Autoesittely: Toyota Auris 2.2 D-4D Linea Sol Sport ’07



Tapahtumaraportteja ja muita AutoSoundin tuottamia julkaisuja kaikkien luettavaksi.

Autoesittely: Toyota Auris 2.2 D-4D Linea Sol Sport ’07

ViestiKirjoittaja ASTM Toimitus » 21.07.2013 03:13

Teksti ja kuvat: Janne Soilakari

Hifistelijän käyttöauto!
Esittelyssä: Toyota Auris 2.2 D-4D Linea Sol Sport ’07


Autohifilaitteita maahantuovan Audio Hellman Oy:n omistaja Harri Hellman hankki loppuvuodesta 2007 käyttöautokseen uuden Toyota Auriksen. Alkuperäiset suunnitelmat saivat kuitenkin pian jäädä taka-alalle, ja autoon lastattiin asiallinen äänentoistosetti, jonka toistoa käytiin esittelemässä jopa autohifikilpailujen tuomareille sekä Helsingin hifimessujen yleisölle…

Muun muassa Alpinen, DLS:n ja Focalin autohifilaitteita maahantuovaa Audio Hellman Oy:ta luotsaava Harri Hellman aloitti yritystoiminnan aikoinaan autosähköasennuksilla. Tästä homma lutviutui pikkuhiljaa jälleenmyynnin kautta omaan maahantuontiin, ja asiakkaille tehtävät asennustyöt jäivätkin kokonaan pois repertuaarista 2000 luvun alussa. Muistona yrityksen alkuajoista on kuitenkin säilynyt reippaankokoinen asennushalli sekä kattava määrä tietotaitoa, joten ei ihme että vielä nykyäänkin Kaarinan Hallimestarinkadulla valmistuu hifiautoja kuin liukuhihnalta - tällä erää kuitenkin vain omaan käyttöön sekä firman esittelyautoiksi.

Käyttöauto
Harri aloitti vakavasti otettavan autohifikilpailemisen vasta vuonna 2005, jolloin järjestyksessään neljättä V70 Volvoa alettiin rakentaa sekä SM- että EM-kisoja huomioiden. Tähän aikaan kyseinen Volvo oli Harrin ainoa kulkupeli, joten pitkien tallikausien ajaksi piti saada toinen käyttöauto jokapäiväisiä työmatkoja sekä muita ajoja varten. Pienen nettiselailun tuloksena katse kiinnittyi Toyotan uutuusmalliin Aurikseen. Auto vaikutti joka suhteessa houkuttelevalta, sitä sai reippaankokoisella 177 heppaisella turbodieselkoneella, jonka kulutus pysyisi kuitenkin inhimillisissä lukemissa, jos vaikka tarvetta tulisi pidemmänkin matkan taittamiseen. Sport-mallin varustetaso oli asiallinen ja Toyotana auto varmasti säilyttäisi myös arvonsa, kun se viimeistään muutaman vuoden päästä myytäisiin eteenpäin. Asiaa ei tämän enempää mietitty, vaan neliovinen metallinmusta Auris laitettiin tilaukseen.

Mopon asteittainen karkaaminen
Lokakuussa 2007 Auriksen saavuttua homma lähti liikkeelle kuten useimmat tämäntyyppiset tarinat. Autolla ajeltiin jokunen kuukausi sellaisenaan, ihan kuten alun perin oli tarkoituskin. Kevään kuluessa Harrilla alkoi pyöriä mielessä ajatus siitä, että kun hifitavaraa kerran löytyy varastosta enemmän kuin tarpeeksi, niin mitäs jos vain ihan vähän parantelisi Toyotan vakioäänentoistoa. Ei mitään mullistavaa, vaikka vain uusi näytöllinen DVD-soitin vakiogrammarin tilalle. Tupla-DIN kokoisen Alpine IVA-W505R multimediasoittimen asentaminen Auriksen kojelautaan sujui vieläpä ilman mitään suurempia tuskailuja. Tällä laitteistopäivityksellä selvittiin taas jokunen kuukausi eteenpäin, mutta kuten sanonta kuuluu, nälkä kasvaa syödessä.

IVA-W505R omaa varsin erinomaiset laajennusmahdollisuudet, joten myöhemmin kesällä Harri päätti liittää järjestelmään vielä digiboksin sekä kattoon takapenkkiläisten iloksi asennetun 10,2-tuuman kokoisen avattavan LCD-näytön, jossa on myös itsessään DVD-soitin. Samalla kokonaisuus laajeni myös kaksilla langattomilla kuulokkeilla, joten takamatkustajat voivat halutessaan katsella vaikka eri leffaa kuin etupenkkiläiset.
Auton multimediakattaus alkoi olla jo sangen laaja, joten seuraava mieleen soljunut ajatus olikin luonnollisesti se, että pitäisiköhän itse äänentoistollekin tehdä jotain parannusta. Nythän käytössä olivat edelleenkin auton alkuperäiset kaiuttimet ilman mitään erillisiä päätevahvistimia tai subbareita. Tässä vaiheessa homma lähti sotimaan jo melko pahasti käyttöautoajatusta vastaan, mutta päätös hifistämisen puolesta kuitenkin syntyi. ”Tehdään siitä setistä sitten edes sellainen, että se on tarvittaessa nopea ja helppo purkaa jälkiä jättämättä pois”, mietiskeli Harri.

