Subin viivesäädöt



Keskustelua autohifistä.

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja Pasi Kalliojärvi » 14.10.2011 20:55

Timo Wirtanen kirjoitti:Pakko todeta tähän että jos subin alipäästön laittaa johonkin 40Hz, niin midipuolen täytyy olla melko pystyvä. Jos on peruserkkasarja perusovessa, niin saattaa jäädä melkoinen kuoppa toistoon midien ja subin välille.

Ihan perus erillissarja riittää. Vaikka subille olisi 40Hz 24dB/oct alipäästö niin etupään ylipäästö voi olla vaikkapa 63Hz 24dB/oct. Auton akustiikka boostailee noita bassopään taajuuksia niin paljon että vasteeseen harvemmin tulee kuoppaa vaikka jakotaajuuksilla olisi noin iso ero.

Mika Lirkki kirjoitti:Esim. minusta ei 40hz/24db alipäästö ole mikään ihmeen alhainen.

Juu ei todellakaan ole. Se on ihan normaali jako järeälle 12" tai 15" subbarille kun haetaan mahdollisimman hyvää saundia. Jos jako on ylempänä niin ylemmät subitaajuudet peittävät matalemmat subitaajuudet alleen ja subi ei tunnu toistavan matalalle. Jos taas äänenpaine ja maksimaalisen metelin aikaansaaminen on pääasia niin silloin jako ylemmäs.

Aika monesti on vuosien varrella käynyt niin että asiakas on ostanut hyvän subin ja kun on saanut sen soimaan niin on tullut valittamaan että ei tää kuulosta yhtään niin hyvältä kun hän oli ajatellut. Useimmiten vastaus tuohon ongelmaan on löytynyt nimenomaan liian korkealle säädetystä alipäästötaajuudesta. Jako tuonne 40Hz tienoille ja vahvistimen GAIN:in uudelleensäätö niin yleensä lähtee asiakas hymyissä suin kotiin poppi raikuen. ;)

EMMA kisasäädöillä oman autoni subien alipäästö on 20 tai 25Hz 12dB/oct. Se on alhainen alipäästö. ;)

Mika Lirkki kirjoitti:1ms =0,34m
Minusta ei normaali autossa kuulu olla useita metrejä.

Siitä en tiedä miten kuuluu olla, mutta jos subbari sijaitsee takaluukussa niin useimmiten joutuu etupäälle laittamaan useita metrejä aikaviivettä jos haluaa saada subbarin ja midbassojen toiston natsaamaan ajallisesti toisiinsa. Etusubi kärryt ovat sitten ihan oma lukunsa ja niitä tuo ohjeistus ei koske.
Avatar
Pasi Kalliojärvi
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 249
Liittynyt: 07.01.2011 20:07
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 15.10.2011 11:09

Pasi Kalliojärvi kirjoitti:
Tero Tanninen kirjoitti:Mihinkäs muuten powersetin sivuilta on hävinny aikaviive ohjeet pinskun soittimeen?

Kyseiset ohjeet oli tehty Pioneer DEH-P88RS -soittimelle. Kyseistä soitinta ei ole enää ikuisuuteen ollut uutena myynnissä ja sen takia kyseiset ohjeet ovat poistuneet sivuilta.



Mahtaako noita ohjeita löytyä vielä jostain arkistoista? Mielenkiinnosta vielä kysyn, että millä kappaleella tai tavalla on subi on saatu kuulumaan edestä vai onko se niin, että se kuuluu vain silloin kun koko laitteisto on käytössä ( disset, keskari/midit, subi).
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja jounis » 15.10.2011 13:37

Ei tuolla nyt sentään taikatemppuja tehä :D
Se meinaa sitä että kun ilman subia basso kuuluu jossain midien tasolla, eli siinä etupuolella, niin subin kans se pitäs kuulua samasta paikasta. Vaatii tietty hyvät säädöt ettei bassoa tunne liikaa takaa.
Jos midit ei tuota bassoa, niin hankala tuota on saavuttaa.
Ainakaan jos haluaa voimaa.
Pioneer, ScanSpeak, Mosconi, Mundofr, Audison.
jounis
 
Viestit: 386
Liittynyt: 31.01.2011 14:20

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja Pasi Kalliojärvi » 15.10.2011 21:15

teemu tanninen kirjoitti:Mahtaako noita ohjeita löytyä vielä jostain arkistoista?

Eipä siinä Pioneerin DSP:n yhtään sen kummempaa ole kuin Alpinen DSP:n säätäminen kunhan muistaa että Pioneerissa aikaviiveet toimii juuri päinvastoin kuin Alpinessa. Eli Alpinessa maksimi aikaviive on 336,6cm ja Pioneerissa 0cm. Alpinessa minimi aikaviive 0cm ja Pioneerissa muistaakseni 400cm.
teemu tanninen kirjoitti:Mielenkiinnosta vielä kysyn, että millä kappaleella tai tavalla on subi on saatu kuulumaan edestä vai onko se niin, että se kuuluu vain silloin kun koko laitteisto on käytössä ( disset, keskari/midit, subi).

Tottakai koko laitteisto pitää olla käytössä. Tuo on mahdollista vain silloin kun subbarin toiston saa natsaamaan ajallisesti ja toistollisesti tismalleen midbassojen kanssa yhteen ja subintaso on EMMA:n äänenlaatuluokkien kuunteluarvostelun vaatimalla tasolla. Aika harvoin on tullut takasubilla varustettuja autoja vastaan jossa tuo on toteutunut - tuon aikaansaaminen ei ole mikään pala kakkua. Vaatii paljon mideiltä ja subipäältä. Hellmanin Volvo on ensimmäinen auto missä itse sen aikoinaan pääsin kokemaan. Mun oli pakko mennä takaluukulle katsomaan omin silmin että ne subit oikeasti liikkuu ennenkuin uskoin niiden olevan soimassa. Jostain kumman syystä tuli sitten omaankin autoon samanlaiset subit tuon kokemuksen jälkeen. ;)
Avatar
Pasi Kalliojärvi
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 249
Liittynyt: 07.01.2011 20:07
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja AnttiKortesoja » 16.10.2011 13:14

teemu tanninen kirjoitti: Mahtaako noita ohjeita löytyä vielä jostain arkistoista?


Ja tällä tekniikalla löytyy vanhoja sivuja: http://web.archive.org/web/200809301649 ... oneer.html

kyseessä siis "Internet Archive Wayback Machine", jolla saa useimmista sivuista vanhan version näkyville...
AnttiKortesoja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16.04.2011 10:40

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 17.10.2011 10:25

Kokeilin mielenkiinnosta laittaa subin jaon matalammalle ja viivettä etupäälle lissää. 30Hz 24dB alipäästöllä subista ei kuulunut paljoakaan mitään, vaikka nostin tasoa. 40Hz 24dB kuului jo reipas jumputus. Laitoin viiveet maksimille 440cm. Bassot soi niin erillään muista äänistä että jalat olis menny sekaisin jos olisin yrittänyt jorata. Ihan oikeasti aloin kattelemaan ympärilleni että kuuluuko ne bassot jostain toisesta autosta.

En kyllä tajua miten refleksisubbarin voi saada soimaan hyvin, jos alipäästö rupeaa olemaan kotelon viritystaajuuden alapuolella. EIhän se kotelo edes toimi paljoakaan alle viritystaajuuden kun elementti vaan lepattaa akustisessa oikosulussa.
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja Pasi Kalliojärvi » 17.10.2011 11:28

Timo Wirtanen kirjoitti:En kyllä tajua miten refleksisubbarin voi saada soimaan hyvin, jos alipäästö rupeaa olemaan kotelon viritystaajuuden alapuolella. EIhän se kotelo edes toimi paljoakaan alle viritystaajuuden kun elementti vaan lepattaa akustisessa oikosulussa.

Tähänkin asiaan pätee autohifin vanha sananlasku eli "Teoria ja käytäntö ovat kaksi eriasiaa." 8-)

Kun tekee jotain normaalista poikkeavaa niin on mukavaa mitä harvempi tajuaa miten se voi toimia. ;)

EDIT: Jotta sinä ja muut halukkaat pääsevät miettimään miten se voi toimia niin paljastetaan sen verran että ehkäpä on väärin puhua 20Hz 12dB/oct alipäästöstä kun oikeasti kyseessä on 12dB/oct sähköinen korjaus joka alkaa 20Hz. Samaa hommaa on käytetty vuosien varrella monesti kotikäytössä suljetussa kotelossa olevan subin kanssa. Näyttää toimivan hyvin myös autokäytössä joissain seteissä. :geek:
Avatar
Pasi Kalliojärvi
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 249
Liittynyt: 07.01.2011 20:07
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 17.10.2011 12:20

Ok periaatteessa peruskikka. Ite en vaan ole saanut kaiuttimia soimaan hyvin päästökaistan ulkopuolella.
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Subin viivesäädöt

ViestiKirjoittaja Pasi Kalliojärvi » 17.10.2011 12:25

Timo Wirtanen kirjoitti:Ok periaatteessa peruskikka. Ite en vaan ole saanut kaiuttimia soimaan hyvin päästökaistan ulkopuolella.

Tuon toimivuus onkin täysin kiinni käytettävistä subeista.
Avatar
Pasi Kalliojärvi
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 249
Liittynyt: 07.01.2011 20:07
Paikkakunta: Lempäälä


EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron