Elikkäs... Kaverilla aikanaan oli seatissa 15":n elementti vaimenetuttuna freeair asennuksena, ja syötteli tehoa sille ~280w...
toimi mallikkaasti ja kuullosti hyvälle. Sen muistaa vieläkin vaikka siit on aikaa jo liki 10 vuotta...
Onko kellään kokemuksia yhdellä 12" elementillä toteutetusta asennuksesta... ?
Tuli tuos hommattua GZ:n GZUW12SQ. Ja kun manuskaa tavailin niin free air siellä näytti köllöttävän...
jonka nyt jo kyl tajus jo parametreistäkin...
aikojen saatossa vaan muutama "perus" asia päässy unohtuu... Minkä kokoista hengitysreikää noissa yleensä on käytetty? Puolet kartiopinta-alasta?
mitä käytetty vaimennusaineena?
Tuos golfissahan on tuo reilun kokoinen hole tuola kontissa suoraan ulos kun ottaa akkukotelon pois. Mut 12" on aika maximi mitä siihen menee. Tai sit pitäs olla aikas solakka 15:n
ajattelin tuota asennusta kokeilla, mut ei vinkit olis ollenkaan haitaksi
Free air/vaimennettu Free Air
Free air/vaimennettu Free Air
Gladen Mosconi.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
- d-spec
- Viestit: 356
- Liittynyt: 01.01.2012 18:45
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Joskus oli Corollan etujalkatilassa 12" vaimennetussa freeairissa, hyvin toimi. Kehitystyö jäi vähän vielä sitten kesken, mutta erittäin matalalle mentiin ja tarkkuus oli jotain aivan käsittämätöntä. Hengitysreikä ei oo niin nöpö-nuukaa, oisko mulla ollu yli 50% kartiopinta-alasta ja enemmänkin ois voinu olla. Ehkä siinä materiaalin jäykkyydessä, mistä se hengitys on toteutettu, kannattaa kiinnittää enemmän huomiota. Itselläni ritilä oli 5mm S335-terästä, välikiekot vaneria, ritilä osuudet alumiinia ja 14mm bitumia+ Vibroa lähimaasto täynnä.
Kyllä se toimii, kun jaksaa pari kokeilua tehdä, tarvittaessa selitän intona lisää
Kyllä se toimii, kun jaksaa pari kokeilua tehdä, tarvittaessa selitän intona lisää
- Molli
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 76
- Liittynyt: 08.01.2011 11:49
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Qts 0,63 - Ei välttämättä ollenkaan hullumpi elementti baffeliasennukseen.. Auton lerpuilla pelleillä tapaa olla se kuuluisa ominaisuus, että se syö basson pienillä voimakkuukasilla, ja buustaa kovalla. Tässä suhteessa akustinen kompressio kartion takana ei välttämättä olo lainkaan hullumpi ominaisuus.
Suosittelisin kuitenkin kokeilijoita opettelemaan elementin impedanssivasteen mittauksen. Kartioresonanssin Q arvojen ja akustisen resistanssin ymmärryksestä olisi toki myös hyötyä.
Ihan muutamalla vaan - Parta Ajamatha
Suosittelisin kuitenkin kokeilijoita opettelemaan elementin impedanssivasteen mittauksen. Kartioresonanssin Q arvojen ja akustisen resistanssin ymmärryksestä olisi toki myös hyötyä.
Ihan muutamalla vaan - Parta Ajamatha
- Parta Ajamatha
- Viestit: 6
- Liittynyt: 25.02.2013 05:11
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Impedanssi vasteen mittauksesta hatara muistikuva... Ei haittaa jos muistia virkistetään
Ite on yleensä tullu kiinnitettyä parametreissa huomiota lähinnä qts, herkkyys ja Fs sekä Xmax. Kun tuota freeair asennukseen sopivaa elementtiä katellu.
Kiinnostaa kyllä mitä tarkoitit tuolla kartioresonanssin Q arvolla.
Ajattelin kyllä tehdäkkin tuolla impedanssi mittauksen kanssa vaimennusta sinne kotelon pohjaan.
Ite on yleensä tullu kiinnitettyä parametreissa huomiota lähinnä qts, herkkyys ja Fs sekä Xmax. Kun tuota freeair asennukseen sopivaa elementtiä katellu.
Kiinnostaa kyllä mitä tarkoitit tuolla kartioresonanssin Q arvolla.
Ajattelin kyllä tehdäkkin tuolla impedanssi mittauksen kanssa vaimennusta sinne kotelon pohjaan.
