varapyörä kotelo



Keskustelua autohifistä.

varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja basso boy » 29.01.2012 11:35

olen hankkimassa sellasen varapyöräkotelon subille (http://www.jj-tuonti.com/varapyorakotel ... -3693.html).kysyisin vaa et voiko sen subin laittaa siihen koppaan myös ylösalaisin, kuuluuko samalla tavalla? ja sopiiko muuten hyvin??
basso boy
 
Viestit: 109
Liittynyt: 28.12.2011 01:20

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 29.01.2012 12:29

Voi laittaa myös väärinpäin.

Ei se nyt ihan samalla tavalla soi, kun elementti ei syö kotelotilavuutta, vaan pikemminki kartion syvennyksen tilavuuden verran kasvaa tilavuus. Mutta kyllä siitä siis ääntä saa. Sopivalla elementillä kohtuullisen paljonkin...

Toisaalta tuolla rahalla sen kotelon varmasti saisi jo lasikuidustakin tehtyä/ teetettyä ja siten otettua varapyöräkotelo jopa tarkemminkin hyötykäyttöön...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja Jussi Luotonen » 29.01.2012 13:43

tuomas rautio kirjoitti:
Toisaalta tuolla rahalla sen kotelon varmasti saisi jo lasikuidustakin tehtyä/ teetettyä ja siten otettua varapyöräkotelo jopa tarkemminkin hyötykäyttöön...


Epäilen.


JL
Jussi Luotonen
 
Viestit: 55
Liittynyt: 29.01.2011 16:38

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja basso boy » 29.01.2012 14:51

joo.tuo hinta nyt ei ole niin tarkka. ajattelin vaan tehdä vähän näyttävämmän laitteiston uuteen autoon
basso boy
 
Viestit: 109
Liittynyt: 28.12.2011 01:20

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja basso boy » 29.01.2012 14:52

ja ylösalaisin sen myös laitan koteloon
basso boy
 
Viestit: 109
Liittynyt: 28.12.2011 01:20

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja Mikko Laine » 30.01.2012 03:18

Samoin tekisin kyllä ite, tulee huomattavasti paremmin istuva ja voit modata sen mieleiseksi ja lisätä tilavuusen niin salliessa myös vahvistimet/virranjako sinne. Homma on helppoa kuin heinän teko, kunhan ensin osaa työstää lasikuitua ja sekään ole mikään amerikan temppu.

Suojaat varapyöräkotelon ja osan pohjaa sopivalta etäisyydeltä kotelosta foliolla. Kaksi kerrosta foliota siten ettei kerrosten saumat osu päällekkäin, jotta ei tule vuotoja ja ikävää yllätystä ettet saakkaan koteloa pois autosta. Teipillä itse olen kiinnitellyt foliopaloja, jotta myötäilee mahdollisimman hyvin varapyöräkotelon muotoja (Folio tuppaa oleen vähä ittepäistä tavaraa). Tämän jälkeen sekoitat kovetetta hartsiin 1-2% hartsin määrästä. Sitten levitä sopivan kokoisia revittyjä paloja lasikuitumatosta pinnoille ja kastele ne sutia käyttäen hartsilla täysin läpimäriksi välttäen ilmakuplien ja -taskujen syntymistä. Ole nopea sillä kovetteen lisäyksen jälkeen hartsi alkaa kovettua 5-10 minuutissa. Tästä syystä tee sellainen määrä kerrallaan, minkä ehdit tuossa ajassa käyttää. Lasikuitua riittänee laminoida subikoteloon noin 5 kerrosta, etenkin jos käytät vielä väliseiniä tukevoittaaksesi koteloa entisestään. Ei se väärin ole laittaa enemmänkin, aina parempi itseasiassa. Muista myös laminoida lasikuitua reunojen ylitse kontin pohjaa myötäillen noin 20 cm säteelle varapyöräkotelon reunasta. Tähän syntyvään "kaulukseen" on helppo ruuvata kotelon vanerista tai MDF:Stä tehty kansi. Ja reilusti liimaa väliin, että tulee tiivis! On myös hyvä lisätä hiekkahartsia koteloon etenkin sinne kannen liitossaumojen kohdalle. Tämä tukevoittaa koteloa ja samalla pitää huolen, että kotelosta tulee tiivis. Lisäät vain mitä tahansa hiekkaa hartsin(muista myös kovete) sekaan ja kaada se koteloon ja jätä kotelo siihen asentoon, että hartsi kuivuu haluttuun paikkaan. Huomio mahdollinen hiekkahartsin tai väliseinien käytöstä seuraava tilavuuden pienentymine suunniteltaessa. Kiinnitys on helpointa läpipulttaamalla kotelo varapyöräkotelon pohjaan (pultteihin tiivisteet, ettei valskaa). Näillä eväillä pitäs syntyä hyvä, tiivis ja tukeva kotelo. Omassa autossa ollu yks tollanen asennusversio ja se toimi todella kivasti. Nykyiseen myös tulossa subi varapyöräkoteloon.
2016 EMMA SM3 SQ Master Unlimited
2016 EMMA SM1 / EM2 SQ Skilled Unlimited
2015 EMMA SM2 SQ Advanced Unlimited
2014 EMMA SM5 SQ Master Unlimited
Mikko Laine
 
Viestit: 278
Liittynyt: 02.02.2011 03:43
Paikkakunta: Pori

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja Juha Tuomola » 30.01.2012 11:15

Mikko Laine kirjoitti:Samoin tekisin kyllä ite, tulee huomattavasti paremmin istuva ja voit modata sen mieleiseksi ja lisätä tilavuusen niin salliessa myös vahvistimet/virranjako sinne. Homma on helppoa kuin heinän teko, kunhan ensin osaa työstää lasikuitua ja sekään ole mikään amerikan temppu.

Suojaat varapyöräkotelon ja osan pohjaa sopivalta etäisyydeltä kotelosta foliolla. Kaksi kerrosta foliota siten ettei kerrosten saumat osu päällekkäin, jotta ei tule vuotoja ja ikävää yllätystä ettet saakkaan koteloa pois autosta. Teipillä itse olen kiinnitellyt foliopaloja, jotta myötäilee mahdollisimman hyvin varapyöräkotelon muotoja (Folio tuppaa oleen vähä ittepäistä tavaraa). Tämän jälkeen sekoitat kovetetta hartsiin 1-2% hartsin määrästä. Sitten levitä sopivan kokoisia revittyjä paloja lasikuitumatosta pinnoille ja kastele ne sutia käyttäen hartsilla täysin läpimäriksi välttäen ilmakuplien ja -taskujen syntymistä. Ole nopea sillä kovetteen lisäyksen jälkeen hartsi alkaa kovettua 5-10 minuutissa. Tästä syystä tee sellainen määrä kerrallaan, minkä ehdit tuossa ajassa käyttää. Lasikuitua riittänee laminoida subikoteloon noin 5 kerrosta, etenkin jos käytät vielä väliseiniä tukevoittaaksesi koteloa entisestään. Ei se väärin ole laittaa enemmänkin, aina parempi itseasiassa. Muista myös laminoida lasikuitua reunojen ylitse kontin pohjaa myötäillen noin 20 cm säteelle varapyöräkotelon reunasta. Tähän syntyvään "kaulukseen" on helppo ruuvata kotelon vanerista tai MDF:Stä tehty kansi. Ja reilusti liimaa väliin, että tulee tiivis! On myös hyvä lisätä hiekkahartsia koteloon etenkin sinne kannen liitossaumojen kohdalle. Tämä tukevoittaa koteloa ja samalla pitää huolen, että kotelosta tulee tiivis. Lisäät vain mitä tahansa hiekkaa hartsin(muista myös kovete) sekaan ja kaada se koteloon ja jätä kotelo siihen asentoon, että hartsi kuivuu haluttuun paikkaan. Huomio mahdollinen hiekkahartsin tai väliseinien käytöstä seuraava tilavuuden pienentymine suunniteltaessa. Kiinnitys on helpointa läpipulttaamalla kotelo varapyöräkotelon pohjaan (pultteihin tiivisteet, ettei valskaa). Näillä eväillä pitäs syntyä hyvä, tiivis ja tukeva kotelo. Omassa autossa ollu yks tollanen asennusversio ja se toimi todella kivasti. Nykyiseen myös tulossa subi varapyöräkoteloon.



" Muista myös laminoida lasikuitua reunojen ylitse kontin pohjaa myötäillen noin 20 cm säteelle varapyöräkotelon reunasta. Tähän syntyvään "kaulukseen" on helppo ruuvata kotelon vanerista tai MDF:Stä tehty kansi."-nyt tuli tämäkin vaihe selväksi :)
Nissan Primera GT
Avatar
Juha Tuomola
 
Viestit: 437
Liittynyt: 29.01.2011 21:55
Paikkakunta: Tampere

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 30.01.2012 13:55

Itse todennäköisimmin laminoisin sen kansiosan kiinni siihen koteloon. Tai ainakin jotain liimamassaa, esim. Sikaflex 221 tms. väliin, jotta sen saa mahdollisimman tiiviiksi. Jossain joku joskus taisi neuvoa sellaiseki konstin, että ensin sellainen koko kotelon ympäri kiertävä parin sentin kaulus esim. vanerista tai MDF:stä siihen kuitukaukalon yläosan tasolle sinne sisäpuolelle kiertämään. Laminoimalla ainakin sisäpuolelta kiinni, ja sitten siihen varsinainan kansiosa liimamassalla ja ruuveilla kiinni...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja Mikko Laine » 30.01.2012 14:26

Ai katos mult oli toi liima jääny mainitsematta. Sikaflexin asennusliimaa on käytetty iteki tuohon tarkotukseen+mainitsemani kuidutus sisäpuolelta. Kerros vaimennusmattoa on myös hyvä lisätä kotelon pinnoille estämään ei-toivotut kaiut, joita lasikuitu aiheuttaa.
2016 EMMA SM3 SQ Master Unlimited
2016 EMMA SM1 / EM2 SQ Skilled Unlimited
2015 EMMA SM2 SQ Advanced Unlimited
2014 EMMA SM5 SQ Master Unlimited
Mikko Laine
 
Viestit: 278
Liittynyt: 02.02.2011 03:43
Paikkakunta: Pori

Re: varapyörä kotelo

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 30.01.2012 14:45

Ehkä olitkin sen mainninnut, ainakin nyt kun uudemman kerran luin, nii oli se siellä... Ja myös näkyy tuossa Juhan lainaamassa tekstissä... :oops: Kai se vaan jäi ekalla lukukerralla jostain syystä huomaamatta... :?
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], xejvluqstzyr ja 72 vierailijaa

cron