Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa



Keskustelua autohifistä.

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja TalliMörkö » 26.02.2013 09:45

Musta tuntuu et toi mun auto vaatii refleksikotelon, kun siin on aikas paljon tuota ilmatilaa sisällä... Tosipaljon helpommalla pääsis kyl jos tekis erilliset suljetut kotelot...
TalliMörkö
 
Viestit: 12
Liittynyt: 23.02.2013 23:27

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 26.02.2013 10:27

TalliMörkö kirjoitti:Tai siis miksi tukkia osa putkista "katusoittelussa"


Matalammalla virityksellä subi toistaa matalemmas. Ihan huippupaineisiin ei toki päästä, mutta jos 4 kpl järeitä 12" elementtejä ja 5200W ei riitä, riippumatta kotelon tyypistä tai refleksikotelon viritystaajuudesta, niin silloin syytä riittämättömyyteen voi kyllä jo todella hyvällä syyllä hakea aivan toisaalta.

Edit: Ja sitten ei oo niin yksnuottinen toistoltaan..

Ja mieluummin yksi yhteinen kotelo, kuin neljä erillistä. Vaikka sitten suljettuna...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja mika111 » 26.02.2013 13:09

En tiedä mikä auto on kyseessä, mutta jos sielä tosiaan paljon on ilmatilaa niin voit saada max -paineet jo sillä matalallakin virillä..no voi se 1db löytyä sieltä ylempää vielä

Itse en tekisi enää ainuttakaan suljettua koteloa..
mika111
 
Viestit: 466
Liittynyt: 27.10.2012 15:29

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja Juha Tuomola » 26.02.2013 13:41

Jos kotelon ulkokuoret on samat, niin tekemällä subit omiin koteloihinsa saadaan kotelokokonaisuudesta tukevampi. Saman asian toki ajaa tukirimatkin kotelon sisällä, mutta ei niin tehokkaasti välttämättä :)
Nissan Primera GT
Avatar
Juha Tuomola
 
Viestit: 437
Liittynyt: 29.01.2011 21:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja TalliMörkö » 26.02.2013 18:09

No se mulla kävi mielessä siinä ajatuksessa neljästä omasta kotelosta ja sit se et kotelomateriaali on tuumasta mdf levyä ja tollaseen 260litraseen koteloon sitä menee jo aika paljon joten sen siirtely vaatii jo aika vahvaa miestä tai trukin... No sit oli ajatuksena laittaa hiekkahartsi sisään että tulisiparempi, taas lisää painoa... Eli aika hyvän painoinen paketti jo asennella autoon vaikkei siinä olisikaan noita elementtejä jotka nyt ei ole sieltä kevyimmästä päästä... Eli siinä mielessä ne neljä omaakoteloa olisi helpompi käsitellä...
Auto on tuollainen uus Chevrolet express conversion van... Eli siellä on sitä ilmatilaa aika kovastikkin, ja nyt on jo vaimennettu niiltä osin kuin vain on järkevästi saatu vaimennettua...
TalliMörkö
 
Viestit: 12
Liittynyt: 23.02.2013 23:27

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja mika111 » 26.02.2013 18:46

Tekisin kyllä yhtenäisen kotelon..mihinkäs sitä enää asennuksien jälkeen tarvitsee siirrellä? :)

Kierretankoa tai rei-itettyjä väliseiniä sisälle niin avot..tai teet kanttiputkesta rangan jonka levytät tuolla MDFllä

Jos kotelossa 4x12" ja potkua yli 5kW niin saa kyllä olla melko tykky tuo laatikko
mika111
 
Viestit: 466
Liittynyt: 27.10.2012 15:29

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 26.02.2013 18:56

Ihan samalla linjalla Mikan kanssa, että mihis sitä valmista koteloa enää sieltä siirrellä tarvii? Purkaa osiksi ja osina sitten nostelee pois sieltä autosta jos joskus moiseen operaatioon ryhtyä pitää...

25mm MDF on aika ohkaista isoon koteloon, eli tuentoja se nyt kaipaa joka tapauksessa. Itse olen käyttäny viimeisimmissä koteloissa seinämien väliin pistettyjä pyörörimoja. Tokikaan lähellekkään saman kokoluokan koteloita en ole väsäillyt, enkä muutenkaan yhtä järeää rakennetta tarvinnu, mutta ideaahan voisi soveltaa tuohonki. Pyöröriman sijaan tuollaiseen isoon koteloon voi pistää vaikka paksua kierretankoa.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja TalliMörkö » 26.02.2013 19:14

Oon varannu tavaraa niin että riittää kyllä jokapuolelta tuplaamiseen... Mites tuo hiekkahartsin kanssa on, kylhän se onnistuu ja saa sitä hallilla käänneltyä, mut tuleehan siit aikas painava...
TalliMörkö
 
Viestit: 12
Liittynyt: 23.02.2013 23:27

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja mika111 » 26.02.2013 19:18

Miksei noi hiekkahartsi -jututkin toimivia olisi..muttamutta, mitä jos vain tuplaisit ainevahvuuden ja sisälle kierretankoja ristiinrastiin, voisi olla tehokkaampi tapa (ainakin hajuttomampi, nopeampi, edullisempi ja vähiten syö tilavuutta)
mika111
 
Viestit: 466
Liittynyt: 27.10.2012 15:29

Re: Yksi yhtenäinen vai neljä erillistä subi koteloa

ViestiKirjoittaja TalliMörkö » 26.02.2013 19:22

Eli yksinkertaistan suunnitelmaa niin tulee parempi...
TalliMörkö
 
Viestit: 12
Liittynyt: 23.02.2013 23:27

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron