Missä / millaisissa olosuhteissa ajo pääasiallisesti tapahtuu? Sekin kun vaikuttaa renkaan valintaan. Itse kun asun täällä Suomen entisessä Piilaaksossa, jossa harvemmin tulee kunnolla lunta tai pakkasta ja ajo on enimmäkseen kaupunkiajoa ja harvat maantieajotkin valtatie-/moottoritieajoa, niin ajan kitkarenkailla (Cadillacissa), tarkemmin sanoen Nokian Hakkapeliitta R. Olen tullut mainiosti toimeen.
Jo aikoinaan Sierrassa (se valkoinen, jolla kilpailin) käytin kitkoja, sellaiset kun tulivat auton mukana. Olin hiukan skeptinen niiden suhteen, kun en ollut sellaisilla aiemmin ajanut ja autokin oli kevytperäinen takavetoinen joten ajattelin, että vaihdetaan sitten nastoihin jos osoittautuvat ihan mahdottomiksi. Mutta kas kummaa, neljä talvea niillä kitkoilla ajoin ilman ongelmia ja ostinpa siihen vielä uudetkin kitkat juuri ennen kuin myin auton pois. Sen jälkeen olleissa autoissa on kaikissa ollut nastat (Bridgestonea ja Nokiania) ihan vain siitä syystä, että sellaiset tulivat autojen mukana. Joka talvi ahdisti jurnuttaa enimmäkseen sulilla teillä nastoilla ja kuunnella sitä infernaalista jollotusta. Niinpä kun 2014 syksyllä tuli pitkästä aikaa ajankohtaiseksi talvirenkaiden osto, valitsin kitkarenkaat, osittain rengasliikkeenkin suosituksesta. Huomasin, että välivuosien aikana oli taas hiipinyt mieleen se kummallinen "mahtaakohan niillä pärjätä"-asenne, vaikka minulla oli aikaisempaa omakohtaista kokemusta siitä, että niillä todellakin pärjää ihan hyvin. Ostin sitten nuo yllämainitut kumit, enkä ole katunut. Viime talvena ei ollut mitään ongelmia, tuskin on tulevanakaan. Ihana hiljaisuus...
Pakko on mainita myös, että luonnollisesti kohdalle on osunut myös paljon ihan oikeita talvikelejä ja liukkaita. Niilläkin on siis ongelmitta sujunut. Jos on kovin liukasta, pieni ennakointi auttaa pitkälle. Lisäksi hyvissä kitkarenkaissa on oikeasti hämmentävän hyvä peruspito jo ihan siinä renkaassa (tietty, kun nastoja ei ole), kun taas useimmissa nastarenkaissa (ainakin halvemmissa) jääpito perustuu lähinnä niihin nastoihin eikä itse renkaaseen. Ja lumellahan nastoista ei ole mitään hyötyä ja kitkarenkaat ovat yleensä lumipidoltaan parempia kuin nastarenkaat.
That being said, jokainen saa ajaa ihan millä haluaa ja jos ajo sijoittuu sellaisiin paikkoihin ja olosuhteisiin, joissa on jatkuvasti hyvin liukasta, on varmasti ihan järkevää valita nastarenkaat. Voisin vielä todeta, että hyviä talvirenkaita ei saa halvalla. Kelvolliset voi saada. Tosin, uudet mallit kun ovat aina (olevinaan) parempia kuin vanhat, niin joskus ihmetyttää, että miten ennen vanhaan on ollenkaan pystytty talvella ajamaan, kun jokainen uudempi rengasmalli tuntuu median mukaan olevan aina potenssiin parempi kuin vanha, niin joskus 10 vuotta sitten ovat renkaat olleet tämän päivän asteikolla todella surkeita, puhumattakaan 25 vuotta sitten, kun itse olen kortin saanut. Autojen ajo-ominaisuudet ja erilaiset turvallisuutta parantavat systeemitkin ovat kehittyneet astronomisesti koko ajan. Kuitenkaan en ole koskaan talvella ajanut tieltä ulos tai kolaroinut, edes niillä pinnoitetuilla silloin 20 vuotta sitten. Toki erinäisiä rengasriippuvaisia läheltäpiti-tilanteita on sattunut, mutta nekin pistäisin enemmänkin tilannenopeuden tai muuten oman toiminnan ja asenteen piikkiin. Tätä taustaa vasten siis voisi ajatella niinkin, että miksen ajaisi halvoilla renkailla, kun minulla on varmasti ollut autossa aikaisemmin huonommatkin?
Mutta nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia valintoja. Lähtökohtaisesti en halua tinkiä renkaiden laadusta.