Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.



Keskustelua autohifistä.

Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Kettle » 27.02.2013 21:54

Seuravassa videossa näemme kuinka mitata kaapeleiden jännitehäviö.
Tässä ei oteta kantaa mikä on paras tapa maadoittaa vaan havainnollistaa miten yleismittarilla voidaan plussa tai miinus häviöitä mitata.

http://www.youtube.com/watch?v=vX_ugBuF ... e=youtu.be
Kettle
 
Viestit: 15
Liittynyt: 05.02.2011 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 28.02.2013 09:37

Muuten hyvä mutta en kyllä itse ainakaan turvavöiden pultteihin mitään piuhoja kiinnittäisi..
Jumbbane
 
Viestit: 469
Liittynyt: 29.01.2011 12:31
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Kettle » 28.02.2013 12:30

Siksi maininta,

"Tässä ei oteta kantaa mikä on paras tapa maadoittaa vaan havainnollistaa miten yleismittarilla voidaan plussa tai miinus häviöitä mitata."
Kettle
 
Viestit: 15
Liittynyt: 05.02.2011 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Jussi Hirvonen » 28.02.2013 13:15

Jumbbane kirjoitti:Muuten hyvä mutta en kyllä itse ainakaan turvavöiden pultteihin mitään piuhoja kiinnittäisi..

Vähä ohi aiheen mutta tätä en ole itse koskaan oikein ymmärtänyt. Jos pultissa riittää pituus niin miksi ei? Eihän se ~1mm paksu rengasliitin siellä mitään vahinkoa tee :roll: Asia erikseen toki sitten maxboom vehkeiden järeät 5mm paksut rengasliittimet ja mahdollisesti vielä useampi kappale. Kertokaa toki jos tuohon joku muukin perustelu on olemassa. Itsekkin olen kyllä jättänyt turvavyön pultit käyttämättä kun niin muutkin tapaa tehdä, mutta en tiedä miksi. :)

PS: Hyvä video!
Jussi Hirvonen
 
Viestit: 98
Liittynyt: 26.10.2012 16:57
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Eero Augustin » 28.02.2013 15:15

Olisi kiintoisaa tietää myös johdotuksen resistansseja tästä samaisesta testipenkistä.

Ja minkä verran tuossa meni päätteelle virtaa?
Avatar
Eero Augustin
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 143
Liittynyt: 28.01.2011 11:22
Paikkakunta: Forssa

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Kettle » 28.02.2013 18:42

Jos lankusta otetaan 40v pihalle niin virtaa menee noin 200A
Kettle
 
Viestit: 15
Liittynyt: 05.02.2011 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja uppiskuppis » 03.03.2013 14:46

R=U/I eli jos menee 200A virtaa ja kaapelin jännite häviö 0,4V niih 0,4/200=0,02 ohmia.
VW Passat, Pioneer AVH-3300BT, Focal K2 Power 165 KR
uppiskuppis
 
Viestit: 25
Liittynyt: 10.02.2012 13:17

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Kettle » 03.03.2013 18:37

Eero Augustin kirjoitti:Olisi kiintoisaa tietää myös johdotuksen resistansseja tästä samaisesta testipenkistä.

Ja minkä verran tuossa meni päätteelle virtaa?


Maassa suuri jännitehäviö johtui enemmänkin liitoksista.
Plussa piuhassa ei ollut kuin 0.1V.

Mitäs tuolla resistanssi tiedolla teet?
Kettle
 
Viestit: 15
Liittynyt: 05.02.2011 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Eero Augustin » 03.03.2013 20:00

Juurikin tuo liitosten aiheuttama resistanssi on se mielenkiintoinen aspekti, ei niinkään johdon.
Avatar
Eero Augustin
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 143
Liittynyt: 28.01.2011 11:22
Paikkakunta: Forssa

Re: Kaapeleiden jännitehäviön mittaaminen.

ViestiKirjoittaja Joonas Karjalainen » 07.03.2013 16:18

Monet nuo halvat pellistä tehdyt kaapelikengätkin helposti lisää resistanssia jo ihan suurissakin määrin. Monesti näkee ihan surkeita liitoksia tehdyn autovahvareille, välillä melkein pelottaa. Teollisuusvehkeissähän liitoksia usein kuvailllaan määräajoin lämpökamerallakin, tärinän ja lämpölaajenemisen löystyttävän vaikutuksen johdosta kun ei se liitos ole kuin uusi enää jonkin ajan jälkeen.

Turvavyön pulttiin en laittaisi maadotusta ihan vain koska nuo pultit pitelevät melko hurjia voimia mikäli tulee kolaritilannetta, suunnittelematon kaapelikenkä välissä ei välttämättä enää tarjoakaan rakenteelta ihan alkuperäistä lujuutta.
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
Joonas Karjalainen
 
Viestit: 217
Liittynyt: 31.01.2011 11:40
Paikkakunta: Riihimäki

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 4 vierailijaa

cron