Vapari auton turbotus?



Keskustelua autoista ja niiden rakentamisesta.

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Harri Koivumaa » 28.10.2011 06:29

MyMy_88 kirjoitti: jos jotakin onnettomuutta sattuu tien päällä niin laiton remmiahdin on siinä tilanteessa sama asia kuin nuo laittomat renkaat/vanteet.
Eli ponttina on se että laittomalla turbotuksella on samat jälkiseuraukset onnettomuus tilanteessa kuin ylileveillä renkailla tai madalletulla autolla jota ei ole muutoskatsastettu.

Enkä nyt kehota ketään laittomaan turbotukseen tai muuhun laittomaan virittelyyn vaan halusin tuoda tälläisenkin asian vaan esille.


Mihinkäs tämä perustuu.? Ei oikeuslaitoksen ihmisetkään aivan idiootteja ole.
Remmillä tuplataan melko helposti ainakin vääntö, usein tehokin. Jos viritys katsotaan aiheuttaneen onnettomuuden niin seuraukset varmasti ovat kovemmat kuin vaikkapa alustasarjan katsastamattomuuden kanssa. Mikäli alusta on asianmukainen ja olisi kelvannut katsastuksessa, ei sitä mitenkään voi pitää syyllisenä onnettomuuteen.

Eri tuomiot mopoissakin on viritykselle ja vaikkapa vilkun puuttumiselle.
EMMA Finland Ry:n tuomari sekä hallituksen jäsen.
Harri Koivumaa
 
Viestit: 32
Liittynyt: 28.01.2011 16:15

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja MyMy_88 » 29.10.2011 00:07

Mutta kun yleensä syyllinen tehään siitä kellä ei ole puhtaat jauhot pussissa....

Eräs tuttavakin oli osallisena kolariin, vastaantuleva auto ajoi roimaa ylinopeutta ja tormäsi tuttavaani joka sattui olemaan pienissä sievissä. toisessa autossa ainakin yksi nuori kuoli, niin tuttavani sai syytteen kuolemantuottamuksesta vaikka ei ollut mitenkään aiheuttanut kolaria.
MyMy_88
 
Viestit: 18
Liittynyt: 13.09.2011 13:51

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Jussi Luotonen » 29.10.2011 01:57

MyMy_88 kirjoitti:Mutta kun yleensä syyllinen tehään siitä kellä ei ole puhtaat jauhot pussissa....

Eräs tuttavakin oli osallisena kolariin, vastaantuleva auto ajoi roimaa ylinopeutta ja tormäsi tuttavaani joka sattui olemaan pienissä sievissä. toisessa autossa ainakin yksi nuori kuoli, niin tuttavani sai syytteen kuolemantuottamuksesta vaikka ei ollut mitenkään aiheuttanut kolaria.


Oikeus toteutui 8-)


JL
Jussi Luotonen
 
Viestit: 55
Liittynyt: 29.01.2011 16:38

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja Henrik Tiainen » 30.10.2011 12:01

Tekojen tunnusmerkistönmukaisuuden ja vammojen / vaurioiden korvausten osalta ero on suuri, toisen osalta päättää tuomioistuin ja toisen osalta vakuutusyhtiö.

Onnettomuustilanteissa voidaan asia jakaa kahteen pääkohtaan: itse rikosoikeudellinen seuraamus ja vammautuneiden henkilöiden / syyttömän osapuolen kustannusten korvaaminen. Liikennevakuutus korvaa pääasiassa kaikki henkilövahingot sekä syyttömän osapuolen aineelliset vahingot.
Tutkittaessa esimerkiksi kuolonkolaria esille nousee kuitenkin se, että rikosnormisto ja vakuutusyhtiöiden kanta onnettomuuteen johtaneista syistä eroavat.
Toisin sanoen "syytön" osapuoli voi saada syytteen tuottamuksellisesta rikoksesta ja "syyllinen" tahallisuutta edellyttävästä. Esimerkkeinä edelliseen vaikkapa vammantuottamus ja kuolemantuottamus, joissa ainakin osittain on toimijalla ollut osuutta lopputulokseen. Näitä yhdistelemällä saadaan aikaan perinteinen ylinopeus-ohitustilanne-nokkakolari-kännissä-jossa-kaveri-kuolee - tilanne.
Tahallisuus taas tarkoittaa sananmukaista teon mieltämistä tahalliseksi, esim. ajaa ylinopeutta tai kännissä. Tietyn tahallisuuden asteen mukaan voidaan myös korvauksissa porrastaa maksatusta, esim. törkeissä liikenneturvallisuuden vaarantamisissa vakuutusyhtiö perii maksetut korvaukset tuomitulta. Siinä tulee sitten maksettavaksi joskus pitkäkin sentti.

Yleisesti ottaen tuo kaluston kohentaminen katsotaan oikeuslaitoksessa, kuten aiemmin joku asiasta kirjoitti, ajoneuvon rakenteen muuttamisena. Toisaalta vakuutusyhtiö voi tehdä tehdä täysin päinvastaisen päätöksen: jos ajoneuvon rakennetta on luvatta muutettu, ei sen tarvitse asiassa maksaa täyttä korvausta.Ei tarvitse olla mikään selvännäkijä ymmärtääkseen, että tarkastaja katsoo tietyissä tapauksissa muutakin kuin pelkkiä maalivaurioita.

Ja kaiken jälkeen: tiellä saa selittää mitä haluaa, joskus se menee läpi ja joskus taas ei...

PS. Väsyneenä ei pitäisi mitään kirjoittaa, mutta niin pääsi käymään. Ja vielä Jussille: Kyllä niin pääsi käymään. :)
Henrik Tiainen
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27.01.2011 13:47

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja mizaa » 15.11.2011 15:40

Jos Hondalla olisi tehdastekoinen turboahdettu versio, niin moottorinvaihtaminen ja alustarakenteiden muutos tehokkaamman mallin mukaan, niin pitäisi olla täysin laillinen ja auto kilpien välissä.

Itse ostin aikanaan auton missä A:n paperit, ei ole ollut ongelmia leiman kanssa. Vanha autohan se jo on (24V), mutta pienellä on mukava kiusata isompia ;)

Jopa T-sarjan Ford järkevämpi ahtaa kuin 2011 vuoden uusi suorasuihkutykki.?

Järkeviä vuosimalleja ahtamisen suhteen:

1900-1989

Ei järkeviä:
Ellei mallisarjasta löydy ahdettua versiota ja koneswäpin tekee.
Vähäpäästöiset 90/91 ->

E-hyväksytyt autot taisivat tulla 97->

Kaverilla 98 vuoden primera td. Ei katsuri tykännyt isommasta omavalmisteputkistosta, koska e-hyväksyntä merkinnät uupuivat.
PG sen tuntee kaikki collection:
-M100 x2
-M44
-ZX500
-ZX450 x2
-MPS2240
-MS275
-PLD1
-MX2
mizaa
 
Viestit: 4
Liittynyt: 12.11.2011 00:22

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 15.11.2011 18:27

MyMy_88 kirjoitti:Eräs tuttavakin oli osallisena kolariin, vastaantuleva auto ajoi roimaa ylinopeutta ja tormäsi tuttavaani joka sattui olemaan pienissä sievissä. toisessa autossa ainakin yksi nuori kuoli, niin tuttavani sai syytteen kuolemantuottamuksesta vaikka ei ollut mitenkään aiheuttanut kolaria.


Onnettumuustilanteissa ei tunneta mitään 0.5 promillen rajoja, se on 0. Eikä edes yhtä sadasosaa päälle.

Niin akuan kun mitään ei satu, niin se on se 0.5 promillea, mutta jos ja kun jotain sattuu, niin nolla. Ei 0.1, eikä 0.01 tai 0.001 vaan nolla. En nyt sitten osaa sanoa, kuinka tarkasti poliisin alkometrit mittaa, mutta jos näyttää vähänki, niin... Ja tottakaihan se puhallutetaan vähän ajan päästä uudestaan, ettei johdu näyttämä jostain muusta kuin nautitusta alkoholista.


mizaa kirjoitti:Kaverilla 98 vuoden primera td. Ei katsuri tykännyt isommasta omavalmisteputkistosta, koska e-hyväksyntä merkinnät uupuivat.


Eihän ne hyväksynnät tarvi kuin vaimentimiin. Jos ei oo putkistossa ensimmäistäkään vaimentajaa, niin ei tarvi E-hyväksyntääkään. Mutta yksikin vaimennin, niin siihen E-hyväksynnän tarvii.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 12.04.2024 15:46

xejvluqstzyr
 
Viestit: 10128
Liittynyt: 09.04.2024 20:53

Re: Vapari auton turbotus?

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 04.05.2024 18:29

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting
xejvluqstzyr
 
Viestit: 10128
Liittynyt: 09.04.2024 20:53

Edellinen

Paluu Autot ja tuning

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron