla on monta hienoa orkkis turboakin...
Pioneer DEH-80PRS - SPL Dynamics S-4006 - Focal Access 100 CA1 -DLS RM6 - Rainbow Stream 10
majm
 
Viestit: 28
Liittynyt: 29.01.2011 19:25

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Molli » 16.07.2011 19:52

Peter kirjoitti:Paljon tyhmiä kysymyksiä :)
Ensiks jos laittaa turbon vapari autoon niin onks se helppo ottaa pois sillai että saa auton menee katsastuksesta läpi. Sitten joskus kun olen autoa myymässä niin saanko sen takas ihan vapariks? Autona honda Accord -04 2,4L. Katoin netistä niin jenkeistä sais Bolt on kitin 600e:llä. Halusin sellaset 70hv lisää :) sillai että kone kuitenki kestäis jotenki :P En ole ite laittamassa sitä niin oisko mitään paikka suositeltavana HKI alueella? Kiitos vastauksita etukäteen


Suosittelen kaikella kunnioituksella suoraan turboauton ostamista tuolla tietotasolla.

a) jos ko. autoa ei saa ahdettuna, sen jälkiahtaminen 2004 vuosimallissa on kallis, ja lähes mahdoton tehtävä
b) kolikkoa menee sen verran enemmän kuin tuo 600, että sillä hinnalla on jo tarjolla muuta järkevää
c) jos omaa taidot, moottorin saa kestämään, mutta taas menee kolikkoa. Alle 4000€ budjetilla minun henkilökohtaisen mielipiteen mukaan ei kannata lähteä tuohon leikkiin.

Paikkoja kyllä löytyy jos sitä kolikkoa on, mutta se jaksaako sitä yritys/erehdysrumbaa kukaan, on eri asia.

- Tero Komulainen
Molli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 76
Liittynyt: 08.01.2011 11:49

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Juha Tuomola » 17.07.2011 23:56

Ja sekin vielä että jollei aja rallia, ei lisähevosvoimilla tee mitään,. Eiköhän tuossakin mallissa vakiona sen verran ole että liikkeelle pääsee :)
Nissan Primera GT
Avatar
Juha Tuomola
 
Viestit: 437
Liittynyt: 29.01.2011 21:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 18.07.2011 10:19

Kyllä niillä lisähevosvoimilla tekee ... oikeammin kasvaneella vääntömomentilla rikkoo mm. vakiokytkimen, vaihteiston laakerit ( ensimmäsenä vaihteistosta ja sitten... ) ja jo muutenkin kuluneet vetoakselien nivelet. Ja saa hemmetisti lisää jännitystä elämään kun luvattoman puuhastelun seurauksena saa pelätä koska kärähtää... :mrgreen:
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Harri Koivumaa » 18.07.2011 12:42

Ei ole mitenkään mahdoton tehtävä. Budhettia aletaan laskemaan kuitenkin siitä, että leimalle vaadittavat todistuspaperit maksavat yksistään yli 2000€. Sikäli kun ne kerrasta tulevat, lisäyritykset erikseen. Laadukas ahdin maksaa noin 1000€. Koko sarja tuohon hintaan niin en olettaisi kovin hyvää lopputulosta tai kestävyyttä. Asentamossa voi odottaa ainakin viikon-kahden työtä ja hinta on sen mukainen. Kaikki teetettynä ja ns valmiina pakettina hinta on varmasti viisi numeroinen.

Euroopassa on joihinkin malleihin olemassa E-hyväksyttyjä turbosarjoja. Sellaisen jos löytää niin leimaaminen on vastaava operaatio kuin vaikkapa alustan vaihto. Hyväksyntä lisää kuitenkin sarjan hintaa melko mukavasti joten halvalla ei siitäkään selviä. Ei välttämättä edes edullisesti.

Ennen turbotusta kannattaa käyttää ne perinteiset virikonstit ensin. Eli kansi porttaukseen, mahdollisesti erilaiset nokat, moottorinohjauksen optimointia jne. Tosin 600€n budjetilla ei autoon tehdä asentamossa kuin vaimentimen vaihto ja vaparisuodatin. Autosta riippuen tehonlisäys luokkaa 0-3hv.

Eikös tuosta autosta ole olemassa myös joku tehomalli, type-r tai vastaava. Joka tapauksessa auton joutuu muuttamaan vastaamaan tehokkaampaa mallia. Noita tekniikoita voisi maailmalta saada kohtuurahaan. Sen saisi ainakin leimalle ja saattaa olla halvin vaihtoehto.
EMMA Finland Ry:n tuomari sekä hallituksen jäsen.
Harri Koivumaa
 
Viestit: 32
Liittynyt: 28.01.2011 16:15

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 18.07.2011 14:17

Kyllä se ahdettu kone on mekaniikaltaankin muutettu, mm. kampiakseli on poikkeuksetta toinen ( vähintäänkin nitrattu ) ja vahvemmin laakeroitu, nokka-akseli/akselit ovat ajoitukseltaan toiset, öljypumppu on poikkeuksetta tehokkaampi, jäähdytys ( öljy/vesi ) on tehokkaampi, sylinterikansi on vahvempi ja peruspuristuspainetasoa on laskettu ja myös männät ovat toiset ja vahvemmat ( peruspuristuspainetasoa lasketaan myös männillä ), samoin kiertokanget. Kansipultit ovat usein toiset, jne. :o
Eli sen kestävän ja toimivan turbomoottorin tekeminen on asiantuntijan työtä - ja sitä ei saa ilmaiseksi ja työtä on lisäksi melkoisesti myös apulaitteissa ( mm. pakoputkisto ).
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja J-M Lahti » 18.07.2011 15:36

Aika ympäripyöreää kommenttia tulee autohifisteiltä :D Ehdottomasti ongelma numero 1 on auton vähäpäästöisyys. Siihen tarvitaan VTT:n erittäin vaativa testi joka MAKSAA. Eikä mene ihan ekalla yrittämällä läpi. Kyllä vähäpäästöisenkin joku on turbottanut, mutta seteliä pitää löytyä. Noi muut on sitten sivuseikkoja, bensakone antaa lisää tehoa pienilläkin ahdoilla, esim. 50% tehonlisäys ja seokset kohdallaan niin ei se nyt ihan heti hajoa. Hyvä uusi turbo ei maksa ihan 1000€ mutta yli 500 kumminkin, kampiakselia ei ihan heti tartte vaihtaa vaan kiertokanget sieltä antautuu. Männät myös. Puristussuhde voi olla liian korkea jolloin sitä pitää saada laskettua, mutta pikkuahdoilla tämäkään ei olisi ongelma. Mutta tuo vähäpäästöisyys... :evil:
J-M Lahti
 
Viestit: 44
Liittynyt: 05.02.2011 23:42

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 18.07.2011 16:07

Myönnettäköön, että tässä oli juuri sitä "ympäripyöreää" tekstiä, ... :( ... :mrgreen:
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja J-M Lahti » 18.07.2011 17:11

Voi vähän olla, mutta tuo ongelma ei ole sen turbon asennus tai vaihdelaatikon laakerit vaan että sitä ei leimalle saa niinku ei-vähäpäästöisiä pelkällä muutoskatsastuksella, jarrujen suurentamisella ja muulla sen sellaisella.

Näihin turbotuskysymyksiin kannattaa vastata kerralla että unohda koko juttu jos auto vähäpäästöinen. Sitä vähäpäästöisyyttä ei nykyään taida rekisteriotteessakaan lukea.
J-M Lahti
 
Viestit: 44
Liittynyt: 05.02.2011 23:42

Seuraava

Paluu Autot ja tuning

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron