Protection ongelma



Keskustelua autohifistä.

Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Toni Miettinen » 13.04.2011 21:17

Minulla on JBL GTO1201.1 subivahvistimena. Virtakaapelit on 35mm2. Kun kone ei käy, vahvistin toimii normaalisti, myös reilummallakin volumella. Kun käynnistä moottorin, kaikki vieläkin ok. Ongelma ilmenee vasta kun painan kaasua -> kierrokset nousee. Silloin vahvistin menee protection tilaan ja palaa takaisin toimintaan vasta kun kone on käynyt hetken tyhjäkäynnillä, tai viimeistään kun sammutan koneen (jättäen virrat päälle).

Olen kokeillut irroittaa rca:t ja kaiutin kaapelit, jolloin vahvistimeen jää kiinni enää virta-, maa- ja herätekaapelit, mutta siitäkin huolimatta homma menee edelleenkin täysin yllä kuvatulla tavalla. Ongelma alkoi ilmetä vasta hiljattain, pari päivää myöhemmin kun olin vedellyt uudet virtakaapelit etupään vahvistimille (jotka tulevat akulta asti erillisenä kaapelina ja subivahvarin virtakaapeli siis myös omanaan). Etupään vahvistimet (Genesis P2U ja Stereo60) toimii normaalisti. Herätteet vahvistimille tulee releen kautta.

Olisiko kenelläkään tietoa tai valistunutta arvausta mistä tuo vahvistimen protection-tilaan meno voisi tässä tapauksessa johtua?
Toni Miettinen
 
Viestit: 18
Liittynyt: 30.01.2011 16:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Pekka Kankaanpää » 13.04.2011 21:22

Ensimmäisenä tulis mieleen, että mittaapa kuinka kovat jännitteet sulla on kaasua painaessa..
Pekka Kankaanpää
 
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2011 19:05

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Toni Miettinen » 13.04.2011 21:47

Pekka Kankaanpää kirjoitti:Ensimmäisenä tulis mieleen, että mittaapa kuinka kovat jännitteet sulla on kaasua painaessa..


"Vähän" turhan korkealle jännite tosiaan nousee, kun kone käy. 17,1 volttia! :shock:
Protection ongelma on siis selvitetty. Mistähän tämä jännitteen nousu sitten voisi johtua? Joutuukohan tässä nyt laturikauppaan? Auto on vm.95 Toyota Carina E.

EDIT: Se vielä, että jännite pysyy siis tuossa 17,1 voltissa kaasuteltaessakin.
Toni Miettinen
 
Viestit: 18
Liittynyt: 30.01.2011 16:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Tero Tanninen » 13.04.2011 21:59

Laturista jännitteen säätäjä sökönä. Ei välttämättä tartte uusia koko laturia.
Tero Tanninen
 
Viestit: 210
Liittynyt: 28.01.2011 17:47

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 14.04.2011 09:01

Kannattaa nyt kuitenki ekana käyttää se laturi auki ja tarkistaa kollektorien kuluneisuus. Jos on oikeen lopussa, niin jännitteensäätäjän vaihtaminen on aika lyhytaikainen ilo. Ja vielä jos auto on (Britannissa koottua mallia) Boschin laturilla, niin se säädin kuitenki maksaa kohtuu paljon, puolet uuden laturin hinnasta ja jopa ylikkin.

Niin joo, japsimallien Denso-laturit eivät halvimmillaan hirveitä maksa, eikä oo mikään vaikea vaihtaa brittiinkään, johtoliittimien sijainti voi toki vähän tuottaa hankauuksia, jos oikeen naftisti sattunu johtojen mitoitus... Toki siinä on se ero, että briteissä on 80A laturi ja japseissa 70A, mutta toisaaltahan taas sitten uusi on kuitenki aina uusi.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 14.04.2011 13:13

Vaihda samalla niin murhaan laturiin kuin löytyy tai rahat riittää. Subbarivahvari yksinäänkin saattaa haukata enemmän kuin vakiolaturi antaa virtaa.
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 14.04.2011 13:39

Mulla oli laturi vika omassa autossa ja korjautin sen. Hintaa tuli saman verran kuin uuden korjatun hinta olisi ollut. Esim. motonetin laturin on kaikki huollettu ja korjattu eikä uusia tehdas latureita.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 14.04.2011 19:03

teemu tanninen kirjoitti:Mulla oli laturi vika omassa autossa ja korjautin sen. Hintaa tuli saman verran kuin uuden korjatun hinta olisi ollut. Esim. motonetin laturin on kaikki huollettu ja korjattu eikä uusia tehdas latureita.



Älä puhu skeidaa. Niistä on yllättävän isokin osa itse asiassa täysin uusia vehkeitä, vaikka ne vaihtolaitteina myydäänkin. Koskee erityisesti japanilaisten autojen latureita, mutta muitakin on.

Vaihtolaturissa en näe mitään ongelmaa muutenkaan, koska niissä on käytännössä kaikki sisuskalut uusittu, rungot hiekkapuhallettu jne. eli vanhaa niissä ei ole mitään muuta kuin runko (ja ehkä käämitys). Ja sen takia se vanha runko halutaan vaihdossakin.

Sitten on vielä sellainenkin juttu, että isoilla merkkivalmistajilla (esimerkkinä Bosch) on niinikään samanlainen kunnostus- ja vaihtosysteemi. Toki ihan uusiakin saa, mutta ne ovat todella paljon kalliimpia kuin tehdaskorjatut vaihtolaitteet.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 14.04.2011 19:16

tuomas rautio kirjoitti:Kannattaa nyt kuitenki ekana käyttää se laturi auki ja tarkistaa kollektorien kuluneisuus. Jos on oikeen lopussa, niin jännitteensäätäjän vaihtaminen on aika lyhytaikainen ilo. Ja vielä jos auto on (Britannissa koottua mallia) Boschin laturilla, niin se säädin kuitenki maksaa kohtuu paljon, puolet uuden laturin hinnasta ja jopa ylikkin.

Niin joo, japsimallien Denso-laturit eivät halvimmillaan hirveitä maksa, eikä oo mikään vaikea vaihtaa brittiinkään, johtoliittimien sijainti voi toki vähän tuottaa hankauuksia, jos oikeen naftisti sattunu johtojen mitoitus... Toki siinä on se ero, että briteissä on 80A laturi ja japseissa 70A, mutta toisaaltahan taas sitten uusi on kuitenki aina uusi.


Kommenttisi uuden säätimen vaihtamisesta kuluneisiin liukurenkaisiin (kollektoriin) pitää paikkansa. Kommentoin kuitenkin hieman...

Boschin latureihin vielä kannattaakin vaihtaa jännitteensäädin, koska a) ne ovat edullisia, b) se on helposti vaihdettavissa (kahdella ruuvilla laturin perseessä kiinni) ja c) Boschin laturin liukurenkaat kestävät yleensä vielä toisen jännitteensäätimen/hiilet. Boscheissa jännitteensäädin sisältää myös hiilet, eli siinäkin tavallaan menee kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Denson tai muiden japsilatureiden (Hitachi, Mitsubishi..) korjaaminen taas ei yleensä kannata. Ensinnäkin säätimet ovat suht arvokkaita, ne sijaitsevat laturin sisällä (eli sen joutuu purkamaan) ja koska japsilaturit on mitoitettu siten, että kun hiilet kulahtavat, on myös kollektori entinen, eli kaiken joutuisi vaihtamaan kuitenkin (hiilisilta on vielä erikseen, eli ei tule säätimen mukana), jolloin on järkevämpää (ja usein halvempaa) ja vähemmän työtä aiheuttavaa ostaa suoraan vaihtolaturi. Sama pätee myös Valeon (joka on yleinen nykyään uudemmissa eurooppalaisissa autoissa) latureihin, joiden tyypillinen kestoikä on 80000 kilometriä. Nekin ovat sisäisesti liian kuluneita siinä vaiheessa kun jokin osa kulahtaa, että korjaaminen ei todellakaan kannata.

Tietysti saahan sitä nysvätä jos haluaa ja saahan niihin varaosia (säätimet, hiilet, liukurenkaat, laakerit...) mutta jos homman haluaa tosiaan kunnolla tehdä, pitäisi kaikki osat vaihtaa, jolloin kustannussäästöä ei synny, eikä ainakaan suhteessa käytettyyn aikaan kannata, verrattuna vaihtolaturin hommaamiseen.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Protection ongelma

ViestiKirjoittaja Toni Miettinen » 14.04.2011 23:25

Tänään kävin motonetistä noutamassa Boschin vaihtolaturin. Asensin samantien ja nyt toimii taas lataus normaalisti. On kyllä ulkoisesti tosiaan ihan uuden karhean näköinen, mutta on siinä päällä tarra jossa lukee "rebuild". Helpolla ainakin pääsi kun otti suoraan koko laturin. Tuskin siitä vanhasta ainakaan parempi olisi tullut vaihtamalla kaikki uudet kalut sisään.

Kiitos kaikille vastanneille. Matka jatkuu ja rokki soi jälleen!
Toni Miettinen
 
Viestit: 18
Liittynyt: 30.01.2011 16:08
Paikkakunta: Kuopio

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: agomesejixiji, axoxuxiyeoq, Bing [Bot], uelowofoy ja 2 vierailijaa

cron