DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin



Keskustelua autohifistä.

DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 24.06.2017 13:02

Pari päivää koittanut hakea netistä ohjetta subin tasonsäätimen tekemiseen netistä. Muistikuvan mukaan Kalliojärven Pasilla olisi joskus ollut tuollainen omatekoinen tasonsäädin subille jossain autossa (BX:ssä?). Ja joskus sellaisen teko-ohjeen ihan netistä muistelen lukeneeni. Tekeminen kyllä onnistuu, mutta vähän menisi yrityksen ja erehdyksen kautta jos muistin varassa alkaa tekeen. Jonkinlainen muistikuva kyllä, että minkälainen potikka pitäisi olla ja johtojen järjestyksestäkin pieni aavistus, mutta vahvistusta kaipailisin. Eli kertokaas joku muistavampi, että:
Lineaarinen vai logatrimetrinen potentiometri ja sopiva vastusarvo tälle sekä oikea johtojen järjestys (suojamaa, tuleva ja lähtevä signaali) potentiometrin liittimiin potikkaa säätövivun puolelta katsottaessa
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 24.06.2017 19:24

Pikkuisen eri hakusanoilla googlettamalla löytyikin halutunlainen asennusvalmis säädin ja suht edullisesti vieläpä.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja Mika Immonen » 25.06.2017 14:52

Tässä formulaa katsellessa luin pitkästä aikaa tätä keskustelupalstaa. Haluatko vähän avata millä sanoilla hait netistä ohjeita? Olen itsekin miettinyt tätä samaa asiaa mutta aika ei vaan tunnu riittävän edes tietojen etsimiseen...
Mika Immonen
 
Viestit: 15
Liittynyt: 22.10.2014 18:21

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 25.06.2017 15:20

DIY Subin tasonsäädin ja subin tason kaukosäädin, sekä DIY basson tasonsäädin ja basson tason kaukosäädin, pluss että muuten samat, mutta DIY:n sijaan tee se itse ja omatekoinen alkuun.

Jos ulkomailta tilaaminen ja pieni odottelu ei ole ongelma, niin Ebaysta kotiintoimitettuna halvimmillaan alle 5€ valmiita säätimiä, löytyy haulla: Bass Level Control. Tuolla hintaa ei mielestäni kannata enää paljoa nähdä vaivaa itse tehdä, varsinkin jos ja kun osat pitäisi tilata kuitenkin. Saako tuolla 5€ edes kaikkea tarvittavaa, ainakaan jos pitää postin kautta tilailla? Pistetääs nyt kuitenki vielä suora linkki, minä itse pistin tilaukseen. http://www.ebay.com/itm/Universal-Car-A ... 2749.l2649
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja Mika Immonen » 30.06.2017 21:42

Palaan tähän asiaan vielä.
Tätä asiaa on vaikea selittää mutta koitetaan. Mulla on ground zeron vahvistin jossa tuli mukana tasonsäädin. Tämä säädin toimii. Mutta se toimii sillee "hassusti" eli kun säädän säätimestä tason hiljaisimmalle mitä siitä saa. Sanotaan vaikka että asteikolla 1-10 laitan sen 1 asentoon. Kunkäännän sitä isommalle se pompsahtaa pienellä liikkeellä suurinpiirteiden 8: lle ja siitä sit kympille. Tämä tapahtuu siis kun käännän säädintä "kolme milliä" ja sit loput kaksi senttiä ei tee juuri mitään. Eli säädin on lähes on off kytkin.

Nyt sitten tähän eBayn säätimen. Kun sen saat ja saat asennettua niin laita viestiä että toimiiko ns. Koko matkalta tasaisesti eikä kuvailemallani tavalla.
Mika Immonen
 
Viestit: 15
Liittynyt: 22.10.2014 18:21

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja Vesa Koskinen » 01.07.2017 10:22

Mikalle tiedoksi, että suomessa on erittäin aktiivinen maahantuoja GZ laitteille.
Lähetä heille sähköpostia tai soita, niin saat uuden toimivan potikan vahvistimeesi.
EMMA Finland tuomari vuodesta 2006->
Ja kädetön asentaja.
Vesa Koskinen
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 171
Liittynyt: 01.04.2011 20:38
Paikkakunta: Kokkola

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja Henri Hynynen » 01.07.2017 18:24

Itse tilasin wish.comista tuollasen RCA linjaan tulevan potikan seuraavaa rojektia varten.
Kotiin postilaatikkoon toimitettuna tuli maksamaan tasan 4euroa.
Pari viikkoa siinä meni, kun tuli kotiin.
Tuossa se nyt odottelee pöydällä....
Henri Hynynen
 
Viestit: 29
Liittynyt: 08.01.2013 20:07

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 02.07.2017 23:05

Mika Immonen kirjoitti:Palaan tähän asiaan vielä.
Tätä asiaa on vaikea selittää mutta koitetaan. Mulla on ground zeron vahvistin jossa tuli mukana tasonsäädin. Tämä säädin toimii. Mutta se toimii sillee "hassusti" eli kun säädän säätimestä tason hiljaisimmalle mitä siitä saa. Sanotaan vaikka että asteikolla 1-10 laitan sen 1 asentoon. Kunkäännän sitä isommalle se pompsahtaa pienellä liikkeellä suurinpiirteiden 8: lle ja siitä sit kympille. Tämä tapahtuu siis kun käännän säädintä "kolme milliä" ja sit loput kaksi senttiä ei tee juuri mitään. Eli säädin on lähes on off kytkin.

Nyt sitten tähän eBayn säätimen. Kun sen saat ja saat asennettua niin laita viestiä että toimiiko ns. Koko matkalta tasaisesti eikä kuvailemallani tavalla.


Pistetään kommenttia, kunhan potikka tulee ja saadaan testattua. Googletuksen perusteella muuten kotimaassakin saattanut olla joskus ollut samoja potikoita myynnissä. Oiskohan ollu http://www.lowandloud.fi/fi/ sivusto, josta google moisen löysi tai ainakin kuvassa näytti hyvinkin samanlaiselta kantikaine suojakuorineen, säätönuppeineen ja johtojen päässä olevine liittimineen, mutta tarkemman tutkiskelun perusteella käsitin, että olisivat poistuneet jo ko. liikkeen valikoimasta. Enkä itse liikkeen sivuilta hakemalla varsinaisesti moista löytänyt. Tosin googlehan nyt tuntuu aina sillointällöin löytävän jostain ihmeestä noita vanhentuneita nettisivuja...
Kuva
low and loud
Kuva
ebay
Ja alle vitosen hinnalla se nyt niin iso v***tus ole, jos ei toimikkaan kunnolla. Sitten vaan hommataan oikeanlainen potikka ja tehdään itse parempi.

Mitä tuohon Ground Zeron potikkaan tulee, niin noita teko-ohjeita hakiessa löyty jotain sen suuntaista infoa, että logatrimetrinen potikka voisi aiheuttaa tuollaista. Siis hyvin pieni pyöräytys alussa vetäisi tasot täysille ja sen jälkeen ei tapahdu mitään... Ja oli muuten yksi syy siihen miksi itse olisin jonkulaista varmistusta muistikuville omatekoisen potikan tekemisestä kaipaillu... ;)

Itsellä tilanne se, että nykyiseen subivahvistimeen kyllä oma säätimensä, mutta kooltaan pienempi subivahvistin (samoin, kuin pääkanavien vahvistinkin) vaihtuu jossain vaiheessa ja suunnitelmissa olevassa subipäätteessä ei ole edes kaukosäätömahdollisuutta. Soittimessa olisi toki subille oma tasonsäätönsä, mutta helpompi omasta potikasta säädellä subia, kuin aina olla hakemassa soittimen valikoista sitä säätöä.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 12.07.2017 11:44

Noh nih. Elikkäs lupasin kommentoida, kunhan saan tuon tasonsäätimen ja kerkeän sen testaamaan.
Itse säädin tuli tosin jo perjantaina, mutta erinäisistä syistä johtuen testaamista oli pakko siirtää viikonlopun yli. Nyt kuitenkin säädin on testattu. Ja...

TRÄTÄTÄTRÄTÄTÄÄ: TOIMII! Subi menee hyvinkin vaimealle säädön minimi-asetuksella ja nupista isommalle säädettäessä voimakkuus kasvaa koko toiseen äärilaitaan kiertämisen ajan
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: DIY Subin tasonsäädin RCA-johdon väliin

ViestiKirjoittaja Henri Hynynen » 13.07.2017 14:51

Tuomas, kiva kuulla että potikka toimii hyvin, oli nimittäin juuri samanlainen kuin kuvissasi, se jonka itse wishiltä tilasin. Jospa sitä sais joku päivä polokastua rojektin käyntiin, johon potikka tulisi :)
Henri Hynynen
 
Viestit: 29
Liittynyt: 08.01.2013 20:07

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron