Sivu 1/4

Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 05.09.2011 21:00
Kirjoittaja Tero Äijälä
Onko kukaan autohifisti mennyt vielä niin pitkälle että olisi teettänyt omaan autoonsa kaiuttimet? :) Siis jotka sopivat omaan kulkineeseensa parhaalla mahdollisella äänenlaadulla.

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 05.09.2011 21:19
Kirjoittaja Mika Koponen
Tero Äijälä kirjoitti:Onko kukaan autohifisti mennyt vielä niin pitkälle että olisi teettänyt omaan autoonsa kaiuttimet? :) Siis jotka sopivat omaan kulkineeseensa parhaalla mahdollisella äänenlaadulla.


Useampikin on sitä yrittänyt.

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 05.09.2011 21:50
Kirjoittaja Tero Äijälä
Tämä oli vain mielenkiintoinen ajatus, jonka oletin olevan täysin utopistinen lähinnä kustannusten puolesta :)

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 05.09.2011 21:57
Kirjoittaja Mika Koponen
Eniten hyötyä saa tekemällä asennukset ja laitevalinnat oikein. Sitten jos oikeasti tietää, että on saavutettu taso, jossa vaaditaan laitteiden modifointia, eikä mitkään säädöt tai asennusten parannukset auta, niin vasta sitten... Säädöissä tehdään isompia eroja kuin spesiaalikaiuttimilla.

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 06.09.2011 10:33
Kirjoittaja Eero Augustin
Buwaldan kanssa oli joskus juttua custom-Hybrideistä. Mitä tahansa saadaan tehtyä, mutta kustannukset pyörivät kosmetiikkamodausten nelinumeroisista summista lähtien aina pitkälle viisinumeroisiin lukuihin. Isolla rahalla saa sitten täysin puhtaalta pöydältä suunnitellut one off elementit, joita ei tule joka torinkulmalla vastaan :D

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 08.09.2011 21:07
Kirjoittaja Lenny
Eikös uusimmassa ASTM:ssä esitellyssä "ralli-Pösössä" ollut jotain modattuja elementtejä? Ilmeisesti ainakin osittain tehtaan sponssaama rakennelma niin kustannuksista ei tarvi välittää.

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 08.09.2011 21:32
Kirjoittaja Mika Koponen
Lenny kirjoitti:Eikös uusimmassa ASTM:ssä esitellyssä "ralli-Pösössä" ollut jotain modattuja elementtejä? Ilmeisesti ainakin osittain tehtaan sponssaama rakennelma niin kustannuksista ei tarvi välittää.


Kyllä niitä modattuja elementtejä on Suomessakin useammassa autossa. Mutta täysin puhtaalta pöydältä suunniteltuja harvemmissa...

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 09.09.2011 21:15
Kirjoittaja Lenny
Mika Koponen kirjoitti:
Lenny kirjoitti:Eikös uusimmassa ASTM:ssä esitellyssä "ralli-Pösössä" ollut jotain modattuja elementtejä? Ilmeisesti ainakin osittain tehtaan sponssaama rakennelma niin kustannuksista ei tarvi välittää.


Kyllä niitä modattuja elementtejä on Suomessakin useammassa autossa. Mutta täysin puhtaalta pöydältä suunniteltuja harvemmissa...


Kuinka paljon parempi esimerkiksi runko voi olla? Eiköhän kaikissa laadukkaammissa elementeissä kuitenkin runko ole suunniteltu niin ettei ilmavirtaukset häiriinny ym. Aika vaikeeta varmaan tehdä parempi. Tietenkin jos se 6.5 tuumanen ei ole sopiva vaan esimerkiksi 6.7 tuumaa on juuri optimaalinen niin sitten..

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 09.09.2011 21:52
Kirjoittaja Pasi Liimatainen
Ei taida tarkoittaa modaaminen rungon muokkaamista tai kalvopinta-alan kasvattamista. Asiat, jotka muuttuvat ovat kaiuttimien parametrit..

Re: Auton akustiikkaan sovitetut kaiuttimet

ViestiLähetetty: 09.09.2011 21:59
Kirjoittaja Lenny
Pasi Liimatainen kirjoitti:Ei taida tarkoittaa modaaminen rungon muokkaamista tai kalvopinta-alan kasvattamista. Asiat, jotka muuttuvat ovat kaiuttimien parametrit..


Mutta kun puhuttiin puhtaalta pöydältä lähtemisestä?

Ymmärrän kyllä modaamisen mutta en usko että täysin alusta asti suunnitellulla saa mitään suuria eroja aikaiseksi.