Midbassojen asennuksesta



Keskustelua autohifistä.

Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja Iiro Romppanen » 20.09.2012 21:50

Kaipaisin mielipiteitä midbassojen asennukseen.

Liitekuvassa näkyy siis autoni (Astra F) etuovi ja tuo musta rengas kuvastaa 6,5" elementin halkaisijaa. Kuten voidaan todeta, on tuo reikä aika pieni verrattuna midbasson kokoon. Tämän lisäksi (ei näy kuvassa) kun ikkuna on ala-asennossa, jää ikkunan ja sisäpellin väliin vain noin sentin rako, eli midiä täytyy korottaa noin 5-6cm.

Eniten tässä kuitenkin askaruttaa tuo reikä. Paras vaihtoehto olisi tietysti suurentaa tuota reikää, mutta tässä on parikin mutkaa matkassa. Ensinnäkään tuota aukkoa ei saa tasaisen pyöreäksi, koska edessä on ikkunan kiinnikettä sekä muuta peltiä vahvistavaa rakennetta. Toisekseen pelti tuosta aukon reunoilta on pyöristetty sisäänpäin, jolla on ilmeisesti myös jokin peltiä vahvistava vaikutus(?), joten paremman virtauksen kustannuksella pelti luultavasti löystyisi tuosta aukon kohdalta joka ei myöskään varmaan kovin hyväksi ole.

Minulla olisi tässä muutama eri vaihtoehto:
A) suurennan tuota reikää pellin jäykkyyden kustannuksella niin paljon kuin voin
B) jätän reiän tuollaiseksi ja parannan virtausta ainoastaan korokkeen yläkerroksesta näin
C) Muu, mitä?

Tämä on ensimmäinen kunnollinen asennukseni, joten midien toisto-ongelmista en osaa sanoa mitään, mutta näin teoreettisella tasolla mikä olisi tässä järkevin ratkaisu? Ja minkälaisia ongelmia olisi odotettavissa eri kompromisseilla? Midbassoina minulla on Rainbowin SL-W6 PRO:t.


midbassoovi.png
Iiro Romppanen
 
Viestit: 15
Liittynyt: 13.09.2012 12:05

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja Jani Uuttu » 20.09.2012 22:15

Vaihtoehto A hiukan muunneltuna. Eli se korotuskaulus tukevasti peltiin kiinni, niin tuosta etureunasta tulee jopa jäykempi kuin alkuperäisenä.
Jani Uuttu
 
Viestit: 495
Liittynyt: 08.01.2011 09:25

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 21.09.2012 10:19

Kun tuossa tulee pitkä, putkimainen koroke, niin suotavaa olisi, mikäli se korokkeen reikä avartuisi takaosastaan, ettei ala ahdistaan. Ja tietenki myös tuo ovipellin reikä isommaksi, kuin elementin asennusaukko. Hieman juttua korokkeista oli ihan vastikään täällä: viewtopic.php?f=4&t=2573&start=10
Ei saa antaa aiheen nimen sitten hämätä. Alkaa tuon linkin sivun toiseksi viimeisestä viestistä se korokejutustelu.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja vesissysitesström » 22.09.2012 22:11

Kysyn tässä säikeessä vahvistusta ajoissa havaitsemalleni järjettömyydelle. Olisi kaksi vaihtoehtoa midbassoksi, mutta ahdistus taitaa koitua ainakin toisen kohtaloksi.

Korokekaulus nostaa kaiutinta 44 mm ovipellistä, molempien kaiutinvaihtoehtojen asennussyvyys on noin 77 mm. Ovipellissä on 146 mm aukko (jota en voi suurentaa), korotuskaulusten sisähalkaisija on sama 146 mm, molemmat kaiutinvahtoehdot tarvitsevat asennusaukon leveydeksi tuon 146 mm.

Linkkikuvassa viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto pääse hengittämään kapeimmasta kohtaa vain vihreällä merkityllä alueella (jotain 7 mm kauttimen ympärillä ). Vaaleanpunainen vaihtoehto pääsee hengittämään itseasiassa jopa vaaleanpunaisella väritettyä aluetta hieman laajemmalta rungon alaosan kulmikkuuden vuoksi (en osannut piirtää).

http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27077

Viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto alhdistanee aivan liikaa? Eihän tuo toinenkaan tällä kauluksella mikään paratiisivaihtoehto ole. Jos jälkimmäinenkin ahdistaa, miten se vaikuttaa ääneen? Jos kaulusta + ovipellin reikää saisi alaosastaan 146 mm sijasta avarrettua esim. 180 mm halkaisijaan, olisiko vaikutusta?
vesissysitesström
 
Viestit: 7
Liittynyt: 20.09.2012 18:33

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja Mika Koponen » 23.09.2012 10:06

vesissysitesström kirjoitti:Kysyn tässä säikeessä vahvistusta ajoissa havaitsemalleni järjettömyydelle. Olisi kaksi vaihtoehtoa midbassoksi, mutta ahdistus taitaa koitua ainakin toisen kohtaloksi.

Korokekaulus nostaa kaiutinta 44 mm ovipellistä, molempien kaiutinvaihtoehtojen asennussyvyys on noin 77 mm. Ovipellissä on 146 mm aukko (jota en voi suurentaa), korotuskaulusten sisähalkaisija on sama 146 mm, molemmat kaiutinvahtoehdot tarvitsevat asennusaukon leveydeksi tuon 146 mm.

Linkkikuvassa viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto pääse hengittämään kapeimmasta kohtaa vain vihreällä merkityllä alueella (jotain 7 mm kauttimen ympärillä ). Vaaleanpunainen vaihtoehto pääsee hengittämään itseasiassa jopa vaaleanpunaisella väritettyä aluetta hieman laajemmalta rungon alaosan kulmikkuuden vuoksi (en osannut piirtää).

http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27077

Viivoin piirretty kaiutinvaihtoehto alhdistanee aivan liikaa? Eihän tuo toinenkaan tällä kauluksella mikään paratiisivaihtoehto ole. Jos jälkimmäinenkin ahdistaa, miten se vaikuttaa ääneen? Jos kaulusta + ovipellin reikää saisi alaosastaan 146 mm sijasta avarrettua esim. 180 mm halkaisijaan, olisiko vaikutusta?


Tuo vihreä ahdistus tullee vaikuttamaan koko toistoalueella. Bassojen kanssa todennäköisesti käy sillä tavalla, että matalimmat puuttuu ja sitten jostain noin 300-400 (ei voi tietää varmaksi) hertsiä alueella on voimakas korostuma. Ja tuo korostuma löytynee kyseisen taajuuden kerrannaisilla. Eli esim 300 - 600 - 1200 - 2400 jne. Tuota ongelmaa ei pysty säätämällä paikkamaan. Myös elementin tehonkesto kärsii.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
Mika Koponen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 653
Liittynyt: 08.01.2011 08:30

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 23.09.2012 12:42

Varmasti molemmissa tapauksissa se avartuminen 180mm:iin olisi parempi, kuin että sinne jäisi tuollaista ahdistavaa "kaulusta". Tai vaikka avartuisi vähän vähemmänki, kunhan siellä ei ole tuota "kaulusta" välissä...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja vesissysitesström » 23.09.2012 15:15

Ok, avarrusprojekti siis edessä.

Aika kökköiltä näytävät Morelin rungon henkireiät, mutta taitavat silti toimia:
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=27091
vesissysitesström
 
Viestit: 7
Liittynyt: 20.09.2012 18:33

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja Rizla^^ » 23.09.2012 20:57

Mitä porukka suosittelis midiasennukseks kun midi sijaitsee ovessa keskellä edessä siten että se osittain on kojelaudan kulman tasoilla.

Midi on focal k2 power 6,5" ja asennettu vaimennettuun oveen vaneririnkulalla joka ruuvattu tukevasti kiinni ja väliin laitettu sikafleksiä. Nyt kun vaihdoin aktiiviseen järjestelmään niin midit tuntuu tosi vaimeilta ja niissä ei oo oikeen potkua vaikka kuinka yrittää säädellä.

Johtuu varmaan siitä että tuo midi on tuolla oven sisässä piilossa ja hönkii siis oven sisään eikä kabiiniin...

tässä kuva josta näkee missä kaiutin sijaitsee ja auto on siis opel vectra C

http://media.photobucket.com/image/opel ... G_7889.jpg

Hjålp...
Rizla^^
 
Viestit: 154
Liittynyt: 26.02.2012 11:26

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja Mika Koponen » 23.09.2012 21:58

Korvaa kosteussulku muovi bitumimatolla. Ja vaimennus oven ulkopeltiin jos ei ole jo tehty.
Sitten ihmetyttää, koska tekstistä saa sellaisen käsityksen että aikaisemmin toimi paremmin kun ei ollut aktiivisetti?
Säätöjen huolellinen läpikäynti.
Mitä muuttui samalla? Vahvistin?
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
Mika Koponen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 653
Liittynyt: 08.01.2011 08:30

Re: Midbassojen asennuksesta

ViestiKirjoittaja Rizla^^ » 23.09.2012 22:44

Kuva ei siis omasta autosta. Omasta autosta etuovet vaimennettu (ulko- ja sisäpelti kauttaaltaan)

passiivina tosiaan oli mielestäni enemmän ponnetta miditoistossa. diskantti oli melko karkea. aktiivimuutoksessa ei muutettu muuta kuin audison bit one väliin ja jakosuotimet pois.

vahvistimena on hifonics zeuksen 4-kanavainen joista 2-kanavaa mideille ja kaksi diskanteille.

diskantit muuttui soinniltaan pehmeämmiksi, mutta midi menetti mielestäni ponnekkuuden..

etupäässä on siis focalin k2 power erillissarja aktiivina jossa midillä on alueena 40-4000Hz 18dB/oct.

kokeiltu myös 12dB/oct ja 24dB/oct mutta tuo 18 tuntuu parhaimmalta...
Rizla^^
 
Viestit: 154
Liittynyt: 26.02.2012 11:26

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron