Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipeensä



Keskustelua autohifistä.

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 13.01.2013 17:22

Itellä ei ainakaan ole hajua et vaikuttaako tuohon muukuin tuo että virrat päällä sörkitään rca johtoja, ei tietoa et vaikuttaako huono maadoitus tai muukaan asia.. Itse aina kytken joko niin että virrat pois tai sitten vaffien päässä niin että akun piuhat irti. Ei tule ainakaan ongelmia.
Jumbbane
 
Viestit: 469
Liittynyt: 29.01.2011 12:31
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja Joonas Karjalainen » 15.01.2013 10:32

JaniS kirjoitti:Kun nyt tiedetään mitä se vaatii että se folio sieltä palaa...


Ainakin pinskuissa joihin olen törmännyt, on siellä nopea pintaliitossulake, itse folio ei hajoa. Tuohon riittää jo jonkin pienen konkan purku katkaisemaan.

Mutta tosiaan jos on jotain kytkentävirhettä, huonoa maata jommassa kummassa päässä linjaa esimerkiksi, niin lähtee kyllä oikeasti foliokin rullalle, ei nuo ohuet piirilevyvedot kovin montaa ampeeria kestä virtaa.
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
Joonas Karjalainen
 
Viestit: 217
Liittynyt: 31.01.2011 11:40
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja JaniS » 15.01.2013 10:53

Joonas Karjalainen kirjoitti:Ainakin pinskuissa joihin olen törmännyt, on siellä nopea pintaliitossulake, itse folio ei hajoa. Tuohon riittää jo jonkin pienen konkan purku katkaisemaan.

Mutta tosiaan jos on jotain kytkentävirhettä, huonoa maata jommassa kummassa päässä linjaa esimerkiksi, niin lähtee kyllä oikeasti foliokin rullalle, ei nuo ohuet piirilevyvedot kovin montaa ampeeria kestä virtaa.


Sepä se, foliosta näillä palstoilla vaan aina puhutaan ja sori jos mä olen vähän raaka, mutta jonkun vikatilanteen se "picofuse" vaatii hajotakseen, vaikka jonkun mielestä oliskin "liian herkäksi" suojaksi mitoitettu. Tuolla on muutamia jotka on sen tilalle valuttanu vaan tipan tinaa, mikä taas on aivan päätön idea :D
Huolellisuudella, huolellisuudella. Ottamatta enempää kantaa aloittajan tapaukseen.
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja Joonas Karjalainen » 15.01.2013 11:20

Yksi esimerkki mikä tuli mieleen tilanteesta, jossa tuo hajoaai ilman oikeaa vikaa. Eli jos soittimen virransyöttö on auton omista sähköistä, jolloin maat usein kerätään esim kojelaudan alle yhteen ennen runkoon kytkemistä, valojen tms sähkönkäyttö voi tuota maatasoa vähän heilutella. Tuosta tulee hyvin maadoitetun vahvistimen, ja huonosti maissa olevan soittimen väliin potentiaaliero. Eron tasaaminen nopeasti ekan RCA:n kytkennässä voi tuon picofusen katkaista.

Sinäänsä tuossahan ei ole kyseessä vika vaan ennemminkin ympäristön ominaisuus :D Suurin osa käyttäjistä kuitenkin käyttänee auton valmista virransyöttöä soittimelle, kun sellainen on olemassa. Jonkinlainen palautuva suojaus kytkentäpiikkejä vastaan tekisi tuosta soittimesta robustimman. Enkä tosiaan tarkoita suojauksen poistoa tinaamalla.

Nämä ajatukset vain teollisuuden parista, tuolla kun usein löytyy riviä "suojaukset on suunniteltava ennakoitavissa olevan väärinkäyttö huomioiden" Ja vastaavia ajatuksia useinkin. Tuo pinskun suojaushan on jo hyvä lähtökohta, koska estää laitteen hajoamisen täysin, mutta kuitenkin vaatii "huoltokeikan" jos jokin käpy käy. Tuossa on vain optimoitu kustannuksia.
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
Joonas Karjalainen
 
Viestit: 217
Liittynyt: 31.01.2011 11:40
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja JaniS » 15.01.2013 11:45

Joonas Karjalainen kirjoitti:
Sinäänsä tuossahan ei ole kyseessä vika vaan ennemminkin ympäristön ominaisuus :D Suurin osa käyttäjistä kuitenkin käyttänee auton valmista virransyöttöä soittimelle, kun sellainen on olemassa.


99,XX prosenttia Pioneerin asentajista taas ei saa suojausta käräytettyä : )
Huonon maadoituksen skenaario kuulostaa kyllä taas ihan järkeenkäypältä.

Tähän vois muuten vielä neuvoa immeisiä, että varmaankin kaikki pitkälle hommassa ehtineet harrastajat huolehtii myös mankan virransaannista ja maadoituksesta ihan erikseen.
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 15.01.2013 12:11

Onko testatusti hyötyä soittimen virtakaapelilla 2,5mm2-->10mm2?
Jumbbane
 
Viestit: 469
Liittynyt: 29.01.2011 12:31
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja JaniS » 15.01.2013 15:24

Jumbbane kirjoitti:Onko testatusti hyötyä soittimen virtakaapelilla 2,5mm2-->10mm2?


Kyllä pidemmille matkoille on aina ihan perusteltua laittaa astetta paksumpaa johdinta kun alkuperäinen. Mä tuossa viittasin kuitenkin alkuperäisen johtosarjan ja sen liitosten välttelyyn, tyyliin "jatkuva suoraan akulta ja maa lyhyellä vedolla runkopalkkiin".
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 15.01.2013 16:00

Nykyisessä menee alkup. Johtosarjan kattu ja edellisessä oli 10mm2 johdot molemmis ja en ole hyötyä paksumpiin vielä huomannut ainakaan ite.. Taitaa olla se hyöty aika olematon.. Nykyses tuleva jatkuva on 4mm2 kun yleensä se on luokkaamax 2,5mm2...
Jumbbane
 
Viestit: 469
Liittynyt: 29.01.2011 12:31
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja JaniS » 15.01.2013 17:08

Jumbbane kirjoitti:Nykyisessä menee alkup. Johtosarjan kattu ja edellisessä oli 10mm2 johdot molemmis ja en ole hyötyä paksumpiin vielä huomannut ainakaan ite.. Taitaa olla se hyöty aika olematon.. Nykyses tuleva jatkuva on 4mm2 kun yleensä se on luokkaamax 2,5mm2...


Nyt mä en tietysti tiedä mitä sä tarkoitat "hyötynä", mutta juuri näin.
Pitkät vedot sitten erikseen.
Jos mankassa on 10A sulake niin joku 2,5mm2 kaapeli kuljettaa sellaisenkin virtamäärän ilman mitään ongelmia, jopa vähän pidemmänkin matkan.

Sähköinssit esittää kohta laskelmat ja korjaukset jos on tarvetta :)
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Mistä hakemaan vikaa, vai onko pinsku taas saanut siipee

ViestiKirjoittaja tuomaz » 23.01.2013 22:02

Ratsastetaan tällä viestiketjulla.. elikä mulla on soittimena pioneerin p88rs2, 2 tie erkkasarja edessä, disseille ja mideille omat vahvistimensa. Laitteisto on kokoonpanon jälkeen toiminut kuukausia moitteetta, paitsi nyt.

Pakkasaamuna noin -15c pistin soittimen päälle, musiikki kuului mutta rätisi, ihan kuin radiokanava ei olisi ihan kohdallaan. Sama vika kun pyöritti cd:tä, taustarätinää kuului. Rätinä kuuluu sekä mideistä, että diskanteista.

Nyt kun kelit vähän lämpeni, soitin toimii noin 10min häiriöttä isommillakin äänenvoimakkuuksilla, mutta sitten alkaa taas rätinä. Jos volyymia nostaa, rätinä suurenee, eli luukuttaa ei enää voi. Kun laskee volyymin tarpeeksi hiljaiselle, rätinää ei enää kuulu.

Kokeilin rca johtojen ja muiden piuhojen liitäntöjä ja pikaisella tsekkauksella näytti olevan ok.

Mikä avuksi?
tuomaz
 
Viestit: 18
Liittynyt: 31.03.2011 11:55

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron