Sivu 1/2

Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 26.10.2011 21:55
Kirjoittaja Juha Tuomola
En hahmota, miten konepellin vaimentaminen vaimentaa ohjaamon sisätilaa, mutta ilmeisesti kun näin on, voisiko joku kertoa mihin tämä perustuu? Äkkiä ajateltuna eikös tulipelti olisi se tie mistä moottorin äänet lähinnä ohjaamoon kantautuvat? Ja konepelti vain ulkoilmaan ja sieltä tuulilasien läpi vasta ohjaamoon.

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 26.10.2011 22:07
Kirjoittaja MyMy_88
Vähän mennään itse kysymyksen vierestä mutta.

Itse en ainakaan näe hyväksi konepellin vaimentamista, tietenkin jos haluaa niin mikäs siinä. Oma autoni tällähetkellä on vaimennettu huolella katosta ja vähän huonommin ovista ja peräkontista mikä riittää minulle, ajomelu on muutenkin hiljaista koska kyseessä on -05 vuoden auto ja tuo ajomelu tulee juurikin jostakin tulipellin seudulta kabiiniin.

Eriasia on tietenkin vanhat autot mitkä muutenkaan eivät ole hiljaisia tai jäykkä rakenteisia. Itse näkisin tuon konepellin vaimentamisen vanhojen autojen kohdalla parantavan subin toistoa, tiedä häntä sitten olenko oikeassa?

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 27.10.2011 00:51
Kirjoittaja Antti Voima
Hep.

Samaa sanaa vaimennus käytetään sekä vaimentamaan peltipintojen resonointia musiikin mukana, joka heikentää ääänenlaatua (auto sammutettuna parkissa) ja ajomelun vaimentamista kantautumasta sisään (stereot kiinni ajellaan menemään). Noh... Ääntä se on kaikki tyyni ja noudattaa samoja fysiikan lakeja, mutta käytännössä kyseessä on kasi eri asiaa, vaikka välillä sama keino toimii molempiin.

Veikkanma notta konepellin vaimentaminen auttaa moottorin ääniin, koska se sulkee äänen konetilaan, eli äänen pääsy kabiiniin tuulilasin läpi vaikeutuu.

Ja muuten katsastusmies kuunteli mun autoa viimeksi (stereot sammutettuna) ja tuumasi, että jostain tulipellin läpiviennistä kulkeutuu ajomelua. :o

- F

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 27.10.2011 08:28
Kirjoittaja JaniS
Itsellä on vaan 1 kokemus konepellin vaimentamisesta ja sillä oli iso merkitys ajomelun pienentymiseen.
Olen kyllä kattellut että ko. tapaukseen verrattuna uudemmissa autoissa konepellit on melko vaimennettuja jo tehtaalta...

Mun on kyllä vaikea teoretisoida että hifilaitteisto sisätilassa soisi yhtään kummosemmin konepeltiä vaimentamalla,
vaikka kai sitä voi joku spekuloida auton olevan yhtä isoa metallirakennelmaa ja kaikki vaimennus on hyvästä tmv. Konepelti on kuitenkin monessa autossa yks isoimmista resonoivista metallilevyistä ja periaatteessa se on parilla saranalla yhteydessä kuuntelutilan vastaisiin seiniin... :mrgreen:

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 27.10.2011 09:20
Kirjoittaja Jani Uuttu
Kaiman kanssa samoilla linjoilla. Konepellin vaimennus vaikuttaa moottorista aiheutuvaan meluun eli silloin ollaan enemmän tai vähemmän liikenteessä. Ja silloin sitä ääntä tulee monesta muustakin paikasta esim. tuulen suhinoita ikkunoista ja tiivisteistä, renkaista jne.
Parkissa hifisteltäessä en näe konepellin vaimennuksesta kovin kummoista hyötyä. Tärkeämpää on silloin matkustamon pintojen rakenne.

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 27.10.2011 09:30
Kirjoittaja teemu tanninen
Oma näkemykseni konepeltiin laitettavasta vaimennusaineesta/matosta on seuraavanlainen: sillä saadaan vaimennettua moottorin aiheuttamaa melua ja ehkä siitä syntyvää lämpöä pysymään konehuoneessa. Ja mitä vanhojen autojen vaimentamiseen tulee, niin kadetista tuli yllättävän hiljainen kun lykkäsi vaimennusmattoa takakaarien ja poskien sisälle. Tulee sieltä vieläkin ajomelua mut ei niin paljon kuin ennen. Suurin melu tulee kuitenkin putkistosta ja moottorista vaikka koko lattia on vuuorattu 6mm matolla.

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 27.10.2011 10:16
Kirjoittaja Pasi Liimatainen
Hifistelyssä näen tärkeimmiksi vaimennuskohteiksi katon, ovet ja kontin (mikäli subbari siellä kontissa on). Ajomelun kannalta sitten lisätään listaan pohja sekä kojiksen takaa tulipelti. Sitten jos halutaan hifistellä, niin vaimennetaan vaikka se nokkapelti.

Xantiassa aikoinaan peräkontin kunnollinen vaimentaminen pudotti ajomelua todella paljon. Lattian vaimentaminen vaikutti huomattavasti vähemmän. Samaten katon ja ovien.

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 27.10.2011 12:34
Kirjoittaja Juha Tuomola
kontin minäkin vaimennan vielä kertaalleen, hb mallisessa autossa se on paha melunlähde...

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 31.10.2011 10:52
Kirjoittaja Timo Wirtanen
Mulla on myös P11 primera hatchback. Meinaan laittaa jonkun hoodlinerin konepellin alle, koska moottori (1.8) on niin maan perusteellisen rumaääninen laite. Kaupunkiajossa suurin melunlähde on se ruma karhea rahina mitä moottori pitää jos on yli 2000rpm ja vähääkään kiihdyttää.

Re: Konepellin vaimennuksesta.

ViestiLähetetty: 31.10.2011 19:43
Kirjoittaja Juha Tuomola
Oletko huomannut kontin suunnalta sirinää tietyissä kierroslukemissa, sellaista kuin jokin vaijeri hakkaisi peltiä vasten, olen koittanut paikantaa mut en löytänyt. Pitäis saada poies :D