Keskiäänisistä.



Keskustelua autohifistä.

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Sepel » 15.01.2013 22:21

kiitoksia paljon havainnollistavista ehdotuksista :).. alkaa jo valkenemaan valintani.
MAXBOOM
2010 1500w sm3
2011 1500w semi-unl sm2
2013 600w 146,7db SM1
index 3. sija
2015?
Sepel
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12.05.2011 18:34

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Jani Uuttu » 16.01.2013 00:31

Heitetään mukaan vielä yksi dome eli Morel CDM-88. Ei ole täysin suljettu, mutta ei silti välttämättä kaipaa koteloa. Valmistaja suosittelee tätä mallistonsa parhaan 2-tiesarjan keskiääneksi, jos haluaa sen muuttaa 3-tieksi.
Löytyisi semmoiset käytettynä hyllyssä, kun myin 2-tiesarjan pois.
Jani Uuttu
 
Viestit: 495
Liittynyt: 08.01.2011 09:25

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Sepel » 16.01.2013 01:02

ahaa, hmm. juuri lukasin AS:n keskiäänisten testin ja olipa yllättävä, justii hybrid audion kohdalta. ja juuri kun tarkoittamani: "puhdas ylempi keskiääni plussaa" on siis sitä rammsteinin "riipimistä" jos kaiutin ei ole kelpaava. kyllä kaupallista jumputusta saa kuunneltua jo nytkin. 3-tiehen kun on tottunut niin ei siitä pääse eroon. ihmettelen dome-keskareiden käyttöä, kun fs on huom. korkeampi kuin perusmallin ja jopa suositeltava jakotaajuus on paljon ylempänä. että toimineeko sitten korkea jako midi/keskari välimaassa? tyyliin 500hz/ minimissään jopa ylempi? alkaako ääni sitten "seilaamaan" korkeus suunnassa.. ohhoi.. ehkä ajattelen liikaa.
MAXBOOM
2010 1500w sm3
2011 1500w semi-unl sm2
2013 600w 146,7db SM1
index 3. sija
2015?
Sepel
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12.05.2011 18:34

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja knysten » 23.01.2013 20:53

Jani: Tuosta Matrix 3.1:sta vielä. Mulla on tuollaiset kotona käyttämättömänä. Asennettuna on ollut ScanSpeakin F10 keskari, 8ohmisena.
Koska sinulla on hyvät kokemukset Braxista, voisitko kertoa miten ne on asennettu?
(Minulla keskaripahka peilikolmiossa suunnattuna kohti kuskia. Hengitysreikä oveen on tikkuaskin kokoinen ja pahka on täytetty lampaan villalla. 4 desin koteloa ei saa aikaiseksi.)
Mitkä jaot sinulla on?
Matrix menisi ehkä heittämällä samaan paikkaan.
Scani on ihan kiva mutta en saa jakoa kovin korkealle millään. Mulla on jako 2k ja disse 4k, molemmat 12dB/okt. Tuo jako toimii hyvin kunhan ei alapäästäkään yritä liikaa saada irti (yläpää kärsii silloinkin). Stereokuva olisi tarkempi korkeammalla jaolla ja laajemmalla toistokaistalla, mutta olisikohan eroa juurikaan vaihtamalla Matrixiin..? :roll:
Sivujuonteena: erittäin mielenkiintoinen keskari olisi Fostex ff85wk mutta se vaatisi uuden asennuslevyn... ;)
knysten
 
Viestit: 54
Liittynyt: 03.03.2011 19:40

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 23.01.2013 23:48

Varmaan tarkoitit osoittaa minulle tuon kysymyksen. Ja vaikka et olisi tarkoittanutkaan, vastaan silti.
Matrixit ovat asennettuna n. 4 desin suljetuissa koteloissa A-pilareiden juuressa, tuulilasin ja kojelaudan nurkassa kohti kattovaloa suunnattuna. Koteloissa ei ole mitään vaimennusaineita.
resize_DSC_0395.jpg
Yllättäen puuttuu kuvat valmiista lopputuotteesta...

resize_DSC_0396.jpg
Kuskin puoli

Jakoina on toiminut 200 Hz @ 24 dB/okt - 5,6 tai 6,3 kHz @ 24 dB/okt. Pientä kumua on aiheutunut ilmeisesti kojelaudan pinnan heijastuksen takia tuohon vähän yli 200 Hz paikkeille.

Jos kerran elementit on kotona valmiina, ei kai testaamiselle mitään estettä ole.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja knysten » 24.01.2013 11:32

Antero Kölli kirjoitti:Varmaan tarkoitit osoittaa minulle tuon kysymyksen. Ja vaikka et olisi tarkoittanutkaan, vastaan silti.
Matrixit ovat asennettuna n. 4 desin suljetuissa koteloissa A-pilareiden juuressa, tuulilasin ja kojelaudan nurkassa kohti kattovaloa suunnattuna. Koteloissa ei ole mitään vaimennusaineita.

Jakoina on toiminut 200 Hz @ 24 dB/okt - 5,6 tai 6,3 kHz @ 24 dB/okt. Pientä kumua on aiheutunut ilmeisesti kojelaudan pinnan heijastuksen takia tuohon vähän yli 200 Hz paikkeille.

Jos kerran elementit on kotona valmiina, ei kai testaamiselle mitään estettä ole.


Sinullepa hyvinkin. Pahoitteluni. :oops:
Kiitos tiedoista. Täytyypä kokeilla kunhan saan auton konerempasta takaisin. Ainakin sulla on jako korkealla yläpäässä, ja sitä olen hiukan hakemassa kun sillä saisi stereokuvan paremmaksi. Koteloa mulla ei ole.
Sivukommenttina: Itse en saanut Nox20 toimimaan koskaan hyvin. Koko on näppärä ja merkki herättää luottamusta mutta ei vaan toiminut. Scan illuminator tuli tilalle ja ero oli minun setissä huima. Tosin jako oli matalammalla (enimmäkseen 4-5k), joten ehkä jako tuolla 6-10k alueella toimii paljon paremmin... :roll:

Tuli mieleen tuosta reilun 200Hz korostumasta: Itse olen saanut kovasti tilaa aikaiseksi käyttämällä midbasson ja midin välillä tosi loivaa 6dB/oct jakoa. Ensin oli vastakkaisvaiheessa ja silloin jako oli 100Hz sekä 315. Vaiheenkääntö mahdollisti 80 ja 500Hz jaot ja tuolla sain pois basson kuminat ja keskarin yläpää parani paljon. No, sellaista... :)
knysten
 
Viestit: 54
Liittynyt: 03.03.2011 19:40

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Sepel » 26.01.2013 00:10

Näyttäisi anteron a-pilarit juurikin siltä mitä itse olen suunnitellut omaan octaviaan, mulla siis 1U.. mutta joo ne noxit toimii tosi hyvin, kunhan jako pysyy yli 6khz. itse olen mallaillut 2 tienä niitä tuloksetta, ei vaan toimi matalalla jaolla, eipä siihen tarkoitettukkaan ?? mut 7-8khz jaolla mieluisa minun korvaan.
MAXBOOM
2010 1500w sm3
2011 1500w semi-unl sm2
2013 600w 146,7db SM1
index 3. sija
2015?
Sepel
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12.05.2011 18:34

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Anssi Limnell » 28.01.2013 12:57

Antero Kölli kirjoitti:http://www.gladen.com/GladenCompoCoaxPDFs/SpecificationsZERO80.pdf
Meni Veskulla numerolla huti.


Katselin Gladenin tuotteita maahantuojan (eli Audiovision) sivuilta.
Mielenkiintoisia laitteita ne ovat ja muistaakseni tykättyjä laitteita Autosoundinkin testeissä ym.

Mutta mutta, aika vi**tun huonot sivut ovat maahantuojalla.
Elementeistä ei kerrota oikeastaan mitään, päätteistä ei myöskään juuri mitään tietoa. Mielestäni kannattaisi hiukan panostaa sivuihin kun kerran maahantuoja on kyseessä.
Vaikkakin Gladenin sivuilla onkin enemmän tietoa niin ihan mukava olisi lukea kotimaisiltakin sivuilta.

Tästä avautumisesta ei kannata ottaa kenenkään herneitä nenään...
Anssi Limnell os. Suoranta
Anssi Limnell
 
Viestit: 10
Liittynyt: 18.07.2012 12:40

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Vesa Koskinen » 28.01.2013 16:04

Anssi Limnell kirjoitti:
Antero Kölli kirjoitti:http://www.gladen.com/GladenCompoCoaxPDFs/SpecificationsZERO80.pdf
Meni Veskulla numerolla huti.


Katselin Gladenin tuotteita maahantuojan (eli Audiovision) sivuilta.
Mielenkiintoisia laitteita ne ovat ja muistaakseni tykättyjä laitteita Autosoundinkin testeissä ym.

Mutta mutta, aika vi**tun huonot sivut ovat maahantuojalla.
Elementeistä ei kerrota oikeastaan mitään, päätteistä ei myöskään juuri mitään tietoa. Mielestäni kannattaisi hiukan panostaa sivuihin kun kerran maahantuoja on kyseessä.
Vaikkakin Gladenin sivuilla onkin enemmän tietoa niin ihan mukava olisi lukea kotimaisiltakin sivuilta.

Tästä avautumisesta ei kannata ottaa kenenkään herneitä nenään...


Tiedossa on. ja asialle koitetaan tehä kokoajan paranusta.
Gladenin tuotteet ovat melko uusi tuttavuus ja uutta dataa tulee koko ajan.
Itse en vain osaa enkä ehdi sivuja päivittämään koko aikaa.
Mutta tähän kokeillaan saada paranusta.
Valmistajan sivut ovat hyvät ja sieltä speksit löytää.
Hinnat saa kysymällä maililla taikka soittamalla.
EMMA Finland tuomari vuodesta 2006->
Ja kädetön asentaja.
Vesa Koskinen
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 171
Liittynyt: 01.04.2011 20:38
Paikkakunta: Kokkola

Re: Keskiäänisistä.

ViestiKirjoittaja Sauva » 12.02.2013 22:10

En kehdannut uutta aihetta luoda, joten kyselen täällä.

Olen hankkimassa keskiääniä, domet kiinnostavat kovasti, sillä niiden asennus olisi helppoa. Olen mietiskellyt, tekeeköhän tuollaisilla mitään? http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... cts_id=422 .

Kokemuksia siis haluaisin. Samalla 2-tiet päivittyisivät 3-tiehen - diskantti & keskiääni kojelaudalle ja midi vaimennettuun oveen. Kyseessä siis olisi mahdollisesti puoliaktiivinen 3tie, jossa midit aktiivisena ja keskiääni + diskantti passiivisena. Myös se mietityttää, kuulostaako hassulta keskiäänelle ylipäästö 500hz tai tuleeko edellämainitusta edes toimivaa settiä?

Tällä hetkellä diskanttina Rainbow SL-T25 ja keskiääni/midi samasta Soundline-sarjasta. Vahvistimena Spl Dynamics S2604. Kiitän jo etukäteen vastauksista.
Sauva
 
Viestit: 16
Liittynyt: 12.02.2013 21:36

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron