Hyvä-ääninen soitin



Keskustelua autohifistä.

Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 14.04.2011 13:06

Mikäs olis sellainen CD (+USB/MP3) soitin, jossa olisi kunnon puhdas ääni linjaliitännöissä?

Älkää ehdottako huippumalleja vaan esim. 200e hintaluokasta. Ei tarvi dsptä eikä mitään ihmeellistä. 2 linjaliitäntää 50Hz yli/ alipäästösuotimilla ja subwoofer tasonsäädöllä riittää.

Nykyinen 10 vuotta vanha Pioneer DEH MP5600 on muuten OK peli, mutta kovemmalla volumella (yli 40/63) ääni alkaa olla korvia riipivä. Eli en saa tarpeeksi ääntä lähtemään, vaikka vahvistimien gainit on jo täysillä. Sama ilmiö kuuluu vaikka gainit olisi paljon hiljemmalla, joten älkää tarttuko tähän. Tuosta pioneerista ei yksinkertaisesti saa tarpeeksi voimakasta puhdasta signaalia ulos.

4V linjalähdöt olis varmaan hyvä juttu.
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Mika Sippola » 14.04.2011 13:16

Alpinen 9880R on ainakin hyväksi havaittu perussoitin. Itselle harkinnassa kakkos autoon tuo uusi 123R.
Mika Sippola
 
Viestit: 43
Liittynyt: 28.01.2011 11:23

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Mika Virolainen » 14.04.2011 15:49

Tuossa hintaluokassa ilman muuta alla olevan linkin kenwood. Jokin aika sitten noita sai 200e, ilmeisesti hinta nyt aavistuksen noussut. Kannattaa laittaa kuitenkin se 50e lisää ja ostaa tämä. Itselläni on tuo yllä mainittu alpinen 9880 ja jos saa sanoa suomeksi niin onhan se aivan paska. Tuo kenwood on aivan eri tason laite!!!

http://autoextra.fi/products/php/KDC-BT60U.php
Mika Virolainen
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2011 17:18

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Tom Hietaharju » 14.04.2011 16:32

Olipas aika raju kommentti Alpinesta. Tuollaista kakkos-autossa tuli käytettyä aika pitkään ja on noita asiakkaillekkin myyty hurjia määriä, joten rohkenen olla eri mieltä.

Alpine tuo malli on ääneltään hyvä soitin.

Tomppa
Tom Hietaharju
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 22
Liittynyt: 26.01.2011 12:14

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 14.04.2011 16:37

Back to basics. 4 voltin linjalähdöt ei ole se millä saat kuulumaan paremmin. Isompi (eli tehokkaampi) vahvistin on oikea vastaus.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 14.04.2011 18:52

Kaikki on aina niin suhteellista ja osittain ihan mielipiteistäkin kiinni. Esimerkiksi edellisessä autossani minulla oli alunperin Pioneerin DEH-P88RS jossa oli mielestäni aivan erinomainen ääni. Kun se pöllittiin, hommasin tilalle Alpinen 9887R:n, jota joka paikassa kehuttiin erityisen hyvä-ääniseksi laitteeksi (ja jopa Pioneeria paremmaksi). En sitten tiedä onko vika korvissani vai missä, mutta pettymys oli melkoinen. Minusta ko. Alpinen ääni verrattuna ko. Pioneeriin oli todella huono. Bassopää puuroinen ja yläpää tumppu. Todella mitäänsanomaton kokonaisuus. Eli jos Mikan kommenttia lainaan, se oli aivan paska verrattuna Pioneeriin, MINUN mielestäni.

On minulla silti lukuisia Alpineita ollut ja autossa on tälläkin hetkellä, lähinnä sen takia ettei minulla ole varaa Pioneerin todellisiin huippumalleihin, eikä toisaalta 88:aa ollut juuri silloin saatavana mistään järkevään hintaan, jos ollenkaan.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Mika Virolainen » 14.04.2011 20:30

Tom Hietaharju kirjoitti:Olipas aika raju kommentti Alpinesta. Tuollaista kakkos-autossa tuli käytettyä aika pitkään ja on noita asiakkaillekkin myyty hurjia määriä, joten rohkenen olla eri mieltä.

Alpine tuo malli on ääneltään hyvä soitin.

Tomppa


Kommentti oli raju koska mielestäni tuohon 200e hintaan alpine ei tarjoa yhtään mitään, ei edes ihmeellistä ääntä. Tuo kenwood taasen on aivan erinomainen ja omaa myös varsin kelvollisen despin. Minulla on ollut siis käyttö autossa tuollainen alpine parisen vuotta jo kiinni ja nämä kommentit perustuvat täysin kokemukseen. Toisaalta ei ole tullut tarvetta sitä vaihtaakaan kun orkkiskaiuttimia soitetaan ja muutenkin omat ajoni hoituvat lähes täysin työautolla.

Muutenkaan en ymmärrä tätä alpinen ylistystä joka paikassa. Olen niitä useampia omistanut enkä yhdestäkään ole pitänyt.
Mika Virolainen
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2011 17:18

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Tero Kukkonen » 15.04.2011 09:46

Aika multaa muistot? ;)

Jani Ilola vuonna 2007 kirjoitti:Ääni ei ole huono missään nimessä, mutta ei se parempi ole kuin 88:ssa. Erilainen kylläkin. Positiivisena seikkana mainittakoon, että jostain syystä subbari tuuttaa nyt paljon aiempaa kovempaa, vaikka linjajännitteet ovat samat ja gainit päätteestä itse asiassa alempana kuin ennen. Basso tuntuu myös tukevammalta kuin Pinskussa. Yläpää taas kuulostaa IMNSHO aika kummalliselta verrattuna Pioneeriin. Jaot ja tasot ovat samat kuin aiemmin.


Jani Ilola vuonna 2011 kirjoitti:Minusta ko. Alpinen ääni verrattuna ko. Pioneeriin oli todella huono. Bassopää puuroinen ja yläpää tumppu. Todella mitäänsanomaton kokonaisuus. Eli jos Mikan kommenttia lainaan, se oli aivan paska verrattuna Pioneeriin, MINUN mielestäni.
AutoSound-avustaja
Audio Hellman avustaja
"Hanat auki!"
Avatar
Tero Kukkonen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 27.01.2011 13:51

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja vesku » 15.04.2011 10:41

Moro

"Pakko" puuttua tähän keskusteluun , kun välillä tuntuu kuin lasten tarhassa oltaisiin :D . Ilman isompaa kokemusta mistään hifiin liittyvästä , ja ylipäätänsäkkään mistään mitään tietämättömänä , niin eikös se ole jokaisen oma asia minkälaisen soittimen kukakin hommaa :D . Eikös se näin ole että toiset tykkää tyttärestä ja toiset äidistä :D . Eli siis jos joku tykkää Pioneerista , niin hän tykkää ja jos joku taas Alpinesta niin sitten siitä :D. Ei heti viitsittäs lytätä kaikkien kysymyksiä , kun ihmisiähän me vain ollaan. Kukaan ei kohta enää uskalla kysyä mitään , kun aina asia lähtee sivuraiteelle. Ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa :D
Vesa Aho

hekku81@gmail.com
045-1489210

Pioneer Deq-P9R, Dex-P9R, Ground Zero Gzua 4.150sgX2,Ground Zero GZHW 20X, Ground Zero 16.3 Sq
vesku
 
Viestit: 223
Liittynyt: 07.02.2011 16:32
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Hyvä-ääninen soitin

ViestiKirjoittaja Tom Hietaharju » 15.04.2011 10:45

Kaikki riippuu kaikesta. Omassa kakkos-koslassani oli paikoillaan Alpinen CDE-9880R, joka palveli siellä loistavasti. Kun sitten tuli tilaisuus kokeilla ja kytkeä kiinni YLISTYSTÄ saanut Pioneerin DEH-P88, niin tämän suhteen olin todella pettynyt. Joo, olihan siinä despit ja muut kikkareet ja enemmän kaikkea, kuin Alpinessa, mutta äänenlaatu oli pettymys. Pinsku kuulosti alpinen jälkeen ohuelta ja kihisevältä ja jotta samaa dynamiikkaa olisi saanut bassosta ulos, joutui equttamaan huolella. Ylätaajuudet olivat hivenen hifimmät ja siistimmät, kuin Alpinessa, mutta kokonais-soundi ei ollut puoleksikaan niin mehukas, kuin oli Alpinessa.

Ja kun monesti joku kokeilee soitinta tietyssä autossa, tietyllä laitteistolla ja omaa tietynlaisen kuuntelukorvan, niin soppa on kasassa.

Yllä mainitti vertailu Pinskun ja Alpinen välillä pätee vain minun autossani ja minun laitteillani, joten jokaisen ostopäätöstä tekevän on tehtävä se oma valintansa. Yhtä ainoaa oikeaa milipidettä ei tässä(kään) asiassa ole.

Tomppa
Tom Hietaharju
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 22
Liittynyt: 26.01.2011 12:14

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron