VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?



Keskustelua autohifistä.

VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.10.2013 00:16

Virtapuoli tuottaa pienoisia ongelmia. Näissä Passateissahan akku on asennettu aivan ikkunan viereen omaan kaukaloonsa, joten tilaa on todella nihkeästi joka suuntaan, varsinkin korkeuden suhteen. Ideaalitilanne kahden akun järjestelmässähän olisi kaksi täysin identtistä akkua, eikö?

Nyt paikallaan etupäässä on perus Vartan 80Ah, 310mm pitkä ja 175mm korkea. http://www.varta-automotive.com/en-gb/p ... 80-406-074
Optiman Yellowtopit ovat kaikki korkeampia kuin tuo Varta, 55Ah Optima olisi 200mm (+ terminaalista muutama milli lisää) ja 66Ah on 220mm. Tuo 200mm voisi ehkä juuri ja juuri mennä, mutta talvikäyttöä ajatellen tuo 25Ah pienennys ei kuulosta hyvältä (ja speksien mukaan Optiman kylmäkäynnistysvirta on ~identtinen Vartan kanssa)

Takapäähän sopii korkeuden ja pituuden puolesta melkein mikä akku tahansa, tulee varapyöräkoteloon. Akut erottaa 150A solenoidi (700A 5s), kumpaankin päähän laitan 150A sulakkeen ja kaapeli on 50mm^2.


Sopiiko tuonne taakse nyt sitten heittää joku Optima ja pidän edessä tuon Vartan? Optimoissa on ilmeisesti napajännite pikkaisen korkeampi kuin tavallisissa akuissa, eli jos moottori sammuksissa solenoidi yhdistää akut niin kulkeeko tuossa sitten koviakin virtoja Optimalta Vartalle? Ajattelin ottaa solenoidille herätteen soittimelta näin alkuun, vai saisiko tuon herätteen tehtyä jotenkin näppärästi laturilta?
Jultsu
 
Viestit: 132
Liittynyt: 21.02.2011 00:43

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 20.10.2013 02:01

Unohda ne Optimat ja pistät samanlaiset Vartan AGM:t eteen ja taakse niin kuin muutkin.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja mikakivinen » 21.10.2013 11:41

Avatar
mikakivinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 01.02.2011 08:23

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.10.2013 12:45

2500X tai 3000 voisi sopia, ovat molemmat kuitenkin ~5cm lyhyempiä kuin tuo Varta. En tiedä että kuinka paljon tuo passatin kiinnitysrauta liikkuu. Budjetin puolesta nuo GZ:t eivät myöskään houkuttele, mutta onko näistä ns. hifiakuista olemassa jotain pätevää vertailua? GZ:han ei ilmoita kylmäkäynnistysvirtoja omille akuilleen, ovatko ne kuitenkin vastaavien Optimoiden tasoa?
Jultsu
 
Viestit: 132
Liittynyt: 21.02.2011 00:43

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 21.10.2013 17:52

jos sinne väliin tulee solenoidi, niin sillä ei oo paskankaan väliä, onko se taka-akku samanlainen vai erillainen kuin etu-akku. Ja ilman solenoidi-erotustakin samantyyppiset akut, vaikka olisi eri valmistajaltakin, voi aika huoletta laittaa yhteen, jos ovat molemmat kunnossa olevia akkuja ja lepojännitteet mahdoillisimman samat. Jos sen solenoidin kuitenki haluat pitää välissä, niin aikalailla sama, minkä sinne konttiin pistät. Jos se etuakku ei nyt ihan viimeisiään vetelemässä ole, niin ei sitä siis pakosta vaihtaa tarvi.

Optimat on olleet aikalailla varmoja ja pitkä-ikäisiäkin hifiakkuina(kin). Eikä edes 75Ah versio maksa edullisimmillaan mahdottomia.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja Suominen » 21.10.2013 20:00

Tosta solenoidista sen verran, että sellasta ei välttämättä tarvi laittaa, itselläniki on kaksi akkua jotka ovat eri valmistajan ja aivan erikokoisia tehoiltansa ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Suominen
 
Viestit: 132
Liittynyt: 01.07.2012 22:13

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 21.10.2013 20:36

Normi vesiakun ja AGM:n väliin ja jos takana on suurempi akku kuin edessä niin silloin suositellaan laittamaan erotusrele väliin. Tai ainakin olen näin ymmärtänyt. Itse laittaisin aina releen erottamaan kaksi akkua toisistaan.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.10.2013 20:44

Rele / Solenoidi tulee tosiaan mielenrauhan vuoksi, sekä myös säätämistä helpottamaan. Jos pitää konehuoneessa tehdä jotain niin sehän riittää että etuakulta ottaa +12v irti ? (Vai toimisko tuo myös jos vetää maan irti edestä?)


Bonuksena on sitten ns.vara-akku jos pääsee talvipakkaset yllättämään, jollain hyppylangalla aktivoi solenoidin.


Onko virranantokyvyssä suuria eroja tuollaisen linkin Vartan ja sitten Optiman välillä? En minä mitään maxboom-autoa tee, hetkelliset virtapiikit tulee todnäk jäämään alle 200 ampeerin. Subivahvistin vienee suurimman osan virrasta, tarkoitus oli equtella viivasuoraa vastetta alarekisteriin joten tehontarve kasvaa melkoisesti.

Eli jos virrantarve ylittää laturin kapasiteetin, niin notkahtaako Vartassa jännite enemmän kuin Optimassa?
Jultsu
 
Viestit: 132
Liittynyt: 21.02.2011 00:43

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 21.10.2013 21:01

Mulla on taka-akut ( kaksi GZ:n pikkuakkua ) pelkästään hifeille pyhitettynä ja etuakku sit auton omille sähköille. Akkujen väliin laitoin http://www.audiocheck.fi/cubecart/index ... ductId=325 tuollaisen ja on toiminut hienosti. Ja toimiihan laitteet normaalisti vaikka ottais etuakusta kaapelit irti ja soitin saa virran taka-akusta.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: VW Passat 3B/3BG ja kaksi (erilaista) akkua?

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 21.10.2013 22:58

Viivasuora vastetta? Ei ole välttämättä kovinkaan hyvänkuuloista toistoa... Olkoonkin, että vain alarekisteristä kyse.

Itse tuollaisessa irroittaisin sekä maan, että etumaisen päävirtakaapelin sulakkeen, jos jotain pitää konehuoneen puolella tehdä. Jos ei muuten, niin varmuuden vuoksi.

Erot riippuu mallista, jos nyt isoa (75Ah) Optima keltaista ajatellaan, niin:
* Mitat (pit. x lev. x kork. ): 325 x 165 x 238mm
* Paino: 27.9kg
* Kapasiteetti: (C/20 Rate): 75Ah
* Kylmäkäynnistyskyky / -18°C : CCA 975A
* Käynnistyskyky / 0°C : 1125A
* Varakapasiteetti: 155 min.
* Sisäinen resistanssi: 0,0025 ohm

saanee jotain käsitystä, mihin se pystyy.

Ja sitten toki on se toinen ääripää (keltaisissa) Optimoissa (38Ah):
* Mitat (pit. x lev. x kork.): 237 x 129 x 227mm
* Paino: 12.40 kg
* Kapasiteetti: (C/20 Rate): 38Ah
* Kylmäkäynnistyskyky / -18°C : 460A, CCA 460
* Käynnistyskyky / 0°C : 575A

* Varakapasiteetti: 66 min.
* Sisäinen resistanssi: 0,0046 ohm

johonkin tuohon välimaaston sijoittuu sitten ne kolme muuta versiota, eli 66Ah, 55Ah ja 48Ah keltaiset... Esim. 55:nen näyttäis speksien perusteella antavan 25A enemmän CCA-starttivirtaa, kuin aaloitusviestiin linkattu Varta (vrt.765A vst 740A)

Sitä en osaa sanoa, onko jossain tehty vertailua Vartan ja Optimoiden välillä, mutta onhan niitä erillaisia akkutestejä ympäri maailmaa tehty. Oisinko reilu vuosi sitten jotain saksalaistestiä tutkaillu, jossa oli nyt ainakin Optima mukana. Ja muistikuvan mukaan ero muihin testin akkuihin olisi ollut aika selkeä.
Mielenkiinnolla tosin odottelen, koska eräs nimeltä mainitsematon kotimainen autohifijulkaisu ottaa ne isommat akut testiin. Pienemmän pään akkujahan jo kerkesivät... öööhhh... oiskohan tästä reilu vuosi aikaa? testaamaan...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], JustinloZop ja 1 vierailijaa

cron