Aloittelija kysyy tyhmiä



Keskustelua autohifistä.

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 16.07.2013 11:40

Ainakin omaan kaveripiiriin sattuu kuulumaan henkilöitä, jotka ei ole isommin autohifiin perehtyneitä, eivätkä myöskään pittaa pätkän vertaa meneekö se ääni särölle vai ei. Ja niin kauan kun on pienikin vaara, että he voivat minun autossa kyydissä olleessaan vääntää volat yli säröytymispisteen, niin en ala omia laitteita riskeeraan. Jos joku pystyy niin paljon kavereihinsa luottaan, että on 100% varmaa, ettei kukaan mene kääntään volia oli särörajan, niin minun puolesta kykekööt yhteen mitä haluaa. Omassa autossa kuitenkin ainakin soitin on sellaisessa paikassa, että siitä voi kuka tahansa autoni etupenkillä istuva mennä volaa säätään.

Ei se mitään jos on itsekkin autossa mukana, mutta entäpä jos et olekkaan itse kyydissä? joku sankari vetäiseekin ne volat liian kovalle eikä välitä siitä säröstä. Ei ko. henkilö silloin todennäköisesti paljoa piittaa siitäkään kestääkö ne kaiuttimet vai ei. Eikä todennäköisesti niitä korvaakkaan sulle. Omasta pussista sitten makselet...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Samu88 » 16.07.2013 12:43

Hieman tuohon aiheeseen viitaten. Eli eikö ole joitain konsteja kumminkin laittaa kaiuttimet sillein että soittimesta kun volat täysillä, niin säätää silloin että ei mene särölle? Jostain olin lukevinani että linjalähtöjännitettä saanut jotenkin tiputettua vielä sitten kun gainit minimissään ym. :?:
Samu88
 
Viestit: 52
Liittynyt: 05.07.2013 19:30

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Jussi Hirvonen » 16.07.2013 14:05

ainakin pioneeristä löytyy SLA-asetus, Source Level Adjustment, jolla voi säätää erikseen joka äänilähteen voimakkuutta. Tarkoitettu siis siihen että saa säädettyä vaikkapa radion yhtä kovalle kuin usbin. Kaikkia tuloja jos laskee niin arvatenkin kaikki soi hiljempaa. ;) Taisi säätövaraa olla 4 pykälää kumpaankin suuntaan.
Jussi Hirvonen
 
Viestit: 98
Liittynyt: 26.10.2012 16:57
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja KR1 » 16.07.2013 16:50

Seuraavaan kyselisin hieman apuja/mielipiteitä.

Olen parasta aikaa rakentamassa autoa mihin tulee eteen erillissarja ja takakonttiin subbari.

Kysymys 1: Kumpi erillissarja olisi järkevämpi käytännössä, haluan että sarja soi puhtaasti ja tarvittaessa kovempaakin. Molemmat sarjat minulla on olemassa.
Carpower Predator 6/4 6,5erillissarja
Rainbow Germanium 265 6,5erillissarja

Kysymys 2:

Säilytän autossa alkup. Soittimen jonka jatkoksi laitan dsp-prosessorin ja seuraavat ehdokkaat olisi tarjolla
Audison bit ten tai helix dsp. Onko kenellekään kokemuksia näistä / kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto, hinnat ovat aika samoissa.
KR1
 
Viestit: 3
Liittynyt: 10.03.2011 17:59

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Karppaaa » 16.07.2013 19:54

Terve taloon tännekkin foorumille! Minkälaista koteloa kannattaisi lähteä rakentamaan carpower raptor 12 subwooferille? Refleksi vai suljettu? Suljetun kotelon ei tarvitsis olla ilmeisesti niin iso, mutta näinköhän on toimiva? Hakusessa ei ole helvetinmoiset paineet ja tajuton jytääminen. Hakusessa vaan hyvä ääni.

Koitin tuota autosound bassbox designeriä ja se kallistui ainakin refleksikotelon puoleen. Tilavuudeksi suljetulle 34l ja refleksille 63l. Aikamoisesti saisi ainakin tilaa säästettyä suljetulla kotelolla. Onko tuo laskuri yleensä kuinka hyvin suunnitellut kotelon koon toimivaksi?
Karppaaa
 
Viestit: 28
Liittynyt: 16.07.2013 19:22

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 16.07.2013 21:34

Helpommin suljetulla toimivan bassontoiston saa, kuin refleksillä, muista kotelovaihtoehdoista nyt puhumattakaan. Kuitenkin selvästi vähemmän muuttujia yhtälössä.

Kun ei nyt tässä oo ko. elementin parametrejä, niin vaikea sanoa tuon bassboxdesingerin tuloksen luotettavuudesta, mutta saattaisi kyllä olla aikalailla oikealla suunnalla. Ei nyt ainakaan mitenkään epänormaaleilta tilavuuksilta 12" kuulloistaisi.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Karppaaa » 16.07.2013 22:08

Mitä enemmän olen asiaan internetin kautta koittanut perehtyä, sitä enemmän rakettitieteeltä homma alkaa vaikuttaa :lol: Nimenomaan ainakin refleksikopan kanssa.

Suljettu koppa kuulostaa huomattavasti helpommalta ratkaisulta ja kaiken lisäksi vie vähemmän tilaa, mutta onko se varmasti toimiva tuon subbarin kanssa askarruttaa.

http://www.electricalmate.co.uk/proddet ... rod=103910
Tuolta näkee subista tarkempia tietoja.

Tuosta laskurista vielä sen verran, kun tuossa on suljetun kohdalla nuo flat, hifi ja spl täpät, niin mitähän ne meinaa? Nousee nimittäin kotelon koko aivan järkyttäviin sfääreihin tuon hifi kohdan kanssa :) JA, mitenkä noita laskurin antamia käyriä tulkitaan?
Karppaaa
 
Viestit: 28
Liittynyt: 16.07.2013 19:22

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Samu88 » 16.07.2013 22:25

Asiaan sen enempää perehtymättä, saa sen isonkin refleksikotelon viemään vähän tilaa kun tekee takapenkkejä vasten viiston. Esim L x K x aS/yS 80cm x 27cm x 42cm/27cm. Tilavuudeksi tulisi bruttona 74,5 - subi ja ap, niin jää 67.5ltr noin, ja täyspitkällä Ap:lla (44cm) viriksi tulisi n.37.5hz.

E: itse tein winisd:llä myös oman koteloni, laskennallinen vire oli 39hz mutta jäi 41-44hz välimaastoon.
Samu88
 
Viestit: 52
Liittynyt: 05.07.2013 19:30

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Karppaaa » 16.07.2013 22:57

Niinhän se on mulla tarkoitus tehdäkin. Enkä nyt sanoisi että tommonen loota vie vähän tilaa :lol: Tosiaan leveydeksi tulee maksimissaan jotain 45cm luokkaa. Alustavassa suunnitelmassa mietin 42cm. Ja subi tulee tosiaan vasemman penkin taakse nurkkaan. Siksi vierelle tilaa että mahtuu jotain vähän isompaakin kamaa kuljettamaan kun kääntää toisen penkin.
Karppaaa
 
Viestit: 28
Liittynyt: 16.07.2013 19:22

Re: Aloittelija kysyy tyhmiä

ViestiKirjoittaja Samu88 » 16.07.2013 22:59

Minä taas olen tottunut että tuo on pieni, kun vrt niitä 150 - 200 ltr koteloita :D
Samu88
 
Viestit: 52
Liittynyt: 05.07.2013 19:30

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: xejvluqstzyr ja 6 vierailijaa

cron