Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne



Keskustelua autohifistä.

Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja manninen » 02.01.2017 00:27

Ajattelimpa avata tällaisen langan johon porukka voi laitella taajuusvaste ynnä muita mittauksia autostereoista.
Nykyään on ARTAT sun muut REWit porukalla käytössä.

Alotetaas tällasella bolt-on setillä jonka laitoin kauppakassiin cd-soittimen ja perus etu-takakajareiden tilalle.
Aktiivi 3-tie jossa takana hattuhyllyn alla 9" pari stereona ja edessä ovissa koherentisti 6,5" midi ja 1" diskantti samalla akselilla (vähä ahdas muovi ovessa tehtaan jäljiltä)


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jakari on speksattu harsch tyyliin joka sallii kaikkien elementtien olevan samassa vaiheessa.

katotaan miten tää hulluus tästä lähtee.
manninen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja Iro » 10.01.2017 13:46

manninen kirjoitti:Jakari on speksattu harsch tyyliin joka sallii kaikkien elementtien olevan samassa vaiheessa.


Mistä päättelet että, elementtisi ovat samassa vaiheessa?
Miten Harsch sallii sen muulla tavoin kuin ns. normaalit jaot?
Saatko mitattua vaihevasteen?
Iro
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.07.2015 21:53

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja manninen » 10.01.2017 16:09

No siis toi jakari on vaan toiminnaltaan se tyyppinen että kajarin + voi kytkeä vahvistimen plussiin
esim. LR2 pitäisi toinen vaihe olla käännettynä, olihan niitä muitakin jakareita jossa on tämä + kytkentä on oikein mutta step responsesta huomaa sitten ettei toimi samallalailla.

Siis ei tää harsch mikään jeesus jakari ole, mielestäni kuulostaa vain paremmalta kuin perus LR2

akustisia vaiheta autossa turha mittailla, on heijastuksia täynnä muutenkin niinku näkyy.

Mut jos ei ole varma miten päin vaiheet on niin sen näkee mittamikeillä, piikki lähtee joko ylös tai alas miten vaihe on kytketty..

mut joo, setin säädin täysin ilman mittanauha mittailuita ja kohdistukset on 1ms sisään.

Kuva
Kuva
Tossa vielä kun diskantilta ottaa viiveen pois miltä näyttää (kotistereot linear-phase jakari + kytkentä)
manninen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja Iro » 10.01.2017 19:56

Impulssilla voit mittailla samaa kaistaa toistavien keskinäisiä viiveitä mutta,
jakarin säätöön kannattaa käyttää vaihetta.

http://forums.prosoundweb.com/index.php/topic,152226.10.html?PHPSESSID=c738a8a2uueh0v97us35et7965

Kannattaa tutustua tuohon kolmanteen viestiin ja sen sisältöön.

Aiheesta lisää:https://bobmccarthy.wordpress.com/2010/02/08/phase-alignment-of-subs-why-i-dont-use-the-impulse-response/
Iro
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.07.2015 21:53

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja manninen » 10.01.2017 22:00

Hyviä linkkejä!

Pitäis varmaan olla SMAART ohjelma jolla sais livenä vaihetta haistella

vedin samalla kaavalla kuin kotonakin ja noilla tollasella stepillä oli oikea oppinen kaistojen summautuminenkin.

Pikaisella kuuntelullakin toi tuntuis oikealta, pitää kattoo jos pari senttiä viivästäis etupäätä, bassoille on tossa autosetissä viiveet on nollassa.

Mut niinku tos harsch paperissa sanotaan niin tolla on hyvin erilainen vaihekäyttäytyminen.

laitetaas vielä rew filusta minimi vaiheet

Kuva
tää on autosta. jaot 75hz ja 3100hz

samalla kaavalla säädetystä kotisetistä neljästä eri jakarista.
jaot jossai 75hz 420hz ja 2200hz.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

10ms ikkunat kaikissa
manninen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja Iro » 10.01.2017 22:46

manninen kirjoitti:Pitäis varmaan olla SMAART ohjelma jolla sais livenä vaihetta haistella

Mut niinku tos harsch paperissa sanotaan niin tolla on hyvin erilainen vaihekäyttäytyminen.


Smaartista voi ladata demon...

Mun Ranska ei riitä ymmärtämään tuota paperia, haluaisitko vähän avata tuota ideaa?
Iro
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.07.2015 21:53

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja manninen » 10.01.2017 23:15

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ch-xo.html

Noi diy:n jäbät on kans touhunnu noiden kans.

Mut joo, miten mä näiden kans touhuan niin katon stepistä tohon viiveet ja summautumisella sitten tarkemmin.
autosta en sen tarkemmin summautumisia ehtinyt katsoa kun asensin laitteet yhden päivän aikana.
pikaisen kuuntelun perusteella lähellä ollaan.

harsch tuo patit ja kuopat vasteeseen, periaatteessa jos hyvin käy niin noita voi käyttää hyväksi jos equtus tarpeita on jakotaajuuden molemminpuolin
manninen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja Iro » 16.01.2017 17:43

Välillä jotain aiheeseen liittyvää, oma etupääni alkuvirityksen jälkeen. Alpine Spr-17s kaiuttimet passiivisina.

Kuva
Iro
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.07.2015 21:53

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja manninen » 17.01.2017 21:40

koitin ladata smaartin demon että ois vaiheita voini haistella mut v8 ei näyttäny ku pelkän rta, en saanu vaiheita näyttämään.
Lake prossu tukis tota v7 di:tä mut se demo versio kaatuu kun avaa, enkä tiiä pääseekö demo versiolla transfer bridgen kautta pitkälle.

rew ja holm impulse mul on mut ei niistä livee nää
manninen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Re: Tarkempia akustisia mittauksia autoseteistänne

ViestiKirjoittaja manninen » 03.09.2017 18:39

Milläs ohjelmalla se Iro mittasikaan jo nyt hävinneen mutta puhtaan näköisen vaihekäyrän autostaan?

Mä en heijastuksista johtuen REWillä saa puhdasta käyrää aikaan edes 1ms ikkunakoolla, olohuoneessa kyllä onnistuu REWillä, ja en ole nyt smaartia 1000€ ostamassa :)
manninen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 26.09.2012 20:26

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron