ground zero ongelma!



Keskustelua autohifistä.

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 05.02.2013 10:37

En näe mitään estettä miksei vois tuota GZ:aa voisi käyttää myös subille. Itsekkin soittelin subia( http://www.pioneer-shop.fi/pioneer-tssw ... p-827.html ) vain reilulla 100watilla eikä ollut mitään ongelmia. Kunnolla vaan kun säätelee niin kestää kovaakin soittoa :)
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja SP91 » 05.02.2013 11:31

Voihan sitä käyttää, mutta eri asia onko siinä mitään järkeä. Helposti nimittäin soi säröllä tai pohjaa ja hajoamisesta voi syyttää vain itseään, takuu ei korvaa.
Mazda 626GD Coupe
SP91
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.01.2013 00:00
Paikkakunta: Kuusamo

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 05.02.2013 12:32

mika111 kirjoitti:Mistähän se Jussi nyt puhuu? Ehdotushan oli alunperin, että jos tota GZ:aa tahtoo käyttää niin kytkee sen edes 2ohmiin siis stereona. Ja kyllä ainakin valmistajien ilmoittamissa tehoissa tuo kicker jää jopa hiukka alle tuon GZ:n mikäli googleen on uskomista. Eli 4ohm mono tai 2ohm stereo. Missä kohtaa tässä on menty ohi vahvisyimien vaimennuskertoimien tai muutenkaan neuvottu rikkomaan mitään? Pitäisikö ensin lukea ja vaikka ajatella ja jos se ei itseltä onnistu niin kysyä vaikka rouvalta, tai jos ei löydy niin äitiltä.

Muistaakseni myös ehdotin ajamaan sitä etupäätä tuolla GZ:lla ja hankkimaan sille subille hiukan järeämmän päätteen..

mika111 kirjoitti:GZ:

4-kanavaisena:4 x 70W/rms (4 Ohm)
4-kanavaisena:4 x 115W/rms (2 Ohm)
3-kanavaisena:2 x 70W/rms + 1 x 250W/rms (4 Ohm)
2-kanavaisena:2 x 250W/rms (4 Ohm)

Kenenkähän tässä nyt äitiä pitäisi pyytää avuksi? Ja mistähän tuo 250 W rms (4 ohm.) on keksitty? Ei ainakaan GZ:n manuaalista. Ei todella synny tuollaisia tehoja ja tuollaisella impedanssilla vaikka tekisi mitä. Tehon nousu siltauksessa huomioiden hyötysuhteen ei edes tuplaa kanavakohtaista tehoa ja impedanssi puoliintuu siltauksessa ( ei siis pysy samana ) ja impedanssin puoliintuminen pudottaa subbarin kontrollin ( vaimennuskerroin puoliintuu ) ja virrantarve tuplaantuu. Subbarin soiton kannalta kaikki faktat tulee huomioida ja on tyhmää tuijottaa vain vahvistimen teholukemia jos muut ominaisuudet eivät riitä. Oleellinen asia on vahvistimen käyttäytyminen siihen kytkettyyn kuormaan (kaiutin/kaiuttimet) nähden, eikä toisin päin. Kriittisellä kuormalla äänestä häipyy kontrolli ja vahvistimen suojapiirit laukeavat - huonoimmat päästävät savut ulos.
Ja tuo Kickerin ZX 550.3 vs. ko. GZ tilanne on subbasson soiton kannalta 10 - 0, koska Kickerissä ovat nuo kaikki asiat ( mm. impedanssi, vaimennuskerroin -> kontrolli, virrananto ) kunnossa.
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja knysten » 05.02.2013 12:39

mika111 kirjoitti:Vai oliko ajatus tuota kickerin subikanavaa kuormittaa 2 ohmiin 2x2keloilla?? :D Se jo melkonen sankariteko on jos siinä onnistuu..eikäkun kulkikos sielä Jussin kaiutinkaapelissa jotain analogista ellei peräti digitaalista tietoa takaisin päin vahvistimelle, kertoen että vaikka kokonaisimpedanssi on 4ohm niin ajetaan kuitenkin kaahta kelaa eri aikoihin että saadaan kaksi GZ:n sillan kytkettyä päätettä 1ohmin kuormaan? :D Tai olisko sielä GZ:n subissa jokin viivepiiri toiselle kelalle..hmm..


Jussin viesti oli pelkkää asiaa. Siitä ei välttämättä kannata vinoilla... Jos sitä ei ymmärrä sen voi lukea uudelleen.
Muutenkin: Teho itsessään kertoo kovin vähän esim. siitä miten paljon potkua vahvistin antaa subbarille. Vertauskuvana voisi olla vaikka 7-litrainen diesel ja 1-litrainen prätkän moottori. Molemmat antavat tehoa 180hv mutta ovat väistämättä kovin erilaisia. Rekka ei välttämättä liikahda kovin ripeästi toisella noista :D Tämän ymmärtävät melkein kaikki, mutta vahvistimista puhuttaessa tilanne ei ole ihan sama.
Vain mun 2 senttiä :|
Edit: Jussi ehtikin vastaamaan jo.
knysten
 
Viestit: 54
Liittynyt: 03.03.2011 19:40

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja mika111 » 05.02.2013 14:07

Ihan Powersetin sivuilta löytyi tuollaista tietoa: http://www.powerset.fi/autohifi/gz/gzia4115hpx.html

Voidaanko tästä siis päätellä, että GZ lupaa hattiwatteja tai että Powerset ilmoittaa valheellista tietoa valmistajan ohitse?

Ymmärrän kyllä, että tuo Jussin Kicker on aivan eri luontoinen pääte kuin tuo GZ, johtuen ehkä juurikin tuosta D -luokan erillisestä subikanavasta, mutta niinkuin mainittua, ei ole tietoa mitä kysyjä haluaa/odottaa järjestelmältä ja onko subi tulossa esimerkiksi minkälaiseen koteloon/paikkaan autossa? Itse minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ko. sub tarvitsisi lisää tehoa kaverikseen.

Tuota en kyllä emmärrä, että millä ihmeellä sen vahvistimen saa palamaan tuolla 4ohm monokuormalla? Eiköhän kaikki valmistajat kuitenkin ilmoita kuormitusimpenassit/-tehot ihan sillä kaiutinkaapelien päässä olevassa kokonaisimpedanssissa eikä suinkaan vahvistimen sisäisen impedanssin muodossa. Tottahan vaimennuskerroin puolittuu tuossa Kicker vs. tuo GZ, mutta jos oletetaan että se on molemmissa luokkaa 300/4ohm niin mikä on se merkitys jos se GZ:ssa pudotetaan 150/2ohm ja onko se merkityksellistä kysyjälle? Mikä on soitin? Mitkä on sen säätömahdollisuudet? Prosessori jne? Jos äänilähteenä on perus pirkka 60€ usb -soitin, jolla mp3:a soitellaan niin noi vaimennuskertoimet voi samalla unohtaa (no tietty mitä sitä huonontamaan entisestään :D )

Eli mielestäni, jos alkuperäinen kysyjä tahtoo nätisti soivan paketin on tuo Kicker varmasti siihen sopiva peli, mutta jos sieltä tahdotaan sitä sub -bassoa tuntumaankin niin tehoja on syytä olla pirusti lisää. Kovaa kummallakaan näistä vahvistimista ei kyllä soitella.
mika111
 
Viestit: 466
Liittynyt: 27.10.2012 15:29

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 05.02.2013 14:35

[quote="mika111"]Riippuu kyllä sitten paljon autosta ja erkkasarjastakin että millä tehoilla sitä erkkaa kannattaa soittaa..emännän kulkineessa GZ:n sarja edessä, aluksi pökkäsin sille 130w tehoja mutta väkisinkin soi liian lujaa vaikka kaikki tasot minimillä että tiputin 60w:iin tehot niin jo toimi (kontissa 2x10" @ 800wrms)[/quote

En suoraa sanoen tajua, miten saa 130W:lla soimaan liian lujaa? Ainakaan jos soittimen volumenuppi on vähänkään tuttu...

Itsellä ollu parhaillaan etupäälle 180W/ puolelleen. Eikä soinut liian kovaa. Jos vaikutti soivan liian kovaa, niin pieni pyöräytys soittimen volumesäätimestä ja kummasti sai äänenvoimakkuutta maltillisemmaksi. Nykyisessä aktiivisetissäkin 4x125W:n vahvistin etupäälle ja edelleen tepsii sama konsti, jos kuullostaa soivan liian kovaa: Volumenupista pieni pyöräytys...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja mika111 » 05.02.2013 14:44

En suoraa sanoen tajua, miten saa 130W:lla soimaan liian lujaa? Ainakaan jos soittimen volumenuppi on vähänkään tuttu...

Itsellä ollu parhaillaan etupäälle 180W/ puolelleen. Eikä soinut liian kovaa. Jos vaikutti soivan liian kovaa, niin pieni pyöräytys soittimen volumesäätimestä ja kummasti sai äänenvoimakkuutta maltillisemmaksi. Nykyisessä aktiivisetissäkin 4x125W:n vahvistin etupäälle ja edelleen tepsii sama konsti, jos kuullostaa soivan liian kovaa: Volumenupista pieni pyöräytys...


Menee hiukka OT, mut joo näin kävi :) suurimpana syynä oli ehkä kunnolliset säätömahdollisuudet (tai siis niiden puuttuminen)..mutta etupään päätteeltä gainit niin pienellä kuin kykeni vaikkei soittimeltakaan lähde kuin 1V linja ja mankalta joutui tiputtamaan tasoja niin prkleesti, mutta silti vaan etupää ´hyökkäsi´ silmille joten pudotin tehot alle puoleen niin nyt on kohtuu tasapainoinen paketti.

Kyyllä siitä volumenapistakin olen kuullut...

Auto on A4 sedan niin jää äänet aika pahasti tuonne kontin puolelle..jos takapenkit käännettynä ajelee niin tilanne on toinen. 10 tuumaset on molemmin puolin konttia niissä syvennyksissä n. 30l suljettu per sub, kun sitä tavaratilaa sai syödä mahd. vähän.
mika111
 
Viestit: 466
Liittynyt: 27.10.2012 15:29

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja mika111 » 05.02.2013 14:48

En saa chromella muokattua niin joutuu aina näpyttelemään uuden..mutta omassa autossa siis takana 2x12"/1500W, midit 4x6,5"/2x300W ja laajurit+diskantit 2x60W ja silti tässä tapauksessa etupää meinaa soida liian hiljaa ja joutuu perästä tasoja tiputtelemaan aika rajusti miinuksen puolelle.
mika111
 
Viestit: 466
Liittynyt: 27.10.2012 15:29

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 05.02.2013 16:34

[quote="mika111"]Ihan Powersetin sivuilta löytyi tuollaista tietoa: http://www.powerset.fi/autohifi/gz/gzia4115hpx.html

Voidaanko tästä siis päätellä, että GZ lupaa hattiwatteja tai että Powerset ilmoittaa valheellista tietoa valmistajan ohitse?
Tuota en kyllä emmärrä, että millä ihmeellä sen vahvistimen saa palamaan tuolla 4ohm monokuormalla? Eiköhän kaikki valmistajat kuitenkin ilmoita kuormitusimpenassit/-tehot ihan sillä kaiutinkaapelien päässä olevassa kokonaisimpedanssissa eikä suinkaan vahvistimen sisäisen impedanssin muodossa. Tottahan vaimennuskerroin puolittuu tuossa Kicker vs. tuo GZ, mutta jos oletetaan että se on molemmissa luokkaa 300/4ohm niin mikä on se merkitys jos se GZ:ssa pudotetaan 150/2ohm ja onko se merkityksellistä kysyjälle? Mikä on soitin? Mitkä on sen säätömahdollisuudet? Prosessori jne? Jos äänilähteenä on perus pirkka 60€ usb -soitin, jolla mp3:a soitellaan niin noi vaimennuskertoimet voi samalla unohtaa (no tietty mitä sitä huonontamaan entisestään :D )


Hei haloo! Luetun ymmärtämisessä taitaa olla vaikeuksia, koska asioita vääristellään ja vähätellään. Kukaan ei ole väittänyt mm. 4 ohmin kuormalla vahvistimen polttoa. Jos siihen 4-kanavaiseen kytketään 4 ohmin puhekelakuorma sillattuna, niin vahvistin "tuplaa" tehon kaksiohmisena, eli vahvistimen omalla maksimikuormituksella; se ei kestä yhtä ohmia - kysymys tästä GZ:sta.

Tehoilmoitus täytyy ymmärtää oikein. Kuormana 2 x 4 ohmia stereokanaville ( sterokanavat toimivat neljällä ohmilla ) ja 1 x 4 ohmia sillattuna monona ( sillastus toimii kahdella ohmilla ). Tuo GZ:n 1 x 250 W tulee kahdella ohmilla vahvistimen kannalta ja vaimennuskerroin on puoliintunut ja virrantarve tuplaantunut; tuolla teholla ollaan kokonaisharmoonisessa särössä jo ylitetty 10%:n särö. Yhdessä korkean särön ja riittämättömän vaimennuskertoimen ( Damping factor ) kanssa - ja jos vielä virtapuoli piiputtaa - saadaan kaikkea muuta kuin hifiääntä.
On aivan sama onko ohjelmalähteenä halpa soitin tai tai prosessorilla ohjattu, niin vahvistimesta tässä on kysymys ja sen ominaisuuksia ei voi parantaa tai huonontaa ohjelmalähteellä. Soittimella ei ole mitään vaikutusta vaimennuskertoimeen.
Vaimennuskerroin on huomattavasti pienempi lähtöjään GZ:ssa ja huomattavasti suurempi tuossa Kickerissä tuohon oletettuun 300:aan nähden. Vaimennuskerroin on myös taajuusriippuvainen.
Oikein rakennettuna 200 watin kontrolloidulla rms-teholla soittaa bassoa jo niin kovaa kuin musiikki sitä tarvitsee. Nuo ylettömät jytkeet eivät ole enää musiikkia vaan sitä party-hauskaa, joka ei ole enää tasapainossa musiikin kanssa.
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: ground zero ongelma!

ViestiKirjoittaja Jezze » 05.02.2013 16:40

joo elikkä ton elikkäs ton subin mukanahan tuli tämä http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuo ... ZIA2235HPX jonka varmaan tohon subbariin sit laitan kiinni,toi nelikanavainen malli vaan sattuu olemaan minulla entuudestaan. mutta ongelmana on se että pitäisi saada erkkasarjastakin jotain kuulumaan ku ei varmaa pelkällä soittimella pelitä kunnolla kun ei jaksaisi oikein ruveta kahtakaan vahvaria asentelemaan niin ajattelin et vois jonkun 4 tai 3-kanvaisen laittaa mutta pitäisi saada sellainen vahvari jonka saisi alle 200e joka on ihan helvetin vaikeaa. ja kotelo olis tollanen http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuo ... =GZUB300BT
Jezze
 
Viestit: 6
Liittynyt: 04.02.2013 20:53

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aazomoweyaf, Bing [Bot] ja 1 vierailijaa

cron