Sound System
Eipä aikaakaan kun Auriksen etuovet ja katto oli purettu paljaiksi verhoiluistaan ja peltipintoihin oltiin liimaamassa Standartplastin valikoimista löytyviä vaimennusmattoja. Myös oviin menevä kaiutinkaapelointi korvattiin alkuperäistä laadukkaammalla. Hommaa kertyi sen verran runsaasti, että asennusapuna sai toimia Audio Hellmanilla opiskeluaikanaan työharjoittelujaksonsa suorittanut Antti ”Hemppa” Helle. Etupään pääkaiuttimiksi valittiin DLS:n valikoimiin juuri ilmestynyt keskihintaluokkainen UP6i 2-tie sarja, jonka 6,5-tuumaiset midbassot asennettiin vakiopaikoille Toyotan omia kaiutinsovitteita käyttäen. Sarjan 28-milliset diskantit sen sijaan kiinnitettiin ovien peilikolmioihin erikoisvalmisteisten alumiinisuuntaimien avulla. Erillissarjan passiivijakosuotimet jemmattiin piiloon hansikaslokeron alle, joten niihinkin pääsee vielä haluttaessa pienellä vaivalla käsiksi.

Soittimelta äänisignaali kulkee Alpinen PXA-H100 DSP-prosessorin kautta tavaratilan kolmelle vahvistimelle. Vahvistinvalinta oli varsin erikoinen, Aurikseen päätettiin nimittäin asentaa kolme identtistä monopäätettä, malliltaan DLS CA12. Harri kyseli vahvistimien toiminnasta suoraan valmistajalta, ja vastaus oli se että kyseiset päätteet toistaisivat sujuvasti myös aivan korkeimpia taajuuksia, vaikka ovatkin lähtökohtaisesti tarkoitettuja subbarielementtien ohjaukseen. Lähes kaikissa tapauksissahan asia ei ole näin, vaan monien A/B-luokan subbaripäätteiden toistokaistaa on rajattu ylimpien taajuuksien osalta, D-luokan laitteista puhumattakaan. Nyt kummallakin passiivisella etukanavalla on oma vahvistimensa, joka tuuppaa elementeille varmasti riittävästi tehoa. Valmistajan lupauksien mukaan neljään ohmiin saadaan 220 wattia jatkuvaa RMS tehoa ja yhden ohmin kuormalla tehot kasvaisivat jopa puoleen kilowattiin. Subbarina järjestelmässä on 12-tuumainen DLS RW12 suljettuun koteloon asennettuna, myös tämän ruokinnasta vastaa samanlainen vahvistin kuin etukanavilla on. Jokaisen päätteen välittömään läheisyyteen ruuvattiin myös jännitenäytölliset kromikuoriset kahden Faradin kondensaattorit, akun ollessa kuitenkin auton alkuperäistä mallia. Näillä eväillä käytössä on hankintahinnaltaan kohtalaisen edullinen, mutta säätövaroiltaan ja dynamiikaltaan asiallinen setti.

Eikä siinä vielä kaikki
Kun auto oli saatu hifien osalta sointikuntoon ja lopputulos miellytti omistajaa, päätettiin ottaa projektista kaikki ilo irti ja ilmoittaa Auris Tampereella heinäkuussa 2008 järjestettäviin EMMA Finlandin autohifikilpailuihin. Tosin eihän tätä autoa ollut todellakaan rakennettu kilpailujen asennuskriteerejä silmälläpitäen, eikä edes minkäänlaista dokumentaatiota ollut olemassa. Ajatuksena olikin käydä vain ottamassa selkoa missä äänenlaatupisteiden kohdalla liikutaan ja millaista eroa varsinaisiin kisa-autoihin nähden syntyy. Auriksen kilpailuluokkana toimi supersuosittu Advanced-5, jossa oli kaikkiaan 14 kilpailijaa. Menestys ylitti kaikki odotukset, sillä Auris oli kokonaispisteissä luokkansa seitsemäs, ja äänenlaadusta kertoo jotain se, että ero kuuntelupisteissä toiseksi tulleeseen autoon oli vain neljä pistettä. Ei ihan huonosti muutamassa viikossa rakennetulta laitteistolta.

Tästä innostuneena Harri vei autonsa kuunneltavaksi myös syksymmällä Helsingissä järjestettäville Hifimaailma-lehden Helsinki HighEnd -messuille. Myös täällä yleisön kommentit olivat positiivisia ja monet pitkänlinjan kotihifistitkin kehuivat Auriksen luonnollista äänimaailmaa. Itsekin autoa useaan otteeseen kuunnelleena voin todeta, että ei tämä ihan kaikkein huonoiten soiva käyttöauto varmastikaan ole. :-)

Tämä aikaisemmin AutoSoundissa julkaisematon parin vuoden takainen esittely löytyi arkistojemme kätköistä. Tällä hetkellä auto on jo vaihtanut omistajaa.


SPEKSIT

Auton tiedot
Merkki: Toyota
Malli: Auris 2.2 D-4D Linea Sol Sport
Vuosimalli: 2007
Tekniikka: Lastutettu ja muuta pientä, noin 220 hevosvoimaa, vakiona 177 Hv / 400 Nm
Alusta: Toyotan Sport madallussarja 30 mm
Ulkokuori: Sävylasit, xenon-valot, älyavainjärjestelmä, kattospoileri, metallihohtoväri
Renkaat: Nokia ZR 235/35 19
Vanteet: Borbet XA 19”
Jarrut: Vakiot
Sisusta: Äänentoistojärjestelmää lukuun ottamatta vakio

Hifit
Soitin: Alpine IVA-W505R
Signaaliprosessori: Alpine PXA-H100
Vahvistimet: 3 x DLS Performance CA12
Erillissarja: DLS UP6i
Subwooferi: DLS RW12
Kondensaattorit: 3 x Signat 2F
Kaapelointi: DLS virta- ja RCA-kaapelit, Focal kaiutinkaapelit
Muuta: Alpine PKG-2000P kattonäyttö ja 2 x langattomat kuulokkeet, Alpine TUE-T150DV digiboksi

Kiitokset
Audio Hellman Oy:lle laitteistosta, Antti ”Hemppa” Helteelle asennusavusta, Tero Kukkoselle ja Juuso Hellmanille henkisestä tuesta, Juha Rindell / Vianor vanteista ja renkaista, Auto-Center Turku henkilökunnalle hyvästä palvelusta, Japanille Toyota-merkkisistä autoista
Liitteet
auriksen-kaavio-jpg.jpg
Auriksen laitteisto.
auris-2.jpg
auris-3.jpg
Toyotan varustelistalta ruksitettiin 30 milliä madaltava sporttialusta, joka yhdessä 19-tuumaisten vanteiden ja peräti 235 leveiden renkaiden kanssa antaa autolle mykistävän massiivisen ilmeen.
auris-4.jpg
Autoa tilattaessa Harri sai kuunnella tuttaviltaan ja työntekijöiltään kuittailua siitä, että saapuva kulkupeli olisi yhtä virtaviivainen ja urheilullinen kuin arkkupakastin. Lopputulos on kuitenkin jotain aivan muuta, itse asiassa auto on juuri etukulmasta katsottuna hyvinkin menevän näköinen pakkaus. Ja Aurista ohjastaneena voin vakuuttaa, että kyllä myös liikahtaa vaikka ”nokivasara” onkin.
auris-9.jpg
Auris kestää katselun joka suunnasta. Pienenä yksityiskohtana löytyy myös takalasin päällä oleva spoileri.
auris-32.jpg
Borbet XA vanteet täyttävät pyöränaukot tehokkaasti.
auris-30.jpg
auris-26.jpg
auris-24.jpg
auris-11.jpg
Tavaratilan vahvistinpatteristossa on kolme identtistä päätettä malliltaan DLS CA12. Nämä A/B-luokan monopäätteet toistavat myös kaikkein korkeimpia taajuuksia, ja soveltuvat näin ollen jopa pääkaiuttimien ohjaukseen. Tällöin toki tarvitaan kummallekin etukanavalle oma päätteensä. DLS RW12 subbari majailee noin 28 litran suljetussa kotelossa.
auris-12.jpg
Signat 2F kondensaattorit ovat mukana tasaamassa virtapiikkejä.
auris-13.jpg
DLS UP6i erillissarjan diskantit asennettiin ovien peilikolmioihin alumiinisten suuntaimien avulla. Näyttää tekniseltä ja on ainakin tukeva kiinnitys.
auris-20.jpg
Alpine IVA-W505R sai kunniapaikan keskeltä kojelautaa. Soitin ohjaa saman valmistajan DSP-prosessoria ja löytyypä sen perästä myös digiboksikin.
auris-19.jpg
10,2-tuumainen flippinäyttö kattoon asennettuna. Tästä mallista löytyy myös oma DVD-soitin.
auris-16.jpg
Ratin alkuperäinen kaukosäädin saatiin toimimaan myös uuden soittimen kanssa erillistä adapteria käyttämällä.
auris-15.jpg
Langattomat kuulokkeet toimivat Alpinen kattonäytön kanssa osana takapenkin viihdekeskusta.
auris-17.jpg
ASTM Toimitus
Administraattori
 
Viestit: 126
Liittynyt: 05.01.2011 21:58

Re: Autoesittely: Toyota Auris 2.2 D-4D Linea Sol Sport ’07

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 12.04.2024 13:33

xejvluqstzyr
 
Viestit: 20237
Liittynyt: 09.04.2024 20:53

Re: Autoesittely: Toyota Auris 2.2 D-4D Linea Sol Sport ’07

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 04.05.2024 16:16

сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт
xejvluqstzyr
 
Viestit: 20237
Liittynyt: 09.04.2024 20:53


Paluu Nettijulkaisut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron