Kaipaisin mielipiteitä midbassojen asennukseen.
Liitekuvassa näkyy siis autoni (Astra F) etuovi ja tuo musta rengas kuvastaa 6,5" elementin halkaisijaa. Kuten voidaan todeta, on tuo reikä aika pieni verrattuna midbasson kokoon. Tämän lisäksi (ei näy kuvassa) kun ikkuna on ala-asennossa, jää ikkunan ja sisäpellin väliin vain noin sentin rako, eli midiä täytyy korottaa noin 5-6cm.
Eniten tässä kuitenkin askaruttaa tuo reikä. Paras vaihtoehto olisi tietysti suurentaa tuota reikää, mutta tässä on parikin mutkaa matkassa. Ensinnäkään tuota aukkoa ei saa tasaisen pyöreäksi, koska edessä on ikkunan kiinnikettä sekä muuta peltiä vahvistavaa rakennetta. Toisekseen pelti tuosta aukon reunoilta on pyöristetty sisäänpäin, jolla on ilmeisesti myös jokin peltiä vahvistava vaikutus(?), joten paremman virtauksen kustannuksella pelti luultavasti löystyisi tuosta aukon kohdalta joka ei myöskään varmaan kovin hyväksi ole.
Minulla olisi tässä muutama eri vaihtoehto:
A) suurennan tuota reikää pellin jäykkyyden kustannuksella niin paljon kuin voin
B) jätän reiän tuollaiseksi ja parannan virtausta ainoastaan korokkeen yläkerroksesta näin
C) Muu, mitä?
Tämä on ensimmäinen kunnollinen asennukseni, joten midien toisto-ongelmista en osaa sanoa mitään, mutta näin teoreettisella tasolla mikä olisi tässä järkevin ratkaisu? Ja minkälaisia ongelmia olisi odotettavissa eri kompromisseilla? Midbassoina minulla on Rainbowin SL-W6 PRO:t.
Midbassojen asennuksesta
Re: Midbassojen asennuksesta
Vaihtoehto A hiukan muunneltuna. Eli se korotuskaulus tukevasti peltiin kiinni, niin tuosta etureunasta tulee jopa jäykempi kuin alkuperäisenä.
- Jani Uuttu
- Viestit: 495
- Liittynyt: 08.01.2011 09:25
Re: Midbassojen asennuksesta
Kun tuossa tulee pitkä, putkimainen koroke, niin suotavaa olisi, mikäli se korokkeen reikä avartuisi takaosastaan, ettei ala ahdistaan. Ja tietenki myös tuo ovipellin reikä isommaksi, kuin elementin asennusaukko. Hieman juttua korokkeista oli ihan vastikään täällä: viewtopic.php?f=4&t=2573&start=10
Ei saa antaa aiheen nimen sitten hämätä. Alkaa tuon linkin sivun toiseksi viimeisestä viestistä se korokejutustelu.
Ei saa antaa aiheen nimen sitten hämätä. Alkaa tuon linkin sivun toiseksi viimeisestä viestistä se korokejutustelu.
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Midbassojen asennuksesta
Kysyn tässä säikeessä vahvistusta ajoissa havaitsemalleni järjettömyydelle. Olisi kaksi vaihtoehtoa midbassoksi, mutta ahdistus taitaa koitua ainakin toisen kohtaloksi.
Korokekaulus nostaa kaiutinta 44 mm ovipellistä, molempien kaiutinvaihtoehtojen asennussyvyys on noin 77 mm. Ovipellissä on 146 mm aukko (jota en voi suurentaa), korotuskaulusten sisähalkaisija on sama 146 mm, molemmat kaiutinvahtoehdot tarvitsevat asennusaukon leveydeksi tuon 146 mm.
Linkkikuvassa viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto pääse hengittämään kapeimmasta kohtaa vain vihreällä merkityllä alueella (jotain 7 mm kauttimen ympärillä ). Vaaleanpunainen vaihtoehto pääsee hengittämään itseasiassa jopa vaaleanpunaisella väritettyä aluetta hieman laajemmalta rungon alaosan kulmikkuuden vuoksi (en osannut piirtää).
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27077
Viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto alhdistanee aivan liikaa? Eihän tuo toinenkaan tällä kauluksella mikään paratiisivaihtoehto ole. Jos jälkimmäinenkin ahdistaa, miten se vaikuttaa ääneen? Jos kaulusta + ovipellin reikää saisi alaosastaan 146 mm sijasta avarrettua esim. 180 mm halkaisijaan, olisiko vaikutusta?
Korokekaulus nostaa kaiutinta 44 mm ovipellistä, molempien kaiutinvaihtoehtojen asennussyvyys on noin 77 mm. Ovipellissä on 146 mm aukko (jota en voi suurentaa), korotuskaulusten sisähalkaisija on sama 146 mm, molemmat kaiutinvahtoehdot tarvitsevat asennusaukon leveydeksi tuon 146 mm.
Linkkikuvassa viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto pääse hengittämään kapeimmasta kohtaa vain vihreällä merkityllä alueella (jotain 7 mm kauttimen ympärillä ). Vaaleanpunainen vaihtoehto pääsee hengittämään itseasiassa jopa vaaleanpunaisella väritettyä aluetta hieman laajemmalta rungon alaosan kulmikkuuden vuoksi (en osannut piirtää).
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27077
Viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto alhdistanee aivan liikaa? Eihän tuo toinenkaan tällä kauluksella mikään paratiisivaihtoehto ole. Jos jälkimmäinenkin ahdistaa, miten se vaikuttaa ääneen? Jos kaulusta + ovipellin reikää saisi alaosastaan 146 mm sijasta avarrettua esim. 180 mm halkaisijaan, olisiko vaikutusta?
- vesissysitesström
- Viestit: 7
- Liittynyt: 20.09.2012 18:33
Re: Midbassojen asennuksesta
vesissysitesström kirjoitti:Kysyn tässä säikeessä vahvistusta ajoissa havaitsemalleni järjettömyydelle. Olisi kaksi vaihtoehtoa midbassoksi, mutta ahdistus taitaa koitua ainakin toisen kohtaloksi.
Korokekaulus nostaa kaiutinta 44 mm ovipellistä, molempien kaiutinvaihtoehtojen asennussyvyys on noin 77 mm. Ovipellissä on 146 mm aukko (jota en voi suurentaa), korotuskaulusten sisähalkaisija on sama 146 mm, molemmat kaiutinvahtoehdot tarvitsevat asennusaukon leveydeksi tuon 146 mm.
Linkkikuvassa viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto pääse hengittämään kapeimmasta kohtaa vain vihreällä merkityllä alueella (jotain 7 mm kauttimen ympärillä ). Vaaleanpunainen vaihtoehto pääsee hengittämään itseasiassa jopa vaaleanpunaisella väritettyä aluetta hieman laajemmalta rungon alaosan kulmikkuuden vuoksi (en osannut piirtää).
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27077
Viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto alhdistanee aivan liikaa? Eihän tuo toinenkaan tällä kauluksella mikään paratiisivaihtoehto ole. Jos jälkimmäinenkin ahdistaa, miten se vaikuttaa ääneen? Jos kaulusta + ovipellin reikää saisi alaosastaan 146 mm sijasta avarrettua esim. 180 mm halkaisijaan, olisiko vaikutusta?
Tuo vihreä ahdistus tullee vaikuttamaan koko toistoalueella. Bassojen kanssa todennäköisesti käy sillä tavalla, että matalimmat puuttuu ja sitten jostain noin 300-400 (ei voi tietää varmaksi) hertsiä alueella on voimakas korostuma. Ja tuo korostuma löytynee kyseisen taajuuden kerrannaisilla. Eli esim 300 - 600 - 1200 - 2400 jne. Tuota ongelmaa ei pysty säätämällä paikkamaan. Myös elementin tehonkesto kärsii.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Midbassojen asennuksesta
Varmasti molemmissa tapauksissa se avartuminen 180mm:iin olisi parempi, kuin että sinne jäisi tuollaista ahdistavaa "kaulusta". Tai vaikka avartuisi vähän vähemmänki, kunhan siellä ei ole tuota "kaulusta" välissä...
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Midbassojen asennuksesta
Ok, avarrusprojekti siis edessä.
Aika kökköiltä näytävät Morelin rungon henkireiät, mutta taitavat silti toimia:
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27091
Aika kökköiltä näytävät Morelin rungon henkireiät, mutta taitavat silti toimia:
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27091
- vesissysitesström
- Viestit: 7
- Liittynyt: 20.09.2012 18:33
Re: Midbassojen asennuksesta
Mitä porukka suosittelis midiasennukseks kun midi sijaitsee ovessa keskellä edessä siten että se osittain on kojelaudan kulman tasoilla.
Midi on focal k2 power 6,5" ja asennettu vaimennettuun oveen vaneririnkulalla joka ruuvattu tukevasti kiinni ja väliin laitettu sikafleksiä. Nyt kun vaihdoin aktiiviseen järjestelmään niin midit tuntuu tosi vaimeilta ja niissä ei oo oikeen potkua vaikka kuinka yrittää säädellä.
Johtuu varmaan siitä että tuo midi on tuolla oven sisässä piilossa ja hönkii siis oven sisään eikä kabiiniin...
tässä kuva josta näkee missä kaiutin sijaitsee ja auto on siis opel vectra C
http://media.photobucket.com/image/opel ... G_7889.jpg
Hjålp...
Midi on focal k2 power 6,5" ja asennettu vaimennettuun oveen vaneririnkulalla joka ruuvattu tukevasti kiinni ja väliin laitettu sikafleksiä. Nyt kun vaihdoin aktiiviseen järjestelmään niin midit tuntuu tosi vaimeilta ja niissä ei oo oikeen potkua vaikka kuinka yrittää säädellä.
Johtuu varmaan siitä että tuo midi on tuolla oven sisässä piilossa ja hönkii siis oven sisään eikä kabiiniin...
tässä kuva josta näkee missä kaiutin sijaitsee ja auto on siis opel vectra C
http://media.photobucket.com/image/opel ... G_7889.jpg
Hjålp...
- Rizla^^
- Viestit: 154
- Liittynyt: 26.02.2012 11:26
Re: Midbassojen asennuksesta
Korvaa kosteussulku muovi bitumimatolla. Ja vaimennus oven ulkopeltiin jos ei ole jo tehty.
Sitten ihmetyttää, koska tekstistä saa sellaisen käsityksen että aikaisemmin toimi paremmin kun ei ollut aktiivisetti?
Säätöjen huolellinen läpikäynti.
Mitä muuttui samalla? Vahvistin?
Sitten ihmetyttää, koska tekstistä saa sellaisen käsityksen että aikaisemmin toimi paremmin kun ei ollut aktiivisetti?
Säätöjen huolellinen läpikäynti.
Mitä muuttui samalla? Vahvistin?
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Midbassojen asennuksesta
Kuva ei siis omasta autosta. Omasta autosta etuovet vaimennettu (ulko- ja sisäpelti kauttaaltaan)
passiivina tosiaan oli mielestäni enemmän ponnetta miditoistossa. diskantti oli melko karkea. aktiivimuutoksessa ei muutettu muuta kuin audison bit one väliin ja jakosuotimet pois.
vahvistimena on hifonics zeuksen 4-kanavainen joista 2-kanavaa mideille ja kaksi diskanteille.
diskantit muuttui soinniltaan pehmeämmiksi, mutta midi menetti mielestäni ponnekkuuden..
etupäässä on siis focalin k2 power erillissarja aktiivina jossa midillä on alueena 40-4000Hz 18dB/oct.
kokeiltu myös 12dB/oct ja 24dB/oct mutta tuo 18 tuntuu parhaimmalta...
passiivina tosiaan oli mielestäni enemmän ponnetta miditoistossa. diskantti oli melko karkea. aktiivimuutoksessa ei muutettu muuta kuin audison bit one väliin ja jakosuotimet pois.
vahvistimena on hifonics zeuksen 4-kanavainen joista 2-kanavaa mideille ja kaksi diskanteille.
diskantit muuttui soinniltaan pehmeämmiksi, mutta midi menetti mielestäni ponnekkuuden..
etupäässä on siis focalin k2 power erillissarja aktiivina jossa midillä on alueena 40-4000Hz 18dB/oct.
kokeiltu myös 12dB/oct ja 24dB/oct mutta tuo 18 tuntuu parhaimmalta...
- Rizla^^
- Viestit: 154
- Liittynyt: 26.02.2012 11:26
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa