Hyvät kanssaharrastajat.
Olen tässä saanut vihdoin ja viimein projektini käynnistettyä ja kysyisin teidän mielipidettä otsakkeen asiaan.
Kuskin puoleinen etuovi on jo vaimennettu. Ulko- ja sisäpeltiin meni 3 kerrosta STP Silveriä + ulkopeltiin lisäksi paksumpaa, kevyttä ja vettähylkivää polyuretaanin tyyppistä mattoa kerros. Ovipahvissa kaksi kerrosta STP:tä, kuten myös oven reiät tukittu STP:llä. Yhteen oveen vaimennusmattoa meni yhteensä n. 4 neliötä.
Apukuskin ovi ja pahvi tehdään samalla tavalla, mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon takaoviin tarvitsisi tuupata vaimennusainetta? Minkälainen vaikutus sillä on kokonaisuutena?
Tarkoitus on vaimentaa peräkontti sekä luukun kansi mahdollisimman hyvin. Katon vaimennus vielä arvoitus ja lattian vaimennus kokonaan poissuljettu. Tällä autolla ei tulla kilpailemaan ja jokainen äänitteen nyanssi ei tule omilla taidoilla ja ajalla toistumaan kotiolojen tapaisesti.
Lopuksi vähän tietoja projektista.
Autona Ford Mondeo ST220 farmari vuosimallia 2004, johon vaihdettu Optiman Yellow Top akku.
Laitteisto, joka on jo hankittu, tulee olemaan
Pioneer DEX-P9R + DEQ-P9
Genesis Five Channel
Hybrid Audio L4SE
Brax Matrix 6.1
Peerless XXLS 12" (voi vaihtua, mene ja tiedä)
Virtaa syöttää vahvistimelle 50 neliön hitsauskaapeli, kaiutin- ja linjatasoisesta signaalista vastaa kotioloissa hyväksi todettu Schulz.
Laajakaistat tulevat A-pilareihin kuidutettaviin koteloihin hengittämään auton rakenteisiin. Midit asennetaan peltiin pultattavien puurenkaiden avulla mahdollisimman lähelle ovipahvin kaiutinaukkoa. Subbarille tulee valmistajan suosittelema suljettu kotelo (jos tämän elementin kanssa edetään). Vahvistin ja prosessori tulevat peräkonttiin piiloon.
Mutta näin. Omia näkemyksiä otsikon kysymykseen otetaan vastaan.
Takaovien vaimentamisen tärkeys
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Takaoviesta kuuluu rengasmelu läpi. Alkaa harmittamaan ajan kanssa ja vaimennuksen lisääminen ei ole mukavaa puuhaa. Tee kerralla kunnolla, on minun ohje.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Voisin sanoa että takaovien vaimennus kyllä on suotavaa. Jos oikein hifistellään niin on sillä bassovasteeseenkin jonkinmoinen vaikutus.
- Molli
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 76
- Liittynyt: 08.01.2011 11:49
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Tarkoitushan on toki vaimentaa myös takaovet, mutta kysyinkin kuinka jämäkäksi ne tulisi vaimentaa?
Takaoviin ei tulla sijoittamaan minkään sortin kaiuttimia, joten niiden aiheuttamat resonanssit loistavat poissaolollaan.
Mietin riittäisikö siinä tapauksessa yksi kerros tuota STP:tä ja yksi kerros tuota samaista polyuretaanimaton tyyppistä alkuunkaan? Tarkoitus olisi nimenomaan saada rengasmelua pienennettyä takaovista.
Takaoviin ei tulla sijoittamaan minkään sortin kaiuttimia, joten niiden aiheuttamat resonanssit loistavat poissaolollaan.
Mietin riittäisikö siinä tapauksessa yksi kerros tuota STP:tä ja yksi kerros tuota samaista polyuretaanimaton tyyppistä alkuunkaan? Tarkoitus olisi nimenomaan saada rengasmelua pienennettyä takaovista.
- Antti Varhe
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25.04.2011 19:38
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Yksi kerros poistaa jo ihan hyvin sen pellin ominaisen resonoinnin, joten enempää en itelle laittanu.
Nyt ovet menee kiinni mukavalla äänellä ja painoakin tuli mukavasti.
Sisäpellistä ne enimmät äänet tulee jos sielä on reikiä, tullu huomattua kun ajellu etuovet levällään.
Ovipahvien vaimennus turhaa, jotain vaan väliin ettei natise vastakkain.
Minulla sama soitin, rca kaapelit ja hitsauskaapelitki tuloillaan
Kannattiko ovipahvit vaimentaa noin hyvin? Mun testauksella edes paksusti ja hyvin laitettu hiilikuitu tai lasikuitukitti ei vaikuta paskaakaan muovin kaiun/resonoinnin poistoon.
Karulta kuulostaa 4neliötä per ovi, palioko aattelit yhteensä koko autoon laittaa?
Nyt ovet menee kiinni mukavalla äänellä ja painoakin tuli mukavasti.
Sisäpellistä ne enimmät äänet tulee jos sielä on reikiä, tullu huomattua kun ajellu etuovet levällään.
Ovipahvien vaimennus turhaa, jotain vaan väliin ettei natise vastakkain.
Minulla sama soitin, rca kaapelit ja hitsauskaapelitki tuloillaan
Kannattiko ovipahvit vaimentaa noin hyvin? Mun testauksella edes paksusti ja hyvin laitettu hiilikuitu tai lasikuitukitti ei vaikuta paskaakaan muovin kaiun/resonoinnin poistoon.
Karulta kuulostaa 4neliötä per ovi, palioko aattelit yhteensä koko autoon laittaa?
Pioneer, ScanSpeak, Mosconi, Mundofr, Audison.
- jounis
- Viestit: 386
- Liittynyt: 31.01.2011 14:20
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Tuosta ovipahvin vaimentamisesta en osaa vielä sanoa, mutta mitä edelliseen autoon sitä tyrkkäsin, niin pärinät loppuivat siihen paikkaan. Mondeossa on kaikenlisäksi nuo pahvit kuin paperia, joten oletan siitä oikeasti olevan jotain hyötyä.
Tarkkaa määrää maton menekistä en osaa sanoa. Laitan niin paljon, kuin suinkin vain viitsin. 8 neliötä STP:tä on vielä jäljellä, joista vajaa paketti menee apparin oveen. Loput sit takaoviin, konttiin ja kontin kanteen. Sen lisäksi tuota huokoisempaa mattoa tulee ainakin jäljellä oleviin oviin + varapyöräkoteloon.
Katon vaimennus tosiaan vielä arvoitus, mutta jos sekin tulee vaimennettua, niin tarvitsee vielä yksi iso paketti mattoa ostaa.
Tarkkaa määrää maton menekistä en osaa sanoa. Laitan niin paljon, kuin suinkin vain viitsin. 8 neliötä STP:tä on vielä jäljellä, joista vajaa paketti menee apparin oveen. Loput sit takaoviin, konttiin ja kontin kanteen. Sen lisäksi tuota huokoisempaa mattoa tulee ainakin jäljellä oleviin oviin + varapyöräkoteloon.
Katon vaimennus tosiaan vielä arvoitus, mutta jos sekin tulee vaimennettua, niin tarvitsee vielä yksi iso paketti mattoa ostaa.
- Antti Varhe
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25.04.2011 19:38
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Mulla meni mattoa astra h farkkuun 6m2 sillä vaimensin seuraavaat hyvin tai siis järkevästi.
takaluukku pohja ja vararengas monttuun 2kerrosta, sivuille ja luukkuun, katto 1kerros mattoa + 8mm telttistä jota tulee noissa focus pakettien mukana, etuovet ulkopelti muuten 1kerros mut elementin taakse 2kerrosta+8mm telttis, elementin kohille ylös ja alas siis.
takaoviin laitan kyl kerroksen koska rengasmelu tulee läpi, pohjaan en laittanut koska katsoin sen liian isoksi urakaksi ainakin tässä vaiheessa.
veikkaan että tuon kokosissa farkuissa 10m2 mattoa niin tekee ainakin 1kerroksen vaimennuksella kokoauton mutta eihän se riitä mihinkään jos meinaa et saa foorumilla edes hiukan rispektiä..
takaluukku pohja ja vararengas monttuun 2kerrosta, sivuille ja luukkuun, katto 1kerros mattoa + 8mm telttistä jota tulee noissa focus pakettien mukana, etuovet ulkopelti muuten 1kerros mut elementin taakse 2kerrosta+8mm telttis, elementin kohille ylös ja alas siis.
takaoviin laitan kyl kerroksen koska rengasmelu tulee läpi, pohjaan en laittanut koska katsoin sen liian isoksi urakaksi ainakin tässä vaiheessa.
veikkaan että tuon kokosissa farkuissa 10m2 mattoa niin tekee ainakin 1kerroksen vaimennuksella kokoauton mutta eihän se riitä mihinkään jos meinaa et saa foorumilla edes hiukan rispektiä..
- Jumbbane
- Viestit: 469
- Liittynyt: 29.01.2011 12:31
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Noniin, kaikki ovet olis nyt vaimennettu.
Takaoviin tuli kerros ulko- ja sisäpeltiin STP:tä ja ulkopeltiin tuota huokoisempaa materiaalia. Takaovien ovipahveja en vaimentanut.
Ensi viikolla sit peräkontin kimppuun.
Takaoviin tuli kerros ulko- ja sisäpeltiin STP:tä ja ulkopeltiin tuota huokoisempaa materiaalia. Takaovien ovipahveja en vaimentanut.
Ensi viikolla sit peräkontin kimppuun.
- Antti Varhe
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25.04.2011 19:38
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Kerros sitten fiilis miten tunnet äänenlaadun/tie melun muutoksen, itseäni kiinostaa koska 2008 Farkku mondeo ei ole hiljasin sisältä... Ajomelu tunkee sisään...
Tässä miettinyt jos vaihtaisi eteen paremman erkkasarjan, vaimentaisi ovet ja kontin ainakin tosin katto olisi kiva vaimentaa kanssa riippuen kuinka vaikea irroittaa verhoilu...
Tänään vaihdoin kesärenkaat alle joten vähän hiljeni tosin samalla tuumaisin josko purkaisi sisälokkarit pois ja vaimentaisi pyöräkotelot myös, samalla sinne laittaisi ruosteenesto massaa.
Edellinen käyttin 1995 vuoden cossu scorpioni oli todella hiljainen tähän verrattuna, ei huomannut oliko kesä vai nastarenkaat alla.
Tässä miettinyt jos vaihtaisi eteen paremman erkkasarjan, vaimentaisi ovet ja kontin ainakin tosin katto olisi kiva vaimentaa kanssa riippuen kuinka vaikea irroittaa verhoilu...
Tänään vaihdoin kesärenkaat alle joten vähän hiljeni tosin samalla tuumaisin josko purkaisi sisälokkarit pois ja vaimentaisi pyöräkotelot myös, samalla sinne laittaisi ruosteenesto massaa.
Edellinen käyttin 1995 vuoden cossu scorpioni oli todella hiljainen tähän verrattuna, ei huomannut oliko kesä vai nastarenkaat alla.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo
http://www.riceracing.net/Gallery/
http://www.riceracing.net/Gallery/
- Juha Lindblom
- Viestit: 112
- Liittynyt: 02.02.2011 22:34
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Takaovien vaimentamisen tärkeys
Minä ajattelen autoa kotikaiutinboksina. Mielestäni autossa istutaan ikäänkuin boksin sisällä. Autossa ei ole järkevää lisätä pellin määrää niin, että saataisiin yhtä tukevat seinämät mitä yleensä on kotikaiuttimissa. Tästä seuraa se, että paikoissa mihin autossa kaiuttimet asennetaan, pitää olla tuplatut (lue vahvistetut) seinät->vertaa kotikäikättimien etuseinät, jotka yleensä ovat paksummasta materiaalista. Käyttä voi vaikka kantattuja alumiini soiroja sikaliimalla kiinnitettynä. Ovet, katto, mahdollisesti kontti tai yleensä missä vahvistusta on mahdollista käyttää edistää äänentoistoa.
Lattia, katto, kontti, pyörän kaaret ja takaovet? Onko kotibokseissa vastaavat kohdat valmistettu millin pellistä (lue vanerista)? Vahvistusta tai ainakin ääneneristystä ko. paikoihin tulee asentaa jos halutaan kunnollista ääntä autossa.
Totuushan on tässä jalossa harrastuksessa se, että kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Lattia, katto, kontti, pyörän kaaret ja takaovet? Onko kotibokseissa vastaavat kohdat valmistettu millin pellistä (lue vanerista)? Vahvistusta tai ainakin ääneneristystä ko. paikoihin tulee asentaa jos halutaan kunnollista ääntä autossa.
Totuushan on tässä jalossa harrastuksessa se, että kaikki vaikuttaa kaikkeen.
-
Kimmo Kolkka - Viestit: 262
- Liittynyt: 08.01.2011 12:12
- Paikkakunta: Urjala
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa