Sivu 1/2

varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 29.01.2012 11:35
Kirjoittaja basso boy
olen hankkimassa sellasen varapyöräkotelon subille (http://www.jj-tuonti.com/varapyorakotel ... -3693.html).kysyisin vaa et voiko sen subin laittaa siihen koppaan myös ylösalaisin, kuuluuko samalla tavalla? ja sopiiko muuten hyvin??

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 29.01.2012 12:29
Kirjoittaja tuomas rautio
Voi laittaa myös väärinpäin.

Ei se nyt ihan samalla tavalla soi, kun elementti ei syö kotelotilavuutta, vaan pikemminki kartion syvennyksen tilavuuden verran kasvaa tilavuus. Mutta kyllä siitä siis ääntä saa. Sopivalla elementillä kohtuullisen paljonkin...

Toisaalta tuolla rahalla sen kotelon varmasti saisi jo lasikuidustakin tehtyä/ teetettyä ja siten otettua varapyöräkotelo jopa tarkemminkin hyötykäyttöön...

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 29.01.2012 13:43
Kirjoittaja Jussi Luotonen
tuomas rautio kirjoitti:
Toisaalta tuolla rahalla sen kotelon varmasti saisi jo lasikuidustakin tehtyä/ teetettyä ja siten otettua varapyöräkotelo jopa tarkemminkin hyötykäyttöön...


Epäilen.


JL

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 29.01.2012 14:51
Kirjoittaja basso boy
joo.tuo hinta nyt ei ole niin tarkka. ajattelin vaan tehdä vähän näyttävämmän laitteiston uuteen autoon

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 29.01.2012 14:52
Kirjoittaja basso boy
ja ylösalaisin sen myös laitan koteloon

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 30.01.2012 03:18
Kirjoittaja Mikko Laine
Samoin tekisin kyllä ite, tulee huomattavasti paremmin istuva ja voit modata sen mieleiseksi ja lisätä tilavuusen niin salliessa myös vahvistimet/virranjako sinne. Homma on helppoa kuin heinän teko, kunhan ensin osaa työstää lasikuitua ja sekään ole mikään amerikan temppu.

Suojaat varapyöräkotelon ja osan pohjaa sopivalta etäisyydeltä kotelosta foliolla. Kaksi kerrosta foliota siten ettei kerrosten saumat osu päällekkäin, jotta ei tule vuotoja ja ikävää yllätystä ettet saakkaan koteloa pois autosta. Teipillä itse olen kiinnitellyt foliopaloja, jotta myötäilee mahdollisimman hyvin varapyöräkotelon muotoja (Folio tuppaa oleen vähä ittepäistä tavaraa). Tämän jälkeen sekoitat kovetetta hartsiin 1-2% hartsin määrästä. Sitten levitä sopivan kokoisia revittyjä paloja lasikuitumatosta pinnoille ja kastele ne sutia käyttäen hartsilla täysin läpimäriksi välttäen ilmakuplien ja -taskujen syntymistä. Ole nopea sillä kovetteen lisäyksen jälkeen hartsi alkaa kovettua 5-10 minuutissa. Tästä syystä tee sellainen määrä kerrallaan, minkä ehdit tuossa ajassa käyttää. Lasikuitua riittänee laminoida subikoteloon noin 5 kerrosta, etenkin jos käytät vielä väliseiniä tukevoittaaksesi koteloa entisestään. Ei se väärin ole laittaa enemmänkin, aina parempi itseasiassa. Muista myös laminoida lasikuitua reunojen ylitse kontin pohjaa myötäillen noin 20 cm säteelle varapyöräkotelon reunasta. Tähän syntyvään "kaulukseen" on helppo ruuvata kotelon vanerista tai MDF:Stä tehty kansi. Ja reilusti liimaa väliin, että tulee tiivis! On myös hyvä lisätä hiekkahartsia koteloon etenkin sinne kannen liitossaumojen kohdalle. Tämä tukevoittaa koteloa ja samalla pitää huolen, että kotelosta tulee tiivis. Lisäät vain mitä tahansa hiekkaa hartsin(muista myös kovete) sekaan ja kaada se koteloon ja jätä kotelo siihen asentoon, että hartsi kuivuu haluttuun paikkaan. Huomio mahdollinen hiekkahartsin tai väliseinien käytöstä seuraava tilavuuden pienentymine suunniteltaessa. Kiinnitys on helpointa läpipulttaamalla kotelo varapyöräkotelon pohjaan (pultteihin tiivisteet, ettei valskaa). Näillä eväillä pitäs syntyä hyvä, tiivis ja tukeva kotelo. Omassa autossa ollu yks tollanen asennusversio ja se toimi todella kivasti. Nykyiseen myös tulossa subi varapyöräkoteloon.

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 30.01.2012 11:15
Kirjoittaja Juha Tuomola
Mikko Laine kirjoitti:Samoin tekisin kyllä ite, tulee huomattavasti paremmin istuva ja voit modata sen mieleiseksi ja lisätä tilavuusen niin salliessa myös vahvistimet/virranjako sinne. Homma on helppoa kuin heinän teko, kunhan ensin osaa työstää lasikuitua ja sekään ole mikään amerikan temppu.

Suojaat varapyöräkotelon ja osan pohjaa sopivalta etäisyydeltä kotelosta foliolla. Kaksi kerrosta foliota siten ettei kerrosten saumat osu päällekkäin, jotta ei tule vuotoja ja ikävää yllätystä ettet saakkaan koteloa pois autosta. Teipillä itse olen kiinnitellyt foliopaloja, jotta myötäilee mahdollisimman hyvin varapyöräkotelon muotoja (Folio tuppaa oleen vähä ittepäistä tavaraa). Tämän jälkeen sekoitat kovetetta hartsiin 1-2% hartsin määrästä. Sitten levitä sopivan kokoisia revittyjä paloja lasikuitumatosta pinnoille ja kastele ne sutia käyttäen hartsilla täysin läpimäriksi välttäen ilmakuplien ja -taskujen syntymistä. Ole nopea sillä kovetteen lisäyksen jälkeen hartsi alkaa kovettua 5-10 minuutissa. Tästä syystä tee sellainen määrä kerrallaan, minkä ehdit tuossa ajassa käyttää. Lasikuitua riittänee laminoida subikoteloon noin 5 kerrosta, etenkin jos käytät vielä väliseiniä tukevoittaaksesi koteloa entisestään. Ei se väärin ole laittaa enemmänkin, aina parempi itseasiassa. Muista myös laminoida lasikuitua reunojen ylitse kontin pohjaa myötäillen noin 20 cm säteelle varapyöräkotelon reunasta. Tähän syntyvään "kaulukseen" on helppo ruuvata kotelon vanerista tai MDF:Stä tehty kansi. Ja reilusti liimaa väliin, että tulee tiivis! On myös hyvä lisätä hiekkahartsia koteloon etenkin sinne kannen liitossaumojen kohdalle. Tämä tukevoittaa koteloa ja samalla pitää huolen, että kotelosta tulee tiivis. Lisäät vain mitä tahansa hiekkaa hartsin(muista myös kovete) sekaan ja kaada se koteloon ja jätä kotelo siihen asentoon, että hartsi kuivuu haluttuun paikkaan. Huomio mahdollinen hiekkahartsin tai väliseinien käytöstä seuraava tilavuuden pienentymine suunniteltaessa. Kiinnitys on helpointa läpipulttaamalla kotelo varapyöräkotelon pohjaan (pultteihin tiivisteet, ettei valskaa). Näillä eväillä pitäs syntyä hyvä, tiivis ja tukeva kotelo. Omassa autossa ollu yks tollanen asennusversio ja se toimi todella kivasti. Nykyiseen myös tulossa subi varapyöräkoteloon.



" Muista myös laminoida lasikuitua reunojen ylitse kontin pohjaa myötäillen noin 20 cm säteelle varapyöräkotelon reunasta. Tähän syntyvään "kaulukseen" on helppo ruuvata kotelon vanerista tai MDF:Stä tehty kansi."-nyt tuli tämäkin vaihe selväksi :)

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 30.01.2012 13:55
Kirjoittaja tuomas rautio
Itse todennäköisimmin laminoisin sen kansiosan kiinni siihen koteloon. Tai ainakin jotain liimamassaa, esim. Sikaflex 221 tms. väliin, jotta sen saa mahdollisimman tiiviiksi. Jossain joku joskus taisi neuvoa sellaiseki konstin, että ensin sellainen koko kotelon ympäri kiertävä parin sentin kaulus esim. vanerista tai MDF:stä siihen kuitukaukalon yläosan tasolle sinne sisäpuolelle kiertämään. Laminoimalla ainakin sisäpuolelta kiinni, ja sitten siihen varsinainan kansiosa liimamassalla ja ruuveilla kiinni...

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 30.01.2012 14:26
Kirjoittaja Mikko Laine
Ai katos mult oli toi liima jääny mainitsematta. Sikaflexin asennusliimaa on käytetty iteki tuohon tarkotukseen+mainitsemani kuidutus sisäpuolelta. Kerros vaimennusmattoa on myös hyvä lisätä kotelon pinnoille estämään ei-toivotut kaiut, joita lasikuitu aiheuttaa.

Re: varapyörä kotelo

ViestiLähetetty: 30.01.2012 14:45
Kirjoittaja tuomas rautio
Ehkä olitkin sen mainninnut, ainakin nyt kun uudemman kerran luin, nii oli se siellä... Ja myös näkyy tuossa Juhan lainaamassa tekstissä... :oops: Kai se vaan jäi ekalla lukukerralla jostain syystä huomaamatta... :?