Ovien vaimennusta.



Keskustelua autohifistä.

Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja carmine » 04.11.2013 15:02

Tuli tuossa laitettua uus kulkine volvo v40 ja pitäs alottaa siihen vaimennusprojekti alkuun. Hyllystä löytys valmiiksi tukkupaketti stp:tä sitä ajattelin laittaa konttiin mutta mutta. Mitäs on porukka mieltä kannattaako ostaa lisää tuota stp:tä oviin laittas sitä 2 kerrosta molempiin pelteihin vai hommaisko esim tätä

http://www.fanaticaudio.com/shop/butyyl ... -bulkpack/

ja laittais 3 kerrosta tätä jolloin painoa tulisi kuitenkin vähemmän? menee varmaan koko paketti etuoviin mut ei haittaa muualle autoa hommataan kuitenkin vielä lisää mattoa. Mut siis etuovista ja kontista olis tarkoitus aloittaa. Kalliimpaahan tuo dynamat on kuin stp niin kannattaako tässä maksaa enemmän painonsäästössä vai laittaako stp:tä koko autoon? :o
carmine
 
Viestit: 111
Liittynyt: 15.09.2011 00:14

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 04.11.2013 20:10

Itse pistäisin oviin tuota SuperLiteä just painosyistä. Ja taitaapa olla notkeampaakin, kuin SPT:n tuotteet. Vaimennusteho-painosuhdekkin parempi, kuin STP:n matoilla. Hintaahan sillä toki on sitten hieman enempi.

Farkun vaimentamisen nykyisellä kokemuksella itse aloittaisin kyllä katosta ja ovista, en niinkään kontista...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja Jani Uuttu » 04.11.2013 23:14

Massaa ja jäykkyyttä peltiin ja loppu oman maun mukaan. Itse ostaisin paketin Black goldia pohjalle ja siitä sitten eteenpäin.
Jani Uuttu
 
Viestit: 495
Liittynyt: 08.01.2011 09:25

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja carmine » 05.11.2013 11:49

Tässä nyt ollaan hakemassa lähinnä vain hyvää ääntä ei niin älyttömällä butjetilla eikä kilpailutason settiä vaan ihan perushyvää settiä normaaliin kuunteluun. Niin no mikä on normaalia ja mikä ei mut ei siis mitään äänenpainevauna olla hakemassa. Sen takkii en ala tekemään niin radikaaleja vaimennuksia. Oviin siis laitetaan 3 kerrosta dynalitea ja kattoon vois samaa tavaraa käyttää. Pitää tilata 2 tukkupakettia ja käyttää jo oleva stp kontin vaimentamisees. Eiköhän näillä kolmella tukkupaketilla jo sitten pääse melko pitkälle :?
carmine
 
Viestit: 111
Liittynyt: 15.09.2011 00:14

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 06.11.2013 19:06

Tulipa vaan mieleen, että jos jäykkyyttä hakee, niin JC Elementsin Master. Itse pistin oman auton kattoon JC:n Masteria. On muuten yllättävän jäykkää mattoa. Paino jossain Superliten ja STP Black Goldin välimaastossa. Hinta lähempänä STP:tä, kuin Dynamattia.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 07.11.2013 16:08

CLD-mattoa (Constrained Layer Damping) eli näitä alumiinipintaisia butyylimattoja käytettäessä pitäisi vaan sisäistää se asia joka on 98%:lle harrastajista epäselvä, eli että niitä ei tarvitse eikä kuulu laittaa useita kerroksia päällekkäin. CLD-matto on erittäin huono äänieriste (sound barrier). Sen tarkoitus on poistaa runkovärähtelyt, ei eristää ääntä. Toki se hiukan ääntäkin eristää ja useana kerroksena vielä hiukan paremmin, mutta se ei siis ole sen tehtävä. Myös värähtelynvaimennuksessa usean kerroksen käyttäminen on turhaa. Tässä pätee "law of diminishing returns" eli jossain kohtaa tulee piste, jolloin materiaalin lisääminen ei enää kannata saatavaan hyötyyn nähden. On tutkittu, että 30% peitto on CLD-matoille jo riittävä, tämän jälkeen värähtelynvaimennus ei parane enää järkevässä suhteessa materiaalin menekkiin ja kustannuksiin nähden. 100% peitto, joka tuntuu olevan se suosittu tapa Suomessa, on pelkkää materiaalin tuhlausta. Myönnän, että itsekin laitan CLD-mattoa kuitenkin tuolla lähes sataprosenttisella peitolla, se vaan minusta näyttää paremmalta ja teho on kuitenkin parempi kuin pienemmällä peitolla, vaikkakaan ei merkittävästi. Kannattaa muistaa myös se, että se pinnassa oleva alumiini ei ole mikään suoja tai koriste, vaan oleellinen osa maton toimintaa. Siinähän on viskoelastinen materiaali puristettu kahden jäykän pinnan väliin, eli auton korimetallin ja tuon alumiinipinnan. Tämän takia myös matto kuuluu telata pintaan kiinni, sormilla painelu ei ole riittävä tapa. Mitä paksumpi tuo alumiini on, teoriassa sen parempi se on toiminnan kannalta. Toki lopputulos siis riippuu maton muistakin ominaisuuksista ja tietysti paksumpi alumiini tekee matosta jäykempää ja vaikeampaa asentaa muotoihin.

Oikeaoppinen ja tehokas äänieristys sitten taas tehdään niin, että ensin pohjalle laitetaan CLD poistamaan runkoäänet, sitten päälle eristekerros (yleensä umpisoluista vaahtomuovia eli CCF:ää) ja sitten päälle raskasmatto (englanninkielinen termi on MLV, Mass Loaded Vinyl). Se on siis sellaista harmaata polymeerimattoa yleensä. CLD:stä poiketen, MLV pitää parhaan tehon saamiseksi tehdä 100% peitolla ilman saumoja, eli matot pitäisi laittaa reunoistaan päällekkäin, ei puskusaumalla. Tuolla umpisoluisella vaahtomuovilla ei tuon välikerroksena toimimisen lisäksi ole mitään käyttöä äänitason pienentämisessä. Sitä voi kuitenkin käyttää kitinöiden ja helinöiden poistamiseen paneelien välissä.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja Eero Augustin » 07.11.2013 16:31

Jos täällä olis "tykkää"-nappi, niin painaisin :D
Avatar
Eero Augustin
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 143
Liittynyt: 28.01.2011 11:22
Paikkakunta: Forssa

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja carmine » 07.11.2013 20:32

Aina sitä jotain uutta oppii kun näitä keskustelupalstoja lukee :D Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista eritysesti janille. Nyt on kuitenkin jo tilattuna paketillinen dynalitea ja sillä mennään etuovien kanssa. Jos nyt oikein ymmärsin niin ei kannattais laittaa kuin yksi kerros butyylimattoa? Vaan tuskin haittaa on jos laitan kaksi kerrosta ;) No jokatapauksessa butyylimaton päälle tulee kuitenkin vielä sitä "telttapatjaa" et näillä mennään :?
carmine
 
Viestit: 111
Liittynyt: 15.09.2011 00:14

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 07.11.2013 21:45

Se oven ja asennuspaikan tukevoittaminen pitäisi tehdä jotenkin muuten kuin vaimennusmatolla. Se kun ei matolla mainittavasti jäykisty tai tukevoitu. Eli vaikka alumiinisoiroa sikamässyllä ulkopeltiin ja sitten sen päälle se CLD. Umpisoluvaahtomuovimaton (sanahirviö, käytän mieluummin englanninkielistä lyhennettä CCF) liimaaminen paljaaltaan oveen ei kyllä auta muuten kuin lämpöeristeenä. Sen päälle pitää saada vielä se raskasmatto, jotta siitä äänen suhteen apua olisi. Jotkut väittävät että toistoon tulee eroa kun sinne oven sisään liimaa sitä telttapatjaa. No, se on jokaisen itse harkittavissa. Äänieristeenä se ei yksinään ole kuitenkaan minkään arvoista, varsinkaan sellaisilla paksuuksilla (tai pitäisikö sanoa ohuuksilla) kuin autossa yleensä käytetään.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Ovien vaimennusta.

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 08.11.2013 10:26

Muutama huomio.

Tein tuossa vaimennusta etuoviin ja muistelin juurikin tuota, että 30 % peittokin riittäisi pellin resonanssien vaimentamiseen. Liimasin ulkopellin sivutörmäyspalkkiin, jätin alkuperäiset vaimennus- / jäykistyslevyt peltiin ja peitin loppuosasta varmaan > 50 % STP Black Goldilla. Pienen koputtelutestin jälkeen tuomio oli "Ei saatana". Latasin päälle toisen kerroksen 100 % peitolla ja kyllä sillä oli hyvinkin huomattava merkitys pellin resonansseihin.

Oven välipellin jäykistäminen on tärkeämpää kuin ulkopellin. Skodassa miulla on ulkopelti "luodinkestävä", mutta välipeltiä ei jäykistetty, vaan se vain vaimennettiin. Nythän se välipelti sitten elää basson mukana, kun ulkopelti ei anna periksi. Toiston tarkkuuden kannalta olisi parempi, että välipelti ei liikkuisi (se elementti kun on siinä kiinni...) ja jos jonkun pitää antaa periksi, niin ulkopellin. Siitäkin voidaan keskustella, että onko ulkopellin "eläminen" välttämättä huono asia toiston kannalta. Lähinnä mietin kotikaiuttimia. Harvoin niillä on täysin jäykkiä vuotavia koteloita. Puinen kaiutinkotelo kuitenkin elää hiukan.

Telttapatjan käyttäminen ovessa. Kyllä se vaikuttaa selvästi oven sisällä tapahtuvaan kaikumiseen ja kuminaan jopa noilla autossa käytettävillä parin sentin vahvuuksilla. Elementin ympäristössä ensimmäisen heijastuksen rauhoittaminen keinolla millä hyvänsä on suotavaa.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron