Sivu 1/1

Mielipiteitä ja vinkkejä tiguvan projektiin

ViestiLähetetty: 26.11.2017 15:13
Kirjoittaja Carlos
Kun edellisestä autohifi projektistsa on kulunut 15 vuotta alkoi taas tekeen mieli parempaa äänt'ä autoon. Nyt kaipaisin mielipiteitä ja vinkkejä laitteisto valintoihin ja suunnitelmiin. Autona on VW Tiguan diesel josta on takapenkit poistamalla tehty pakettiauto. Soittimena on ja pysyy volkkarin RNS315 navi BT ominaisuuksilla. Soittimesta saa käsittääkseni koodaamalla muutettua kaiutinlähdöt linja lähdöiksi. Tätä varten yritän etsiä quadlock liittimeen uuden kaiutin liitin modulin ettei tarvitsisi alkuperäistä johtosarjaaa puukottaa.
Vahvistimeksi suunnittelin Helixin dsp mallia https://www.powerset.fi/helix_p_six_dsp_mk2
Koska takpenkkejäkään ei ole niin kaiuttimet tulee vain eteen. Ajattelin käyttää alkuperäisiä paikkoja etuoven alakulmassa ja sijoittaa diskantin peilikolmioon vaikka tuollaisilla https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/diskantit/rainbow-gl-t26-asennuskupit/ Noita onnistuu varmaan vähän suuntaamaan. Pääkaiuttimiksi mietin tuollaista settiä https://www.powerset.fi/rainbow_germanium_gl-c62_active
Subwoofer on vähän haasteellinen, autossa ei ole varapyöräkoteloa ja mietin subbarin sijoituspaikaksi vasenta taka jalkatilaa. Kontin pohjavanerin alle saisi tehtyä noin 20 litraisen kotelon. Subbarin valinta on vielä vaiheessa mutta suljettu kotelo olisi ajatuksissa. Tila on ahdas ja 10 tuumainen lohkaisisi hieman kuskin penkin liikerataa, itselle tämä ei ole ongelma mutta voihan tuolla joku pitempikin joskus ajaa. Mietin vaihtoehtona kahta 8 tuumaista koska leveyssuunnassa tilaa on paremmin kuin pituussuunnassa. Upotussyvyyttä ei saisi olla kuin 15-16 senttiä. Tuolle vahvarillehan paras kuorma olisi 2x2ohm. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Vaimennustyöt on jo aloitettu takakontissa koska takapenkkien poisto aiheutti aika paljon rengasmelua, joka on nyt hoidettu. Tosin melu kuuluu nyt edestä joten jotain sillekkin on tehtävä. takaovipahvit meinasin vaimentaa ja etuoviin vähän reilumpi vaimennus. Katto jää toistaiseksi ilman vaimennusta, mutta konepeltiin voisi jotain suunnitella dieselin melun torjumiseksi.
Minkäslainen homma on kaiutin kaapeleiden vieminen oviin? Vahvistimen meinasin sijoittaa etupenkkien taakse keskelle, josta pääsisi lyhyillä kaapelivedoilla soittimelle ja kaiuttimille.
Ei muuta kuin kommentteja ja vinkkejä tulemaan.

Re: Mielipiteitä ja vinkkejä tiguvan projektiin

ViestiLähetetty: 27.11.2017 00:14
Kirjoittaja Jani Uuttu
Itse jättäisin tuon alkuperäissoittimen pelkäksi peruutuskameraksi, mikäli sellainen on. Prossun kaveriksi jokin bt->optinen vastaanotin ja ääni suoraan sen kautta. Alkuperäisen soittimen voi rinnalla vetää prossulle radiota varten, jos ei nettiradio innosta. Perinteistä herätettä et soittimesta saa, joten automaattinen käynnistys pitää tehdä kaiutintuloista tai optisella signaalilla.

Re: Mielipiteitä ja vinkkejä tiguvan projektiin

ViestiLähetetty: 27.11.2017 21:08
Kirjoittaja Carlos
Soittimen korvaaminen jollain muulla ei kovasti kiinnosta. Kuuntelen jonkin verran radiota ja kännykkä on kokoajan kiinni soittimen bluetooth hands freessä. Akku kuluu puhelimesta muutenkin niin nopeasti että musiikki netistä ei pidemmän päälle kiinnosta.
Tuo herätteen puute on kyllä hyvä pointti. Kaiutin tulojen käyttö ratkaisee ongelman tai sitten pitää löytää purkki joka poimii can väylästä käynnistysviestin ja antaa herätteen. Joihinkin merkkeihin niitä on saatavilla. kaiutinlähdöistä saa loudnessinkin pois kun avaa vcds:llä soittimesta valikon josta sitä hallitaan.

Re: Mielipiteitä ja vinkkejä tiguvan projektiin

ViestiLähetetty: 28.11.2017 15:43
Kirjoittaja Jani Uuttu
Tiedän tuon ja olen tehnytkin niin, mutta siitä huolimatta soitin jää heikoimmaksi lenkiksi tuossa ketjussa.
Väyläpurkkeja toki on, mutta niistäkään ei saa kelvollista, kun heräte tulee koko ajan kun virrat on päällä. Saman toiminnon saa, kun nappaa "herätteen" sulake- tai reletaulusta suoralla kaapelilla.