Gladen Mosconi.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
- d-spec
- Viestit: 356
- Liittynyt: 01.01.2012 18:45
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Pitääkö free-airin vaimennuksen olla ehdottoman tiivis? Vaimentaahan se tietysti elementin liikettä vaikka hieman reunoilta vuotaisikin..
- Jussi Hirvonen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 26.10.2012 16:57
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Jussi Hirvonen kirjoitti:Pitääkö free-airin vaimennuksen olla ehdottoman tiivis? Vaimentaahan se tietysti elementin liikettä vaikka hieman reunoilta vuotaisikin..
Aivan ehdottomasti oltava elementin asennuksen tiivis.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Joo siis elementin asennus on tottakai tiivis, nykyisellään ihan normaali free-air.
Mutta se etu tai takapuolelle tuleva vaimennustavara (villa teräsverkkojen välissä tms..). Tekis mieli kokeilla miten se vaikuttaa ja mihin, ja vertailla erilaisia vaimennuksia. Elementin etupuolelle sitä ei saa mahtumaan ilman takapenkin puukottamista joten vaihtoehdoksi jää vain takaluukun puoli jonne sitä taas on hyvin vaikea saada mitenkään erityisen tiiviisti.
Mutta se etu tai takapuolelle tuleva vaimennustavara (villa teräsverkkojen välissä tms..). Tekis mieli kokeilla miten se vaikuttaa ja mihin, ja vertailla erilaisia vaimennuksia. Elementin etupuolelle sitä ei saa mahtumaan ilman takapenkin puukottamista joten vaihtoehdoksi jää vain takaluukun puoli jonne sitä taas on hyvin vaikea saada mitenkään erityisen tiiviisti.
- Jussi Hirvonen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 26.10.2012 16:57
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Tuohon edelliseen vastattuna... En mielellään laittaisi elementi ja kuuntelutila väliin vaimennusta, vaikuttaa herkkyyteen, se on joskus tullu kokeiltua.
askartelua se hieman vaatii jotta saa sen kontin erotettua siit kabiinista.
aikoinaan tuli kaverin E kadettiin tehtyä freeair asennus 2:lla 15"lla eli vanerilevy sinne takapenkin taakse pystyyn ja toisesta hattuhylly. Siin jäi ainooks vuotavaks paikaks se takaluukun ja vanerin sauma. Se toimi suht hyvin. Niin auto oli 3 ovinen.
juu eli Ambossi on nyt tuol kontin pohjassa, ja jääkin sinne. Mahdollisesti tulee toinen kaveriksi.
Ko elementti tuntuu toimivan ihan hyvin tolla asennustavalla.
askartelua se hieman vaatii jotta saa sen kontin erotettua siit kabiinista.
aikoinaan tuli kaverin E kadettiin tehtyä freeair asennus 2:lla 15"lla eli vanerilevy sinne takapenkin taakse pystyyn ja toisesta hattuhylly. Siin jäi ainooks vuotavaks paikaks se takaluukun ja vanerin sauma. Se toimi suht hyvin. Niin auto oli 3 ovinen.
juu eli Ambossi on nyt tuol kontin pohjassa, ja jääkin sinne. Mahdollisesti tulee toinen kaveriksi.
Ko elementti tuntuu toimivan ihan hyvin tolla asennustavalla.
Gladen Mosconi.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
- d-spec
- Viestit: 356
- Liittynyt: 01.01.2012 18:45
Re: Free air/vaimennettu Free Air
Tuolta se asennus nyt näyttää, kuten näkyy niin vaimennusta ei ole. Mahdollisimman hyvin tuo on koitettu tiivistää ja kyllähän se ihan mukavasti tuntuu toimivan. Levy on 25mm lastulevyä, subin kohdalla tuplapaksuus ja elementillä upotus etummaisessa levyssä. Hattuhylly 25mm MDF:ää. Täytyy koittaa vielä saada tiiviimmäksi (joutuu ehkä turvautumaan uretaaniin joissain kohdissa), säädellä hieman ja kuunnelluttaa velipojalla että mikä on tuomio. Paremmin tuo enivei nyt toimii kuin ykskään koteloviritelmä kyseisessä autossa tähän mennessä joten ainakin suunta on oikea.
- Jussi Hirvonen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 26.10.2012 16:57
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Free air/vaimennettu Free Air
jaa niin mikäs auto tuo on?
Gladen Mosconi.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
- d-spec
- Viestit: 356
- Liittynyt: 01.01.2012 18:45
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 6 vierailijaa