Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuksia?



Keskustelua autohifistä.

Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuksia?

ViestiKirjoittaja JKarhu » 06.05.2014 20:29

Hei,

olen ensimmäistä kertaa pappia kyydissä päivittämässä auton kaiuttimia. Alun alkaen päätin, että ihan tolkuttomia summia en aio panostaa: auto (Skoda Octavia vm. 2001) on vanha ja renkaat kohisee, epäilen että nyanssit peittyy jokatapauksessa. Haluan kaiuttimet miellyttävään peruskuunteluun: radiota, musaa (bassopainotteista), mutta ei mitään luukutusta.

Minulla on kaksi vaihtoehtoa:

Pioneer TS-170Ci http://www.pioneer-shop.fi/pioneer-ts170ci-p-925.html

sekä

Morel Maximo 6,5" http://www.hifitalo.fi/morel_maximo_65_erillissarja

Yritän sniiduilla mahdollisimman pienellä budjetilla, muussa tapauksessa ottaisin tietysti tuon Morelin ja pelaisin varman päälle. Tässä tapauksessa kuitenkin pohdin, että onkohan näillä vehkeillä peruskuuntelussa ja ajo-olosuhteissa niin suurta eroa, että kannattaa panostaa 80 euron sijaan 180 euroa? Onko kellään kokemusta tuosta TS-170Ci:stä, millainen soundi siinä on?

Kiitos jo etukäteen.
JKarhu
 
Viestit: 6
Liittynyt: 06.05.2014 20:21

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 07.05.2014 12:22

Kyllä eroja noillakin on kuultavissa, mutta tilanne voi olla kumman tahansa hyväksi tai tappioksi asennuksista ja säädöistä riippuen.
Tuo kahdeksankympin sijoitus on enemmän kuin hyvä hinta-/laatusuhteeltaan.
Sitten vain kunnollinen asennus: mm. tukevat, vuotamattomat asennusrenkaat - vaikka vedenkestävästä vanerista, ovien perusvaimennus ja johtojen oikeavaiheinen kytkentä. ... diskantit esim. peilikolmioon ...
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja JKarhu » 07.05.2014 12:51

Kiitos Jussi vastauksestasi!

Wau, mä en tiennyt että ihan tuollaiseen perus-upgreidaukseenkin liittyy noin paljon asioita. Voiko nuo asennusrenkaat siis tehdä itse ja mikä niiden funktio ihan käytännössä on tässä tapauksessa, kun kajarit ovat malliin sopivat? Eli onko niistä siis jotain muutakin hyötyä kuin se että kajarit saa sijoitettua oikeille paikoilleen?

Entä mitä käytännössä tarkoitat ovien perusvaimennuksella tässä tapauksessa? Entä onko mielessäsi jotain perusopasta, mitä voisin lukaista tuosta vaiheistuksesta, tää oli termi jonka kuulin nyt ekaa kertaa..

Tää on jännä juttu, kun olen kuitenkin tehnyt töitä äänen parissa jonkin aikaa ja mun korvat ymmärtää saundia, mutta en ole koskaan tajunnut että nää autojutut on näin moniulotteisia.
JKarhu
 
Viestit: 6
Liittynyt: 06.05.2014 20:21

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 07.05.2014 15:28

Asennusrenkaat voi ja kannattaa(kin) tehdä itse; esim. 10 - 16 mm:n paksuisesta vesivanerista. Pistosahalla ja hienohampaisella terällä rauhallisesti kun sahailet, niin pysyt harpilla tehtyjen ympyröiden jäljillä. :)
Renkaat kannattaa maalata ja tiivistää alkuperäiseen asennuspaikkaan liimamassalla (tai solumuovinauhalla). Nämä vanerirenkaat ovat tukevammat kuin alkuperäiset ja ohuet muovisovitteet - tukevuus "heijastuu" äänen täyteläisyytenä, johon toki vaikuttaa myös se kun kaiutin nousee lähemmäksi oven sisäpintaa.

Ovien perusvaimennus on lähinnä ulkopellin sisäpuolelle itseliimautuvan vaimennuslevyn ( saa mm. Motonetistä, autohifiliikkeistä, ...) asennus ja sisäpuolen pellin vuotavien reikien tukinta (esim. alumiinilevyllä, ohuella vanerilla) ja tuenta samaisella vaimennuslevyllä. Nämä vaikuttavat ääneen enemmän kuin kaiuttimien hinnan moninkertaistus.
Samalla kannattaa tarkistaa kaikki mahdolliset räminät pois oven rakenteesta, esim. lukko- ja lasinnostokoneiston osalta. Esim. solumuovia nippusiteillä kiinni sopiviin paikkoihin ( lukkotankoihin, tms.).

Tässä vaiheessa vaiheistus tarkoittaa lähinnä sitä, että kaikki asennetut liitäntäkaapelit ovat oikein kytketyt (esimerkiksi diskantin + on jakosuotimen plussassa, miinus on miinuksessa, jne. Samalla tavoin midbasson, jakosuotimen ja vahvistimen/soittimen keskinäiset kytkennät). Lyhyesti, että kaapelit eivät mene "ristikkäin" kytkennöissä.

Käy tutustumassa tämän Autosoundin "Tietoa"-otsakkeen alta löytyviin hyviin neuvoihin. Toki monessa asiassa perusoikein tehty riittää tuottamaan sekä tekemisen, että kuulemisen nautinnon.
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja Jultsu » 07.05.2014 15:41

Konsernisisaressa eli VW Passatissa on tuossa ikäluokassa (97-05) todella hyvänlaatuiset alkuperäishifit. Ovet jos vaimentaa kunnolla ja soittimesta löytyy ekvalisaattori niin bassojytkettä saa jo sen verran irti että ei välttämättä tarvi elementtejä päivittää ollenkaan. Mitään amisbassoa siis ei irtoa, ei tarvitse pelätä että kylällä liikkuessa päät kääntyy kun rekisterikilvet räpisee. Sen verran kuitenkin perussoittimesta irtoaa jerkkua kanavaa kohti että voisi kuvitella takakontista löytyvän pikkuisen 8" budjettisubin. Ja tämä oli ilmeisesti myös taso jota oltiin hakemassa?

sadallakin eurolla saa jo riittävän läjän vaimennusmattoa, eli jos ruuvari pysyy kädessä niin kaikkien neljän oven aukominen ja vaimennus on minun ehdoton suositukseni.
Jultsu
 
Viestit: 132
Liittynyt: 21.02.2011 00:43

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 08.05.2014 07:26

Jussi Kaakinen kirjoitti:Asennusrenkaat voi ja kannattaa(kin) tehdä itse; esim. 10 - 16 mm:n paksuisesta vesivanerista. Pistosahalla ja hienohampaisella terällä rauhallisesti kun sahailet, niin pysyt harpilla tehtyjen ympyröiden jäljillä. :)


Jos ihan pyöreät rinkulat riittää, niin oon kyllä eri mieltä siitä, kannattaako niitä itse tehdä. Ainakaan 6.5" elementeille, muun kokoiset elementit sitten eri asia. Kotimaasta on saatavilla alumiinisiä korokerenkaita, siis likimain käyttövalmiita, vain mahdollisesti tarvittavat kierteet ruuvinrei-istä puuttuu, aika edullisesti. Varmasti tukevampi, kuin se vaneri.
http://www.fanaticaudio.com/shop/muut-t ... aulus-6-5/

Vaimennukseen liittyvistä jutuista kysyjällä ei oletettavasti ole tietoa, joten:
Mitä tahansa oviin ei kannata laittaa, esim. motonet ja monet muut liikkeet myy vaahtomuovista tehtyjä vaimennuslevyjä, joita en suosittele. Keräävät vaan kosteutta ja sehän ei oo pellille hyväksi. Sen sijaan se perusvaimennus kannattaa tehdä alumiinipintaisella butyylimatolla, kuten STP Silver/ Blackgold/ Gold, Dynamat Xtreme/ Superlite, JCElements Basic/ Master tmv. Nämä ovat aikalailla taipuista kamaa ja hyvällä liimapinnalla, eli suht helppoja asentaa, joskaan tokikaan ei mitenkään niin helppoja poistaa. Asentamisessakin kannattaakin olla huolellinen, että pistää kerrasta oikeaan kohtaan, se siirtäminen kun on aika hankalaa sen jälkeen kun liima kerran tarraa kiinni. Ja tietenki puhtaalle pinnalle se matto. Puhdistukseen voi käyttää voimakastakin liuotinta, esim. asetonia tai xyleeniä pintojen putsaamiseen, mutta välttämättä se ei kovin hirveitä "myrkkyjä" tarvi. Itse oon yleensä vaan putsannu pariin, kolmeen kertaan sinolilla ja hyvin on matot pysyny.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja Tero Tanninen » 08.05.2014 11:43

Noista alumiini sovitteista sen verran et ne ei sovi kaikkiin 6.5" elementteihin. Itse tuollaiset ostin jokunen vuosi sit ja ei sopinut järkevästi Rainbow:n mideihin, piti "sorvata" midin kiinnitysreikiä.

Parhaan sopivuuden saa kun tekee itse vanerista, aikaa menee n. 15 minuuttia ku rauhassa sahailee.
Tero Tanninen
 
Viestit: 210
Liittynyt: 28.01.2011 17:47

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 08.05.2014 13:11

Itsellä kyllä meni oikein hyvin Rainbown midit (SAC165) noihin...

Edit: Tarkkaan muistellen, niin taisipa jopa jäädä hieman väljääkin siihen korokkeen (reiän) ja elementin väliin.
Viimeksi muokannut tuomas rautio päivämäärä 08.05.2014 13:36, muokattu yhteensä 2 kertaa
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 08.05.2014 13:22

http://www.hifitalo.fi/kaiutinkorokkeet

Tuolta saa tilattua. Itse ostin pyöreet ja korvalliset eikä ollut asentamisen kanssa mitään ongelmia.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: Pioneer vs Morel peruskajarit - huomaanko eroa? Kokemuks

ViestiKirjoittaja -karppa- » 09.05.2014 06:59

Oma viisi senttiä aiheeseen on, että mikä tahansa erillissarja ei mene skeidaan ilman muokkauksia, koska sähköikkunan nostinrauta ja oven pelti on suoraan elementin takana (Eli bassaelementti ei saisi olla kovin syvä asennussyvyydeltään). Ja jos ei ole nähnyt kuinka iso tuo skodan alkuperäinen korotinmuovi on, niin ihan yhdellä kauluksella ei selviä.

Ja laita vielä subbari sillä ei tuo erillissarja tule riittämään jos kuuntelet bassovoittoista musiikkia.

Mitä tuohon skodan suhinoihin tulee, niin ihan pieni vaimentaminen ei siihen riitä ;) .

Nimimerkillä: Melkein kaksi tukkupakettia silent coat:a jo skeidaan asentanut ja renkaat ovat hiljaisimmasta päästä.
-karppa-
 
Viestit: 200
Liittynyt: 02.04.2011 17:48

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron