Timo Wirtanen kirjoitti:Pakko todeta tähän että jos subin alipäästön laittaa johonkin 40Hz, niin midipuolen täytyy olla melko pystyvä. Jos on peruserkkasarja perusovessa, niin saattaa jäädä melkoinen kuoppa toistoon midien ja subin välille.
Ihan perus erillissarja riittää. Vaikka subille olisi 40Hz 24dB/oct alipäästö niin etupään ylipäästö voi olla vaikkapa 63Hz 24dB/oct. Auton akustiikka boostailee noita bassopään taajuuksia niin paljon että vasteeseen harvemmin tulee kuoppaa vaikka jakotaajuuksilla olisi noin iso ero.
Mika Lirkki kirjoitti:Esim. minusta ei 40hz/24db alipäästö ole mikään ihmeen alhainen.
Juu ei todellakaan ole. Se on ihan normaali jako järeälle 12" tai 15" subbarille kun haetaan mahdollisimman hyvää saundia. Jos jako on ylempänä niin ylemmät subitaajuudet peittävät matalemmat subitaajuudet alleen ja subi ei tunnu toistavan matalalle. Jos taas äänenpaine ja maksimaalisen metelin aikaansaaminen on pääasia niin silloin jako ylemmäs.
Aika monesti on vuosien varrella käynyt niin että asiakas on ostanut hyvän subin ja kun on saanut sen soimaan niin on tullut valittamaan että ei tää kuulosta yhtään niin hyvältä kun hän oli ajatellut. Useimmiten vastaus tuohon ongelmaan on löytynyt nimenomaan liian korkealle säädetystä alipäästötaajuudesta. Jako tuonne 40Hz tienoille ja vahvistimen GAIN:in uudelleensäätö niin yleensä lähtee asiakas hymyissä suin kotiin poppi raikuen.
EMMA kisasäädöillä oman autoni subien alipäästö on 20 tai 25Hz 12dB/oct. Se on alhainen alipäästö.
Mika Lirkki kirjoitti:1ms =0,34m
Minusta ei normaali autossa kuulu olla useita metrejä.
Siitä en tiedä miten kuuluu olla, mutta jos subbari sijaitsee takaluukussa niin useimmiten joutuu etupäälle laittamaan useita metrejä aikaviivettä jos haluaa saada subbarin ja midbassojen toiston natsaamaan ajallisesti toisiinsa. Etusubi kärryt ovat sitten ihan oma lukunsa ja niitä tuo ohjeistus ei koske.