Hyvä-ääninen soitin



Keskustelua autohifistä.

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Jani Penttilä » 15.04.2011 11:53

Pitäähän nettifoorumeilla väittelyitä olla. :lol: Mutta jos luetaan alkupräinen kysymys tarkemmin,
en saa tarpeeksi ääntä lähtemään

niin nyt ei taida olla kysymys siitä, että miten se triangeli kilahtaa. Tähän ketjuun ovat kommentoineet minua paljon kokeneemmat harrastajat, enkä halua yhtään vähätellä heidän tietämystään, mutta olisiko nyt asia ajautunut vähän sivuraiteille? Itse olisin vahvasti Anteron kanssa samoilla linjoilla:
Antero Kölli kirjoitti:Back to basics. 4 voltin linjalähdöt ei ole se millä saat kuulumaan paremmin. Isompi (eli tehokkaampi) vahvistin on oikea vastaus.

Ja mites muu laitteisto, asennusten tukevuus, virran riittävyys ym ym?
Avatar
Jani Penttilä
 
Viestit: 78
Liittynyt: 31.01.2011 02:04

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 15.04.2011 13:10

Kiitos vaan mielipiteistänne! Olin katellu lähinnä Pioneer / Alpine, mutta Kenwood rupesi kiinnostamaan. Sais samaan hintaan aikaviiveet sun muuta kivaa.

Palataan vielä pointtiin. Vaikka laitan vahvistimista gainit minimiin, niin soittimen volumesäädön ylittäessä levystä riippuen noin 45/63 alkaa ääni kiristyä. Sama kiristyminen tulee vaan kovempana kun gainit on isommalla. Nyt gainit on täysillä ja soi jo melko kovallakin puhtaasti. Parempaan on kuitenkin pyrittävä, hevin pitää irrota kovaa ilman irvistelyä.

Muu laitteisto:

Etukaiuttimet Hertz HSK165 (vanha malli), vahvistin PG M50
Subi JBL 1200GTI, vahvistin JBL P180.2

Olen vaihtanut vahvistinta ja pitkään epäillyt kaiuttimiani, mutta kyllä tuo korvia riipivä kireys taitaa olla lähtöisin soittimesta.
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja mikakivinen » 15.04.2011 13:14

Avatar
mikakivinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 01.02.2011 08:23

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Antti Voima » 15.04.2011 15:33

Timo Wirtanen kirjoitti: Palataan vielä pointtiin. Vaikka laitan vahvistimista gainit minimiin, niin soittimen volumesäädön ylittäessä levystä riippuen noin 45/63 alkaa ääni kiristyä. Sama kiristyminen tulee vaan kovempana kun gainit on isommalla.

Mä voin heti allekirjoittaa vastaavan "ominaisuuden" omassa Pioneerin mankassa, joka on DSP malli ajalta ennen P88:n tupsahtamista markkinoille. Mallimerkintää DEH-9600 tai sinnepäin. Monissa eri autoissa, eri vahvistimilla (välillä soittimen omilla päätteillä), ja eri kaiuttimilla aina sama juttu. Ääni kihisee todella riipivästi, kun volumen kääntää yli 25/40 riippumatta gain säädöistä ja todellisesta sointivolumesta. Ja soundi kiristyy entisestään kovemmalle käännettäessä. Kuunteluväsymys iskee puolessa tunnissa. Ei hyvä tämä.

- F
Avatar
Antti Voima
 
Viestit: 101
Liittynyt: 16.02.2011 18:43

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 15.04.2011 18:44

Tero Kukkonen kirjoitti:Aika multaa muistot? ;)

Jani Ilola vuonna 2007 kirjoitti:Ääni ei ole huono missään nimessä, mutta ei se parempi ole kuin 88:ssa. Erilainen kylläkin. Positiivisena seikkana mainittakoon, että jostain syystä subbari tuuttaa nyt paljon aiempaa kovempaa, vaikka linjajännitteet ovat samat ja gainit päätteestä itse asiassa alempana kuin ennen. Basso tuntuu myös tukevammalta kuin Pinskussa. Yläpää taas kuulostaa IMNSHO aika kummalliselta verrattuna Pioneeriin. Jaot ja tasot ovat samat kuin aiemmin.


Jani Ilola vuonna 2011 kirjoitti:Minusta ko. Alpinen ääni verrattuna ko. Pioneeriin oli todella huono. Bassopää puuroinen ja yläpää tumppu. Todella mitäänsanomaton kokonaisuus. Eli jos Mikan kommenttia lainaan, se oli aivan paska verrattuna Pioneeriin, MINUN mielestäni.


No sanotaanko nyt niin, että silloin aikanaan kaunistelin hiukan. Eli tuo aivan ensimmäinen kommentti, ennen pilkkua. Muutenhan nuo ovat mielestäni molemmat kommentit samoilla linjoilla. Subbari tuli lujempaa ja se oli myös "tukevampi", johtuen siitä että se oli mössöinen. Pioneerissa taas oli tiukka ja kuiva bassopää, mutta ei määrältään niin runsas.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Pasi Kalliojärvi » 15.04.2011 21:38

Jani Ilola kirjoitti:Kaikki on aina niin suhteellista ja osittain ihan mielipiteistäkin kiinni. Esimerkiksi edellisessä autossani minulla oli alunperin Pioneerin DEH-P88RS jossa oli mielestäni aivan erinomainen ääni. Kun se pöllittiin, hommasin tilalle Alpinen 9887R:n, jota joka paikassa kehuttiin erityisen hyvä-ääniseksi laitteeksi (ja jopa Pioneeria paremmaksi). En sitten tiedä onko vika korvissani vai missä, mutta pettymys oli melkoinen. Minusta ko. Alpinen ääni verrattuna ko. Pioneeriin oli todella huono. Bassopää puuroinen ja yläpää tumppu. Todella mitäänsanomaton kokonaisuus. Eli jos Mikan kommenttia lainaan, se oli aivan paska verrattuna Pioneeriin, MINUN mielestäni.

Onneksi lisäsit tuohon loppuun tuon "Minun mielestäni" etkä tuota faktana esittänyt.

Tuollainen Alpine CDA-9887R -soitin löytyi EMMA Finlandin 2009 Finaalissa Master -luokkien toisiksi parhaat kuuntelupisteet saaneesta autosta. Samainen auto pääsi EMMA 2010 Euroopan Finaalissa Master-5 luokassa kuuntelun finaalikierrokselle. Fakta on että kumpikaan noista tuloksista ei olisi mahdollinen jos tuo soitin ei olisi erittäin hyvä äänenlaadultaan.

Mielestäni on amatöörimäistä käyttää "aivan paska" -kommenttia noin hyvän äänenlaadun omaavaa soitinta arvostellessaan.

Hyvä soitin on myös Pioneer DEH-P88RS. Se on äänenlaadultaan lähes yhtä hyvä kuin Alpine CDA-9887R. ;)
Avatar
Pasi Kalliojärvi
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 249
Liittynyt: 07.01.2011 20:07
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 15.04.2011 22:17

Pasi Kalliojärvi kirjoitti:Onneksi lisäsit tuohon loppuun tuon "Minun mielestäni" etkä tuota faktana esittänyt.


Niin kuin sanoin, kaikki on suhteellista ja osittain omista mielipiteistä ja mieltymyksistä kiinni.

Pasi Kalliojärvi kirjoitti:Fakta on että kumpikaan noista tuloksista ei olisi mahdollinen jos tuo soitin ei olisi erittäin hyvä äänenlaadultaan.


Onhan se objektiivisesti ihan asiallinen soitin, samaten kuin vaikka tuo Pinsku. Molemmilla on siis mahdollista tehdä tulosta. Soittimien äänelliset ominaispiirteet pystyy toki ainakin johonkin rajaan asti kompensoimaan asennuksilla, muilla laitevalinnoilla, säädöillä jne. Heitänpä muuten ihan randomin kysymyksen: Valitsitko 9887:n soittimeksi ihan vain pelkästään sen takia, että halusit juuri sen ja/tai koska sen äänenlaatu oli niin hyvä? Vai vaikuttiko asiaan esim. tietyt taloudelliset intressit? (tällä en siis tarkoita kukkarosi paksuutta, vaan maahantuojan taholta kenties saatua "hyvää" siitä hyvästä että käytät tiettyä/tietynmerkkistä soitinta)

Pasi Kalliojärvi kirjoitti:Mielestäni on amatöörimäistä käyttää "aivan paska" -kommenttia noin hyvän äänenlaadun omaavaa soitinta arvostellessaan.


Amatöörihän minä olenkin. :geek: Pitää kuitenkin muistaa, että kyse oli "aivan paska VERRATTUNA" sekä että kyseessä oli henkilökohtainen mielipide. Ei siitä, että ko. soitin olisi absoluuttisesti aivan paska.

Pasi Kalliojärvi kirjoitti:Hyvä soitin on myös Pioneer DEH-P88RS. Se on äänenlaadultaan lähes yhtä hyvä kuin Alpine CDA-9887R. ;)


Tässä kohtaa olisin toivonut että olisit lisännyt kommenttiisi "minun mielestäni", etkä esittänyt asiaa faktana. ;)
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Pasi Kalliojärvi » 16.04.2011 05:59

Jani Ilola kirjoitti:Tässä kohtaa olisin toivonut että olisit lisännyt kommenttiisi "minun mielestäni", etkä esittänyt asiaa faktana. ;)

Tuo asia oli fakta. ;)
Avatar
Pasi Kalliojärvi
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 249
Liittynyt: 07.01.2011 20:07
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Henrik Tiainen » 16.04.2011 09:49

Pasi Kalliojärvi kirjoitti:
Jani Ilola kirjoitti:Tässä kohtaa olisin toivonut että olisit lisännyt kommenttiisi "minun mielestäni", etkä esittänyt asiaa faktana. ;)

Tuo asia oli fakta. ;)


Soittimien, ja myös muiden autolaitteiden, absoluuttisena paremmuuden mittarina on Pasin Seat. Jos ei sitä tuossa autossa ole, ei sitä kannata ostaa. :twisted:

Ja tämä on fakta.
Viimeksi muokannut Henrik Tiainen päivämäärä 16.04.2011 10:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Henrik Tiainen
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27.01.2011 13:47

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 16.04.2011 10:03

Pitää nyt omakin mielipide ja ajatus laittaa tähänkin keskusteluun. Tuosta Alpinen soittimesta ei ole mitään sanomista kun sellaista ei ole ollut, mutta Kenwoodin ja 88:n välisiin äänellisiin eroihin voin kommentoida. Vanhassa autossa oli Kenwoodin DSP-soitin nykyisessä on 88 soitin. Äänellisesti 88 vie voiton huimalla erolla mutta siihen myös vaikuttaa todella paljon muu laitteisto.

Omasta mielestä tuohon äänen laatuun eri soittimilla on vaikea mitään sanoa kun ei ole päässyt tekemään minkäänlaisia testejä. Pitäisi saada monta eri merkkistä soitinta ja testata niitä samoilla laitteilla niin silloin pystyy vasta sanonaan mikä on hyvä ja mikä ei.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron