Sivu 1/2

Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 29.12.2011 15:05
Kirjoittaja teemu tanninen
Olen laittamassa autoon taakse toisen akun ja mietin mikä olisi paras vaihtoehto.

1. Yksi sulakepesä yhdellä sisään menolla ja kahdella ulostulolla (molemmille oma sulake) taka-akun eteen. Eli toinen ulostulo menee akkuun ja toinen vahvarille.

2. Yksi pesä yhdellä sisään ja yhdellä ulostulolla suoraan akulle ja vahvarille sitten oma sulakepesä?

Itse päätyisin vaihtoehtoon yksi kun tulee vähemmän liitoksia. Akkuna edessä 75ah agm ja takana 95ah agm. Molemmat on samanmerkkisiä.

Viisaita ehdotuksia ja visioita ootellen..... :)

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 29.12.2011 15:25
Kirjoittaja tuomas rautio
Kakkosvaihtoehdolla saat enempi johtopinta-alaa kakkosakun ja vahvistimen välille. Toisaalta taas johtovedot jää sen verta lyhyiksi, että jos nyt et mitään menon KW:n päätettä maxboom-käyttöön asentamassa ole (todennäköisesti et), niin ykkösvaihtoehtokin toimii. Käytännössä todennäköisesti aikalailla sama, kummin tuon teet...

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 29.12.2011 16:50
Kirjoittaja Jani Uuttu
tuomas rautio kirjoitti:Kakkosvaihtoehdolla saat enempi johtopinta-alaa kakkosakun ja vahvistimen välille.


Miksi sitä samaa kaapelia ei voisi käyttää molemmissa vaihtoehdoissa?

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 29.12.2011 18:22
Kirjoittaja Kimmo Kolkka
teemu tanninen kirjoitti:Olen laittamassa autoon taakse toisen akun ja mietin mikä olisi paras vaihtoehto.

1. Yksi sulakepesä yhdellä sisään menolla ja kahdella ulostulolla (molemmille oma sulake) taka-akun eteen. Eli toinen ulostulo menee akkuun ja toinen vahvarille.
2. Yksi pesä yhdellä sisään ja yhdellä ulostulolla suoraan akulle ja vahvarille sitten oma sulakepesä?
Itse päätyisin vaihtoehtoon yksi kun tulee vähemmän liitoksia. Akkuna edessä 75ah agm ja takana 95ah agm. Molemmat on samanmerkkisiä.
Viisaita ehdotuksia ja visioita ootellen..... :)

Oletko hylännyt ajatuksen jakoblokista? Etuakulta tulevaan johtoon tarvitset kahdet sulakkeet (eteen ja taakse) ja taka-akku vaatii omansa. Tässä etuna se, että tarvittaessa voit sulakkeen poistamalla irrottaa akun(t) järjestelmästä. Blokilta voit myös ottaa sulakkeen takaa virtaa johonkin muuhun laitteeseen! Modaat blokin vaikka PK tyylisesti Audisonin jakajasta, jos kuparin kanssa askaroiminen ei ollenkaan kiinnosta.

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 29.12.2011 20:38
Kirjoittaja teemu tanninen
Tällainen audisonin bloki löytyy jo varastosta. Siitähän voi jakaa virtaa taka-akulle ja päätteelle. Oikeaan reunaan (missä on kaapeli kiinni) menee akulle ja jostain toisesta sit vahvarille.

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 29.12.2011 21:59
Kirjoittaja JaniS
Niin siis tossahan on ns. ylimääräiset 35mm2 paikat sekä + että - puolella joihin mahtuu 50mm2. Eli niihin taka-akku 150A tai jos sellasia on niin 200A sulakkeen kera.

Jää 3 sulakkeellista paikkaa + ja maapuolelta 25mm2 kaapeleille 100A sulakkeilla.

Ja jos et tota käytä, niin myy se mulle saman tien. Mä tarviin toisen :)

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 29.12.2011 23:29
Kirjoittaja Pasi Kalliojärvi
Miksi et tota Connection SFD 41C -jakoblokkia käyttäisi kun se kerran jo varastosta löytyy? Suurinosa multa tänä vuonna lisäakun ostaneista on ostanut juuri kyseisen jakoblokin hoitamaan takaluukun virranjaot. Tuo on erittäin asiallinen palikka siihen hommaan. Jos ei neljä sulakepaikkaa riitä niin sitten kaksi tollaista rinnakkain ja niiden + puolten väliin lyhyt 50mm2 hyppypiuha.

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 06.01.2012 11:17
Kirjoittaja tuomas rautio
Jani Uuttu kirjoitti:
tuomas rautio kirjoitti:Kakkosvaihtoehdolla saat enempi johtopinta-alaa kakkosakun ja vahvistimen välille.


Miksi sitä samaa kaapelia ei voisi käyttää molemmissa vaihtoehdoissa?


Kysehän on siitä, kuinka paksua kaapelia se sulakepesä vetää sisäänsä. Yleisesti aika harva sulakkeellinen jakoblokki mahdollistaa vetää samanpaksuisia kaapeleita sulakkeiden "lähtöpuolelta", kuin "tulopuolelta". Eli siis jos sisääntulo on 50mm2 kaapelille (taka-akulle kytkettävä ottopuoli), niin ne sulakkeiden toisessa päässä olevat lähdöt useimmiten ovat tyyliin 25mm2 tjsp. Toki sinne taka-akun ja sulakepesän välille voi sitä 25mm2 laittaa, mutta kannattaako ja rtiittäö se välttämättä? Noh supistimia tietenki löytyy juu, mutta ainakaan itse en oikeen tykkäisi ajatuksesta... Tai säikeiden katkomisesta johdosta mahtumisen varmistamiseksi..

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 06.01.2012 13:22
Kirjoittaja teemu tanninen
Pitkän ja hartaan ja vaikean miettimisen jälkeen päädyin kahteen erilliseen sulakepesään. Helpottaa huomattavasti asentamista kun saa ne juuri sinne minne haluaa asentaa. Etu-taka-akku kaapeli pysyy 35mm2 ja taka-akun ja päätteen väliin tulee 25mm2 kaapeli. Voisihan tuo akkujen välinen piuha olla pienempi mut kaiketi se on parempi olla iso kun edessä 75ah akku ja takana 95ah akku.

Re: Lisäakun sulake....

ViestiLähetetty: 28.03.2012 20:37
Kirjoittaja teemu tanninen
Kumman akun yhteyteen olisi järkevämpää laittaa ylläpitolaturi etu- vai taka-akkuun jos niiden väliin laittaa vielä erotusreleen? Jos laittaa etuakkuun niin lataako se silloin myös taka-akkua?